Zoogin Postad 28 Juni , 2005 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2005 Och om alla alltid skulle följa normerna skulle dom ju aldrig ändras. Då skulle vi ju vara kvar i stenåldersnormerna och tur är väl att vi inte är det. Rätt och fel; människor som du själv med din önskan att inte följa normerna ändrar ingenting, eftersom du per definition inte ses som en avvikare i samhället. Däremot alkoholister, crackheads och övrigt pack är avvikare som stärker samhällsnormerna och värderingarna som de "normala" människorna i samhället har, och oavsett hur du vill stämpla dig så ses du som en "normal" människa. När avvikarna stärker våra värderingar och normer sker även en utvecklingsprocess där det nämnda utvecklas och förbättras. Alltså; dina brytelser mot "normerna" förändrar ingenting, men du har rätt i att VISSA människor måste bryta mot normerna för att utvecklingen ska ske. Min önskan är inte att bryta mot normen för brytandets skull, utan att följa min egna väg som känns rätt för mig. Ibland följer den normen, ibland inte. Min önskan är inte heller att förändra den gängse normen mot mina värderingar då jag tycker alla ska få ha sitt individuella synsätt. Men jag skulle vara glad med en liberalare och frihetligare norm där var och en kan vara sig själv och tycka som den vill utan att klassas som avvikande/onormal/konstig/knäpp etc. Men tyvärr är detta kanske i praktiken omöjligt, då vi är en högst kollektiv varelse. Och det här med din teori om normers förändringar. Hur förklarar du då tex Jesus och Hitlers inverkan på normerna? För det var minst sagt rätt ordentliga omvärderingar av samhällets normer de lyckades åstadkomma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zoogin Postad 28 Juni , 2005 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2005 Men jag anser fortfarande att din snabba uppränsning av dina värderingar är en skral efterkonstruktion som rättfärdigar ditt spelande. Ok, för att använda dina termer så har jag gjort en skral efterkonstruktion av mina egna moraliska värderingar för att rättfärdiga mitt egna spelande. Men då alternativen är att sluta spela eller att hyckla om det så känns det riktigt bra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ultra Postad 28 Juni , 2005 Rapport Share Postad 28 Juni , 2005 Är smått allergisk mot att rätta in mig i ledet i de gängse normerna bara för att "så ska det vara". (Detta innebär dock inte att jag är omoralisk och saknar empati.) Så att följa normerna kommer jag knappast att göra om jag inte känner att det passar mig. Det är så typiskt svenskt att alltid göra och tycka som alla andra. Och om alla alltid skulle följa normerna skulle dom ju aldrig ändras. Då skulle vi ju vara kvar i stenåldersnormerna och tur är väl att vi inte är det. Säger inte att det är fel att ha andra värderingar, ibland skiljda från normerna. Men jag anser fortfarande att din snabba uppränsning av dina värderingar är en skral efterkonstruktion som rättfärdigar ditt spelande. Som sagt, tänk om alla som gör något omoraliskt ska börja rättfärdiga sitt beteende med att radera sina värderingar som de kanske skapat under uppväxten. Tycker att det är mycket fegare blunda för problemet och gå vidare utan att reflektera över det. Jag antar att flera postare som kritiserar själva fortfarande vinner pengar på poker... Har själv haft tankegångar liknande zoogins. I och med att man fortsätter att spela trots att man vet att en del av de spelare man möter har problem och spelar bort mer än de har råd med så måste man ju på något plan fortfarande tycka att det är ok. Ens värderingar är kanske inte alltid så enkla och entydiga som vissa vill göra gällande. Har också gjort ungefär samma upprensning in värderingsdjungeln som zoogin och kommit fram till att fördelarna överväger nackdelarna. Skulle vilja påstå att de flesta som spelar poker över nyböjarnivå vet hur det ligger till och mer eller mindre medvetet gjort samma val. Personligen tycker jag att det är bättre att vara ärlig mot sig själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
psykologen Postad 28 Juni , 2005 Rapport Share Postad 28 Juni , 2005 Jag anser mig själv mer eller mindre nihilistisk och håller inte med. Är smått allergisk mot att rätta in mig i ledet i de gängse normerna bara för att "så ska det vara". (Detta innebär dock inte att jag är omoralisk och saknar empati.) Så att följa normerna kommer jag knappast att göra om jag inte känner att det passar mig. Det är så typiskt svenskt att alltid göra och tycka som alla andra. Och om alla alltid skulle följa normerna skulle dom ju aldrig ändras. Då skulle vi ju vara kvar i stenåldersnormerna och tur är väl att vi inte är det. Din attityd verkar snarar följa de normer som börjat råda mer och mer hos yngre som blivit mer individualister. Att svenskar skulle vara utmärkande för att alltid göra som alla andra är bara bull. Så är det för alla kulturen. Det är ett mänskligt fenomen lyckligtvis att de flesta försöker anpassa sig till normer. Tänk om alla bara följde sina egna impulser som små barn. Det här handlar om värderingar och det är en smaksak. Vissa tycker om vanilj, andra choklad. Jag tror faktiskt dina normer mer stämmer in med stenåldersnormer än de flesta andras. Även om folk sammarbetade då så skötte nog de flesta sig själva i stor utsträckning när det kom till kritan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stahl Postad 28 Juni , 2005 Rapport Share Postad 28 Juni , 2005 Och det här med din teori om normers förändringar. Hur förklarar du då tex Jesus och Hitlers inverkan på normerna? För det var minst sagt rätt ordentliga omvärderingar av samhällets normer de lyckades åstadkomma. Som exempelvis Hitler lyckades med militant kraft utpeka judar och andra människor som några lägre stående, dvs avvikare från det som var normalt. Hitler var en ledare för folket som stod bakom honom, och folket följer en ledare. Jesus var tydligen guds son. Ja, jag tycker att din jämförelse med Hitler och Jesus verkligen var bra exempel som gynnade diskussionen. Verkligen. För det är ju everyday situation characters verkligen. Bra jobbat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zoogin Postad 28 Juni , 2005 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2005 Som exempelvis Hitler lyckades med militant kraft utpeka judar och andra människor som några lägre stående, dvs avvikare från det som var normalt. Hitler var en ledare för folket som stod bakom honom, och folket följer en ledare. Jesus var tydligen guds son. Ja, jag tycker att din jämförelse med Hitler och Jesus verkligen var bra exempel som gynnade diskussionen. Verkligen. För det är ju everyday situation characters verkligen. Bra jobbat. Jag försökte faktiskt vara seriös. Jesus har enligt många indicier existerat, (det är dock inte helt bevisat, men låt oss anta det, för ivf måste ju någon/några andra annars spridit samma, då kontroversiella, budskap), och även om han inte var Guds son så predikade han ett budskap som satte sig kraftigt och sitter i än idag. Hitler kom för övrigt till makten genom demokratiskt val innan han gjorde om Tyskland till en diktatur. Han var något mildare innan han fick makten, men han var inte mild direkt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts