Gå till innehåll

När ska man sluta för dagen?


Shakespear

Recommended Posts

Eftersom jag är nybörjare och därmed inte lika kunnig som bl.a. nusseman och Johan Hjort så är jag obönhörligen en fisk (jag försöker dock läsa så mycket om strategier jag kan på internet, tack för länkarna ni postat!!!!, och inväntar ett par böcker som jag gladeligen ska försöka lära mig något av). Jag skrev i en annan tråd att jag trots att jag kanske ligger plus x antal ggr BB, så slutar det nästan alltid med att jag ligger back, kanske inte så mycket, men dock back. Min undran är därför, när slutar ni spela för dagen? Vad har ni för kriterier? Slutar ni om

* ni ligger dubbelt upp mot vad ni får ta med er till bordet

* om ni gått ett visst antal $ plus (eller minus)

* efter ett visst antal timmars spelande (oavsett resultat)

* ...

 

För min egen del så har det hänt mer än en gång att jag legat $50 plus på 0.5/1 no limit borden på expekt, men i stället för att sluta spela då så har jag av någon underlig anledning fått för mig att jag är ostoppbar just den kvällen och fortsatt spela vilket resulterar i ovan nämnda händelse. Jag ska för säkerhets skull påpeka att jag inte ändrar min taktik bara för att jag ligger plus och spelar mer loose, utan jag håller fast vid en tight och , tyvärr, passive spelstil (önskar att jag vore mer aggressiv).

 

En annan sak jag kom att tänka på. För min del, rekommenderar ni mig (främst riktat till forumets mer kunniga spelare) att spela 6 eller 10 personers bord?

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min undran är därför, när slutar ni spela för dagen? Vad har ni för kriterier? Slutar ni om

* ni ligger dubbelt upp mot vad ni får ta med er till bordet

* om ni gått ett visst antal $ plus (eller minus)

* efter ett visst antal timmars spelande (oavsett resultat)

* ...

 

Som jag ser det så spelar summorna man vunnit eller förlorat ingen som helst roll i sig, för om man ska fortsätta spela. Däremot kan de påverka ens humör och spelkvalité vilka är två viktiga kriterier för om man ska spela eller ej. Det är inte de enda kriterierna som är relevanta, vilka de övriga har en hel del att göra med vad som är ens mål med att spela poker.

 

Här är en lista med händelser som kan få mig att sluta spela för stunden:

 

* Jag förlorar en monsterpott och blir på dåligt humör.

 

* Jag vinner ett par stycken monsterpotter och märker att jag börjar bli lite väl kaxig.

 

* Jag blir hungrig eller trött.

 

* Bordsförhållandena förändras drastiskt till det sämre. Exempelvis bustar fiskarna som höll bordet igång. - När detta händer brukar jag antingen byta bord eller sluta helt beroende på andra faktorer. Det viktiga är att inte fortsätta spela på ett torrt bord.

 

* När jag spelat runt två timmar. - Jag tar vanligen en paus här. Det finns en hel del studier som tyder på att det mycket väl kan vara bättre att spela ännu kortare perioder. De kognitiva förmågorna försämras ganska drastiskt efter 45 minuters intensiv aktivitet (poker kan betraktas som intensivt för det mesta).

 

* Jag vinner rejält med pengar i pot-limit eller no-limit samtidigt som en eller flera motspelare har ungefär lika mycket. Om det här gör mig obekväm med storleken på insatserna kan jag mycket väl tänka mig att sluta trots att bordet fortfarande verkar lönande.

 

* Om jag förlorar mer än 200 dollar brukar jag vanligen bryta för dagen.

 

* Jag får tråkigt.

 

* Om jag vunnit rejält mycket en kväll kan det hända att jag slutar bara för att det känns bra göra det.

 

* Om jag lyckas ta mig upp till något bättre än break-even efter en hård räcka förluster brukar jag sluta av psykologiska skäl.

 

Samtliga ovanstående saker är sånt som får mig att ta en kort paus (10-40 minuter), om jag ska sätta p för dagen beror mer på andra faktorer. Ibland händer det att jag spelar i korta (10-15 minuter) perioder, tar en snabbpaus, fortsätter, osv under en hel kväll. För att hålla de mentala förmågorna på topp är det väldigt bra, nackdelen är att det blir lite svårare att få ordentlig koll på stämningen på bordet. En enorm fördel är att man inte alls blir indragen i ett bords spelstil utan kommer med öppna ögon hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min egen del så har det hänt mer än en gång att jag legat $50 plus på 0.5/1 no limit borden på expekt, men i stället för att sluta spela då så har jag av någon underlig anledning fått för mig att jag är ostoppbar just den kvällen och fortsatt spela vilket resulterar i ovan nämnda händelse.

 

Jag har för mig att inköpet är 100 ggr stora mörken på expekts no-limit bord, i så fall spelar du antagligen med för mycket pengar. 50 dollar upp eller ner är inte särskilt mycket att höja på ögonbrynen för med de insatserna, så om 50 dollar är ett resultat som är stort för dig i någondera riktningen kommer du antagligen ha väldigt svårt att spela bra. Om du nu anser att du är lite av en guppy vid bordet så bör du ju sträva efter att hålla insatserna nere tills du växt till åtminstone gädda-storlek. Så hoppa ned lite i limit tills du kan mosa borden regelbundet på den lägre limiten.

 

Jag ska för säkerhets skull påpeka att jag inte ändrar min taktik bara för att jag ligger plus och spelar mer loose, utan jag håller fast vid en tight och , tyvärr, passive spelstil (önskar att jag vore mer aggressiv).

 

Ytterligare en diskussion som kanske borde föras på annan plats;-)

 

Men jag har ändå följande att säga:

 

Antagligen så varierar din spelstil något under kvällen, det gäller nästan alla och det är inte nödväntigtvis dåligt. Urvalet av händer och hur man spelar dem ska inte vara något statiskt, ens om man bara spelar på 10-bord med samma insatser. Jag bör nog påpeka att ens handurval antagligen inte varierar enormt, utan mest påverkar vilka marginella händer man spelar.

 

Att du spelar passivt är nog en ytterligare indikation på att du spelar med för stora pengar (för din smak och för tillfället). Om du vill bedöva dig lite kan du ju prova följande:

 

1) Spela en del med leksakspengar, och gör det så seriöst du kan. Sluta med det när du vunnit 50 inköp.

 

2) Spela micro-limit på exempelvis victor chandler poker eller ultimate bet. Spela seriöst och aggressivt. Fortsätt så länge du fortfarande känner tvekan inför stora bet.

 

Fortsätt hoppa upp i limit och stanna på varje nivå tills du inte längre har problem med lämplig aggressionsnivå.

 

 

Ett annat sätt kan vara att gå in med kort inköp på borden du brukar spela och sticka därifrån så fort du kommit upp på en nivå där du känner dig hindrad från lämplig aggression på grund av pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

När jag känner att jag inte kan hålla den nivån jag måste hålla för att maximera möjligheterna att vinna.

 

Skulle jag inse att jag är för nyfiken att se osv så slutar jag omedelbart, detta är ofta ett problem när jag har gått back pengar..

 

När jag ligger fram så gäller samma sak som back, spelar jag inte optimalt så är det ingen ide att spela, men en annan sak som spelar in är ifall jag orkar förlora, ibland är det skönt att slå av skärmen och sätta sig i soffan med ett fint plusresultat(speciellt efter tyngre perioder).

 

 

Sedan tycker jag som nybörjare det är ett givet svar att du skall spela 10 manna bord,

 

6 Manna bord ger dig mer möjligheter att ta dåliga beslut och det är mer bluff anser jag iaf..

Så 10 manna bord är nog det du bör spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan tycker jag som nybörjare det är ett givet svar att du skall spela 10 manna bord,

 

Fan, varför har jag inte tänkt på det tidigare, jag känner mig dum! :oops:

Jag har aldrig riktigt förstått varför inte pokerspelare vill spela shorthanded, då man får så många fler lägen att fatta korrekta beslut. Har ju aldrig satt mig i motståndarens sits, att han får fler lägen att fatta dåliga.

 

Man lär sig nått nytt varje dag. Jag måste ta in det här i en artikel någon gång.

 

Detta visar också att det alltid är rätt att läsa, läsa, läsa och försöka förstå - olika människor har olika infallsvinklar.

 

Danke, danki!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Citat ur "The Theory of Poker" av David Sklansky:

 

You should not allow the fact that you are winning or losing to affect your decision to stay in or quit a game. From a money making point of view the only criterion for playing is whether you're a favorite in the game or an underdog. If you're a significant favorite, then it's a good game, and you should stay in it; if you're an underdog, then it's a bad game wich you should quit. Never quit a good game as a small winner just to ensure a winning session. By the same token, don't continue playing in a bad game just to get even.

 

Amen. :lol:

 

Om du spelar efter denna tumregel och inser att de övriga faktorer som tidigare talare har angivit kan påverka ditt spel såsom trötthet och liknande kommer att göra dig till en sämre spelare och slutar då du blivit så "dålig" att du inte längre är favorit (vilket naturligtvis är individuellt, vissa dagar orkar jag i princip spela 10 timmar i sträck, medans jag bara orkar hålla koncentrationen i en timme andra dagar) så borde du iallafall vara en ba bit påväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...