Gå till innehåll

Lite nybörjar tips om allt möjligt


Sebbe74

Recommended Posts

Okej nu är de så att ja skulle behöva lite hjälp med mitt pokerspelande, berättar lite fakta först så blir de kanske lättare att hjälpa för de som orkar/vill.

 

Jag är 17 år och går i gymnasiet, har spelat poker med kompisar nån helg lite då och då osv i ungefär 3 år. men de närmaste ungefär 3 månaderna har ja börjat lira lite small stakes poker på internet. till en början provade jag lite olika typer av texas hold'em men just nu tycker jag Fixed limit 5manna bord är roligast och det jag vill bli bättre på. börjar vinna lite men de går uppåt och uppåt iaf. jag vill helt enkelt lära mig spela bättre poker och kanske på lite längre sikt bli riktigt duktig. har läst någon enstaka bok.

 

så till frågorna...

 

när de gäller böker, några tips på bra man SKA läsa? har hört många säga "läs alla påoker böcker som du kan hitta!" vill ju bli bra i limit hold'em 5mannabord men finns ju inte många böcker till just de... bör jag läsa alla andra böcker ändå?

som sagt, kom gärna med tips!

 

att analysera sina händer OCH andras händer verkar som något viktigt inom poker. Är det någon som har nåt tips på ett bra hyfsat enkelt program som man kan få ut nyttig och bra fakta om händerna? helst som funkar på svenska spel men om ni har nåt som inte funkar där skriv gärna de ändå! ;D

 

rätt mycket text så ja nu men jaooo så blidde de :P

tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du är rätt tidigt i din pokerkarriär så du bör antagligen börja med någon grundläggande bok om limit hold'em, tex

 

"Small Stakes Hold'em" av Miller, Sklansky och Malmuth

"Weighing the odds" av King Yao

 

När du kommit längre så finns det

 

"Winning in Tough Hold'em Games" av Stoxtrader

 

Den är mer inriktad på highstakes och shorthanded än de andra. Det finns även än bok om shorthanded som ska vara rätt ok av Tannenbaum, men den har jag inte läst.

 

När det gäller mjukvara så ska du naturligtvis ha något statistikprogram som Pokertracker, Hold'em Manager eller Poker Office. Jag har alltid kört Pokertracker eftersom de har mest avancerade funktioner men Hold'em manager är kanke mer användarvänligt.

 

För att få programmen att funka korrekt till Svenska Spel behöver du en konverter. Du hittar en tråd om HHconverter i sektionen "Forumets bästa inlägg".

 

När du läst din första bok och börjat applicera en grundläggande strategi så kan du börja posta händer du spelat i limit hold'em delen i handanalysforumet här på pokerforum. Där finns flera bra spelare som kommer att ge dig feedback på ditt spel.

 

Du kan också skaffa ett abonnemang på en coachingsite som tex "deuces cracked", "stoxpoker" eller "cardrunners". Där finns videos med kommentarer som kan vara väldigt lärorika att studera.

 

Lycka Till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Theory of Poker borde vara bra om man ska spela limit va?

 

Vet inte varför Theory of Poker skulle vara viktigare för limit, men det är en bra bok att läsa tidigt i sin karriär som pokerspelare för den ger en bas kring hur man kan tänka som pokerspelare.

 

Låter vettigt att nöta på FL iaf ...önskar jag gjorde samma i början av min "karriär" ...skulle sparat mej en hel del pengar.

 

Generellt så är det nog fler som nöter på NL än FL. Fixed limit handlar om så många små beslut att du inte kan sitta och vänta på att få en bra hand och få betalt. Du spelar fler händer och du spelar fler gator med varje hand så det går inte att "nöta" i FL.

 

Sebbe: Det finns även ett specifikt forum för small stakes fixed limit hold'em på twoplustwo. Där finns många bra länkar i stickysen för nya fixed limits SH spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Generellt så är det nog fler som nöter på NL än FL. Fixed limit handlar om så många små beslut att du inte kan sitta och vänta på att få en bra hand och få betalt. Du spelar fler händer och du spelar fler gator med varje hand så det går inte att "nöta" i FL.

Vet att du spelar mycket fixed och kan garanterat spelet bättre än mej. Därför blev jag lite förundrad över att du vill spela fler händer i FL än i NL? Det är precis tvärt emot vad jag fått lära mej. Möjligen kan man jämförelsevis spela fler händer ur position vad jag kan betänka.

 

Förklara och utveckla gärna?/Intereserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att du spelar mycket fixed och kan garanterat spelet bättre än mej. Därför blev jag lite förundrad över att du vill spela fler händer i FL än i NL? Det är precis tvärt emot vad jag fått lära mej. Möjligen kan man jämförelsevis spela fler händer ur position vad jag kan betänka.

 

Förklara och utveckla gärna?/Intereserad.

 

Alltså jag är ingen expert på NL, men när jag gjort mina rake-jämförelser och dataminat en massa så är det tydligt att den genomsnittlige NL-spelaren spelar färre händer än FL-spelaren. När jag spelar NL så spelar jag helt klart färre händer, men det kan iofs bero på att jag suger i NL och det ofta är bäst EV för mig att folda preflop.

 

Däremot så vet jag inte hur det ser ut om man jämför en duktig NL spelare med en duktig FL spelare på liknande nivå. Så kanske var jag helt ute och cyklade, för jag har egentligen ingen aning hur många händer en bra NL spelare spelar. Kom gärna med input.

 

En bra FL spelare i 6-max ligger runt en 30-35 i Vpip. Har ingen koll på FR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju mest lärt mej att man bör spela tightare i FL pga avsaknaden av goda implicita odds som ofta förekommer i NL.

 

På låga nivåer i FL ser ju dock nästan varenda kotte floppen. Sen är det ju ganska svårt att jämföra FL med NL angående VPIP då det enskilt skiljer sej ganska mycket åt på olika nivåer. NL1/2 tex bör närmast jämföras med FL5/10 eller nått och inte FL1/2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar efter genomsnittlig pottstorlek så ligger NL 1/2 mitt emellar FL 3/6 och 5/10. Nu pratar man ju om Small Bets och Big Bets i FL, så jämför man i blinds så verkar det rimligt att jämför NL med FL nivåer med dubbla blindsstorleken.

 

På ett sample av ett par hundratusen 6-max händer så är den genomsnittliga see flop siffran för en NL spelare i ett spel med en big blind på $2 ca 20%. Motsvarande siffra för FL 3/6 (och för 5/10) är 34%.

 

Så den genomsnittlige spelaren ser alltså 70% mer floppar i FL och skulle man dra statistiken vidare hur ofta man spelar turn och river så är skillnaden antagligen ännu större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar efter genomsnittlig pottstorlek så ligger NL 1/2 mitt emellar FL 3/6 och 5/10. Nu pratar man ju om Small Bets och Big Bets i FL, så jämför man i blinds så verkar det rimligt att jämför NL med FL nivåer med dubbla blindsstorleken.

 

På ett sample av ett par hundratusen 6-max händer så är den genomsnittliga see flop siffran för en NL spelare i ett spel med en big blind på $2 ca 20%. Motsvarande siffra för FL 3/6 (och för 5/10) är 34%.

 

Så den genomsnittlige spelaren ser alltså 70% mer floppar i FL och skulle man dra statistiken vidare hur ofta man spelar turn och river så är skillnaden antagligen ännu större.

 

Det låter ganska naturligt. Floppen ger ju den överlägset mesta informationen om en hand, och priset för denna är lågt i limit. Därefter finns det praktiska taget alltid tillräckliga odds för ett bra drag i limit. Efter att potten börjat växa är det enda misstag som är kvar att lägga handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju mest lärt mej att man bör spela tightare i FL pga avsaknaden av goda implicita odds som ofta förekommer i NL.

 

På låga nivåer i FL ser ju dock nästan varenda kotte floppen. Sen är det ju ganska svårt att jämföra FL med NL angående VPIP då det enskilt skiljer sej ganska mycket åt på olika nivåer. NL1/2 tex bör närmast jämföras med FL5/10 eller nått och inte FL1/2?

 

Kanske de implicita PLUS pot-oddsen du får i FL är ett starkare argument för fler händer än de implicita du får i NL. (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i böcker, Movies på youtube FTW.

 

Många utav dagens proffs har inte ens läst någon bok, kolla på youtube istället - gratis också:)

 

Fruktansvärt dåligt råd till en ny pokerspelare. Det är ffa i början av sin karriär som pokerspelare som man har nytta av böcker, eftersom de ger den teoretiska basen man behöver.

 

Om du ska läsa en bok om FLHE borde du läsa den som Jennifer Harman skrivit. Kommer inte ihåg vad den heter dock.

 

Såvitt jag vet har Harman bara skrivit en sektion i Super System 2 och den är inget jag rekommenderar speciellt för en ambitiös limitspelare. Skadar naturligtvis inte att läsa, men jag skulle lägga tiden på andra böcker.

 

Kanske de implicita PLUS pot-oddsen du får i FL är ett starkare argument för fler händer än de implicita du får i NL. (?)

 

Som NL novis så tycks det för mig som att det är mycket tyngre action preflop i NL. Ta en hand som 63s som man ofta spelar i BB mot en raise och en syn eftersom man får så bra odds. I NL krävs det väl nästan att folk limpat in och att man är bland de sista att agera för att man ska ta en flopp med den handen?

 

I FL vet man ju att man oftast får se turn för 1 small bet, så man kan spela draghänder frikostigt preflop om potten är skaplig eftersom man oftast får odds att ta handen vidare om man plockar upp ett drag. Sen semibluffar man ju ofta med drag osv men man kan ju redan på floppen ta ut en linje för kommande gator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta konkreta och bra frågor både här i Texas Hold'em forumet (om de gäller mer allmänna frågeställningar) och kanske framför allt i handanalysforumet. Överlag är folk ganska snälla och hjälpsamma, givet ett civiliserat uppträdande.

 

Läsa böcker är defnitivt också en bra idé, speciellt om man vet med sig att man är en sådan person som har lätt för att lära sig genom att läsa. De flesta bra pokerböcker handlar om koncept och det är inte nödvändigtvis så att en bok måste behandla EXAKT den pokerform man vill spela för att vara till nytta.

 

Det är dock viktigt att INTE börja använda koncept och idéer ur böcker eller bloggar eller som man sett "proffsen" använda etc. "handlöst" utan att ha förstått VARFÖR man spelar si eller så i en viss situation. Känner man att saker inte "makes sense" bör man fråga någon, korsläsa i andra källor eller göra en egen analys av idéen ifråga.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...