Gå till innehåll

Skillnaden på SvS: 0.50-1 / 1-2 ?


Nirwanda

Recommended Posts

Tjena.

 

Har byggt rulle i snart en månad nu på 0.5 - 1kr på SvS. Ska fortsätta lira denna nivå även Oktober ut, men om det fortsätter som det har gjort tror jag att jag är redo att kliva upp en nivå i November.

 

Min fråga är som sagt hur skillnaden är i spelet, och skillnaden på spelarnas individuella skicklighet.

 

På 0.5-1kr spelar jag en ganska solid poker och höjer endast med starka starthänder och bettar hårt. Brukar inte försöka några speciella moves eftersom det känns som om man ofta lurar sig själv än sin motståndare enligt min erfarenhet. Jag behöver egentligen inte försöka hålla nån loose image överhuvudtaget eftersom jag får betalt ändå.

 

Något jag kommer behöva ändra för nästa nivå?

 

Tänkte att det måste finnas massvis med spelare som har gjort liknande klättring och har erfarenhet i skillnaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst någonstans att det är flest grinders på 1/2 nivån och man borde direkt hoppa över till 2.5/5 nivån eller forsätta spela på 0.5/1. Att på 1/2 får du nästan ut lika mycket som på 0.5/1 nivån pga av alla grinders, därför är det bättre att stanna. Hur mycket stämmer detta? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst någonstans att det är flest grinders på 1/2 nivån och man borde direkt hoppa över till 2.5/5 nivån eller forsätta spela på 0.5/1. Att på 1/2 får du nästan ut lika mycket som på 0.5/1 nivån pga av alla grinders, därför är det bättre att stanna. Hur mycket stämmer detta? :roll:

 

När jag gjorde den klättringen så spelade jag rätt länge på 1/2 nivån. Detta för att jag tjänade bättre där än på 0-5/1 samtidigt som jag inte vågade testa 2.5/5. I dagsläget så har jag också hört att 1/2 ska vara rätt grindigt, men jag tycker ändå man ska spela igenom nivån av två skäl. Dels för att glappet rent pengamässigt mellan 2.5/5 samt 0.5/1 är rätt stort. Det kan vara bra att ha någon mellannivå att vänja sig vid. Dessutom tycker iallafall jag det är skönt att spela igenom nivåer och skapa sig en egen uppfattning om hur kvaliten är. Man lär sig alltid någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan 0,5-1, och 1-2 är minimal i kvaliten på spelet. Visserligen sitter det en del grajnders vid borden men som i all poker är table selection a och o. På 2,5-5 kan du lätt hitta spelare som spelar överaggresivt och man kan få bra betalt av dem. På 1-2 finns det många tokar som bara sitter och väntar på nötter och inte är beredda att spela poker. Långsamt kan man tömma deras konton men eftersom table selection är så viktigt och det tar en evig tid att hitta bord utan apor som grajndar så är det tusen gånger bättre att spela 2,5-5, eller 5-10.

 

På de nivåerna kryllar det av dåliga spelare som kanske haft tur i nån turre typ Svijejankingen och tror sig kunna spela poker, men egentligen bara sitter och donerar. Läs en del dagböcker här på forumet så hittar du fiskarna.

 

Några man kan exploatera är bl a kungrikard, Acidspy, Ken Retaard, a till ö, johnkl, Carl Lie, Lena64, annituuula mfl mfl. Bjuder på dessa tips då borden där dessa spelar ofta har en lång waitlist så konkurrensen är hög iaf mot dessa spelare. Sen har jag några ännu sämre på 5-10, men de kostar att få reda på...

 

 

Lycka till!!

 

Jakko

 

Ps. reraisa inte en grinder för vekt, stacka dem istället, då brukar de fega ur DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst någonstans att det är flest grinders på 1/2 nivån och man borde direkt hoppa över till 2.5/5 nivån eller forsätta spela på 0.5/1. Att på 1/2 får du nästan ut lika mycket som på 0.5/1 nivån pga av alla grinders, därför är det bättre att stanna. Hur mycket stämmer detta? :roll:

 

 

Jag tycker att det stämmer till 100%..

 

Jag försöker undvika 1/2 SH då jag knappt är vinnande där, på 2.5/5 däremot går det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, låter inte bra om det sitter en massa grinders på 1/2. Förhoppningsvis är väl de flesta dåliga, men ändå. Svårt att ha koll på vilka bord man ska välja i början också när man inte känner till spelarna (har ju bra koll på 0.5/1 ft).

 

Vill inte hoppa över en nivå heller, kan bli lite kaos. Segt att bygga så mycket rulle från 0.5/1 när man är sugen på att avancera.

 

Får se hur jag gör, kanske försöker på 1/2 ändå så småningom lite försiktigt och kollar läget (kanske kan vara bra att inte gå in med dubbla inköp i början innan man vet läget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte att 1-2, 5-manna är mer grindertätt än nivån under eller nivån över. Om du är duktig så vinner du inte dubbelt så mycket på 0,5-1 som på 1-2. Det talar för att du ska pröva 1-2. Om du också använder någon slags bankrulle-regel så tar det lång tid att bygga rulle för 2,5-5 på 0,5-1 nivån. Pröva 1-2 det är bara en vanesak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan 0,5 / 1kr och 1/2kr är enligt mig inte så värst stor.

 

Eftersom jag själv spelat försiktigt som du också verkar göra/ha gjort på 0,5 / 1kr blev skillnaden till 2.5kr/5kr blinds enorm för mig.

 

Första gången gick jag in med 200kr och jag märkte hur jag foldade hela tiden, vågade bara spela med "för bra kort" och inte spela starka händer som man kanske inte tänker på hela tiden.

 

Folk på 2.5 / 5kr bord(de med stora stacks som spelar dagligen) synar lätt 20kr preflop med 4-6suited, k8os osv..

 

På 2.5 / 5kr så tycker jag att man måste våga spela 10-9suited, 8-6suited nästan likadant som du spelar AKos/suited.

Vill du vinna stora pottar måste du spela sådana händer och träffa - vilket man brukar göra väldigt ofta med t.ex. 10-9suited osv. Skall du endast spela bra väldigt bra starthänder kommer du inte vinna i längden, detta är min teori.

 

Lycka till oavsett val!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är grymt stor skillnad på 0,5/1 och 1/2. På 0,5/1 plussar jag ett inköp i timman. På 1/2 är jag nöjd om jag inte backar...

 

På 0,5/1 så är ju preflop % på borden ofta över 50% (FR). Den sjunker kraftigt ju högre upp du kommer.

 

Eller översatt ju längre ned du spelar desto fler händer är lönsamma. Med andra ord måste du tajta till ditt spel ju högre upp du spelar eller bli bättre på ett spela ut dina motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är grymt stor skillnad på 0,5/1 och 1/2. På 0,5/1 plussar jag ett inköp i timman. På 1/2 är jag nöjd om jag inte backar...

 

 

Är du samma nick (plupp) på SvS så förstår jag inte att du kan plussa ett inköp i timmen, du spelar verkligen inte bra, jag har dig på min fisklista så när jag går in letar jag upp dig och sätter mig i pos mot dig hela tiden. Älskar när du strösslar med marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är grymt stor skillnad på 0,5/1 och 1/2. På 0,5/1 plussar jag ett inköp i timman. På 1/2 är jag nöjd om jag inte backar...

 

Håller nästan med dig. Klart är iaf att skillnaden är stor mellan 0.5/1 och 1/2 på svs.

 

Problemet ligger i att det tar lång tid att bygga upp en BR på 0.5/1 som duger till 2.5/5. Jag brukar hoppa en del mellan nivåerna. 2.5/5 är marginellt bättre än 0.5/1, 1/2 är betydligt bättre än båda nivåerna imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du samma nick (plupp) på SvS så förstår jag inte att du kan plussa ett inköp i timmen, du spelar verkligen inte bra, jag har dig på min fisklista så när jag går in letar jag upp dig och sätter mig i pos mot dig hela tiden. Älskar när du strösslar med marker.

 

 

Bussigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du samma nick (plupp) på SvS så förstår jag inte att du kan plussa ett inköp i timmen, du spelar verkligen inte bra, jag har dig på min fisklista så när jag går in letar jag upp dig och sätter mig i pos mot dig hela tiden. Älskar när du strösslar med marker.

 

Det är samma nick och jag kan säkert tänka mig att du plussar bra mot mig. Men det är för att du tydligen vet hur jag spelar och då kan utnyttja det. Men 95% av alla spelare på 0,5/1 gör det inte och det är av dem jag vinner mina pengar.

 

Jag spelar 5 turbo-bord och hinner då med ca 500 händer i timmen. Detta tillsammans med en bb/100 på 40 ger mig ca 200kr/h . Sen om du och många andra ser mig som fiskar så är det väl inget jag har nått emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar 0.5/1 FR. Månaden har börjat bra, två sessioner, första + 300, andra i går, ca 2,5 timme + 460.

 

BR var uppe på 3300, föll sista dagarna i sept till 2300... Har nu nått dryga 3100 igen :-)

 

Har provat 1/2 ca 5 ggr, gått minus 4 ggr (ca 700), + 80 en gång.

 

Höjer med många händer, fortsättningssatsar, tycker själv jag är "lurig" ibland. Varför funkar det inte på 1/2 ?

 

Har även provat SH några gånger, det går heller inte bra. Jag vill ju upp men verkar inte ha kunskapen än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...