Benny_81 Postad 11 April , 2009 Författare Rapport Postad 11 April , 2009 Antingen har jag förlorat förmågan att vinna på den här nivån(den kan ju ha utvecklats) eller så är jag inne i en kall period sen ett par dagar tillbaka. Helt omöjligt att vinna. När jag trissar på floppen så lägger sig folk hela tiden. Och om de går med så har de övertrissat mig. Jag blir utdragen konstant, jag träffar sällan mina drag. När jag träffar floppen så lägger sig folk och när jag CB-bluffar floppen så går förstås folk med och jag träffar förstås inget som kan hjälpa mig på turn eller rivern. Jag blir förstås CP-utdragen ibland. Men det är inte därför jag förlorar som jag gör. Snarare träffar jag bra, men de träffar bättre och när jag träffar bra så är det ingen som går med osv osv osv. Det är lättare när folk spelar som tomtar och man förlorar pengar. För då är det så uppenbart att man kommer att göra pengar i längden. Det är värre när det är som det är nu. För då känns det helt hopplöst att göra pengar. Så folk har inte slängt pengar till mig som de brukar samtidigt som många har spelat tillbaka. Trots det kan jag nog tigtha till mig en anning. Så det är läxan tills nästa pass. Jag började dagen med att tappa 600:- på 500 givar. Småpengar, men det är fjärde pengar i rad som det är helt omöjligt att vinna pengar för mig, inte för att jag har CP-otur som sagt, utan för att allt verkar gå mig emot just nu vid borden.
Benny_81 Postad 11 April , 2009 Författare Rapport Postad 11 April , 2009 Kanske märktes det mellan raderna ovan att jag var lite irriterad. Tycker inte jag spelade speciellt dåligt för den skulle men det är klart att det påverkar... Ska gå och lämna igen några hyrfilmer, lugna ner mig, äta och sen tänkta jag grinda vidare ikväll. Någon gång bör det vända. Som det ser ut på PF så finns det pengar att göra på pokern fortfarande... Men läxan tills nästa pass är alltså: Tigtha till mig en anning(både före, på och efter floppen) och lugna ner mig. Sen är det bara faster, harder som gäller! =)
John_teh_Donk Postad 11 April , 2009 Rapport Postad 11 April , 2009 Det saknas inte bara teorianalys i dagboken utan det saknas också väldigt mycket teorianalys i mitt pokertänkande. Jag borde börja analyser spelet lite mer än om jag även fortsättningvis kommer att fokusera mitt pokertänk på resultat och psykologi. Ja! Oftast så vet jag ju vad jag borde göra bättre eller tror mig iaf veta det. Men jag har förstås fel ibland(mitt spel har stora luckor) och om annat så blir det ju en bra påminnelse om hur jag ska spela. När jag skriver om det i DB'n. Trots det kan pokern faktiskt vara ganska kul ibland och som vi pratat om tidigare så får man faktiskt med sig saker från pokern som man kan använda i det vardagliga livet. Sen har jag faktiskt börjat få ett grindsug efter att jag släppt mina "pokermål"i tillvaron! Ja helt klart. Det har jag inte tänkt på nu på ett tag Jo, eller många händer i veckan iaf. Fast en anledning till att jag drar mig lite för att hålla på att posta händer är att hela klienten börjar lagga när jag hämtar händerna. Och jag spelar så många händer per session så blir det drygt att leta rätt på intressanta händer efter man gjort sin session. Jo jag kan tänka mig det, men det kan nog vara till bra hjälp och höra andras syn på händerna. Det behöver ju inte vara jättespeciella händer, utan nån där du har TPTK eller liknande kan ju vara mer intressant. Såna situationer händer ju oftast. Det är konstigt. Men jag är en konstig man. Jag har medvetet valt att fokusera på "psykologin". Men jag kommer nog att börja fokusera mer på teorin framöver som sagt. Speciellt om jag går upp någon nivå. Då lär det vara ett mer eller mindre måste. Menar du psykologin under själva sessionen vid bordet, och hos motståndarna hur dom reagerar på ditt spel, eller hur du ser på pokern i största allmänhet? ***** Hand 9***** 1.00/2.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 6 april 2009 13:4 Britta 17 (Vanlig /Cash Game ) Plats 1: Benny_81 (361.25) Plats 3: Fi (464.16) Plats 5: riffraff (454.14) Plats 2: ornulf (417.06) Plats 4: econ (199.13) ornulf lägg LM 1.00 Fi lägg SM 2.00 ** Giv ** Benny_81 [Ks, Knk] Fi [N/A, N/A] riffraff [N/A, N/A] ornulf [N/A, N/A] econ [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** econ Lägg riffraff Höj till 7.00 Benny_81 Syna 7.00 ornulf Lägg Fi Höj till 32.00 riffraff Lägg Benny_81 Syna 32.00 <- Vet inte riktigt varför jag synar här. Lägger mig ofta. *** Flop(Board): *** : [Knr, Kh, 3s] *** Bet Runda 2 *** Fi Satsa 58.00 Benny_81 All-in 329.25 Fi Syna 329.25 *** Turn(Board): *** : [Knr, Kh, 3s, 4k] *** River(Board): *** : [Knr, Kh, 3s, 4k, 3h] *** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 715.50 Benny_81 [Ks, Knk] Två par, kungar och knektar Vinst: 715.50 Fi Lägger mig Vinst: 0.00 riffraff Lägger mig Vinst: 0.00 ornulf Lägger mig Vinst: 0.00 econ Lägger mig Vinst: 0.00 Slutsats: In med degen. Håller jag på att bettar och pott och har mig så skriker det triss eller två par. Nu kan han tro att jag har ett drag eller bara öser på. Förra veckan missade jag floppen efter att en snubbe 3-bettat mig före floppen. Jag tyckte han verkade vara en kille som skulle kunna lägg ett överpar. Därför försökte jag representera triss genom att betta pot och ha mig. Trots att jag totaltmissat floppen. Det slutade med att han la sig och påtalade för mig att det var lätt för mig att spela triss. Hur var spelaren som 3-betade preflop, var han en reg eller en galen fisk? KJo är nog en av sämsta händer man kan syna en 3-bet med, eftersom den lätt är dominerad från alla håll o kanter, om inte stämningen vid bordet är extrem på nåt sätt. Som sagt är ju din hand oftast dominerad av AK/AJ/KQ. Verkligen ingen hand man vågar ösa på med ens när man träffat topp-par. Nu hade du ju en jäkla tur och träffade bra, och fi lär ju haft AA eller AK. Så som spelat var väl din all-in inte helt fel i det läget. Fi satte dig väl på AK/KQ eller stegdrag som sagt. Om det var en reg du spelade mot brukar det också fungera bra att snabbt syna flopp, och låta han pot-comitta sig själv på turn innan man höjer all-in, eller pusha på turn om han checkar, då din syn på flop ofta väcker misstankar om att vi inte är så starka och inte ger honom mycket val än att syna.
Benny_81 Postad 11 April , 2009 Författare Rapport Postad 11 April , 2009 JTD: Intressanta tankar! Återkommer i ämnet imorgon. .... Lördagens spel: 2365 givar, -546:- Träning: 30 minuter löpning. Varit inne i den största missflyt perioden sen jag började skriva DB. Men jag har äntligen kommit på vad jag gör fel och på slutet började äntligen korten trilla lite anständigt. Dels blir jag lite irriterad när precis allt går mig emot vid borden och det kan man alltid jobba på(men jag tiltar iaf inte). Men framförallt har jag börjat syna för mkt på rivern. Jag har tidigare utvecklat en förmåga att syna ner bluffar på rivern. Och det är ju perfekt när man kan läsa spelet så bra. Men det är inte perfekt när man börjar syna på rivern som standard för att man hela tiden tror att de bluffar! Så läxa tills nästa pass: 1. Synar jag ner bet på rivern så gör jag det för att jag tror det är en bluff(om jag inte har en väldigt bra hand). 2. Tigtha till mig lite överlag. 3. Tålamod, tålamod, tålamod. .... Angående löppasset idag så var det nog mitt bästa träningspass sen jag la av med fotbollen. Kände mig riktigt upplivad och fräsch efteråt, trots att jag tog ut mig ganska bra. Och konditionen är verkligen något man kan jobba upp rätt snabbt. En liten hemlis, men jag la på mig 7 kg i höstas(är inte mkt för en så lång kille som mig) men mitt löpsteg är inte lika vackert som det en gång var(ser i fönster när jag springer förbi). Så därför siktar jag på att komma ner i matchvikt igen!
Benny_81 Postad 12 April , 2009 Författare Rapport Postad 12 April , 2009 Menar du psykologin under själva sessionen vid bordet, och hos motståndarna hur dom reagerar på ditt spel, eller hur du ser på pokern i största allmänhet? Har mest fokuserat på hur man ska undvika tilt, prestera på topp osv. Hur man ska tänka när allt går en emot osv alltså. Hur var spelaren som 3-betade preflop, var han en reg eller en galen fisk? Kommer tyvärr inte ihåg. KJo är nog en av sämsta händer man kan syna en 3-bet med, eftersom den lätt är dominerad från alla håll o kanter, om inte stämningen vid bordet är extrem på nåt sätt. Som sagt är ju din hand oftast dominerad av AK/AJ/KQ. Verkligen ingen hand man vågar ösa på med ens när man träffat topp-par. Jag vet och som jag skrev så brukar jag inte göra den där typen av spel. Men uppenbarligen så gjorde jag det och jag är inte alls säker på att jag hade en bra anledning att göra det här. Så jag uppskattar att du påminner mig om att det var ett dåligt spel! Nu hade du ju en jäkla tur och träffade bra, och fi lär ju haft AA eller AK. Så som spelat var väl din all-in inte helt fel i det läget. Fi satte dig väl på AK/KQ eller stegdrag som sagt. Mm. Om det var en reg du spelade mot brukar det också fungera bra att snabbt syna flopp, och låta han pot-comitta sig själv på turn innan man höjer all-in, eller pusha på turn om han checkar, då din syn på flop ofta väcker misstankar om att vi inte är så starka och inte ger honom mycket val än att syna. Helt klart en intressant infallsvinkel. ..... Pokerns paradox. I början av veckan så synade jag ner massor av bluffar på rivern. Kanske hade jag mycket tur men jag tror också att jag gjorde en del bra läsningar. Sen fick jag för mig undermedvetet att man ska syna pottbet på rivern trots att man bara har mediokra händer. En fälla som är otroligt lätt att falla i, bara för att något funkat tidigare tror man det ska bli något slags standardspel. Det samma kan sägas om man förlorar med KK mot AA tre gånger i rad. Då kan man tro att det inte är bra att trycka på med KK. Trots att det egentligen är bra att göra mot de motståndare man spelar mot.
John_teh_Donk Postad 12 April , 2009 Rapport Postad 12 April , 2009 Ja ibland synar man 3-betar osv med "fel" händer. Det gör jag själv lite för ofta ibland, och det gör nog dom flesta. Men ibland kan det ju faktiskt vara för att man undermedvetet känner att det kan vara värt det pga motståndaren eller tidigare händelser vid bordet. Så jag tycker det är synd att många säger "gör aldrig så här, det är aldrig rätt". Bara man inte tror att det alltid är ett bra spel tycker jag inte det är helt fel (men ju lägre nivå man spelar, desto mindre värde att avvika från "rätt" spel antar jag). Pokerns paradox. I början av veckan så synade jag ner massor av bluffar på rivern. Kanske hade jag mycket tur men jag tror också att jag gjorde en del bra läsningar. Sen fick jag för mig undermedvetet att man ska syna pottbet på rivern trots att man bara har mediokra händer. En fälla som är otroligt lätt att falla i, bara för att något funkat tidigare tror man det ska bli något slags standardspel. Det samma kan sägas om man förlorar med KK mot AA tre gånger i rad. Då kan man tro att det inte är bra att trycka på med KK. Trots att det egentligen är bra att göra mot de motståndare man spelar mot. Ja det är jäkligt lätt att det blir så. Men det är nog en del av utvecklingen i ens eget spel, och ganska oundvikligt. Så man kommer ju alltid framåt om man analyserar såna saker. Ungefär som det jag nämnde förut med golfen; man hittar nåt som verkar bra i svingen, och sen börjar överdriva den grejen för att det var bra, tills man hittat nån balans på det hela.
Benny_81 Postad 12 April , 2009 Författare Rapport Postad 12 April , 2009 Söndagens spel: 941 givar, +9:- Träning: 25 minuter löpning. Veckans spel: 11.215 givar, +1.575:- 5 plusdagar, 2 minusdagar. Veckans träning: 3 löppass. Tycker jag inte hittar något värde. Tycker jag har otur. Men gör man sådana här spel så är det svårt att hitta värde... Jag får aldrig napp upplever jag det som och då vill man försöka få betalt när man träffar något. Här är ett typiskt exempel på hur jag överspelar händer. Skulle ha checkat på rivern och bara synat, om ens det. Om man har en read på spelaren kan man förstås gå all-in men det hade jag inte. Spelar man såhär är det inte konstigt att man inte hittar något värde. Dagsplusset och timlönen hade varit helt ok om jag inte slängt iväg pengarna i den där given. ***** Hand 9 ***** 1.00/2.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 12 april 2009 20:35 Britta 8 (Vanlig /Cash Game ) Plats 3: Benny_81 (401.00) Plats 4: 1M1 (107.05) Plats 1: frys_mys (353.25) Plats 2: dj_judas (511.45) Plats 5: Fi (532.68) Benny_81 lägg LM 1.00 1M1 lägg SM 2.00 ** Giv ** Benny_81 [Kh, Es] 1M1 [N/A, N/A] frys_mys [N/A, N/A] dj_judas [N/A, N/A] Fi [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** Fi Syna 2.00 frys_mys Lägg dj_judas Lägg Benny_81 Syna 2.00 1M1 Passa *** Flop(Board): *** : [Eh, 6h, 4s] *** Bet Runda 2 *** Benny_81 Satsa 6.00 1M1 Lägg Fi Höj till 15.00 Benny_81 Syna 15.00 *** Turn(Board): *** : [Eh, 6h, 4s, 10k] *** Bet Runda 3 *** Benny_81 Passa Fi Satsa 27.00 Benny_81 Syna 27.00 *** River(Board): *** : [Eh, 6h, 4s, 10k, Kk] *** Bet Runda 4 *** Benny_81 Satsa 90.00 Fi Höj till 225.00 Benny_81 Syna 225.00 *** Showdown *** : Rake: 13.49 Totalpott: 526.51 Benny_81 Lägger mig Vinst: 0.00 1M1 Lägger mig Vinst: 0.00 frys_mys Lägger mig Vinst: 0.00 dj_judas Lägger mig Vinst: 0.00 Fi [6k, 6s] Triss i sexor Vinst: 526.51 Här är dock en mer intressant hand. Tycker det är helt rätt spelat på nivån än fast man torskar ibland. Men i längden anser jag att man vinner på det här spelet. ***** Hand 99 ***** 1.00/2.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 12 april 2009 21: Britta 22 (Vanlig /Cash Game ) Plats 3: Wster (20.95) Plats 4: Mjölner2 (73.30) Plats 5: Benny_81 (398.00) Plats 1: Fi (578.37) Plats 2: Linpal (314.02) Mjölner2 lägg LM 1.00 Benny_81 lägg SM 2.00 ** Giv ** Wster [N/A, N/A] Mjölner2 [N/A, N/A] Benny_81 [Er, Ek] Fi [N/A, N/A] Linpal [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** Fi Höj till 8.00 Linpal Lägg Wster Lägg Mjölner2 Lägg Benny_81 Höj till 24.00 Fi Syna 24.00 *** Flop(Board): *** : [2s, 3h, Knh] *** Bet Runda 2 *** Benny_81 Satsa 50.00 Fi Höj till 128.00 Benny_81 All-in 374.00 Fi Syna 374.00 *** Turn(Board): *** : [2s, 3h, Knh, 4s] *** River(Board): *** : [2s, 3h, Knh, 4s, Kns] *** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 782.00 Wster Lägger mig Vinst: 0.00 Mjölner2 Lägger mig Vinst: 0.00 Benny_81 [Er, Ek] Två par, ess och knektar Vinst: 782.00 Fi Lägger mig Vinst: 0.00 Linpal Lägger mig Vinst: 0.00 .... Läxan tills nästa pass är alltså: Lugna ner mig, tålamod, tålamod. Då skulle pengarna ha kommit idag och så lär de komma nästa pass om jag gör läxan!
Benny_81 Postad 12 April , 2009 Författare Rapport Postad 12 April , 2009 Varför synar du bara pre med AK? Ibland bettar jag från blindsen när de bara limpat. Men det känns som att jag inte gjort pengar på att göra det! Därför har det blivit på slutet att jag bara limpat i liknande händer. Har ingen anning om vad jag bör göra. Går bara på känslan. Kom gärna med mer input rörande att syna i liknande situationer.
freddyponken Postad 12 April , 2009 Rapport Postad 12 April , 2009 Jag spelar 0.5/1 men jag kan ge mina tankar om AK. Personligen betar jag alltid ut Ak oavsett position, och degar alltid pre vid reraise (typ 60% mot nits). Handen är ju väldigt stark även ur position, precis en sån du vill bygga pot med.
Benny_81 Postad 12 April , 2009 Författare Rapport Postad 12 April , 2009 Jag spelar 0.5/1 men jag kan ge mina tankar om AK. Personligen betar jag alltid ut Ak oavsett position, och degar alltid pre vid reraise (typ 60% mot nits). Handen är ju väldigt stark även ur position, precis en sån du vill bygga pot med. En sak är dock säker nu för mig. Jag bör betta AKs från blindsen när folk limpat! AKo har som sagt inte fungerat så bra för mig att betta men det kan vara värt att fundera på och prova i större utsträckning.
Benny_81 Postad 12 April , 2009 Författare Rapport Postad 12 April , 2009 Mitt agerande under de drygt 11k givar jag spelade under veckan som gick: Jag såg 33% av flopparna. Tycker det verkar rätt mycket i förhållande till det vinnande spel jag hade på andra siter på den tiden jag körde statistik-program. Men å andra sidan har ju SvS 5-max bord. Vid 1% av fallen la jag mig på rivern. Kanske lite lågt? Under veckan fick jag ju för mig att syna med diverse skräp på rivern. Jag vann 321 av 663 händer efter visning. Det borde betyda att jag synat med allt för mkt skräp och gått allt för långt med mediokra händer.
John_teh_Donk Postad 12 April , 2009 Rapport Postad 12 April , 2009 Att bara syna i small blind med AK är inte rätt väg att gå för att få med fi i potten, har han en hand värd att spela är den antagligen sämre än din, och du vinner flest gånger. Har han en värdelös hand är potten din redan före floppen, och han har ingen rätt att få chansen att floppa två par med 93o eller liknande. Om AK är suited eller inte spelar inte så stor roll i det läget. Jag är inte så van att spela med 200bb vilket gör stor skillnad på strategin både pre/post flop. Men just i den handen var det nog inte mycket att göra åt när du satte top två par på rivern, hur du än spelade preflop. Även om man känner att fi antagligen har set. Men limpar han i tidig position har han oftast 22-77, 67s, eller liknande. Och får man sån action efter floppen är det inte stor tvekan. Tycker du att du får dålig action med dina bra händer (alltför ofta/i långa perioder) ska du istället bygga upp en lös-aggro image före du får dom bra händerna, så du får betalt innan när du har trovärdighet, och betalt efter när dom tror du bluffar. Det kräver visserligen lite arbete att hålla reda på vilka som är regs, och kan tänkas ha en read på dig, men det är det värt. Man är jäkligt bra om man kan spela 5-8 bord och hålla reda på allt det, och klarar man inte det med så många bord kanske man måste spela färre tills strategin sitter i ryggen (även om man helt enkelt får sämre förutsättningar att spela så många bord när man blir äldre än 25, inget menat mot just dig Benny eller nån annan). Nätpokerns guld-dagar kanske är över där man kan slänga upp 10 bord och spela ABC medan pengarna forsar in. Men vill man anpassa sig kommer det alltid gå att göra bra pengar på pokern, så länge man inte bara litar på att motståndarna ska göra fler misstag än en själv, utan kan lita på att man själv kommer skapa misstag hos motståndarna. Att du har vunnit ungefär hälften av alla händer vid showdown är nog ganska normalt. Även om det är fint om den ligger över 50%. Tror jag hade 47% förut, och 57% nu.
cobb89 Postad 13 April , 2009 Rapport Postad 13 April , 2009 En sak är dock säker nu för mig. Jag bör betta AKs från blindsen när folk limpat! AKo har som sagt inte fungerat så bra för mig att betta men det kan vara värt att fundera på och prova i större utsträckning. Om du inte kan lista ut varför du ska höja AK i alla positioner bör du nog stanna på 1/2 ett tag till!
cobb89 Postad 13 April , 2009 Rapport Postad 13 April , 2009 Hur ofta eller inte du vinner SD spelar egentligen inte så stor roll. Vissa väldigt aggresiva spelare vinner mest pengar utan showdown och förlorar rentav pengar vid showdown. Andra spelare är tvärtom!
rAilFISH Postad 13 April , 2009 Rapport Postad 13 April , 2009 En sak är dock säker nu för mig. Jag bör betta AKs från blindsen när folk limpat! AKo har som sagt inte fungerat så bra för mig att betta men det kan vara värt att fundera på och prova i större utsträckning. Hur menar du att det inte funkat bra att höja med den?
Benny_81 Postad 13 April , 2009 Författare Rapport Postad 13 April , 2009 Att bara syna i small blind med AK är inte rätt väg att gå för att få med fi i potten, har han en hand värd att spela är den antagligen sämre än din, och du vinner flest gånger. Har han en värdelös hand är potten din redan före floppen, och han har ingen rätt att få chansen att floppa två par med 93o eller liknande. Om AK är suited eller inte spelar inte så stor roll i det läget. Jo. Jag är inte så van att spela med 200bb vilket gör stor skillnad på strategin både pre/post flop. Men just i den handen var det nog inte mycket att göra åt när du satte top två par på rivern, hur du än spelade preflop. Även om man känner att fi antagligen har set. Men limpar han i tidig position har han oftast 22-77, 67s, eller liknande. Och får man sån action efter floppen är det inte stor tvekan. Fast jag skulle bara ha checkat på rivern som jag ser det. Jag bettade ju. Tycker du att du får dålig action med dina bra händer (alltför ofta/i långa perioder) ska du istället bygga upp en lös-aggro image före du får dom bra händerna, så du får betalt innan när du har trovärdighet, och betalt efter när dom tror du bluffar. Det kräver visserligen lite arbete att hålla reda på vilka som är regs, och kan tänkas ha en read på dig, men det är det värt. Tror det kan vara grejen. Tidigare spelade jag mycket fler händer före floppen. Kanske inte de smartaste händerna att spela(sådana som kan bli dominerade). Men nu kanske jag upplevs som tight när jag lägger mig så ofta före floppen. Funderar på att börja spela lite mer händer för att få tillbaka min mer lösa image så att jag får syn någon gång när jag träffar. Man är jäkligt bra om man kan spela 5-8 bord och hålla reda på allt det, och klarar man inte det med så många bord kanske man måste spela färre tills strategin sitter i ryggen (även om man helt enkelt får sämre förutsättningar att spela så många bord när man blir äldre än 25, inget menat mot just dig Benny eller nån annan). Har hört talas om att man ska bli en sämre dataspelare efter 25 men jag tvivlar. Skulle vilja läsa en vetenskaplig rapport som slår fast det. Jag känner då inte av att jag blivit segare på ngt sätt efter 25. Nätpokerns guld-dagar kanske är över där man kan slänga upp 10 bord och spela ABC medan pengarna forsar in. Men vill man anpassa sig kommer det alltid gå att göra bra pengar på pokern, så länge man inte bara litar på att motståndarna ska göra fler misstag än en själv, utan kan lita på att man själv kommer skapa misstag hos motståndarna. Det var nog det jag gjorde i större utsträckning tidigare när jag spelade mer löst före floppen. När jag postade händer här i dagboken när jag fått syn så tyckte folk jag gjorde knäppa spel. Men jag fick nog syn just för att jag byggt upp en rätt lös image. Att du har vunnit ungefär hälften av alla händer vid showdown är nog ganska normalt. Även om det är fint om den ligger över 50%. Tror jag hade 47% förut, och 57% nu. Ok. Om du inte kan lista ut varför du ska höja AK i alla positioner bör du nog stanna på 1/2 ett tag till! Tack för analysen. Jag är kvar på 1/2 av en rad anledningar. Hur ofta eller inte du vinner SD spelar egentligen inte så stor roll. Vissa väldigt aggresiva spelare vinner mest pengar utan showdown och förlorar rentav pengar vid showdown. Andra spelare är tvärtom! Låter vettigt. Hur menar du att det inte funkat bra att höja med den? Folk har limpat och sen höjer jag med AK från blindsen. Jag har då träffat floppen sällan. Jag har ofta bettat pott hur som helst, men träffar jag inte turn heller har jag ofta slutat betta och förlorat en massa pengar. Kan bara varit jag som har haft otur. Ska prova att betta AK från blindsen i större utsträckning.
Benny_81 Postad 13 April , 2009 Författare Rapport Postad 13 April , 2009 Måndagens spel: 706 givar, +13:- Kräftgången fortsätter. Har aldrig gått så här dåligt i en sådan här lång period sen jag började skriva DB. +449:- på omkring 20k givar den här månaden. Dels har jag en jävla massa oflyt. Förstås blev jag utdragen så det sjöng om det ikväll igen. Men sen får jag väldigt sällan action när jag väl träffar. Det kan också bero på oflyt men även för att jag tigtat till mig preflopp(slutat spela många händer som kan bli dominerade i vissa lägen). Det kan ha gjort att jag fått en för tight image och att jag därmed inte får någon action när jag väl träffar. Det är möjligt att random Fi inte tänker så mkt men det är också möjligt att han gör det. Därför kommer jag att börja spela fler händer preflopp, dock inte de gamla skithänderna, utan låga SC. Och högst ev. låga SC med gap. Sen måste jag som jag sa tigtha till mig på rivern, bara för att jag synade ner mkt bluffar här om veckan så betyder det som sagt inte att alla bluffar stora pottbet på rivern hela tiden. Och sen måste jag lugna ner mig på turn oftare. Men även ösa på när turn kommer ibland. Ja, ni hör, det är inte mkt som stämmer i mitt spel nu. Men livet har aldrig sett bättre ut tror jag. Vore det inte för att Partyjack verkar vara en så hyvens kille skulle jag hävda att man måste vara lagom dekadent för göra pengar på poker! Just det, läxan tills nästa pass är att skriva i DB vad jag ska tänka på. Saker som den posten kan innehålla är: Tålamod, spela fler svårdominerade händer preflopp, läsa floppen, turn och river, ösa på när läge ges och lugna ner mig när det är bättre beroende på bordet och Fi.
Benny_81 Postad 13 April , 2009 Författare Rapport Postad 13 April , 2009 En rolig sak i kråksången är att tidigare i min karriär(innan jag började skriva DB) så spelade jag mer eller mindre bort hela rullen när det gick tungt en period. Så saker går åt rätt håll! Men jag vill göra seriöst med pengar redan nu! Så därför går jag och lägger mig och sover och laddar för en ny dag!
Benny_81 Postad 14 April , 2009 Författare Rapport Postad 14 April , 2009 Dags för dagens första pass. Saker att tänka på: 1. Överspela inte mina bra händer. Dvs spela de lagom hårt! 2. Tänk på vad bordet säger och vad Fi's spel i handen och tidigare spel säger. 3. Prova att spela låga SC från sen position. 4. Tålamod, tålamod, tålamod. 5. Kämpa!
Benny_81 Postad 14 April , 2009 Författare Rapport Postad 14 April , 2009 Tisdagens spel: 1.010 givar, +543:- Äntligen en dag med en anständig timlön. Nu hade jag lite flyt, fick lite action, lyckades lägga ner AA mot KKK, och framförallt var jag inte inne och rotade i en massa små och stora potter som jag inte hade i att göra. Försökte stjäla för mkt på floppen tidigare(vilket jag inte uppmärksammat i mitt spel eller i min DB tidigare) Men jag har också haft väldigt oflyt de sista dagarna och visst kunde jag haft bättre flyt idag också. Idag lyckades jag också hålla mig lugn. Jag har inte tiltat tidigare men jag har varit irriterad och det är inte bra för spelet. Jag har nämlingen en tendens att spela för många dåliga händer efter floppen när jag är irriterad. I övrigt känns livet bättre än någonsin. Det borde börja betala sig vid borden också!
Benny_81 Postad 15 April , 2009 Författare Rapport Postad 15 April , 2009 Onsdagens spel: 638 givar, +1.017:- Back where I belong.
Benny_81 Postad 16 April , 2009 Författare Rapport Postad 16 April , 2009 Torsdagens spel: 2174 givar, +38:- Efter 1k givar är jag +300:- men tycker felaktigt att det är ingenting. Det är ju faktiskt en bra timlön för mig. Så jag börjar vara inne och rota i lita för många potter jag inte hör hemma. Och sen får jag kämpa hela kvällen för att hamna plus. Tycker fortfarande att jag är inne i ett jävla otursstim men det är inte huvudproblemet. Huvudproblemen: 1. När jag ligger på 100-200:- /h så tycker jag det är dåligt. Jag har tappat respekten för pengarna. Kanske för att jag överrullad. 2. Jag börjar då bli irriterad och speciellt när har otur så börjar jag gå in i och för långt i en massa givar som jag inte har att göra i. Lösning: 1. Försök få in i skallen att +100-200:- /h är riktigt bra. Och något som är värt att spela bra och fokuserad poker för. 2. Vad tror ni? Tålamod, tålamod! Några händer från dagen som gick: ***** Hand 100 ***** 1.00/2.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 16 april 2009 Britta 29 (Vanlig /Cash Game ) Plats 1: zidio (276.70) Plats 2: Jojokk (378.23) Plats 3: Benny_81 (453.69) Plats 4: DR WHO (109.98) Plats 5: Fi (471.70) Jojokk lägg LM 1.00 Benny_81 lägg SM 2.00 ** Giv ** zidio [N/A, N/A] Jojokk [N/A, N/A] Benny_81 [Dk, Ds] DR WHO [N/A, N/A] Fi [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** DR WHO Lägg Fi Höj till 7.00 zidio Lägg Jojokk Lägg Benny_81 Höj till 28.00 Fi Syna 28.00 *** Flop(Board): *** : [3h, 10k, 9r] *** Bet Runda 2 *** Benny_81 Satsa 57.00 Fi Syna 57.00 *** Turn(Board): *** : [3h, 10k, 9r, 3s] *** Bet Runda 3 *** Benny_81 Satsa 170.00 Fi Syna 170.00 *** River(Board): *** : [3h, 10k, 9r, 3s, 10r] *** Bet Runda 4 *** Benny_81 Passa Fi All-in 216.70 Benny_81 All-in 198.69 *** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 893.38 zidio Lägger mig Vinst: 0.00 Jojokk Lägger mig Vinst: 0.00 Benny_81 Lägger mig Vinst: 0.00 DR WHO Lägger mig Vinst: 0.00 Fi [10h, Knh] Kåk Vinst: 893.38 Given före hade jag raisat hans trebett med QQ. Floppen var då låg och jag bettade pot på floppen och även på turn. Han la sig då på turn. Det är den enda read jag har på Fi. Dvs att han verkar gå långt med mediokra kort. ***** Hand 100 ***** 1.00/2.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 16 april 2009 17: Britta 8 (Vanlig /Cash Game ) Plats 1: Benny_81 (761.11) Plats 2: DIF61 (310.40) Plats 3: sranje (112.98) Plats 4: Matsson (400.12) Plats 5: Fi (346.62) Benny_81 lägg LM 1.00 DIF61 lägg SM 2.00 ** Giv ** Benny_81 [Ks, Kh] DIF61 [N/A, N/A] sranje [N/A, N/A] Matsson [N/A, N/A] Fi [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** sranje Syna 2.00 Matsson Syna 2.00 Fi Syna 2.00 Benny_81 Höj till 10.00 DIF61 Lägg sranje Syna 10.00 Matsson Syna 10.00 Fi Syna 10.00 *** Flop(Board): *** : [3s, 6r, 10k] *** Bet Runda 2 *** Benny_81 Satsa 37.00 sranje Lägg Matsson Lägg Fi Syna 37.00 *** Turn(Board): *** : [3s, 6r, 10k, Knr] *** Bet Runda 3 *** Benny_81 Passa Fi Passa *** River(Board): *** : [3s, 6r, 10k, Knr, 10h] *** Bet Runda 4 *** Benny_81 Passa Fi Passa *** Showdown *** : Rake: 2.89 Totalpott: 113.11 Benny_81 [Ks, Kh] Två par, kungar och tior Vinst: 113.11 DIF61 Lägger mig Vinst: 0.00 sranje Lägger mig Vinst: 0.00 Matsson Lägger mig Vinst: 0.00 Fi Lägger mig Vinst: 0.00 Borde jag ha öst på? Ibland är det rätt och ibland är det fel. Jag brukar ösa på. Men iom att jag spelat första handen jag postade på ett annat bord så blev jag lite feg. ***** Hand 100 ***** 1.00/2.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 16 april 2009 18: Britta 37 (Vanlig /Cash Game ) Plats 3: Benny_81 (442.23) Plats 4: Ffels (90.76) Plats 5: Anna84 (408.89) Plats 2: Fi (137.88) Ffels lägg LM 1.00 Anna84 lägg SM 2.00 ** Giv ** Benny_81 [9h, 7h] Ffels [N/A, N/A] Anna84 [N/A, N/A] Fi [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** Fi Syna 2.00 Benny_81 Höj till 9.00 Ffels Lägg Anna84 Lägg Fi Syna 9.00 *** Flop(Board): *** : [10r, 5r, 3k] *** Bet Runda 2 *** Fi Passa Benny_81 Satsa 21.00 Fi Syna 21.00 *** Turn(Board): *** : [10r, 5r, 3k, 8h] *** Bet Runda 3 *** Fi Passa Benny_81 Satsa 62.00 Fi Syna 62.00 *** River(Board): *** : [10r, 5r, 3k, 8h, 4s] *** Bet Runda 4 *** Fi Passa Benny_81 Satsa 50.00 Fi Lägg *** Showdown *** : Rake: 4.67 Totalpott: 182.33 Benny_81 Vinner potten Vinst: 182.33 Ffels Lägger mig Vinst: 0.00 Anna84 Lägger mig Vinst: 0.00 Fi Lägger mig Vinst: 0.00 En kul bluff som gick hem. Magkänslan säger mig att den där typen av bluffar gjort mig pengar. Men jag har ingen anning egentligen. ***** Hand 100 ***** 1.00/2.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 16 april 2009 21:44 Britta 74 (Vanlig /Cash Game ) Plats 1: INGEBORG19 (231.72) Plats 2: Fi (380.59) Plats 3: Benny_81 (487.85) Plats 4: masterquiz (175.94) Plats 5: slappynr9 (419.73) Fi lägg LM 1.00 Benny_81 lägg SM 2.00 ** Giv ** INGEBORG19 [N/A, N/A] Fi [N/A, N/A] Benny_81 [2s, 2r] masterquiz [N/A, N/A] slappynr9 [N/A, N/A] *** Bet Runda 1 *** masterquiz Lägg slappynr9 Lägg INGEBORG19 Syna 2.00 Fi Höj till 8.00 Benny_81 Syna 8.00 INGEBORG19 Lägg *** Flop(Board): *** : [Dh, 9k, 10r] *** Bet Runda 2 *** Fi Satsa 9.00 Benny_81 Höj till 40.00 Fi Syna 40.00 *** Turn(Board): *** : [Dh, 9k, 10r, 4h] *** Bet Runda 3 *** Fi Passa Benny_81 Satsa 95.00 Fi Lägg *** Showdown *** : Rake: 2.44 Totalpott: 95.56 INGEBORG19 Lägger mig Vinst: 0.00 Fi Lägger mig Vinst: 0.00 Benny_81 Vinner potten Vinst: 95.56 masterquiz Lägger mig Vinst: 0.00 slappynr9 Lägger mig Vinst: 0.00 Fi visar vekhet både i den här och andra händer och jag öser på för att ta hem potten. Var ganska nöjd att det gick hem. Men nu i efterhand känns det som att det är sådana där potter som jag ska ge fan i att vara och rota i. ...... Dagens sötnosrapport! Har inte riktigt fattat vad det sitter i angående att jag ska ha så svårt för att charma tjejer. Jag har en hyfsad sysselsättning på dagarna, jag är hyfsat trevlig och ofta så verkar flickorna vilja äta upp mig med blicken. Men nu har jag fått en idé. När jag pratar med damer så blir det ofta så jävla allmänt, typ "bla bla bla". Nu ska jag istället börja fokusera mer på damerna i fråga. "Vad tänker du?" "Hur känner du?" Ett nytt "bla bla" som jag tror är nöten! ..... Redan långt efter läggdags, för jag ville hamna plus... men nu är det dags för sömn och sen en ny dag med nya utmaningar och äventyr! ..... Edit: Jävla k*k! Stötte i knäet i skrivbordet när skulle stänga ner datorn. Ni hör, jag blir lite väl lät irriterad nu. Det är inte tilt, men det är en irritation som gör att jag inte spelar riktigt bra poker. Läxan tills nästa pass är alltså även denna gång(förutom det jag nämnt): Tålamod, tålamod, tålamod, tålamod, tålamod(det börjar bli som ett mantra).
John_teh_Donk Postad 17 April , 2009 Rapport Postad 17 April , 2009 Om du spelar 5 bord kanske du slår 1/2 kr med 15 bb/100 just nu. Dvs 30 kr/h x5 = 150 kr timmen. Så 100-200 kr timmen är nog alldeles normalt, och så bra du kan tjäna just nu på den nivån. Jag kan tipsa om http://www.pokerhand.org/hand-converter.aspx när du lägger upp händer. Mycket lättare o följa handen, och du behöver inte dölja namn. Svenska Spel, $1.00/2.00 No Limit Hold'em Cash Games, 5 Players Hand Converter by Pokerhand.org Board: Button: $276.70 SB: $378.23 BB: $453.69 UTG: $109.98 CO: $471.70 Dealt to BB Q:club: Q:spade: Pre-flop: (1 folds), CO raises to $7, (2 folds), BB raises to $28, CO calls $28 Flop: ($57) 3:heart: T:club: 9:diamond: (2 Players) BB bets $57, CO calls $57 Turn: ($171) 3:spade: (2 Players) BB bets $170, CO calls $170 River: ($511) T:diamond: (2 Players) BB checks, CO all-in $216.70, BB all-in $198.69 Results: CO wins $893.38 Jag är inte så van med det lös-galna spelet på svs 1/2 kr, men i den här handen skulle jag utövat lite pot-kontroll på turn. Då kan du säkert få lite extra betalt av en sämre hand på rivern som annars inte skulle lagt mer i potten, och du ger ofta mindre pengar till en hand som slår dig. Med över 200bb vill man helt enkelt inte bygga en stor pot där oftast händer som slår dig följer med, och sämre händer lägger sig. Man måste ju tänka på vad fi kan ha, och vad han betalar med. Han synade din stora 3-bet preflop, sen en potbet på flop. Händer du slår, som han kan ha synat en 3-bet med pre, synar han säkert ett potbet med AT, 55-JJ utan set osv. Så beten på flop känns ok, även om du kanske skulle beta 42 istället för pot. På turn däremot kan man fundera på vilka händer du slår, som han synar med när du betar pot (170 kr); AT och JJ? Men oftast har han nog set, AA/KK här dom gånger han följer med och lägger resten, och du har ju ganska uppenbart visat vad du sitter på. Är det en totalfisk är det förstårs omöjligt och lönlöst att analysera. Men om du är beredd att lägga 170kr i potten, men nästan bara blir synad/höjd av händer som slår dig, och sämre händer oftast lägger sig, varför inte checka/syna och framkalla bluff eller potkontroll, 2 saker som hjälper dig tjäna eller spara pengar med fördel åt båda håll istället för tvärtom. Handen går nog ändå ofta till showdown, men skillnaden tror jag är att du oftare är vinnaren istället för förloraren när potterna är som störst. Allt är såklart beroende på situation, och som du spelade deb är säkert rätt ibland. Jag ger bara lite synpunkter på ett annat sätt att spela handen som jag ofta tror på.
Benny_81 Postad 17 April , 2009 Författare Rapport Postad 17 April , 2009 Om du spelar 5 bord kanske du slår 1/2 kr med 15 bb/100 just nu. Dvs 30 kr/h x5 = 150 kr timmen. Så 100-200 kr timmen är nog alldeles normalt, och så bra du kan tjäna just nu på den nivån. Tack för det! Det blir lättare att få in det i skallen nu! Jag kan tipsa om http://www.pokerhand.org/hand-converter.aspx när du lägger upp händer. Mycket lättare o följa handen, och du behöver inte dölja namn. Stort tack! Jag använde notepad och "ersätt alla" för att dölja namn och fetmarkera men din hand-converter är ju klasser bättre. Kommer att köra på den i fortsättningen! Jag är inte så van med det lös-galna spelet på svs 1/2 kr, men i den här handen skulle jag utövat lite pot-kontroll på turn. Då kan du säkert få lite extra betalt av en sämre hand på rivern som annars inte skulle lagt mer i potten, och du ger ofta mindre pengar till en hand som slår dig. Med över 200bb vill man helt enkelt inte bygga en stor pot där oftast händer som slår dig följer med, och sämre händer lägger sig. Man måste ju tänka på vad fi kan ha, och vad han betalar med. Han synade din stora 3-bet preflop, sen en potbet på flop. Händer du slår, som han kan ha synat en 3-bet med pre, synar han säkert ett potbet med AT, 55-JJ utan set osv. Så beten på flop känns ok, även om du kanske skulle beta 42 istället för pot. På turn däremot kan man fundera på vilka händer du slår, som han synar med när du betar pot (170 kr); AT och JJ? Men oftast har han nog set, AA/KK här dom gånger han följer med och lägger resten, och du har ju ganska uppenbart visat vad du sitter på. Är det en totalfisk är det förstårs omöjligt och lönlöst att analysera. Men om du är beredd att lägga 170kr i potten, men nästan bara blir synad/höjd av händer som slår dig, och sämre händer oftast lägger sig, varför inte checka/syna och framkalla bluff eller potkontroll, 2 saker som hjälper dig tjäna eller spara pengar med fördel åt båda håll istället för tvärtom. Handen går nog ändå ofta till showdown, men skillnaden tror jag är att du oftare är vinnaren istället för förloraren när potterna är som störst. Allt är såklart beroende på situation, och som du spelade deb är säkert rätt ibland. Jag ger bara lite synpunkter på ett annat sätt att spela handen som jag ofta tror på. Egentligen gjorde jag ju ganska rätt på turn eftersom jag fortfarande ledde och han bara hade par i tior med j-kicker. Men som du säger, iom att jag bettar på turn så blir det en rejäl jädra förlust i slutändan. För det blir ju svårt att lägga sig på rivern. Vilket jag inte klarade(speciellt med tanke på hur han spelat tidigare). Jag skulle vilja sammanfatta mitt tänkande på den här handen så här: Om du trebettar preflopp och får syn så betta pot eller nästan pot(typ 42) på floppen om inte floppen är skrämmande. Det kan vara ganska standard mot de allra flesta Fi(så länge man har en bra hand som tex aa,kk,qq). Men sen på turn måste man tänka som fan om man ska betta beroende på hur Fi spelat, bordskorten, gameflow etc. Ibland är det rätt att betta andra gånger inte. Det beror på så mkt. Man vill ju ta betalt mot tomtar som synar med skit och inte ge de gratis kort! Hur som hur uppskattar jag dina tankar på handen. Jag har gått i liknande tankar som dig(och i min förra post så postade jag en hand där jag checkade KK på turn och en ofarlig bräda). Pokern är inte alltid så enkel!
Recommended Posts