Gå till innehåll

Pottodds för syn, ska jag raisa?


sneakycastro

Recommended Posts

Den här handen stötte jag på när jag gick igenom några gamla potter, den får tjäna som exempel för min frågeställning, hur den slutade är ointressant. Det jag funderar på är som topic lyder, ska jag raisa när jag har pott odds för syn, spelar det någon roll? Tänker jag rätt när jag räknar och resonerar ens?

 

** Bedell [Hold 'em] (0.50|1.00 NL - $ Cash Game) Real Money

 

- HERO sitting in seat 1 with $189.39

- trotylion_TT sitting in seat 2 with $182.76 [Dealer]

- Konninger sitting in seat 3 with $30.16

- Nezzar sitting in seat 4 with $149.74

- bemmm sitting in seat 5 with $112.10

- I_HUNT_ALONE sitting in seat 6 with $100.00

 

Konninger posted the small blind - $0.50

Nezzar posted the big blind - $1.00

** Dealing card to HERO: :7h::9h:

bemmm folded

I_HUNT_ALONE raised - $4.00

HERO called - $4.00

trotylion_TT folded

Konninger folded

Nezzar folded

 

** Dealing the flop: :8s::Tc::2h:

I_HUNT_ALONE checked

HERO bet - $8.00

I_HUNT_ALONE raised - $25.00

HERO called - $25.00

 

** Dealing the turn: :5h:

I_HUNT_ALONE bet - $32.00

 

Potten är på $91.50 och jag måste syna $32 vilket get mig pott odds på 2,86:1, 35% av potten . Med färg- och stegdraget har jag totalt 15 outs i en kortlek med 44 kort kvar, en chans på 34,1% att sätta mitt drag.

 

Eftersom Fi är committed bör resen av hans pengar gå in på river också, vilket ger mig ännu bättre implicita odds. Måhända att jag måste göra om gymnasiemattematiken men hur ser uträkningen ut för EV om jag raisar turn istället?

 

Ponera att Fi har lika stor stack som mig, dvs. nästan 200bb, hur påverkar det beslutet om att syna eller raisa turn? Hur räknar jag med fold equity och vid vilket stackdjup är den intressant?

 

Hur hade ni spelat potten från turn med gällande stackar eller 200bb hos vardera spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjning är ju nästan standard med mer utrymme :) Just här känns väl syn bättre ja.

 

Höja så mycket att visar att man är committed och kanske lite mer är väl att föredra då?

 

med 100 hade jag synat för att spara mina sista om jag missar...

 

med 200 hade jag raisat om FI visat att han kan folda TP eller liknande förut

 

Hur ser man om FI kan folda TP eller liknande? Jag menar, när de foldar ser man inte korten som de muckar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar ca 26% av potten inte 35%. Du kan syna ett potbet på turn utan att göra fel med 15 vinnande outs.(potodds = 2:1 = 35%) Dock kan ju inte vara säker på att du har 15 vinnande outs. Räkna bort 2-3 outs då killen kan fånga en flush eller kåk när du får en straight eller flush. 12 outs räcker ändå för syn med dessa potodds.

 

Om du trycker in allt så får killen bra odds till syn. (71+91:43 = 3.7:1 = 21%, dvs. han behöver bara vinna vart femte gång för att gå break-even.

 

Foldar han här mer än vart femte gång? Högst osannolikt är min bedömning för dessa typer av situationer. Synar han så är du efter minst 95% av gångerna, din straigh draw är nio hög. Hans flesta flush alt. straight draws leder över din och synar han med flushdraw så gör han inte fel om han sätter dig på överpar eller sämre(Pododds) Syn med straight draws är marginellt fel.

Alltså kan du inte räkna med speciellt mycket fold-equity utan måste fylla för att vinna. Du har alltså investerat 100$ för att vinna en pot på 200$ och du har inte 50% chans att vinna denna pott. Dvs. du har som bäst 35% chans att vinna då min bedömning är att du har 0% foldequity och inte 15% som du behöver för att gå jämnt upp.

 

Syn är det bästa alternativet här. Om det hade varit på floppen med 15 outs, då är det något helt annat och pengarna skall bara in i mitten!

 

/Lou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan du inte höja. Du behöver inte ens räkna på det.

 

!!!DU VILL INTE ATT POTTEN SKA VÄXA OM DU INTE LEDER/HAR BÄST VINSTCHANS!!!

 

Ett fel du gör i dina antaganden är att allt som kommer in efter att di färg sitter tilldelas dig. Ibland har fi högre färg de gånger han betalar av. Detta är särskilt viktigt att räkna med då stackarna är större i förhållande till potten.

Vad gäller handen så ska du syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min spekulation är för turn allmänt så här:

 

En höjning är en bluff. Alltså måste fi kunna folda. Dessutom måste du balansera med starka händer vilket man inte har hur mycket som helst av.

 

Då väljer jag hellre att bluffa med de drag som inte riktigt har pottodds att syna och synar med de drag som har pottodds. Är stackarna så stora att man kan tvingas folda en re-raise är fördelen markant eftersom det är lättare att slänga ett dåligt drag.

 

Kan man gå allin med bluffen är läget lite annorlunda (läs bättre), eftersom man inte riskerar en återhöjning, men man måste ändå balancera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar ca 26% av potten inte 35%. Du kan syna ett potbet på turn utan att göra fel med 15 vinnande outs.(potodds = 2:1 = 35%) Dock kan ju inte vara säker på att du har 15 vinnande outs. Räkna bort 2-3 outs då killen kan fånga en flush eller kåk när du får en straight eller flush. 12 outs räcker ändå för syn med dessa potodds.

 

Om du trycker in allt så får killen bra odds till syn. (71+91:43 = 3.7:1 = 21%, dvs. han behöver bara vinna vart femte gång för att gå break-even.

 

 

 

Jag ska alltså räkna in de pengar jag måste syna med också i potten för att få fram korrekt odds? 91,5 (potten plus hans bet) + 32 (min syn) = 123,5. 32 av 123,5 är 26%. Det biten hänger jag inte med på, ska jag lämna det och bara acceptera att det är så man räknar? Jag får det inte att gå ihop bara, känns mer naturligt att inte räkna ink. min syn utan bara kostnad för syn / (pott + hans bet) = för att få fram vad det kostar.

 

Sedan till uträkningen i andra stycket. $91.5 finns i potten och han har $39 kvar efter sitt bet på turn. Trycker jag in mitt sista måste han syna sina sista $39 till i en pott på $162,5 (91.5 + 32 + 39). Det bör väl finnas 44 kort kvar, inte 43 dessutom? Hur som helst får jag det inte till var femte gång utan som bäst var fjärde.

 

Sedan blandar jag nog ihop två saker. Korten som finns kvar kontra potten samt kostnad för syn kontra potten. När räknar jag på vilken och vad betyder resultaten? Känns som en enda stor röra just nu i mitt huvud!

 

Jag har ingen erfarenhet av att räkna på sånt här så antagligen gör jag fel lite här och där men jag är enormt tacksam för svar!!

 

Självklart kan du inte höja. Du behöver inte ens räkna på det.

 

!!!DU VILL INTE ATT POTTEN SKA VÄXA OM DU INTE LEDER/HAR BÄST VINSTCHANS!!!

 

Ett fel du gör i dina antaganden är att allt som kommer in efter att di färg sitter tilldelas dig. Ibland har fi högre färg de gånger han betalar av. Detta är särskilt viktigt att räkna med då stackarna är större i förhållande till potten.

Vad gäller handen så ska du syna.

 

En sådan miss jag gjorde, det är egentligen självklart. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Jag ska alltså räkna in de pengar jag måste syna med också i potten för att få fram korrekt odds? 91,5 (potten plus hans bet) + 32 (min syn) = 123,5. 32 av 123,5 är 26%. Det biten hänger jag inte med på, ska jag lämna det och bara acceptera att det är så man räknar? Jag får det inte att gå ihop bara, känns mer naturligt att inte räkna ink. min syn utan bara kostnad för syn / (pott + hans bet) = för att få fram vad det kostar.

 

 

Det här är en fråga som ganska ofta dyker upp i olika trådar.

Ofta finns det någon eller några som skrattar åt frågan och kommer med dumdryga svar.

Det roliga är att man får olika svar från dessa "besserwissers"! :-)

Som jag har lärt mig, rätta mig nu om jag har fel, så ska man INTE räkna in sin egen insats i potten när man beräknar pottodds.

Jag tycker att du har räknat rätt sneaky.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en fråga som ganska ofta dyker upp i olika trådar.

Ofta finns det någon eller några som skrattar åt frågan och kommer med dumdryga svar.

Det roliga är att man får olika svar från dessa "besserwissers"! :-)

Som jag har lärt mig, rätta mig nu om jag har fel, så ska man INTE räkna in sin egen insats i potten när man beräknar pottodds.

Jag tycker att du har räknat rätt sneaky.......

 

Beror på om du räknar i odds emot att sätta handen eller procent för att sätta handen.

 

Säg att du har 9 outs ett färgdrag så har du odds 4,22:1 emot och då ska du räkna (pott+bet)/syn för att se pottodds. Om pottodds är större än dina odds emot att träffa ska du syna.

 

Men om du vet att du har 9 outs och ~18% att träffa ska du räkna

syn/(Pott+bet+syn) för att se hur stor andel av potten du lägger i procent. Om procenten du lägger i potten med din syn är lägre än procenten att träffa ska du syna.

 

Två olika sätt att räkna på om samma sak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...