Gå till innehåll

Hjälp med Matematiken i turre


Mongoboy

Recommended Posts

Hej,

 

Följande situation igår i en Live turre:

 

5st kvar vi är ITM, Blinds 10 000/20 000 + ante 2K.

BB är jättetight har spelat endast 2 händer på finalbordet har 250K.

Vi sitter på knappen (vikt till oss) med 150K o plockar upp 22. Jag vet att det är EV+ att pusha men kan inte få ner det i siffror :(

Tror hans synrange 88+ och kanske AT+. kanske lite väl snävt men men

 

Hur ser uträkningen ut pojkar?

Ställer 150K för att vinna 40K, BB viker x % av gångerna, när han synar vinner jag x ggr osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett ICM-problem. Om du är SNG-spelare har du säkert redan SNGPT eller SNGWiz, om inte - skaffa. Om du inte spelar enbordsturneringar särskilt ofta är dessa situationer troligen inte vanliga nog för att jag ska råda dig att skaffa programvaran.

 

Din utväg då blir Pokerstove + en ICM-kalkylator du googlat fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det lär va EV+ i marker, men är det EV+ i pengar?

 

Hur ser motståndarnas stackar ut? Sitter UTG med 10 000 i marker så hade jag foldar i hopp om att klättra en placering i pengarna.

 

Om så inte är fallet måste du ställa. 40k är mycket att vinna. Du ökar din stack med ca 27%. Om SB och BB foldar mer än var fjärde gång så är det självklart att du stället.

Sen har du även bättre odds än så för om du får syn så dubblar du upp med chansen antingen 50% eller 20%. Det ända du inte vill är att komma in i en 20% situation att vinna. Detta händer inte tillräckligt ofta för att du inte ska ställa.

 

Det ända du inte vill att fi ska ha då är 88-AA. Klart EV+ att ställa iom att fi inte har det tillräckligt ofta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...