Gå till innehåll

Mejl från Neteller


Bluwajt

Recommended Posts

  • Svars 227
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur skulle det hjälpa? De ber en skicka mailet till validate@neteller.com, och man får då ett autosvar från no-reply@neteller.com. Om det ursprungliga mailet var ett scam, så ligger dessa båda adresser ändå hos neteller.com.

 

Jag reagerade också på att det stod att det fanns ett tidigare mail - vilket jag inte fått. Men det är ju lätt att ha hemma en billig kombinerad scanner och skrivare - jag köpte en sådan just för sådana här ändamål. Så jag skickade omgående scan på passet (har inget id-kort).

 

Sedan var det utility bill. Inget av deras exempel är något som jag någonsin ser, allt går ju via internet. Av en händelse så har hyran inte ännu fixats automatiskt, så jag skickade en scan på den, och följande meddelande som neteller ännu inte besvarat:

"Hi. You write that "Acceptable utility bill statements include

landline phone, heating, water, electricity, cable TV, internet and

municipal government correspondence." The only thing I still get in

paper form is the rent for the flat, and that one will soon be through

internet too."

 

Jag har nu fått följande svar. Vad ska jag göra egentligen? Jag har ju redan talat om för dom att jag inte får några räkningar i pappersform?

 

"Thank you for your email. Unfortunately we cannot accept your rent statement for the following reason(s):

· Invalid Utility bill type

Please provide:

 

Recent utility bill : please e-mail a scanned colour copy of a recent(no more than 3 months old) utility bill (for example - an electricity bill), credit card or bank statement - displaying your name and address."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vad jag ska göra heller.

Kan ju skicka en vanlig räkning, men några hushållsräkningar (fast telefon, värme, vatten, el, kabel-TV, Internet och myndighetskorrespondens) med mitt namn på finns överhuvudtaget inte.

 

Betalar inga försäkringar? Du måste väl få utdrag från bank skickade?

 

Annars kan du ju beställa personbevis från skatteverket. Välj "Utdrag om folkbokföringsuppgifter - engelsk text". Det bör duga mer än väl.

 

http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bestallningstjanst/personbevis.4.5098f9104ec1b57328000231.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betalar inga försäkringar? Du måste väl få utdrag från bank skickade?

 

Annars kan du ju beställa personbevis från skatteverket. Välj "Utdrag om folkbokföringsuppgifter - engelsk text". Det bör duga mer än väl.

 

http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bestallningstjanst/personbevis.4.5098f9104ec1b57328000231.html

 

Jag tror inte att de godkänner det. Notera att de inte godkände hyresräkningen jag skickade dem. Försäkringsbrev och kontoutdrag har jag för min del också över internet. Naturligtvis kan man ringa banken och be om ett kontoutdrag på papper. Men det känns bra knasigt att behöva göra det för att Neteller är kvar i stenåldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att de godkänner det. Notera att de inte godkände hyresräkningen jag skickade dem. Försäkringsbrev och kontoutdrag har jag för min del också över internet. Naturligtvis kan man ringa banken och be om ett kontoutdrag på papper. Men det känns bra knasigt att behöva göra det för att Neteller är kvar i stenåldern.

 

Personbevis är vår svenska motsvarighet till utility bill. Du kanske får ge en förklaring till dem, men de bör godkänna det. Dina hyresräkningar är inte utility bills så det är inte underligt att de inte godkännde dem. Vill de hellre ha bankutdrag så kör på det då. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personbevis är vår svenska motsvarighet till utility bill. Du kanske får ge en förklaring till dem, men de bör godkänna det. Dina hyresräkningar är inte utility bills så det är inte underligt att de inte godkännde dem. Vill de hellre ha bankutdrag så kör på det då. ;-)

 

Jag förstår inte detta. På vilket sätt kan ett kontoutdrag etc vara en utility bill, när det inte är en räkning? Och varför inte hyran? Det är väl också en nyttighet. Personbevis sedan, är varken nyttighet eller räkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte detta. På vilket sätt kan ett kontoutdrag etc vara en utility bill, när det inte är en räkning? Och varför inte hyran? Det är väl också en nyttighet. Personbevis sedan, är varken nyttighet eller räkning.

 

Jag bör inte svara på saker som jag inte har full koll på. Osäker på vad som definieras som utility bill, men jag antar att det är enkelt att ha fejkadresser med hyror. Men att betala för "nyttigheter" som el till en fejkadress är svårare.

 

"Hi. You write that "Acceptable utility bill statements include

landline phone, heating, water, electricity, cable TV, internet and

municipal government correspondence." The only thing I still get in

paper form is the rent for the flat, and that one will soon be through

internet too."

 

Bör inte det markerade inkludera personbevis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betalar inga försäkringar? Du måste väl få utdrag från bank skickade?

 

Annars kan du ju beställa personbevis från skatteverket. Välj "Utdrag om folkbokföringsuppgifter - engelsk text". Det bör duga mer än väl.

 

http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bestallningstjanst/personbevis.4.5098f9104ec1b57328000231.html

 

Nej några försäkringar har jag inte.

Utdrag från banken får jag köra på, men det får man ju bara 1gång om året, så den är ju egentligen mer än 3mån gammal.

Personbevis vet jag inte varför du drar upp. Finns ju ingen anledning att beställa det om man har ID-kort. Det är ju som ett ID-kort, fast utan fotot och betydligt lättare att förfalska.

 

Jag bör inte svara på saker som jag inte har full koll på. Osäker på vad som definieras som utility bill, men jag antar att det är enkelt att ha fejkadresser med hyror. Men att betala för "nyttigheter" som el till en fejkadress är svårare.

 

Hur svårt skulle det vara att förfalska någonting av det dom efterfrågar???

Det är ju bara att scanna in ett äkta och sedan byta ut namn+adress i vilket sketet bildbehandlingsprogram som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ett tack för denna tråd, nu vet jag att jag inte är ensam :-)

 

Förstår dock inte problemet med att man inte har en papperskopia på en räkning då man betalar in via internet. Vad har ni för bank egentligen? Får ni bara en summa som ni sedan glatt betalar in?

Givetvis kan man se fakturan på datorn också...och då även printa ut den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personbevis vet jag inte varför du drar upp. Finns ju ingen anledning att beställa det om man har ID-kort. Det är ju som ett ID-kort, fast utan fotot och betydligt lättare att förfalska.

 

Personbeviset är precis som utility bill ett bevis på vilken adress du är knuten på. ID-kort visar inte vilken adress du är folkbokförd på. Det finns olika personbevis. Det som bör passa är "Utdrag om folkbokföringsuppgifter - engelsk text "

 

Hur svårt skulle det vara att förfalska någonting av det dom efterfrågar???

Det är ju bara att scanna in ett äkta och sedan byta ut namn+adress i vilket sketet bildbehandlingsprogram som helst.

 

Troligen inte speciellt svårt. Jag bör inte spekulera i varför vissa räkningar godkänns medan andra inte godkänns. Men jag ser det inte som speciellt konstigt. (Att förfalska vissa räkningar kanske anses som ett grövre brott. Kanske enklare att kontrollera vissa räkningar eller bankutdrag genom att ringa till elbolaget eller banken.)

 

OBS! Jag vet inte om neteller godkänner personbevis eftersom de förmodligen inte vet vad det är. Men i princip så ska de godkänna personbevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ett tack för denna tråd, nu vet jag att jag inte är ensam :-)

 

Förstår dock inte problemet med att man inte har en papperskopia på en räkning då man betalar in via internet. Vad har ni för bank egentligen? Får ni bara en summa som ni sedan glatt betalar in?

Givetvis kan man se fakturan på datorn också...och då även printa ut den.

 

Utskrifter och liknande är inte godkänt av Neteller, vilket står tydligt i deras beskrivning:

"If you do not receive paper statements in the mail, most banks will print a statement for you upon request at your local bank branch. We will also accept a scan of a printed Bank Account information confirmation letter, as long as it is printed on bank letterhead, stamped and signed by your bank."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utdrag från banken får jag köra på, men det får man ju bara 1gång om året, så den är ju egentligen mer än 3mån gammal.

På skandiabanken kan man avsäga sig även de årliga utdragen, för att 'spara papper'.

Det är givetvis hur lätt som helst att ringa dem och be om ett kontoutdrag i brevlådan. När som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utskrifter och liknande är inte godkänt av Neteller, vilket står tydligt i deras beskrivning:

"If you do not receive paper statements in the mail, most banks will print a statement for you upon request at your local bank branch. We will also accept a scan of a printed Bank Account information confirmation letter, as long as it is printed on bank letterhead, stamped and signed by your bank."

 

Jag förstår inte? Jag printar ut fakturan och sedan ska jag väl scanna in den och maila till Neteller?

Vad är skillnaden mellan att min el-leverantör printar ut fakturan/räkningen och att jag gör det?

Neteller ser väl knappast på vilken papperstyp räkningen är utskriven, eftersom jag ändå scannar in den? :-)

Eller ska man posta originalet och skicka till Neteller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte? Jag printar ut fakturan och sedan ska jag väl scanna in den och maila till Neteller?

Vad är skillnaden mellan att min el-leverantör printar ut fakturan/räkningen och att jag gör det?

Neteller ser väl knappast på vilken papperstyp räkningen är utskriven, eftersom jag ändå scannar in den? :-)

Eller ska man posta originalet och skicka till Neteller?

 

Ja, de kräver att det ska vara ett äkta papper från banken etc. Om de sedan kan se om det är en förfalskning eller inte är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förfalskning ? På vilket sätt skulle fakturan från leverantören vara en förfalskning?

LOL

 

Jag har ju visat vilka regler Neteller har - de kräver t ex"a scan of a printed Bank Account information confirmation letter, as long as it is printed on bank letterhead, stamped and signed by your bank". De godtar uttrycklingen inte egna utskrifter. Din lösning på detta är att ändå göra en utskrift, och anser att de inte borde se någon skillnad. Om du inte anser att detta är en förfalskning, så borde du åtminstone hålla med om att det är bedrägligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste gången de krävde ett mail från mig så skrev jag ut en elektronisk faktura på min hyresavi - det fungerade finfint.

 

...och det godkänner dom som sagt uttryckligen inte. Repeterar: "Thank you for your email. Unfortunately we cannot accept your rent statement for the following reason(s):

· Invalid Utility bill type"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...