Gå till innehåll

Om att floata


jaha81

Recommended Posts

Som man frågar får man svar, men jag ska väl bidra med mina ostrukturerade tankar om floatning.

 

Floatar gör man i position mot spelare:

 

1) som man vet är förutsägbara i sitt turnspel (viktigt!)

2) som har svårt att släppa en medioker hand, dvs det erbjuds bra implicita odds, om man nu skulle träffa turnkortet

3) för att balansera sitt floppspel, ibland floatar man, ibland har man en hand, dvs FI har svårt att sätta oss på en hand.

 

Som redan sagt är det väldigt lönsamt att floata mot vissa spelare, fram för allt de som ät turnrädda, medan bättre spelare tenderar att öka variansen i ditt spel.

 

Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett generellt bra läge är om någon 3bettar ofta och alltid CBar (om du har position) flopp samt oftast ger upp turn om någon synar, gillar att floata istället för att göra ett move direkt på flopp med 2 överkort t ex AK (gillar dock att 4betta AK pre oftare). Blir dock svårare om FI oftast/alltid varierar med att checka överpar på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju bättre att floata om fi viker en medioker hand då själva poängen med floaten är att vi ska få fi att folda en gata senare.

 

Sant, men för mig innebär floatning även att jag har en del outs, men jag har inte odds för att jaga dem.

 

Kombinationen av att turn faktiskt kan ge mig en stark hand samt att jag har outs är för mig floatning. Men du har säkert rätt definitionsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, men för mig innebär floatning även att jag har en del outs, men jag har inte odds för att jaga dem.

 

Kombinationen av att turn faktiskt kan ge mig en stark hand samt att jag har outs är för mig floatning. Men du har säkert rätt definitionsmässigt.

 

Fast då är det ju knappast bra att göra det mot spelare:

 

som har svårt att släppa en medioker hand
.

 

Om du synar då gör du ju det för att du har ett drag med tillräckligt bra odds/implicita odds, och det är inte floating.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I position mot spelare som jag vet c-bettar floppen men ofta ger upp på turn.

Och på vissa sorters floppar där jag kan bluffa bort motståndaren när rätt kort faller på turn. Ofta har jag någon form av outs själv också t ex överkort, hålstegedrag eller backdoordrag.

 

När rätt kort faller på turn, är det t.ex. att tre till en färg kommer? Ess?

Jag inser att det är svårt att generalisera men raisar du om din motståndare betar igen eller viker du oftast då? Är det en god idé att floata ibland, helt tom kanske, för att se var Fi gör på turn eller är det slöseri?

 

Alla andra får också jättegärna svara, jag är mycket intresserad av att utveckla den här aspekten av mitt spel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När rätt kort faller på turn, är det t.ex. att tre till en färg kommer? Ess?

Jag inser att det är svårt att generalisera men raisar du om din motståndare betar igen eller viker du oftast då? Är det en god idé att floata ibland, helt tom kanske, för att se var Fi gör på turn eller är det slöseri?

 

Alla andra får också jättegärna svara, jag är mycket intresserad av att utveckla den här aspekten av mitt spel!

 

Ja, när det ligger färgdrag på floppen så kan det ibland vara en god idé att floata. Tex med JT på K92 med färgdrag ute där vi har hålstege och kan använda ett färgkort på turn för att bluffa på när motståndaren checkar.

Just denna floppen är också svår att träffa och många ger upp på turn ifall de inte har kungen.

 

Överkort som ess kan också vara bra att betta på efter att man floatat. Men då är det bra att veta ifall den man spelar mot ofta använder dessa kort för att bluffa igen vilket många gör. Och i så fall har man ju oftast inte denna typen av kort som "floatouts", såvida man inte tror att han bluffar dessa så ofta att det finns värde i att bluffhöja tillbaka.

 

Mot vissa typer av spelare som är väldigt abc i sitt spel och inte anpassar sig kan det vara lönsamt att floata helt tom men oftast vill man ha den infon om sin motspelare först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast då är det ju knappast bra att göra det mot spelare:

 

.

 

Om du synar då gör du ju det för att du har ett drag med tillräckligt bra odds/implicita odds, och det är inte floating.

 

Nej jag gör det inte enbart för de implicita, utan för att ta hem potten senare när FI visar svaghet eller jag faktiskt får en hand. Jag behöver båda för att motivera mitt spel. Det är därför man helst har överkort vid floatning, folk floatar ju helst inte med två underkort till floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När rätt kort faller på turn, är det t.ex. att tre till en färg kommer? Ess?

Jag inser att det är svårt att generalisera men raisar du om din motståndare betar igen eller viker du oftast då? Är det en god idé att floata ibland, helt tom kanske, för att se var Fi gör på turn eller är det slöseri?

 

Alla andra får också jättegärna svara, jag är mycket intresserad av att utveckla den här aspekten av mitt spel!

Du ska helst kunna definiera fi´s hand.

 

Rätt kort är ju beroende på vad du sätter fi på. Sätter du fi på 2 överkort, eller ett överpar så är ju "bra" bluffkort olika Du kan träffa "dirty outs" dvs outs som fi tror du har. ex: fi har raisat pre. Flop: 36T

du har KQ och han c-bettar. du floatar. Turn: T. Detta är imo ett bra kort för dig att bluffa på. Detsamma gäller 7a eller 2a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag gör det inte enbart för de implicita, utan för att ta hem potten senare när FI visar svaghet eller jag faktiskt får en hand. Jag behöver båda för att motivera mitt spel. Det är därför man helst har överkort vid floatning, folk floatar ju helst inte med två underkort till floppen.

 

Tycker du har rätt och sätter mig inte dirket emot det du skriver. Men floatning bygger på att motståndaren är svag och att man själv ska verka stark, förutom i de fall du blir stark på turn. Så då blir de kort som ligger på floppen och de kort du har i din hand, överkort eller inte, oväsentliga eftersom syftat fortfarande är att verka stark genom att attackera potten i ett senare skede..detta öppnar öpp dörren för att visst kunna floata med dåliga kort. Om du floatar floppen med överkort, och vi förutsätter att du träffar nästa gata, och motspelaren fortsätter att visa styrka på turn så kan detta lika gärna försätta dig i problem då det inte alls är omöjligt att du är slagen trots din träff men att du nu får problem med att vika. Det är denna aspekten av floatning som ställer till problem för många...vik av i tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag gör det inte enbart för de implicita, utan för att ta hem potten senare när FI visar svaghet eller jag faktiskt får en hand. Jag behöver båda för att motivera mitt spel. Det är därför man helst har överkort vid floatning, folk floatar ju helst inte med två underkort till floppen.

 

Men det jag menar är att du skriver att du floatar mot spelare "som har svårt att släppa en medioker hand". Detta är ju helt klart dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...