Gå till innehåll

Virus gör att exporer.exe inte startar?


Bluwajt

Recommended Posts

Hej, åkte i mitt letande efter en serial key på ett virus på en bärbar "oseriös" dator, alltså inga pokerklienter installerade eller viktiga lösen där eller liknande. Körde full virussökning och trodde jag lyckades få bort det viktigaste, men när jag nu startar upp datorn kommer varken startmenyn eller skrivbordsikoner upp (dock är wallpapern där). Kan inte höger- eller vänsterklicka med musen men dock röra den fritt och kan också få upp aktivitetshanteraren genom ctrl+alt+del där jag ser att explorer.exe inte körs, därför som man itne ser ikonerna osv va?

 

Kommer oavsett systemåterställa datorn, men måste ha hjälp av en kille, och får det inte förrän om 1-2v. Det finns inget man kan göra så länge för att ev få igång explorer.exe, typ något tangentbordskommando eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Windows key + e, så kanske du får upp utforskaren. Därifrån letar du upp iexplorer.

 

Tack, ska göras. Är ju dock inte iexplorer som är problemet utan explorer.exe, men borde ju fungera med det också :)

 

edit: Fungerade tyvärr inte :( Testade windows key+ samtliga bokstäver och enda som fungerade var att +u där jag fick upp någon hjälpmedelshanterare och +l (tror jag) där jag låste datorn så jag behövde skriva in pass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något antivirusprogram kanske dödade explorer.exe för att få bukt med inkräktaren. Annars kanske du kan köra igång det från aktivitetshanteraren?

 

mm, mycket möjligt. Fick upp massa rutor där ett prog som heter spybot ville göra förändringar men tryckte deny på alla. Möjligt att jag denyade något med explorer.exe då också.

 

Hur startar man upp det från aktivitetshanteraren som jag ju kommer åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nevermind, hittade :) Den verkar fungera som vanligt nu.

 

Går det för övrigt på något sätt att säkerhetsställa att inget virus är kvar (kanske är bäst att reboota anyway)?

 

edit: Det jag gjorde igår var att först ta bort alla cookies, temporära filer osv från mozilla och ie, efter detta körde jag även ccleaner för att ta bort annan skit. Därefter körde jag sökning med syntamecs antivirus som låg på datorn när jag fick den, därefter sökning med ad-aware och senare med spybot. adaware och spybot hittade någon grej var, medan syntamec inte hittade något, hade ju iofs tagit bort filerna osv innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det för övrigt på något sätt att säkerhetsställa att inget virus är kvar?

 

Plocka loss hårddisken och testa den på en smittofri dator med nyaste uppdateringarna för antivirusprogrammet.

 

Kan hända att det är ny virus som inte finns med i antivirusprogrammets databas men är iaf 99% säker sätt att få bort sista spöken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...