Gå till innehåll

Shariadomstolar i Storbritannien


Cleburne

Recommended Posts

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article4749183.ece

 

Kalla det här en shoutout till Heltok eller nåt. Shariadomstolar har tydligen fått en sorts officiell status i Storbritannien och landets rättsväsende kommer att genomdriva beslut som fattats i dessa domstolar. Minst sagt...intressant...

Nja

the sharia courts are classified as arbitration tribunals. The rulings of arbitration tribunals are binding in law, provided that both parties in the dispute agree to give it the power to rule on their case.

Så BÅDA parter i ett mål måste godkänna shariadomstolen, annars gäller vanlig engelsk lag.

Finns det risk för att den anklagade döms hårdare i en shariadomstol så kommer ju den anklagade att vilja bli dömd av en vanlig brittisk domstol.

Finns det risk för att den anklagade döms mildare i en shariadomstol så kommer ju åklagaren välja en vanlig brittisk domstol.

Så i praktiken så kommer ju ingen bli dömd i en shariadomstol där straffet skulle bli signifikant avvikande från ett vanligt brittiskt straff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det risk för att den anklagade döms mildare i en shariadomstol så kommer ju åklagaren välja en vanlig brittisk domstol.

 

Åklagare kommer aldrig ta upp fallet i en shariadomstol. Skiljeförfarandet är till för tvistemål och tydligen sex muppar som frivilligen vill bli dömda där. Shariadomstolen hade inte kunnat döma till fängelse eller något liknande som krävde statliga brittiska resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja

the sharia courts are classified as arbitration tribunals. The rulings of arbitration tribunals are binding in law, provided that both parties in the dispute agree to give it the power to rule on their case.

Så BÅDA parter i ett mål måste godkänna shariadomstolen, annars gäller vanlig engelsk lag.

Finns det risk för att den anklagade döms hårdare i en shariadomstol så kommer ju den anklagade att vilja bli dömd av en vanlig brittisk domstol.

Finns det risk för att den anklagade döms mildare i en shariadomstol så kommer ju åklagaren välja en vanlig brittisk domstol.

Så i praktiken så kommer ju ingen bli dömd i en shariadomstol där straffet skulle bli signifikant avvikande från ett vanligt brittiskt straff.

 

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Muslimska kvinnor kommer ju att bli utsatta för ett otroligt tryck att gå med på shariadomslut. Typ, "gå med på det eller bli utstött ur tron". Bara ett nitpick, kanske.

 

Men, det uppseendeväckande är ju inte att man har dessa domstolar, det uppseendeväckande är att det brittiska rättsväsendet kommer att genomdriva domarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja

the sharia courts are classified as arbitration tribunals. The rulings of arbitration tribunals are binding in law, provided that both parties in the dispute agree to give it the power to rule on their case.

Så BÅDA parter i ett mål måste godkänna shariadomstolen, annars gäller vanlig engelsk lag.

Finns det risk för att den anklagade döms hårdare i en shariadomstol så kommer ju den anklagade att vilja bli dömd av en vanlig brittisk domstol.

Finns det risk för att den anklagade döms mildare i en shariadomstol så kommer ju åklagaren välja en vanlig brittisk domstol.

Så i praktiken så kommer ju ingen bli dömd i en shariadomstol där straffet skulle bli signifikant avvikande från ett vanligt brittiskt straff.

 

Läs om artikeln igen.

 

"In the six cases of domestic violence, Siddiqi said the judges ordered the husbands to take anger management classes and mentoring from community elders. There was no further punishment.

 

In each case, the women subsequently withdrew the complaints they had lodged with the police and the police stopped their investigations."

 

Jag tror inte hustrumisshandlarna hade kommit undan med anger managementkurser i brittiska domstolar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åklagare kommer aldrig ta upp fallet i en shariadomstol.

You right, my bad. Låter målsägare bättre?

 

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Muslimska kvinnor kommer ju att bli utsatta för ett otroligt tryck att gå med på shariadomslut. Typ, "gå med på det eller bli utstött ur tron".

Ja, och engelska människorättsorganisationer och media kommer att nagelfara shariadomar.

Kommer shariadomstolarna "missbrukas" på det sätt som du beskriver så kommer det att blåsa upp en folkstorm som kommer att leda till att shariadomstolar förbjuds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

You right, my bad. Låter målsägare bättre?

 

 

Ja, och engelska människorättsorganisationer och media kommer att nagelfara shariadomar.

Kommer shariadomstolarna "missbrukas" på det sätt som du beskriver så kommer det att blåsa upp en folkstorm som kommer att leda till att shariadomstolar förbjuds.

 

Men, men...enligt artikeln har det ju redan hänt...vid upprepade tillfällen.

 

Själva grejen är ju att shariadomstolar per definition kommer att "missbrukas" eftersom islamisk lag går stick i stäv med västerländska rättstraditioner på många områden. Att ge dessa domstolar legitimitet är minst sagt lite mysko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en kille som är född i Iran och sedermera flyttat till Sverige med anledning av den islamiska diktaturens förtryck säger jag bara: Beware of Islam.

 

Lätt o vara idealistisk och naiv o säga att alla religioner ska få lika behandling. Men för någon som upplevt religionens styre på nära håll så manar jag till högsta gradens försiktighet.

 

Och snacket om att religionen är ren i sig men tolkas fel o så köper jag inte heller. Det finns inte något land i hela världen som styrs med sharialagar, eller liknande, där kvinnor inte förtrycks av systemet.

 

Det är helt rätt o befara att många kvinnor kommer o tvingas medge Shariadomstolens jurisdiktion och att detta kommer att äventyra deras mänskliga rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en kille som är född i Iran och sedermera flyttat till Sverige med anledning av den islamiska diktaturens förtryck säger jag bara: Beware of Islam.

 

Lätt o vara idealistisk och naiv o säga att alla religioner ska få lika behandling. Men för någon som upplevt religionens styre på nära håll så manar jag till högsta gradens försiktighet.

 

Och snacket om att religionen är ren i sig men tolkas fel o så köper jag inte heller. Det finns inte något land i hela världen som styrs med sharialagar, eller liknande, där kvinnor inte förtrycks av systemet.

 

Det är helt rätt o befara att många kvinnor kommer o tvingas medge Shariadomstolens jurisdiktion och att detta kommer att äventyra deras mänskliga rättigheter.

 

 

Wow... Ban för rasism?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

You right, my bad. Låter målsägare bättre?

 

 

Ja, och engelska människorättsorganisationer och media kommer att nagelfara shariadomar.

Kommer shariadomstolarna "missbrukas" på det sätt som du beskriver så kommer det att blåsa upp en folkstorm som kommer att leda till att shariadomstolar förbjuds.

 

Ganska naiv uppfattning om jag får säga det själv. Finns väl hundratals exempel i historien på galna påhitt som fått fäste och ingen reagerat förräns det varit för sent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en kille som är född i Iran och sedermera flyttat till Sverige via femton år i England med anledning av den islamiska diktaturens förtryck säger jag bara: Beware of Islam.

 

Lätt o vara idealistisk och naiv o säga att alla religioner ska få lika behandling. Men för någon som upplevt religionens styre på nära håll så manar jag till högsta gradens försiktighet.

 

Och snacket om att religionen är ren i sig men tolkas fel o så köper jag inte heller. Det finns inte något land i hela världen som styrs med sharialagar, eller liknande, där kvinnor inte förtrycks av systemet.

 

Det är helt rätt o befara att många kvinnor kommer o tvingas medge Shariadomstolens jurisdiktion och att detta kommer att äventyra deras mänskliga rättigheter.

 

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...