Gå till innehåll

Avslöjar min företagsidé


TheMooSe

Recommended Posts

Den största skillnaden jag kan se mellan Konsol-café och PC-café är att:

 

Konsoler finns hemma hos folk, och folk har oftast kontroller åt fyra personer. Det är inte vanligt att det finns fyra st spelbara datorer hemma hos människor, därför söker sig dom som vill spela tillsammans till IT-caféer. Därför tror jag att konsolmänniskorna inte kommer att vilja gå till ett stelt café där dom inte kan bete sig som dom är vana vid hemma hos en kompis, som att supa, knarka, sitta i kallingar eller vad dom helst önskar.

 

Jag tror att den målgruppen du försöker attrahera är tillfredställda med att vara hemma hos någon kompis istället, därav är det en dålig affärdsidé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Den största skillnaden jag kan se mellan Konsol-café och PC-café är att:

 

Konsoler finns hemma hos folk, och folk har oftast kontroller åt fyra personer. Det är inte vanligt att det finns fyra st spelbara datorer hemma hos människor, därför söker sig dom som vill spela tillsammans till IT-caféer. Därför tror jag att konsolmänniskorna inte kommer att vilja gå till ett stelt café där dom inte kan bete sig som dom är vana vid hemma hos en kompis, som att supa, knarka, sitta i kallingar eller vad dom helst önskar.

 

Jag tror att den målgruppen du försöker attrahera är tillfredställda med att vara hemma hos någon kompis istället, därav är det en dålig affärdsidé.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största skillnaden jag kan se mellan Konsol-café och PC-café är att:

 

Konsoler finns hemma hos folk, och folk har oftast kontroller åt fyra personer. Det är inte vanligt att det finns fyra st spelbara datorer hemma hos människor, därför söker sig dom som vill spela tillsammans till IT-caféer. Därför tror jag att konsolmänniskorna inte kommer att vilja gå till ett stelt café där dom inte kan bete sig som dom är vana vid hemma hos en kompis, som att supa, knarka, sitta i kallingar eller vad dom helst önskar.

 

Jag tror att den målgruppen du försöker attrahera är tillfredställda med att vara hemma hos någon kompis istället, därav är det en dålig affärdsidé.

 

Japp ligger mycket i det du säger.

Man jag funderar även på att man kan inrikta sig på företag och föreningar.

Lagfest å annat tjofs. Men det största problemet är precis som du säger att folk lika gärna kan sitta hemma. Men det är inte alla mor/farföräldrar som vill ha skrikande ungar hemma i vardagsrummet?

Dessutom är det ganska dyrt att köpa in 4 dosor så många har mestadels 2st. Sen vet ja inte hur det är men de som inte har råd att köpa en konsol till sina barn etc, så kanske detta kan vara ett altertativ och även när mor och far behöver göra saker på stan kan de droppa av sina tjatande ungar på cafét istället.

Sen har väll inte alla råd med de senaste spelen för d kostar ju endel numera.

Men visst om man vill få in målgruppen 20-30 år så är det ju ett problem att få dit dom! :P

Sen har ju inte alla tillbehör som kommer finnas på cafét, tex rockband kostar runt 2k kr. 2 guitarrer runt 1,5k kr.

Men jag ser din poäng helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker din idé låter sjukt nice! Se till att vara uppdaterad med dom nyaste spelen så fort som möjligt hela tiden och kör lite turneringar med jämna mellanrum så kommer det nog gå prima!

 

Lycka till!

Takar tackar.

MM, jo måste vara uppdaterad med senaste spelen annars köper bara folk spelen å lirar hemma istället :)

Och turneringar kommer det givetvis bli! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe hade en exakt likadan affärsidé, men blev ganska grovt dissad av arbetsförmedlingen och liknand. Själv fick jag inspiration från Asien.

 

Hade gärna avslöjat varför men har slipat jättemycket på min idé och ändrat massa.

 

Lycka till!

 

Ja jo kan tro så arbetsförmedlingen vill väll att man startar ett jobb som kan generera i många fler jobb vilket jag inte kan se till sen början med en sådan här idée.

MM har hört talas om att det finns liknande ställen i asien och även iran.

Dock aldrig varit på något sådant ställe :)

Har även andra visioner med företaget än bara konsoler men detta är bara starten iaf.

Men om du är intresserad av något form av sammarbete är det bara att höra av sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en helt klart gångbar idé så länge du bor i en större stad åtminstone. Just eftersom det är så oerhört mycket tillbehör så är det få som har allt sådant, och så länge det är en vettig kostnad per timme tror jag det kan fungera...

 

Skulle helt klart köra AB, eftersom det handlar om en större investering pengamässigt. Hade jag haft någon som helst ekonomisk risk hade jag kört AB, nu har jag inte det eftersom jag knappt har några utgifter och kör enskild firma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktiebolag helt klart.

 

Det jag tänkte på är att om jag startar ett aktiebolag så måste jag hela tiden ha 50k kr i tillgångar. Det jag tänkte på är att tekniksakerna sjunker ju hela tiden i värde och sedermera kunde göra att företaget inte har 50k på baken eller i tillgångar.

Kan ha förstått det lite fel men men.

Men när ja nu har räknat lite mera så lutar det faktiskt som du säger åt aktiebolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en helt okej idé. Kan du även fixa företagskontakter osv och få det trendigt så borde det inte vara några problem. Te x att DICE storsponsrar turneringar vid deras spellanseringar osv.

 

Tjejkvällar / kickoffer med singstar är också nåt som borde funka för möhippor osv.

Vid alkoholtillstånd så kan stället bli helt magiskt.

 

Lånar din tråd till lite egna problem här.

 

Står själv i läget att skapa eget företag, har sett att man kan skaffa AB i England och sedan filial i Sverige, det kanske är ett alternativ? Gdaily vet du något om detta? Det är ju bra mycket billigare iallafall.

 

Min företagsidé är väl mer simpel, har tänkt att hyra ut mig själv som konsult på ICA och lite andra butiker. Även lite events som jag skulle kunna driva och fakturera. Nätverket har jag redan skapat mig och kompetensen har jag. Kanske bäst att köra Enskild firma då?

 

Fördelar / nackdelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men lyckas du ordna fullständiga rättigheter och kan sälja billig fatöl kan det istället bli ett vinnande koncept!!

 

Har redan ringt socialtjänsten i den komun jag bor i och har hört mig för vad som gäller för fullständiga rättigheter och alkholtillstånd i slutet sällskap.

 

Verkar vara mycket knöligt som jag förstod det, måste ha resturang i anslutning till cafét, och sen måste verksamheten vara inritkad på att servera mat alltså huvudinkomsten från att servera :(

 

Och i slutet sällskap vare massa annat tjafs man måste fixa som kurs i alkoholservering + att sällskapet måste ansöka själva 14 dagar innan.

Sen får jag inte närvara utan bara sällskapet. Var VÄLDIGT luddigt som synd är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänkte på är att om jag startar ett aktiebolag så måste jag hela tiden ha 50k kr i tillgångar. Det jag tänkte på är att tekniksakerna sjunker ju hela tiden i värde och sedermera kunde göra att företaget inte har 50k på baken eller i tillgångar.

Kan ha förstått det lite fel men men.

Men när ja nu har räknat lite mera så lutar det faktiskt som du säger åt aktiebolag.

 

Du säger att du har räknat. Hur många timmar + försäljning från från cafét uppskattar du är breakeven, kommer du att nå detta?

 

*edit* Vill inte verka för kritisk men är bara intresserad om du verkligen har någon kalkyl om detta kan bli lönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en helt okej idé. Kan du även fixa företagskontakter osv och få det trendigt så borde det inte vara några problem. Te x att DICE storsponsrar turneringar vid deras spellanseringar osv.

 

Tjejkvällar / kickoffer med singstar är också nåt som borde funka för möhippor osv.

Vid alkoholtillstånd så kan stället bli helt magiskt.

 

Lånar din tråd till lite egna problem här.

 

Står själv i läget att skapa eget företag, har sett att man kan skaffa AB i England och sedan filial i Sverige, det kanske är ett alternativ? Gdaily vet du något om detta? Det är ju bra mycket billigare iallafall.

 

Min företagsidé är väl mer simpel, har tänkt att hyra ut mig själv som konsult på ICA och lite andra butiker. Även lite events som jag skulle kunna driva och fakturera. Nätverket har jag redan skapat mig och kompetensen har jag. Kanske bäst att köra Enskild firma då?

 

Fördelar / nackdelar?

 

Du har helt rätt man kan skapa aktiebolag i england de har mycket billigare startavgift, tydligen skall det finnas bolag i england som inriktar sig på typ den saken du menar. Disskuterade detta i en semenarium vi hade i skolan precis och då tog läraren upp detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du har räknat. Hur många timmar + försäljning från från cafét uppskattar du är breakeven, kommer du att nå detta?

Skrev jag längre upp, har inte räknat ut allt ännu för jag vet inte precis alla kostnader som kommer tillkomma, eller hur mitt utbud kommer se ut.

 

*edit* Vill inte verka för kritisk men är bara intresserad om du verkligen har någon kalkyl om detta kan bli lönsamt.

 

"kommer ju kosta runt 200k kr att starta upp med utrustning och inredning etc.

Men hur mycket kan man igentligen ta betalt för 1h lirarande? 30-60kr? med en lätt kalkyl känns det inte som man kan tjäna in vad hyran och räntorna kommer kosta."

 

Jag har inte räknat i minsta detalj men jag räknar på en hyra på 10k kr sen beror det ju på om jag behöver ta lån eller ej.

 

har inte pratat med banken ännu för behöver ha en utarbetad affärsplan innan och det har jag inte i nuläget.

 

Men räknar väll med kanske 2k kr i amorteringar och ränta per månad så är uppe i 12k nu. Sen övriga kostnader ca 3k. så kanske runt 17-20k kr månaden?

Om jag har öppet låt oss säga 30 dagar i månaden så blir det runt 600kr om dagen.

Då måste jag få in 15h om dagen med folk som sitter vid konsolerna kanske liter mer med tanke på momsen.

sen tillkommer kioskförsäljningen.

Detta var bara lite löst räknat men 15-17h om dagen låter väll rimligt?

Kan ju bli mindre vissa och mer andra, som pokern ups and downs :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag tror kan dra in en hel del pengar är lite biljardbord. Du kan ju börja med 1 biljardbord och om det verkar populärt så köper du in lite fler. :-)

 

Verkar vara en bra idé, vilken åldersgrupp riktar du in dig på ? 15-25år ?

 

lycka till och det är bra du tänker igenom allting en extra gång

 

Min vision är ett nöjescentrum! Men dock där jag bor finns det 2 biljardhallar så vet inte va det skulle ge med ett bord men visst har faktiskt funderat på biljardbord bara för att uttöka verksamheten, dock tar ett bord ganska stor plats, med svängrum etc :) Sen flygande bollar och tv apparater kanske inte går så bra ihop heller.

Men tack för tippset uppskattas! :P

 

Åldersgruppen vet jag inte riktigt skall göra en marknadsundersökning när jag fått klart lite annat.

Men skulle tro allt från högstadie till gymnasieungdomar. Men sen kan man ju även rikta in sig på föreningar tex. p94 kanske e intresserade att ha sin lagfest på ett sådant här ställe.

Men tror även folk i min ålder 24 skulle kunna vara intresserade av att kika förbi =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står själv i läget att skapa eget företag, har sett att man kan skaffa AB i England och sedan filial i Sverige, det kanske är ett alternativ? Gdaily vet du något om detta? Det är ju bra mycket billigare iallafall.

 

Min företagsidé är väl mer simpel, har tänkt att hyra ut mig själv som konsult på ICA och lite andra butiker. Även lite events som jag skulle kunna driva och fakturera. Nätverket har jag redan skapat mig och kompetensen har jag. Kanske bäst att köra Enskild firma då?

 

Det finns ingen anledning att köra någon fulvariant via England (nej det blir inte "billigare" än ett AB, det du slipper undan är investeringen på 100k aktiekapital. Men folk fattar inte att dessa 100k inte eldas upp liksom, du kan använda pengarna inom bolaget.

 

Du ska köra enskild firma - det är exakakt sådant som enskild firma är bra till - din egen konsulttid.

 

AB ska du ha när du tar någon sorts "risk", som i dagboksförfattarens fall (köpa dyra prylar, teckna hyresavtal, fixa cafeverksamhet mm mm).

 

Här är en bra tråd:

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/41100-olika-bolagsformer-laes-inlaegg-1-7-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde nog tänka på lönen en gång till.

Oavsett om du i praktiken inte kommer att ta ut någon större

summa så bör du räkna med personalkostnaden. Det ger om inte

annat ett seriösare intryck när du söker finansiär.

 

Om du ändå måste livnära dig på poker är det väl bättre att fokusera

helt på det. Samma kapitalinsats och utan 20K i kostnader varje månad.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde nog tänka på lönen en gång till.

Oavsett om du i praktiken inte kommer att ta ut någon större

summa så bör du räkna med personalkostnaden. Det ger om inte

annat ett seriösare intryck när du söker finansiär.

 

Om du ändå måste livnära dig på poker är det väl bättre att fokusera

helt på det. Samma kapitalinsats och utan 20K i kostnader varje månad.

 

Lycka till

 

Jo klart jag tänker på den, och du har rätt i att jag borde ta med den i kalkylerna för att få ett seriösare intryck.

Mjo men då ger jag inte samhället något!

Nä men har ju ett genuint intresse för konsoler och spel i allmänhet och varför inte kombinera det med ett företag.

 

Visst man kan ju alltid knega vidare på sitt vanliga jobb hela livet, Men hur kul är det? visst poker är kanske ett av de roligaste jobben iaf när det går bra.

Men jag tycker det finns många likheter med poker och företagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis borde du kombinera det här med spelförsäljning och ev en andrahandsspelförsäljning.

 

MM funderar på det men finns redan en etablerat spelbutik i stan =(

Men funderar på uthyrning, tror inte jag kan konkurrera med priserna från ebgames eller de stora företagen som elgiganten med flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MM funderar på det men finns redan en etablerat spelbutik i stan =(

Men funderar på uthyrning, tror inte jag kan konkurrera med priserna från ebgames eller de stora företagen som elgiganten med flera.

Nej, men frågan är om du behöver konkurrera med dessa: Vart kommer dia kunder att gå för att testa ett spel? Jo till dig såklart. Och när de väl är där, så är det lätt att man kastar upp kreditkortet och köper spelet för att det var så roligt. Med andra ord kan du mycket väl ligga någon eller några tior över i pris. Du har ju något som de andra inte har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...