Gå till innehåll

Vart är dollarn på väg?


Recommended Posts

Det är mest rättvist att säga att kronan har fallit, snarare än att dollarn har stigit eftersom även t.ex. Euron har stärkts mot kronan.

 

Var kursen är på väg vet ingen.

 

En delorsak kan vara det faktum att internationella investerare historiskt flyr små valutor i orostider, dvs kronor i detta fall vilket skapar ett säljtryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ackeman säger så är det så att när det blir oro på den internationella finansmarknaden så är en liten valuta som sek noll och inget värt att investera i.

 

Det innebär att kronan faller i värde och det är egentligen inte dollarn som stärkts i den bemärkelsen.

 

Tyvärr är det så att vår krona nog är övervärderad av oss svanskar. Det visade sig ju när vi röstade om att gå med i eurosamarbetet. Ensam är stark ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mest rättvist att säga att kronan har fallit, snarare än att dollarn har stigit eftersom även t.ex. Euron har stärkts mot kronan.

 

Var kursen är på väg vet ingen.

 

En delorsak kan vara det faktum att internationella investerare historiskt flyr små valutor i orostider, dvs kronor i detta fall vilket skapar ett säljtryck.

 

fast senaste 3 månaderna har dollarkursen ökat nästan 20% jämfört med bara ett par procent för euro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som har hela min inkomst i dollar jublar så klart...

 

Dessutom gör väl andra stora bolag det med. De sade på DITV för ngn vecka sedan att om dollarn kommer upp i 7,50 igen så börjar Volvo gå med vinst...

 

Och vi små som köper i dollares jublar inte. Inte heller ni konsumenter som kommer att får betala för kalaset ;-).

 

 

Till OP: Jag pillade i din rubrik. Nästa gång går du in under redigera i ditt första inlägg och sen till avancerat så kan du fixa rubriken där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vi små som köper i dollares jublar inte. Inte heller ni konsumenter som kommer att får betala för kalaset ;-).

 

 

Till OP: Jag pillade i din rubrik. Nästa gång går du in under redigera i ditt första inlägg och sen till avancerat så kan du fixa rubriken där.

 

Till OP, du kan lätt editera ämnet i trådar du skapar genom att klicka i ämnesfältet "ute i forumet", dvs utanför tråden. Eller genom att editera OP (tror jag).

 

Ok, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det jag har tänkt på är på att om man skulle ha spekulerat i något under det sista halvåret, så har dollarn nästan varit den bästa investeringen. Så sent som i mars var dollarn på 5,94. Nu är den väl kring 7 spänn.

 

Trenden totalt sista tiden är definitivt upp även om den föll idag. Frågan är väl om det fortsätter eller om det bara är en tillfällighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mest rättvist att säga att kronan har fallit, snarare än att dollarn har stigit eftersom även t.ex. Euron har stärkts mot kronan.

 

Var kursen är på väg vet ingen.

 

En delorsak kan vara det faktum att internationella investerare historiskt flyr små valutor i orostider, dvs kronor i detta fall vilket skapar ett säljtryck.

 

De flyr inte valutan. De drar tillbaka sina investeringar. Då måste de sälja i sek vilket skapar överutbud av sek=depriciering

 

Som Djens sade så är det väl troligast att när resten av världen hämtar sig från värsta krisen vaknar man upp o inser att dollarn inte e "the shiiet" och så rasar den ned igen... jag hoppas dock han har fel :)

 

Så länge olja handlas i dollar kommer den alltid vara the shit. Det handlar inte om hur "bra" valutan är utan endast utbud och efterfrågan. Att dollar stiger nu handlar om att likviditeten är katastrofal atm pga förtroendekris mellan finansiella institutioner, vilket gör att utbudet<efterfrågan. Eftersom ingen "har" pengar att låna ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mest rättvist att säga att kronan har fallit, snarare än att dollarn har stigit eftersom även t.ex. Euron har stärkts mot kronan.

 

Var kursen är på väg vet ingen.

 

En delorsak kan vara det faktum att internationella investerare historiskt flyr små valutor i orostider, dvs kronor i detta fall vilket skapar ett säljtryck.

 

Det tycker jag inte. Sedan ungefär halvårsskiftet har dollarn haft en relativt konstant uppgång gentemot euron.

 

Att sedan euron också stärkts gentemot kronan under kanske senaste månaden är förvisso också sant, men denna förändring är inte lika stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan innan dollarn sjönk så var det ganska billigt med en del varor.

 

 

Fast nu med den uppgång mot sek som varit så kan man nog säga att det blivit 15-20% dyrare att handla för oss svenskar. Om du ska växla från sek till $.

 

Tror inte att priserna sjunker i USA på grund av situationen som sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att priserna i USA har sjunkit i och med krisen och att många vill köpa dollar för att åka dit och handla?

Åker själv dit om 3 veckor delvis för att shoppa. Redan innan dollarn sjönk så var det ganska billigt med en del varor.

 

Det känns orimligt att såna småaffärer skulle påverka kursen nämnvärt, men jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...