brut Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Här är det meningen att man kan få och dela med sig av ideer och inspiration vad gäller trädgårdsmiljön. Växter och byggnadsprojekt mm. Så att man kan njuta maximalt av utemiljön också. /brut Citera
MikeTime Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Här är det meningen att man kan få och dela med sig av ideer och inspiration vad gäller trädgårdsmiljön. Växter och byggnadsprojekt mm. Så att man kan njuta maximalt av utemiljön också./brut Enbart gräsmatta med inslag av grusgångar är nöten. (Asfalt funkar också.) Stor grill och trevliga, bekväma utemöbler som är både grogg- och sovvänliga. Rabatter, buskar, odlingar och blommor är överskattat! Citera
TotalFarsa Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Att köpa gräsmatta på rulle är nöten om något. Rullade ut 600 kvm gräs för två månader sen, vattnade rikligt och har nu en toppenfin matta! Kostnad, ca 16 kr/kvm Citera
lolzor Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Har man en tillräckligt stor trädgård så kan en jacuzzi aldrig någonsin vara fel. Citera
Quicker Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Har man en tillräckligt stor trädgård så kan en jacuzzi aldrig någonsin vara fel. Det hade varit mysigt ifall det var tak över jacuzzin. MUMS! Citera
Jennez Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Här är det meningen att man kan få och dela med sig av ideer och inspiration vad gäller trädgårdsmiljön. Växter och byggnadsprojekt mm. Så att man kan njuta maximalt av utemiljön också./brut Finns det inga medlemmar kvar som är 25-35 år gamla? Alla verkar vara antingen 15 eller 55. Citera
Jennez Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Postad 7 Oktober , 2008 Att köpa gräsmatta på rulle är nöten om något. Rullade ut 600 kvm gräs för två månader sen, vattnade rikligt och har nu en toppenfin matta! Kostnad, ca 16 kr/kvm Man oh man.... *Jennez ska bygga en bunker i sin trädgård så att han kan förvara all ammunition som TF förser honom med* Citera
brut Postad 8 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Enbart gräsmatta med inslag av grusgångar är nöten. (Asfalt funkar också.) Stor grill och trevliga, bekväma utemöbler som är både grogg- och sovvänliga.Rabatter, buskar, odlingar och blommor är överskattat! Neeeej. Usch. Det ser ju så himla tråkigt och dystert ut. Värsta som finns är ju en kortklippt gräsmatta och möjligen några tagetes och thats it. Blommande fruktträd och lökar på våren. Sedan massor med blommor och buskar som blommar och luktar måste det ju vara på sommaren. Kryddland som är vackert och luktar också. På hösten olika bär i vackra färger. Sedan ska det vara mycket fåglar, småfåglar, svalor och fladdermöss. Det är ju jättemysigt att sitta och höra fågelkvitter och det är vackert att se dem när de flyger, matar sina ungar. Ja att ha olika djur som lever sitt liv i trädgården. Grusgångar och någon strategiskt utplacerad stenläggning och mur gillar jag. Problemet med grusgången är ju allt ogräs som växer upp. Citera
TotalFarsa Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Neeeej Problemet med grusgången är ju allt ogräs som växer upp.Geotex-duk med ett 7-10 cm tjockt gruslager ovanpå Citera
brut Postad 8 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Till nästa år tänkte jag plantera lite växter. - Blå vallmo oerhört vacker växt. Är det någon som vet vilken typ av jord den gillar och om man måste driva upp den innomhus? - Har varit och grävt upp havtornsbuskar och planterat på tomten vid stranden (östersjövatten i mellanskärgården). Busken växer bara några distansminuter åt öster. Kan den klara sig? I bland täcks marken med vatten där jag har ställt buskarna. - Buskar som tål stående vatten? Skulle vilja plantera en doftschersmin i en sådan miljö. - En bra vit klätterros som doftar starkt och helst remonterar? -Dalior är de lätta att lyckas med. Man måste ju gräva upp löken till hösten men i övrigt?. - Lättodlade liljor? - Bra bekämpningsmedel till grusgång? -Blomsteräng. Hur ska man preparera jorden så att inte gräset tar över? Citera
brut Postad 8 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Geotex-duk med ett 7-10 cm tjockt gruslager ovanpå Det låg en duk under vår grusgång men det växer ändå. Dock inte lika mycket som där det inte ligger duk. Citera
TotalFarsa Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Jo, det ær inte en perfekt lösning men det är ett bra steg i rätt riktning Citera
bananuz Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Bra tråd, tror dock att du på det här forumet mest kommer att få tips om bubbelpool och asfalterade grillplatser. Väntar på första tipset om basketplan och flipperhall. Citera
Appel Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Eftersom diskutionen handlar om vad vi kan göra i med våran trädgård så vet ju alla att det inte går att ha flipperspel där eftersom det oregelbundna ljuset reflekterar sig då felaktigt i plexiskivan vilket gör flipperspelandet mindre bra. Det trodde jag i min enfaldhet var common sense? Citera
brut Postad 8 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Eftersom diskutionen handlar om vad vi kan göra i med våran trädgård så vet ju alla att det inte går att ha flipperspel där eftersom det oregelbundna ljuset reflekterar sig då felaktigt i plexiskivan vilket gör flipperspelandet mindre bra. Det trodde jag i min enfaldhet var common sense? Bättre att spela på en inrökt biljard hall. Letar seriöst efter ett bra flipperspel( att ha inomhus vid baren förståss). Helst skulle jag vilja ha Black Knight av nostalgiskäl. Växt tips verkar det dåligt med men även andra tips är välkomna. Citera
gdaily Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Så som börsen går så bör man väl göra om hela trädgården till ett potatisland, så man i alla fall får mat på bordet? Citera
Jennez Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Så som börsen går så bör man väl göra om hela trädgården till ett potatisland, så man i alla fall får mat på bordet? Inte om man bor i Skåne. Här växer det varmkorv vilt. Citera
MikeTime Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Så som börsen går så bör man väl göra om hela trädgården till ett potatisland, så man i alla fall får mat på bordet? Sen fixar man vapen och en jaktmark så är steken fixad också. Har dock inte lyckats skjuta någon beairnaisesås än så där har vi ett problem Jennez. Citera
honest99 Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Bra tråd, tror dock att du på det här forumet mest kommer att få tips om bubbelpool och asfalterade grillplatser. Väntar på första tipset om basketplan och flipperhall. Men en trädgård skall väl användas? Skulle själv vilja optimera antalet hobby-aktiviteter man kan göra i trädgården. Minst en 50-kamp borde gå att organisera i en bra trädgård. Givetvis med möjligheter till vadslagning, bekvämligheter för åskådare och annat. Citera
Hjort Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Så som börsen går så bör man väl göra om hela trädgården till ett potatisland, så man i alla fall får mat på bordet?Just potatis kanske inte är så kul, men matodling i allmänhet är kul. Och i rätt miljö på rätt sätt ser det bra mycket bättre ut än några sketna rosenbuskar. Citera
bananuz Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Men en trädgård skall väl användas? Skulle själv vilja optimera antalet hobby-aktiviteter man kan göra i trädgården. Minst en 50-kamp borde gå att organisera i en bra trädgård. Givetvis med möjligheter till vadslagning, bekvämligheter för åskådare och annat. Jojo, men det finns ju gränser. Själv har jag ingen trädgård alls, men väl balkong som vi försöker botanisera så gott det går. Har OP ngt tips på en bra buskväxt som trivs i kruka, tål kyla och står sig hyfsat över vintern? Citera
kravmärkt Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 konstgräs så man slipper klippa och inga träd så man slipper kratta. Citera
Emilio Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Rätt fint att låta trädgården förfalla så alla grannar hatar en. Citera
MikeTime Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Postad 8 Oktober , 2008 Har OP ngt tips på en bra buskväxt som trivs i kruka, tål kyla och står sig hyfsat över vintern? En liten art av dessa funkar nog utmärkt. Citera
brut Postad 9 Oktober , 2008 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2008 En liten art av dessa funkar nog utmärkt. Rhododendron är bra, tror dock inte att de trivs i kruka särskilt bra. Blir ju så stora. Även fint att bladen inte vissnar ner på vintern. Ffa den vanliga rosa är mer härdig och kan i varje fall planteras i zon 3/4. Det kan ändå vara lite svårt att få dem att ta sig. Är lite känsliga för jordtyp. Har för mig att de vill ha en ganska sur jord med lågt kalk. Har själv en underbar stor som står faktiskt på ett berg och den tycks trivas. Brukar vattna den på hösten så att den inte drabbas av frosttorka. Gödslar den även ibland men tydligen ska man vara försiktig med det. Vilken växtzon bor du i ? Tänker du ta in krukorna på vintern? I kruka brukar jag mest ha fuxia och pellargoner men de övervintrar inte utomhos. Fuxian kastar jag och pellargonierna brukar jag ställa i jordkällaren. Jag har även ett citrusträd i kruka som jag ska försöka att övervintra på glasverandan. Den ska gilla kallt och soligt väder på vintern. Sedan kan man ställa ut den i maj/juni. Om du bor i ett ganska kallt klimat så kanske du kan pröva.ölandstok/vittok/rödtok. Lättskötta och blommar juni-okt. Citera
Recommended Posts