Aike Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Rubriken ska förstås vara: Var är dollarn på väg? Alla har väl lagt märke till att dollarn är mer än en krona dyrare nu än i våras. Någon som vill ge några skäl varför det är så? Och kommer stigningen att fortsätta? Citera
machinae Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 idag har den sjunkit 17 öre, hittills.. Citera
ackeman Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Det är mest rättvist att säga att kronan har fallit, snarare än att dollarn har stigit eftersom även t.ex. Euron har stärkts mot kronan. Var kursen är på väg vet ingen. En delorsak kan vara det faktum att internationella investerare historiskt flyr små valutor i orostider, dvs kronor i detta fall vilket skapar ett säljtryck. Citera
Ängeln17 Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Som ackeman säger så är det så att när det blir oro på den internationella finansmarknaden så är en liten valuta som sek noll och inget värt att investera i. Det innebär att kronan faller i värde och det är egentligen inte dollarn som stärkts i den bemärkelsen. Tyvärr är det så att vår krona nog är övervärderad av oss svanskar. Det visade sig ju när vi röstade om att gå med i eurosamarbetet. Ensam är stark . Citera
JohanLj Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Det är mest rättvist att säga att kronan har fallit, snarare än att dollarn har stigit eftersom även t.ex. Euron har stärkts mot kronan. Var kursen är på väg vet ingen. En delorsak kan vara det faktum att internationella investerare historiskt flyr små valutor i orostider, dvs kronor i detta fall vilket skapar ett säljtryck. fast senaste 3 månaderna har dollarkursen ökat nästan 20% jämfört med bara ett par procent för euro. Citera
CopShootCop Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Jo, mycket förvånande att man inte tagit upp detta i den politiska debatten. I såna här lägen har jag svårt att se hur ensam är stark, euro-frågan har ju helt ramlat bort från dagordningen. Citera
Illvillja Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Jag som har hela min inkomst i dollar jublar så klart... Dessutom gör väl andra stora bolag det med. De sade på DITV för ngn vecka sedan att om dollarn kommer upp i 7,50 igen så börjar Volvo gå med vinst... Citera
eurythmech Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Till OP, du kan lätt editera ämnet i trådar du skapar genom att klicka i ämnesfältet "ute i forumet", dvs utanför tråden. Eller genom att editera OP (tror jag). Citera
Ängeln17 Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Jag som har hela min inkomst i dollar jublar så klart... Dessutom gör väl andra stora bolag det med. De sade på DITV för ngn vecka sedan att om dollarn kommer upp i 7,50 igen så börjar Volvo gå med vinst... Och vi små som köper i dollares jublar inte. Inte heller ni konsumenter som kommer att får betala för kalaset . Till OP: Jag pillade i din rubrik. Nästa gång går du in under redigera i ditt första inlägg och sen till avancerat så kan du fixa rubriken där. Citera
Aike Postad 7 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Och vi små som köper i dollares jublar inte. Inte heller ni konsumenter som kommer att får betala för kalaset . Till OP: Jag pillade i din rubrik. Nästa gång går du in under redigera i ditt första inlägg och sen till avancerat så kan du fixa rubriken där. Till OP, du kan lätt editera ämnet i trådar du skapar genom att klicka i ämnesfältet "ute i forumet", dvs utanför tråden. Eller genom att editera OP (tror jag). Ok, tack! Citera
Aike Postad 7 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Men det jag har tänkt på är på att om man skulle ha spekulerat i något under det sista halvåret, så har dollarn nästan varit den bästa investeringen. Så sent som i mars var dollarn på 5,94. Nu är den väl kring 7 spänn. Trenden totalt sista tiden är definitivt upp även om den föll idag. Frågan är väl om det fortsätter eller om det bara är en tillfällighet? Citera
Illvillja Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Som Djens sade så är det väl troligast att när resten av världen hämtar sig från värsta krisen vaknar man upp o inser att dollarn inte e "the shiiet" och så rasar den ned igen... jag hoppas dock han har fel Citera
JoeFalk Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Det är mest rättvist att säga att kronan har fallit, snarare än att dollarn har stigit eftersom även t.ex. Euron har stärkts mot kronan. Var kursen är på väg vet ingen. En delorsak kan vara det faktum att internationella investerare historiskt flyr små valutor i orostider, dvs kronor i detta fall vilket skapar ett säljtryck. De flyr inte valutan. De drar tillbaka sina investeringar. Då måste de sälja i sek vilket skapar överutbud av sek=depriciering Som Djens sade så är det väl troligast att när resten av världen hämtar sig från värsta krisen vaknar man upp o inser att dollarn inte e "the shiiet" och så rasar den ned igen... jag hoppas dock han har fel Så länge olja handlas i dollar kommer den alltid vara the shit. Det handlar inte om hur "bra" valutan är utan endast utbud och efterfrågan. Att dollar stiger nu handlar om att likviditeten är katastrofal atm pga förtroendekris mellan finansiella institutioner, vilket gör att utbudet<efterfrågan. Eftersom ingen "har" pengar att låna ut. Citera
m1978 Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Bör man kanske casha ut lite från poker konton med $ eller lugnt ha dom kvar och hoppas $ ökar och kanske når 7kr? Citera
Snusarn Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Bör man kanske casha ut lite från poker konton med $ eller lugnt ha dom kvar och hoppas $ ökar och kanske når 7kr? Vakna. Andas. Citera
m1978 Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Vakna. Andas. Svara när du har något vettigt att säga Citera
EmWi Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Bör man kanske casha ut lite från poker konton med $ eller lugnt ha dom kvar och hoppas $ ökar och kanske når 7kr? Nådde 7 2 dagar sedan Citera
m1978 Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Nådde 7 2 dagar sedan det var vettigare svar för mig som inte håller koll på det där för fem öre =) får jag vänta till den når 8 då =) Citera
Akumila Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Det är mest rättvist att säga att kronan har fallit, snarare än att dollarn har stigit eftersom även t.ex. Euron har stärkts mot kronan. Var kursen är på väg vet ingen. En delorsak kan vara det faktum att internationella investerare historiskt flyr små valutor i orostider, dvs kronor i detta fall vilket skapar ett säljtryck. Det tycker jag inte. Sedan ungefär halvårsskiftet har dollarn haft en relativt konstant uppgång gentemot euron. Att sedan euron också stärkts gentemot kronan under kanske senaste månaden är förvisso också sant, men denna förändring är inte lika stor. Citera
Snusarn Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Svara när du har något vettigt att säga I sådana fall måste jag be dig kontrollera vad för knasiga påståenden du skriver innan du nästa gång skriver något. Citera
brut Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Kan det vara så att priserna i USA har sjunkit i och med krisen och att många vill köpa dollar för att åka dit och handla? Åker själv dit om 3 veckor delvis för att shoppa. Redan innan dollarn sjönk så var det ganska billigt med en del varor. Citera
Ängeln17 Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Redan innan dollarn sjönk så var det ganska billigt med en del varor. Fast nu med den uppgång mot sek som varit så kan man nog säga att det blivit 15-20% dyrare att handla för oss svenskar. Om du ska växla från sek till $. Tror inte att priserna sjunker i USA på grund av situationen som sådan. Citera
Akumila Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Kan det vara så att priserna i USA har sjunkit i och med krisen och att många vill köpa dollar för att åka dit och handla? Åker själv dit om 3 veckor delvis för att shoppa. Redan innan dollarn sjönk så var det ganska billigt med en del varor. Det känns orimligt att såna småaffärer skulle påverka kursen nämnvärt, men jag kan ha fel. Citera
DrRoland Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 En intressant fråga är om man ska casha ut nu, när dollarn har gått över 7kr på mycket länge eller om man ska vänta ett tag till? Citera
Recommended Posts