Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Liveturnering på klubben, finalbord med fyra spelare kvar (av totalt 18), tre får pris. UTG är slaskig, lös och risktagande medans knappen är en riktigt vettig spelare med en sorts tag-stil.

Jag (SB) har c:a 12K kvar, BB c:a 15K, UTG 5K och knappen c:a 45K.

UTG går all in och knappen går också all in med sin monsterstack. Jag tittar ned på KK. Efter en väldigt lång stund foldar jag och det gör även BB.

Mitt resonemang är följande; synar jag kan knappen slå ut mig - antingen genom att knäppa ut både mig och lillstacken (och då får jag ju tredjepris iaf) eller också vinner UTG men i sidopotten slår knappen ut mig (och jag får inga pengar alls).

Finns ju även en mikroskopisk möjlighet att BB synar också och med en fyrvägs allin känns mina KK inte lika bra längre.

Hur hade ni gjort i denna situation?

Postad
Vad är blindsen på och hur ser utbetalningsstrukturen ut?

Om det inte är någon äckligt konstig utbetalningsstruktur kan du aldrig folda.

Sry, missade detta. Blindsen var 800/1600 och platserna gav 50%, 30% och 20%.

Postad

Ok, om både Reb och Hampulito förordar syn så tror jag på den linjen. Jag ångrade mig i samma sekund som BB foldar, UTG visar upp K7o (!) och knappen 99. För att ytterligare strö salt i såret kommer floppen 8TK, turn T, river 3...

Trodde att knappen skulle slå ut UTG så jag var garanterad 3-priset med min mellanstack och så hände ju också. Nu slog knappen dessutom ut BB några händer senare men med min lillstack hade jag ingen chans HU och fick ett andrapris.

Ingen som tycker att fold i detta läge kan vara ett alternativ? :-(

Postad
Om det hade varit en satellit med tre priser hade frågan varit intressantare. Iofs hade väl storstacken knappast ställt in då men men

Hade det? Det är ju lik förbaskat bara tre priser. Åka ut på fjärdeplatsen är ju lika retligt om det är $ till trean som om det är en plats i en turre?

Postad
Nu när du täcker UTG och det är 3 platser betalt är det inte ens diskutabelt att överväga att folda KK.

Hade båda täckt dig så hade man kunnat föra en teoretisk diskussion, men i det här läget så måste du syna.

Ok. Jag viker mig och erkänner att jag nog gjorde fel här. Eftersom flera (betydligt bättre pokerspelare än mig) i den här tråden skriker syn borde jag ha synat.

Dessutom känns ju knappens agerande med att också gå allin istället för att bara syna lillstacken som ett försök att isolera sig mot bara honom nu när man sovit på saken några nätter.

Till saken hör väl också att pengarna i det här fallet spelade mindre roll - det var mest rankingpoängen jag var ute efter. Nu slutade jag ju tvåa iaf men det kunde mycket väl ha slutat på ett annat sätt om jag lyckats drygt dubbla upp min stack med den handen.

hade du foldat AA också?

Näe...:oops:

Postad
Hade det? Det är ju lik förbaskat bara tre priser. Åka ut på fjärdeplatsen är ju lika retligt om det är $ till trean som om det är en plats i en turre?

Eftersom utbetalningsstrukturen då blir 33%/33%/33% istället för 50/30/20 kan väl vem som helst räkna ut att det är skillnad? Närmare bestämt är skillnaden cirka 13% av prizepoolen som du ytterligare går miste om ifall du skulle bubbla.

Postad

Instasyn som jag ser det. UTG pushar ultralight vilket för knappen betyder att han kan syna light. En rimlig HD för knappen bör väl utan konstigheter kunna vara A10+ 88+ även om han är TAG. Enda anledningen till vik är ju om du tror knappens HD är typ ultratajt.

Skulle det vara sat däremot skulle jag vika utan att blinka, för där är vi väldigt ofta klara tredjepristagare utan att riskera något.

Postad
Jag ångrade mig i samma sekund som BB foldar, UTG visar upp K7o (!)...

UTG har ca 3BB och du är förvånad att UTG pushar med K7o? Jag är ganska säker på att jag spelar för tight i liknande lägen, men ändå tycker jag att K7o är en jätteenkel allin här.

Jag pushar som UTG här nog 22+, Ax, Kx, Qx, J8+, T8+ här.

Jag tycker inte heller KK är något svårt val här utan given syn. Det blir mer ett dilemma om det är en satellit, jag tror jag foldar då.