Gå till innehåll

NL - Vad är ett lämpligt preflop bet?


Beachjohan

Recommended Posts

Jag har i stortsätt alltid raisat 4bb + 1bb för varje limp.

Dvs vanligt potlimit bet.

 

Nu kollade jag på Howard Lederers - More secrets... video

Då nämde han något om 3bb.

 

Någon som har någon artikel om preflop bets i NL?

Eller läst på?

 

Kan hända att jag överbettar ibland om jag vill ha ut folk som jag

inte vill ge implicita odds för. Alternativt vill vinna handen på en gång.

Men annars är det nästan bara 4bb+xbb

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker lista ut vart gränsen går på det bord jag sitter vid. Med gränsen menar jag hur mycket folk verkar vara beredda att syna. Har jag sen en bra hand som jag vill ha action med, säg AA, så raisar jag det beloppet. Om jag däremot sitter på knappen med AJ och det är några limpare framför, då kanske jag raisar lite mer än det beloppet för att förhoppningsvis slippa action.

 

Brytgränsen brukar vara runt 4-8 BB så där brukar jag landa. Men om folk vill syna 10bb eller mer så betar jag det med mina bra händer.

 

Du har väl vanligtvis ett av tre syften med ditt preflop bet:

1. Valuebet. Har du AA, KK eller någon annan bra hand vill du ju helt enkelt ha in så mycket pengar som möjligt medan du är favorit.

2. Stjäla potten. De flesta händer har ett genomsnittligt EV som är lägre än 1.5bb så när du höjer med t.ex. AJo vill du att alla lägger sig.

3. Pumpa upp potten med dina spekulativa händer. En del raisar lite med suited connectors så att potten har en vettig storlek när de träffar sina monster eller drag.

 

Sen vill du naturligtvis ha respekt också, så att dina motståndare checkar till dig. Men som du ser är du ju ute efter olika saker med olika händer, och vad du vill veta är:

 

1. Hur mycket är folk beredda att syn, max. Exakt så mycket vill du beta med AA.

2. Hur stort behöver betet vanligtvis vara för att folk ska lägga sig. Så mycket vill du beta med dina steals.

3. Hur mycket är alla beredda att syna om de redan limpat in. Där har du den magiska siffran när du pumpar upp potten med spekulativa händer.

 

Harrington (som är min idol) brukar variera sina höjningar mellan 3-5bb vanligtvis, ofta högre raise i sen position och lägre i tidig, för att "balansera" effekten av dem (en tidig raise respekteras mer). Det handlar dock om turneringsspel mot kompetent motstånda, inte lika relevant i t.ex low-limit cash-games online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen vill du naturligtvis ha respekt också, så att dina motståndare checkar till dig. Men som du ser är du ju ute efter olika saker med olika händer, och vad du vill veta är:

 

Håller såklart med om det första men att inte ha respekt.

Dvs de börjar betta in i dig, litar inte på att du har något osv.

Känns ju som att det skulle vara jätte bra.

Då är det ju bara att spela en "tillräckligt" bra hand och kamma hem

en massa pengar.

1. Hur mycket är folk beredda att syn, max. Exakt så mycket vill du beta med AA.

Fast man ska väll inte ge dem för bra odds?

Samt folk som agerar efter en eventuell synare bra odds.

(implicita såklart)

 

Viktigt att tillägga är att varier man sina preflop bet så måste man ju

variera händerna man spelar så med. Dvs ibland får man betta lite med AJ och mycket med AA (mot spelare som annars fattar).

 

Harrington (som är min idol) brukar variera sina höjningar mellan 3-5bb vanligtvis, ofta högre raise i sen position och lägre i tidig, för att "balansera" effekten av dem (en tidig raise respekteras mer).

 

Det där låter ju intressant.

Har ingen koll på vem spelaren är (dålig på att följa WPT)

Har han skrivit någon artikel om detta? Jämnför fördelarna med nackdelarna? Ska nog börja variera mina bett mer. Det känns som att de ger motståndarna större channs att begå misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hur mycket är folk beredda att syn, max. Exakt så mycket vill du beta med AA.

Fast man ska väll inte ge dem för bra odds?

Samt folk som agerar efter en eventuell synare bra odds.

(implicita såklart)

Som jag sa, du vill beta precis på rätt sida om "smärtgränsen". Om de foldar för ett bet på 10bb men synar 9bb, då ska du beta 9. "Bra odds" beror ju på hur många som synar också så det kan du ju aldrig veta.

 

Viktigt att tillägga är att varier man sina preflop bet så måste man ju

variera händerna man spelar så med. Dvs ibland får man betta lite med AJ och mycket med AA (mot spelare som annars fattar).

Personligen tycker jag bara det är viktigt om man spelar live eller mot väldigt bra motstånd. Online spelar folk ofta inte tillräckligt länge med en och ryr sig inte tillräckligt mycket för att man ska behöva oroa sig för mycket för att bli läst- Så upplever jag det i alla fall.

 

Harrington (som är min idol) brukar variera sina höjningar mellan 3-5bb vanligtvis, ofta högre raise i sen position och lägre i tidig, för att "balansera" effekten av dem (en tidig raise respekteras mer).

 

Det där låter ju intressant.

Har ingen koll på vem spelaren är (dålig på att följa WPT)

Har han skrivit någon artikel om detta? Jämnför fördelarna med nackdelarna? Ska nog börja variera mina bett mer. Det känns som att de ger motståndarna större channs att begå misstag.

Dan Harrington är en av världens bästa turneringsspelare. Han är extremt "low key" jämfört med de flesta andra, och känd flr att spela väldigt solid poker. Han kallas ironiskt "Action Dan" just för att han är så tight. Han kom till finalbordet båda de senaste åren i WSOP (enorm prestation med tanke på antalet startande) och vann WSOP 1995. Hans bok "Harrington on Holdem" är det bästa jag läst om turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag bara det är viktigt om man spelar live eller mot väldigt bra motstånd. Online spelar folk ofta inte tillräckligt länge med en och ryr sig inte tillräckligt mycket för att man ska behöva oroa sig för mycket för att bli läst- Så upplever jag det i alla fall.

 

Jag spelar en hel del mot riktigt bra mostånd samt att dagens underbara teknik med PT och GT++ gör att mixar man inte upp sitt spel så räcker det ju att någon kommer på det för att man ska bli krossad.

 

 

Det där med att vara tight är ju intressant.

Det har blivit väldigt mycket mode med att vara över aggresiv anser jag.

Många som inte behäskar det alls.

Det där med att betta varje flop känns som väldigt dumt om du inte ofta bluffar på turnen eller spelar väldigt tight preflop.

 

Annars är det ju bara att syna dig varje gång till turn och sno potten

de gångerna du ger upp (vilket borde vara rätt ofta...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...