Gå till innehåll

AK på FT, rätt/fel?


LobL

Recommended Posts

Hamnade i en diskussion med en polare ang. denna handen. Jag tycker det är jättestandard att syna här, sätter hans range till 77+/AJo+/AJs+.

 

 

Seat 1: hoopking11 (15475 in chips)

Seat 2: tomtom6 (22123 in chips)

Seat 3: HerrZinfarkt (40818 in chips)

Seat 4: Psychoo01 (47949 in chips)

Seat 5: mogedien (21588 in chips)

Seat 6: evang1986 (27464 in chips)

Seat 7: LobL (25565 in chips)

Seat 9: pappajo3 (69018 in chips)

hoopking11: posts the ante 150

tomtom6: posts the ante 150

HerrZinfarkt: posts the ante 150

Psychoo01: posts the ante 150

mogedien: posts the ante 150

evang1986: posts the ante 150

LobL: posts the ante 150

pappajo3: posts the ante 150

HerrZinfarkt: posts small blind 800

Psychoo01: posts big blind 1600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to LobL King of ClubsAce of Diamonds

pappajo3 said, "gg"

Fold_U_Punk [observer] said, "gg"

mogedien: folds

evang1986: calls 1600

mogedien said, "gg"

Fold_U_Punk [observer] said, "good luck y'all"

pappajo3 said, "ty"

LobL: raises 3200 to 4800

pappajo3: folds

tomtom6 said, "gg ty"

hoopking11: raises 10525 to 15325 and is all-in

tomtom6: folds

HerrZinfarkt: folds

Psychoo01: folds

evang1986: folds

LobL: calls 10525 Nå, vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som jag tänkte då! Polarens resonemang lyder något i stil med "Du har som bäst flip här, om du foldar har du fortfarande spelbar stack kvar som går att vinna med. En onödig risk typ."

 

Jag tänker som så att ofta är det flip, ibland leder vi 70/30 mot AJ/AQ och någon enstaka gång är vi dominerade av AA/KK (inte så troligt då vi har en A och en K på hand). Och eftersom jag får typ 2.4 gånger pengarna är det en jättelätt syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade man fått flip där varje gång hade man ju jubelsynat. Det ligger en deeeeeeeeeeeel marker i potten. Hur mår din polare?

 

Han har haft fullt upp ett tag, så han kanske är lite slow nu. Får hoppas det ger sig , haha! Precis, ligger ju sb/bb/antes/limp/min raise inne :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polaren vill fortfarande inte ge sig, så här lyder hans svar:

 

"Asså jag är fan inte överens med er andra att detta är en toklätt syn...

 

Med risk för att idiotförklara mig själv så skall jag ge min syn på saken….

Ja jag kanske tänker fel, men skulle gäna ta konstruktiv kritik på

mitt tänk ...

 

Jag resonerar såhär:

 

Du har höjt 3bb (bb=1600) UTG på finalbord med AK du har ca 25k FI har 15k i mid/tidig pos, och raisar dig ai, det kostar dig 10k

halva din kvarvarande stack med PO på ca 1/2,5 att calla.

 

Det är FT du får räkna med att FI har lite hum om vad han pysslar med, han bör således ana att du inte bluffar med en raise UTG.

Vad är hans range då? AQ mm möjligtvis, AJ-Ax osannolikt, PP sannolik oavsett vilka, men troligen 77 och högre, även om det inte

spelar nån större roll om du står mot 22 eller 77, visst du har visst mervärde mot ett cp lågt pp men inte särskilt mycket. Det är ju bara

om det dyker upp två par på brädan, bluff med ren dynga helt osannolikt.

 

Han ställer ai för att isolera dig och för att han om han spelar denna pott iallfall högst sannolikt spelar för hela sin pott

och han vill inte ha fler i potten, och han vill bättra på sin vinstchans med FE.

Med beaktning av detta så är min uppskattade range av tio gånger AQ 1, AA, 1 KK 1, PP 6, Ax 1, (AA och KK hade varit

högre om du inte haft AK tex om du ghade haft QQ)

av 10 ggr som du synar denna så leder du 2ggr, ligger under 2gg opch får en flipp som underdogg 6ggr.

 

På ett FT med en medel stack så är detta för dåliga odds för att vara "jätte standard", jag skulle starkt överväga

en fold och ge han på käften i nästa hand.

 

Samma situation men inte på FT kan man diskutera, där kanske det är mer berättigat att ta dessa flipps.

 

HUR hade ni tänkt på ett FT i tex 40K$ garanti (var där nyligen) varje utslagen spelare är då värd ca 500$, är

är denna call "jättestandard" då oxå, om inte varför är den då det i en sng 180 manna med bra betalt på top 3 bara?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polaren vill fortfarande inte ge sig, så här lyder hans svar:

 

"Asså jag är fan inte överens med er andra att detta är en toklätt syn...

 

Med risk för att idiotförklara mig själv så skall jag ge min syn på saken….

Ja jag kanske tänker fel, men skulle gäna ta konstruktiv kritik på

mitt tänk ...

 

Jag resonerar såhär:

 

Du har höjt 3bb (bb=1600) UTG på finalbord med AK du har ca 25k FI har 15k i mid/tidig pos, och raisar dig ai, det kostar dig 10k

halva din kvarvarande stack med PO på ca 1/2,5 att calla.

 

Det är FT du får räkna med att FI har lite hum om vad han pysslar med, han bör således ana att du inte bluffar med en raise UTG.

Vad är hans range då? AQ mm möjligtvis, AJ-Ax osannolikt, PP sannolik oavsett vilka, men troligen 77 och högre, även om det inte

spelar nån större roll om du står mot 22 eller 77, visst du har visst mervärde mot ett cp lågt pp men inte särskilt mycket. Det är ju bara

om det dyker upp två par på brädan, bluff med ren dynga helt osannolikt.

 

Han ställer ai för att isolera dig och för att han om han spelar denna pott iallfall högst sannolikt spelar för hela sin pott

och han vill inte ha fler i potten, och han vill bättra på sin vinstchans med FE.

Med beaktning av detta så är min uppskattade range av tio gånger AQ 1, AA, 1 KK 1, PP 6, Ax 1, (AA och KK hade varit

högre om du inte haft AK tex om du ghade haft QQ)

av 10 ggr som du synar denna så leder du 2ggr, ligger under 2gg opch får en flipp som underdogg 6ggr.

 

På ett FT med en medel stack så är detta för dåliga odds för att vara "jätte standard", jag skulle starkt överväga

en fold och ge han på käften i nästa hand.

 

Samma situation men inte på FT kan man diskutera, där kanske det är mer berättigat att ta dessa flipps.

 

HUR hade ni tänkt på ett FT i tex 40K$ garanti (var där nyligen) varje utslagen spelare är då värd ca 500$, är

är denna call "jättestandard" då oxå, om inte varför är den då det i en sng 180 manna med bra betalt på top 3 bara?"

 

Jag har fetmarkerat lite grejer, kommenterar dom i ordning.

 

Hero sitter inte UTG.

 

Sen när vet alla på FT vad dom sysslar med?

 

Han shovar inte för att isolera, han shovar för att han är short med under 10BB. Shove är det enda spelet han KAN göra som inte är totalkasst.

 

Om Fi har 20% AA/KK när han shovar mot en raise som short så kan han ju inte vara särskilt intresserad av att vinna turneringen. Det motsäger ju även resonemanget att Fi på FT måste vara kompetent.

 

Det sista är det allra grövsta felet. Foldar vi handen så är vi automatiskt shortstack på bordet. Snittstacken är 34K, vi ligger alltså under snittet redan när handen startar. Att då "gambla" med AK för halva vår kvarvarande stack för en chans att gå upp till chiptrea hade jag tagit varje dag i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...