Gå till innehåll

Amerikansk "humor"


Fudge

Recommended Posts

En åsikt (eller personlig uppfattning om den frasen passar bättre) kan väl för guds skull aldrig bli "ogiltig"?

 

Om jag t.ex anser att Emil i Lönneberga är mer en actionfilm än exempelvis Die Hard 2 är det väl en fullt giltig personlig åsikt även om inte merparten av er andra skulle hålla med?

 

Jag anser att jorden är platt!!!

Personlig åsikt som är giltig eller bara ren idioti??

 

Om du anser att Emil Lönneberga är mer action än Die Hard så har du fel eftersom du så fundamentalt har missförstått innebörden av ordet/genre action.

 

Gräns på personlig åsikt och felaktigt uppfattning???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vi uppfattar ofta amerikansk humor som smaklös, och brittisk och svensk som sofistikerad. Som nån skrev beror det säkert till stor del på inköparna (som köper in billigt snabbproducerat skit), men även imo på kulturskillnader. Jag förstår t ex inte hur Svensson Svensson skulle ha en högre intellektuell grad än en sitcom med James Belushi.

Jänkarna har skapat minst två milstolpar inom humorgenren; Police Squad (äckligt lite visad på svensk tv) och Seinfeld. Och tycka vad man vill om humorn i t ex Spin City och Frasier, men de har väldigt bra manus och extremt bra casting, vilket är a och o i komediserier.

Det finns bra humor och dålig humor, men det avgörs inte av om man själv skrattar åt det eller inte.

 

Jag tycker t ex att det här är bland det bästa som spelats in, majoriteten håller förmodligen inte med:

(brittiskt)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Television's Most Memorable Moments

20 som gick att välja på i båda kategorierna där:

http://abc.go.com/primetime/emmys/index?pn=aboutthemoments#t=0

 

resultatet av Emmy röstningen ovan blitt:

av dom 20 från början blev dessa 5 bäst...

 

http://abc.go.com/primetime/emmys/index?pn=aboutthemoments#t=0&d=135626

  • FRIENDS - comedy WINNER
  • I LOVE LUCY - comedy
  • M*A*S*H - comedy
  • SOUTH PARK - comedy
  • SEINFELD - comedy

I love lucy och mash är självklara, men dom övriga vet jag inte om jag vill ha på min lista...

 

ojdå, kankse jag ska passa på att berätta åt supertequila att pssst: best drama moment blev:

BUFFY THE VAMPIRE SLAYER - drama WINNER

(för övriga, se länken ovan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ju mer pinsamt för McCain ju. Men det är tydligen så där man framför sin politik i USA.

 

Ändå riktigt kul givetvis.

 

Är kanske dum, men jag förstår inte om det är manipulerat eller om det där har hänt på riktigt.

Edit förstod att det var manipulerat ganska snabbt, jackbalsam fick mig att tvivla lol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en väldigt feministisk/postmodern serie. En rejäl kvalitetsstämpel i sammanhanget är att jag ändå tycker om den.

 

Btw, om det inte vore för frirulleaspekten skulle jag vara villig att beta rätt hårt och lägga typ 4:1 på att majoriteten av alla akademiska publikationer om Buffy faller under feministiskt/postmodernt studieområde.

 

lite off topic igen då jag råkade springa på klippet med just det enda feministiska talet enligt mig, dvs som helt klart är feministiskt(plus då vad prellen Caleb representerar då kanske...).

 

Utöver det är det ju mest just mytologin som gör att det blir "feministiskt" (slayers är ju tjejjer med förväntad kort livslängd).... visst de må vara att många grupper adopterat serien som ikon i många sammanhang, även tex gay(Willow-Tara förhållandet kom ju innan det började blomstra med såna serier)

 

http://www.youtube.com/watch?v=e9y58eqXOos

(bland mycket som Buffy är bäst på... klippet en del av bästa avslutet på en serie = spoiler-, våld- osv...varning, talet är bara en kort del i början)

 

för att återgå till komedin: serier som just Buffy, Profit(förövigt av samme man som är bakom mycket i Buffy/Angel), House of cards, Eureka m.fl....med svart humor, driver med sig själv, satir, osv inbakat i verklig handling är ju guld...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...