Buffe Postad 15 September , 2008 Rapport Postad 15 September , 2008 Tjena alla! Jag har på senaste tiden allvarligt börjat fundera över att ta ett år ledigt för att satsa på pokern. Detta skulle jag antingen kunna göra efter mina studier är klara (förmodligen till sommaren) eller spara en termin och göra det efter årsskiftet. Den här tråden tänkte jag skulle användas till att kunna diskutera ämnet i allmänhet och vad ni tror och tycker. Har ni exempelvis förslag på målsättningar, upplägg för det hela, bankrullekrav osv? Tycker ni att det är en jättedum idé eller skulle det kunna funka? Har jag vad som krävs t ex? Jag tror självklart att jag har vad som krävs för att klara mig åtminstone hyfsat på det och jag börjar allt mer luta åt att göra ett försök. Anledningen till min optimism är att jag byggt rullen från 2k till 12k på ca 4 månader utan att ha varit i närheten av att ha haft maxklonk. Jag har haft ett antal top tio platser som med lite mer flax, alternativt mindre oflax, kunnat byggt på rullen ytterligare. Det känns dessutom som om jag spelar bättre och bättre och att min typ av spel nästan ger bättre utdelning på högre nivåer där folk faktiskt kan lägga sig ibland. Vad tycker ni? Citera
rAilFISH Postad 15 September , 2008 Rapport Postad 15 September , 2008 12,000 kr eller 12 k dollares eller euro? Oavsett så tycker jag det låter som en urusel idé med så lite erfarenhet och så liten rulle. Citera
Haslo Postad 15 September , 2008 Rapport Postad 15 September , 2008 Våga chansa lite i livet. Seriöst, känner du för det så testa. VA ere värsta som kan hända? Sverige är ett så pass bra land att ingen behöver va hemlös. Gl. Citera
Buffe Postad 15 September , 2008 Författare Rapport Postad 15 September , 2008 Sweet, anade att andra på forumet skulle vakna av rubriken. Rullen är i dollar. Erfarenhetsmässigt (som utomstående inte har någon aning om så vitt jag vet) så har jag spelat i 3-4 år men spelade inte så mycket under något år där i mitten. Har lite vinster sen tidigare också. Målet är kanske inte att bli världens bästa spelare heller utan snarare att se hur bra jag kan bli om jag fokuserar på enbart poker under en viss tidsperiod. Tack för lyckönskningen. Citera
gdaily Postad 15 September , 2008 Rapport Postad 15 September , 2008 Målet är kanske inte att bli världens bästa spelare heller utan snarare att se hur bra jag kan bli om jag fokuserar på enbart poker under en viss tidsperiod. Att sätta av ett år till pokern är väl inte vrldens sämsta idé. Det gjorde exempelvis Indiscreet. Att däremot som ofta frågas "Ska jag hoppa av gymnasiet och spela poker i stället" är väl inte direkt en nöt-idé. Citera
gdaily Postad 15 September , 2008 Rapport Postad 15 September , 2008 Jag har på senaste tiden allvarligt börjat fundera över att ta ett år ledigt för att satsa på pokern. Detta skulle jag antingen kunna göra efter mina studier är klara (förmodligen till sommaren) eller spara en termin och göra det efter årsskiftet. Jag antar att du pluggar på högskola/Universitet: Sett ur en arbetsgivares perspektiv så är det jävligt suspekt att ta ett sabbatsår med en termin kvar...? Däremot är det väl inte helt ovanligt att folk går ut högskolan, och sedan firar detta genom att resa jorden runt i ett år. Det är en bättre förklaring till avbrottet i CVt än att du suttit i källaren och grindat ett år. Citera
Buffe Postad 15 September , 2008 Författare Rapport Postad 15 September , 2008 //gdaily. Tack för bra och rimliga synpunkter! Ja, jag pluggar på högskola. Anledningen till att jag övervägde att ha en termin kvar är att när jag väl tar min examen blir den "färskare" än om jag avslutar med att spela ett år poker. Vad arbetsgivare föredrar vet jag inte riktigt men tar gärna emot fler synpunkter i ämnet. Citera
T_RED Postad 16 September , 2008 Rapport Postad 16 September , 2008 Hej och hå! Som insatt i din erfarenhet kan jag bara säga att: Om du ska leva som "proffs" måste du minst tjäna som du gjort nu kontinuerligt, d v s mer när det går bra för att väga upp när det går minus. Tror du du klarar det på den nivån du spelar på nu? Tycker du kan gå upp i nivå utan att ta ledigt för det, om du förstår vad jag menar. Sen om du märker att du klarar av den nivån lika elegant så känns det som ett stabilare val att go pro. Det hjälper dig nog rent spelmässigt också att veta att du har en längre period med plus bakom dig. Det värsta som kan hända när du satsar på going pro är att det misslyckas, (att du torskar 70% av rullen första månaden/erna) och att du sen går igenom resten av livet med en bitter smak i munnen så fort någon säger ordet poker. Eftersom du snackat om det här tidigare så är väl inte riktigt frågan OM du ska satsa, utan om detta är rätt tidpunkt. Huruvida det är rätt i studierna vet du bäst. Rent spelmässigt tycker jag som sagt att du kan gå upp i nivå först för att se om du kan leva på det. Citera
NorthQ Postad 16 September , 2008 Rapport Postad 16 September , 2008 Jag tycker du ger mig lektioner för 500 kr i timmen, nä skämt osido, du har spelat ruskigt bra på sistone! Så det är inte helt orimiligt att det kommer gå bra. Har ett par synpunkter. 1. Ingen annan inkomst än poker kan inverka negativt genom stress ifall du börjar gå dåligt under en tid. Tror även stressen över att man måste "tjäna" kan inverka fast det går bra. 2. Bankrullen är just nu för liten, jag skulle säga minst 20K$ helst 30K$, tänk på att du kommer behöva ta ut pengar från rullen varje månad för att betala hyran även om du gått minus tusen dollar den månaden. Jag gissar oxå på att du måste ta ut minst tusen dollar per månad för att leva på existensminimum. 3. Har du några pengar av Mr Cadilac som kan investeras i rullen (eller gick dom till att betala av studieskulder) ? om inte, tycker jag att du forsätter att pumpa rullen vid sidan av studierna tills du har mer marginal 4. Marginal är viktigt. Jag låg i tankarna själv för ganska exakt ett år sen om att göra ett shot som online pro. Med en rulle på 15K$ som spelats upp från 300$. Den försvann rätt snabbt sen (kan ha varit tankarna som inverkade negativt + tilt) Citera
Zalon Postad 16 September , 2008 Rapport Postad 16 September , 2008 Nordq har rätt angående den negativa stressen. Det är en sak att plussa lite på hobbyn och en helt annan sak att försörja sig på det sättet. Kan vara en bra idé att bygga upp rullen litegranna så att du har lite marginal innan du satsar. Dels för att du ska ta ut pengar relativt ofta och för att skydda dig mot en bad streak. En annan aspekt att det kanske inte kommer vara lika kul längre. Jag har en jobbpolare som har två polare som blev proffs. Innan tyckte de att poker var skitkul och att det var en grym idé att jobba med det, nu tycker de inte det längre utan det är vilket jobb som helst. Sen tycker jag att det är bättre att du tar examen innan du satsar. Att ta ett uppehåll känns lite farligt, tror att det lätt leder till att man aldrig avslutar utbildningen och det baserar jag inte enbart på egen erfarenhet Tror ändå du behöver bygga rullen litegranna och det är väl lagom att göra det i några månader till och avsluta plugget och sedan satsa nästa sommar? Citera
Ormbunke Postad 16 September , 2008 Rapport Postad 16 September , 2008 Jag har en jobbpolare som har två polare som blev proffs. Innan tyckte de att poker var skitkul och att det var en grym idé att jobba med det, nu tycker de inte det längre utan det är vilket jobb som helst. "Vanligt jobb" = tråkigt? Citera
Buffe Postad 17 September , 2008 Författare Rapport Postad 17 September , 2008 Kul med snabba svar, ska försöka svara dem i tur och ordning. Angående att jag kan gå upp i nivå utan att göra det på heltid så är det nästan så att jag spelar på de högsta nivåerna redan. Det är basically de största turneringarna jag inte har en rulle för 100 inköp på. Sen håller jag med om att det vore bra att spela längre på dessa nivåer innan för att få en känsla för dem, vilket jag avser att göra i höst. Dock så känns det redan nu som om mitt spel som sagt passar ganska bra för dessa nivåer och motståndet skrämmer inte särskilt mycket. Huvudanledningen med att satsa på pokern är kanske inte att just gå upp i nivå heller utan kunna ha tid att spela på den nivån jag är på just nu på en regelbunden basis. För tillfället är det så mycket i skolan att jag knappt hinner spela poker alls. Om jag misslyckas och därmed kommer hata poker för all evighet får jag ta det . Jag tror fortfarande att jag kommer att tycka att live-poker med polare kommer vara roligt och jag tror att jag kan leva utan online-poker om det skulle vara så. Att det skulle dyka upp negativa tankar och press då man måste leva på det är mycket möjligt, jag brukar dock snarare se det som en utmaning och prestera bättre om det gäller mycket. Förhoppningen är att det snarare kommer att få mig att fokusera mer och att jag kommer att kunna lägga tid och analys på att förbättra mitt spel. Men risken finns alltid att pressen blir jobbig. Ekonomiskt kommer jag ha kvar mitt jobb åt farsan som väldigt lätt går att kombinera med heltidspoker, vilket gör att jag skulle klara mig ganska bra på att ta ut ca 1k i månaden ur rullen. Angående att boosta rullen med egna pengar är målet att inte behöva det men det finns lite resurser som går att omfördela om det skulle behövas. Att det inte skulle vara lika kul längre när man spelar mycket och för sin försörjning är jag också lite orolig för. Grejen är ju om man tar ett år för att testa så märker man det i så fall. Är det inte tillräckligt kul så måste det gå sjukt bra ekonomiskt för att överväga att köra vidare. Angående tidpunkt är jag fortfarande kluven. Att ha en termin kvar skulle på något sätt göra det mer tidsbundet och tydligare. Risken att inte gå klart känns ganska liten, jag kommer ju inte att gå till något annat jobb emellan iaf. Om det visar sig att pokern går så pass bra att jag klarar mig väldigt bra på det så får man väl tänka om då. Min storebrorsa hade en väldigt tydlig åsikt om att det är bättre att ha sin examen "färsk" än att ta året ledigt efteråt men jag vet som sagt inte. Mer synpunkter bitte Citera
Cyntax Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Jag tycker det är en dålig idé att göra avbrottet med endast en termin kvar. Måste vara mycket bättre att köra klart sista terminen och fortsätta spela poker i samma omfattning som du gjort de tidigare terminerna. Sen kan du satsa ett år på pokern! Du spelar MTT's mest va? Är det mer risky att vara pokerproffs med MTT's som specialitet än cashgames/sng? Jag vill fråga också vad tycker ni man ska tjäna på att spela poker för att det ska vara värt att inte jobba alls? (Jag pratar kronor nu, så behöver vi inte fundera på om det är $£€ eller kr) Är en pokermånadslön på 30.000 kronor tillräckligt för att inte jobba? 50.000 kr? 100.000 kr? 200.000 kr? 1.000.000 kr? Vad måste/bör man dra in för att få kalla sig pokerproffs? Själv skulle jag sätta gränsen vid 50.000 kr i månaden. Det är det absolut minsta man bör tjäna som heltidsspelande pokerproffs för att det ska vara värt det. Drar man in mindre än så tycker jag man kan knega som en vanligt svensson och ha pokern som extra hobbyinkomst. Era åsikter? Citera
Buffe Postad 17 September , 2008 Författare Rapport Postad 17 September , 2008 Ja, jag spelar i stort sett bara MTTs. Angående om det är mer risky att satsa på än cash games vet jag inte riktigt. Chansen för att man ska tilta och börja skotta är ju mindre då det är svårt att bränna hur mycket som helst på turneringar på en kort tid. Samtidigt brukar väl variansen vara större och därmed göra det hela mer osäkert. Grejen med att spela poker under terminerna är att det är ganska svårt att kombinera med studier, framför allt då jag spelar MTTs. Jag måste alltså vara beredd att lägga en 5-6 timmar på en dag för att det ska finnas något värde i det. Det jag har gjort är att jag spelat mycket under den gångna sommaren och skulle i så fall gå ner ganska ordentligt i speltid nu under det närmsta skolåret. Angående rimlig månadslön håller jag med dig om att åtminstone 50000 kr/mån vore en rimlig nivå för att syssla med det på heltid. För att kalla sig pokerproffs så bör man ju försörja sig på det och helst vara ganska framgångsrik. Apropå månadslönen skulle det vara intressant att veta vad ni tycker skulle vara en rimlig målsättning. Jag tänkte spontant något i stil med +5k (dollar) i månaden i snitt de första tre månaderna eller något sånt. Ska man ha andra krav i övrigt t ex ROI eller ITM-kvot osv? Citera
Metaddict Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Det känns dessutom som om jag spelar bättre och bättre och att min typ av spel nästan ger bättre utdelning på högre nivåer där folk faktiskt kan lägga sig ibland. Vad tycker ni? Jag tycker att du ska plugga klart! Definitivt inte satsa på att bli "proffs" med såna grundläggande feltänk. Citera
Rebonius Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Har man inte dragit in >1-2m kr känns det bara otroligt dumt att hoppa av gymnasiet. Sen kanske det kan vara lite intressant att prata om vad man egentligen gör när man "blir proffs". Tex, om du är arbetslös och har det som en hobby som betalar mat, hyra osv. Är du proffs eller hobbyspelare då? Citera
Zalon Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Har man inte dragit in >1-2m kr känns det bara otroligt dumt att hoppa av gymnasiet.Sen kanske det kan vara lite intressant att prata om vad man egentligen gör när man "blir proffs". Tex, om du är arbetslös och har det som en hobby som betalar mat, hyra osv. Är du proffs eller hobbyspelare då? Nu har ju Buffe gått ut gymnasiet för längesen och är nästan klar med sin högskoleutbildning. Frågan är om han ska slutföra utbildningen nu eller om ett år och då ha en fräsch examen. Angående om hur mycket man ska tjäna. Jag snuddade vid tanken för några år sen (det var ju aldrig aktuellt på riktigt) och då tyckte jag att 5000$/månaden var rimligt. Citera
NorthQ Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Apropå månadslönen skulle det vara intressant att veta vad ni tycker skulle vara en rimlig målsättning. Jag tänkte spontant något i stil med +5k (dollar) i månaden i snitt de första tre månaderna eller något sånt. Ska man ha andra krav i övrigt t ex ROI eller ITM-kvot osv? ITM kvoten är nog mindre intressant än ROI över en längre tidsperiod. De mest framgångsrika MTT prosen har ca 15% i itm kvot men det finns andra proffs som har över 20% men detta beror lite på stil å agressivitet. Tror anette15 hade 14-15%. ROI är intressant. det talar ju om värdet på hur mycket du tjänar på en turnering i genomsnitt. Hörde ett exempel om Phil Ivey där en av hostsen sa att hans väntevärde var 3x insatsen. dvs 10K$ * 3 = 30K$. Anledningen till detta var att han gick från turneringen fast han redan köpt in, han hade något bättre för sig och inte än åkt ut. Då kommentarede den ene att han slängde bort 10K$ men då kom det upp att så e inte fallet utan värdet på turneringen för honom dvs. 30K$. Hans ROI = 300% överdrivet? Tror en ROI på 30% är bra. 100$ * 10st om dagen * 0.3 = 300$ Månadslön= 300 * 20 arbetsdagar =6000$ Citera
NorthQ Postad 17 September , 2008 Rapport Postad 17 September , 2008 Själv skulle jag sätta gränsen vid 50.000 kr i månaden. Det är det absolut minsta man bör tjäna som heltidsspelande pokerproffs för att det ska vara värt det. Drar man in mindre än så tycker jag man kan knega som en vanligt svensson och ha pokern som extra hobbyinkomst. Era åsikter? Varför sätta en gräns på ett speciellt nummer? Däremot håller jag med om att man bör tjäna mer än vad man göra på sitt vanliga kneg. Här tycker jag nog att man ska tjäna ca dubbelt så mycket för att det skall vara värt mödan att inte ha en säker inkomst. Exempel1: Olof banktjänsteman 35 år med något övergripande ansvar. Han tjänar 37000 SEK i månaden före skatt. I min åsikt bör han dra in 80000-85000 SEK på poker i månaden i genomsnitt. Kanske ännu högre eftersom han är äldre å har förmodligen familj och fru å barn, hus, bil. Exempel2: Janne 19 år precis gått ut gymnasiet, extra knegar på ica å tjänar 12000 SEK före skatt bor i en liten hyres-etta. Denna kille bör kunna byta till heltidspoker för en genomsnittslön på 25000 SEK. Åsikter? Citera
Buffe Postad 17 September , 2008 Författare Rapport Postad 17 September , 2008 Angående ROI så ligger jag i år enligt OPR på 70%, då har de inte med en bra placering i en MSOP av någon anledning så säg kanske 75% egentligen. Då jag kollat upp en del av de jag mött som har en ranking mellan 300-400 till top 30 så ligger deras ROI mellan 40-60%. Självfallet går ROIn ner när man går upp i nivå men ett mål för mig vore kanske att ligga runt 50%? ITM-kvot har jag 17% vilket verkar vara ganska standard då de jag kollat ligger mellan 15-20%. NoQ och T-red, har ni något förslag på målsättning i dollar/månad? Zalon verkade tycka att 5k/månad lät okej för att klara sig på därmed inte givet att det bör vara min målsättning. För övrigt håller jag med om att det inte går att sätta en summa oberoende av andra förutsättningar. Jag tänkte nog för min del en summa/månad som gör att jag fortsätter att satsa längre än det utsatta året, vilket kanske inte nödvändigtvis är en summa som jag på många års sikt skulle vara nöjd med. Citera
T_RED Postad 18 September , 2008 Rapport Postad 18 September , 2008 Det finns ju på något sett två aspekter med det här med summa per månad: Den ena är att du förstås som proffs kommer spela oerhört mkt och därmed kommer bli bättre (d v s du kommer inte tjäna som Ivey första året, men andra ) Därför räcker det att du klarar dig medans du blir bättre för att sen "blomma ut". då är 5k nice Den andra är att du efter 1 år kanske inte längre känner att du kan ta ytterligare ett år av försök innan du bestämmer dig för om du ska satsa eller inte. Därför vore det bra att du har tjänat mer här för att det ska vara en korrekt satsning... Hänger du med? Alltså, nu står du mellan 5k i månaden i ett år eller plugga klart. Om ett år kanske du står mellan "5k i månaden för alltid" eller att plugga klart och bli knegare. Då är 5k för lite, 10k är minimum kanske? (för att kunna sätta undan 2k varje månad för att bygga upp säkerhet mot eventuella bad-streaks...) Citera
Buffe Postad 18 September , 2008 Författare Rapport Postad 18 September , 2008 Jag tror jag förstår hur du menar, men kanske inte riktigt. Mitt förslag om 5k i månaden var bara för de tre första månaderna. Skulle jag de tre sista månaderna på året dra in i snitt 5k skulle jag nog inte köra vidare på det. Förhoppningen är ju dock att jag ska vara bättre på slutet av året då jag förmodligen kommer att ha lirat en del... Lyckas jag dra in 5k i månaden i början tycker jag chansen känns stor att det också kommer att bli högre summor senare på året. Målsättningen tänkte jag generellt sett utvärdera och eventuellt omvärdera allt eftersom året framskrider. Tycker ni att 5k i månaden är en lagom summa att starta på? Citera
NorthQ Postad 19 September , 2008 Rapport Postad 19 September , 2008 Får anse att 3K första månaden är bra, Månad 2 4K och 5K sista månaden. I snitt alltså. 5+4+3=12K =4K i snitt på Oktober November December med den rullen du har nu, å ju mer du spelar desto mer byggs den upp å mer kan du komma att tjäna i framtiden. Sen får man väl säga att kanske 3 månader är för kort? Då en ganska viktig faktor att klonka stort ibland, för att höja sin medelinkomst. Inte alls säkert att du hinner klonka stort på 3 månader... Citera
MJ Postad 19 September , 2008 Rapport Postad 19 September , 2008 Angående ROI så ligger jag i år enligt OPR på 70%, då har de inte med en bra placering i en MSOP av någon anledning så säg kanske 75% egentligen. Då jag kollat upp en del av de jag mött som har en ranking mellan 300-400 till top 30 så ligger deras ROI mellan 40-60%. Självfallet går ROIn ner när man går upp i nivå men ett mål för mig vore kanske att ligga runt 50%? ITM-kvot har jag 17% vilket verkar vara ganska standard då de jag kollat ligger mellan 15-20%. NoQ och T-red, har ni något förslag på målsättning i dollar/månad? Zalon verkade tycka att 5k/månad lät okej för att klara sig på därmed inte givet att det bör vara min målsättning. För övrigt håller jag med om att det inte går att sätta en summa oberoende av andra förutsättningar. Jag tänkte nog för min del en summa/månad som gör att jag fortsätter att satsa längre än det utsatta året, vilket kanske inte nödvändigtvis är en summa som jag på många års sikt skulle vara nöjd med. Något som är ganska intressant är väl hur stort ditt underlag är. Är det 100 turneringar? 200? 2000? Citera
Buffe Postad 19 September , 2008 Författare Rapport Postad 19 September , 2008 Mitt underlag är på ca 500 turneringar. Borde det vara större för tillförlitlighetens skull eller är det hyfsat representativt då? Mitt eventuella mål på 5k i snitt de första tre månaderna är alltså de första tre månaderna på mitt "år". Det är möjligt att 4k är rimligare, vad vet jag? Citera
Recommended Posts