Gå till innehåll

Skattesmita vid enorma summor


Existing-user

Recommended Posts

Ren hypotetisk tråd för att stilla min nyfikenhet.

 

Om man genom att vinna på poker, stjäla och sälja sin grannes saker eller på annat sätt kommer över säg en miljon kronor, kan man föra över dessa pengarna till sitt vanliga bankkonto utan att skatteverket skulle se dessa? Eller medelas de på något sätt när det gäller väldigt höga summor? Om, finns det då något konto man kan skaffa någonstans där de inte kan se det?

 

eller istället för 1 miljon så säg en vanligt månadslön fast som i slutändan blir en miljon ändå. Detta kan de väl omöjligt upptäcka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ren hypotetisk tråd för att stilla min nyfikenhet.

 

Om man genom att vinna på poker, stjäla och sälja sin grannes saker eller på annat sätt kommer över säg en miljon kronor, kan man föra över dessa pengarna till sitt vanliga bankkonto utan att skatteverket skulle se dessa? Eller medelas de på något sätt när det gäller väldigt höga summor? Om, finns det då något konto man kan skaffa någonstans där de inte kan se det?

 

Går inte.

 

Googla offshore och va försiktig så du inte väljer ett konto med ränta på, brukar vara nybörjare misstag nr.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schweiz?

 

Vete fan om jag skulle våga satsa på det, det var ganska mycket problem där nyligen och de lämnade ut lite uppgifter som de inte borde, har hört att de kanske ska göra en lagändring. Det var nåt på grund av alla dessa terrorister.

 

 

Nu är ju risken ganska lite, men satsa på Panama eller Hong Kong. Det är ju bara o öppna ett konto i banken, vill du vara helt 100% anonym så öppnar du ett bolag som ett förening, då syns det inte vem som äger kontot. Sen så kopplar du ett visakort till den men va försiktig med att ta ut pengar i Sverige.

 

Finns massa företag som du hittar på nätet som kan ordna allt detta för dig, räkna med ca. 1-3K euro.

 

Själv har jag mitt i Panama och det flyter på utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördel med offshorekonto (såvida det inte är svarta pengar)? Något mer än förmögenhetsskatt..? Och hur är det med den nu föresten, skulle inte den tas bort/ändras?

 

Tror inte det finns några speciella fördelar, antar att du lirar på en skattefri sajt. Själv har jag ett företag registrerat på mitt konto, och det känns alltid bra att vara lite anonym, man vet ju aldrig...

 

Förmögenhetsskatten är borta =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag mitt i Panama och det flyter på utan problem.

Har du något tips på en bra bank där? Kan du göra insättningar direkt på Panama-kontot genom att ange ett IBAN-nummer? (Jag öppnade ett konto hos Halifax International i Jersey, men kunde inte göra insättningar direkt. Man var tvungen att sätta in pengarna på Halifax konto hos Bank of Scotland istället, och det funkar ju inte om man ska göra insättningen från Moneybookers). Kan du beställa överföringar till ett annat bankkonto på nätet? Är det en årlig avgift? Är valutan USD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att komma runt. Allt handlar om pris.

 

Fördelen med utlandsplacering är beskattningen av pengarna.

 

Jersey är IMO best there is.

Har du hittat någon bank på Jersey där ditt konto har ett IBAN-nummer så att du kan sätta in pengar där direkt? (Istället för att sätta in dem på Jersey-bankens konto på en annan bank i ett annat land). Om man tvingas till det sistnämnda så går det inte att göra insättningar från Moneybookers i dollar.

 

Jag är inte ute efter att komma undan skatter eller liknande. Det jag vill slippa är den satans växlingsavgiften som Moneybookers eller Neteller försöker tvinga en att betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, räntebortfallet på offshorekonton gör ju isf att det lönar sig att ta hem pengarna till sverige och skatta på dem för att sen kunna få avkastning. Förutsatt att ni inte ska använda alla pengarna direkt då.

 

Ponera att du vinner 100k som ska beskattas. Efter skattar har du 70k som förräntas med 4 % per år, 2,8 % efter skatt.

 

70*1.028^x=100

 

hade jag haft en miniräknare hade jag kunna ge ett snabbt svar, men låt oss nöja oss med att X är ganska högt. Bättre att i så fall låtar vita inkomster i Sverige förräntas och spendera pengarna som du har offshore genom kontantuttag utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är inte ute efter att komma undan skatter eller liknande. Det jag vill slippa är den satans växlingsavgiften som Moneybookers eller Neteller försöker tvinga en att betala.

 

Visst är de höga, men jämför detta med att starta ett konto på Jersey utan ränta... Och hur tänkte du komma runt växlingsavgifterna i ett senare skede?

 

Du måste vara den första som vill skapa ett konto på Jersey för att undgå växlingsavgifterna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju risken ganska lite, men satsa på Panama eller Hong Kong. Det är ju bara o öppna ett konto i banken, vill du vara helt 100% anonym så öppnar du ett bolag som ett förening, då syns det inte vem som äger kontot. Sen så kopplar du ett visakort till den men va försiktig med att ta ut pengar i Sverige.

 

Blev bara lite nyfiken på hur du tar ut pengar då? Åker du till Tyskland och tar ut en jävla summa genom bankomaten eller? Om du nu är anonym och Visa kortet är kopplat till det anonyma kontot vad spelar det för roll om du tar ut i Sverige då. Hyfsat omöjligt att ta reda på vem det är som tagit ut pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev bara lite nyfiken på hur du tar ut pengar då? Åker du till Tyskland och tar ut en jävla summa genom bankomaten eller? Om du nu är anonym och Visa kortet är kopplat till det anonyma kontot vad spelar det för roll om du tar ut i Sverige då. Hyfsat omöjligt att ta reda på vem det är som tagit ut pengarna.

 

Det är ju inte helt 100% säkert. Du har ju ett visakort med företagsnamn på, och företaget kan inte kopplas till dig. Men skatteverket kan hitta dig ändå, de har sina knep.

 

De sammarbetar bl.a. med banker här i Sverige och liknande...

 

Räcker att ta färjan över till Danmark eller åka till Norge bl.a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...