Gå till innehåll

Kan Texas Hold'em ses som sport?


Swelarsson86

Recommended Posts

Jag tycker nog poker har utvecklats till en form av sport, särskilt på senare år.

Att bli bra, och kunna fortsätta spela bra kräver till stor del samma saker som för att bli bra på dom flesta andra sporter.

 

Att en sport skulle KRÄVA tung fysisk ansträngning tycker jag låter dumt. Pratar man däremot om idrott är väl nån form av fysisk ansträngning att föredra.

 

Då kan knappt golf anses som sport imo ...

Dom bästa golfspelarna har en otroligt koordinerad sving som kräver 100% fokus varje slag, och det ligger mer jobb bakom det än många tror.

På tävlingarna går man över 1 mil om dagen, flera dagar i sträck, och ska samtidigt kunna hålla koncentrationen uppe hela tiden.

Och det går alldeles utmärkt att tävla i, så varför skulle det inte vara en sport?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja? Poängen kvarstår. Vart man hittar slumpmomentet är helt irrelevant imo.
I den kanske mest grundläggande av sporter, en fysisk kamp mellan två personer finns ju inget slumpmoment i själva striden. Den ena personen svingar en höger, den andra parerar, duckar eller blir träffad endast beroende på vad han väljer att göra. Fast å andra sidan vet ju inte mottagaren om exakt var slaget som kommer mot honom träffar eller om det ens kommer träffa utan han får göra en kvalificerad gissning. Han får bedöma olika sannolikheter för vad som kommer hända osv, så jag vet inte, det liknar poker ganska mycket det med :) Blir lätt en djup filosofisk, metafysisk disskussion detta märker jag...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej? Slumpen är avgörande i dom flesta sporter (kan inte komma på en enda där en underdog inte har en chans atm.), hur många gånger har inte ett uppenbart bättre lag/person förlorat mot ett sämre? Hade man däremot utövat sporten många gånger mot samma motpart så hade man kunnat se tydligt vem som är bäst, precis som i poker.

 

Tror du verkligen själv på det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna hur slumpen kan ha en avgörande betydelse i en 5-setsmatch i tennis? I enskilda bollar skulle man kunna prata om slump möjligtvis, exempelvis nätrullare osv, men i en match har dessa bollar ringa betydelse.

 

Håller med om att slumpen är för stor del av poker för att kalla det sport. Det är ett spel, ett hasardspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man inte ens kan titta på ett års resultat (ja för cash game online också och för turneringar live i synnerhet då) och utröna vem den bäste spelaren är så ter det ju sig enbart löjligt att jämföra med tur med stolpar, nätrullare, kantbollar och annat väldigt marginellt sett över en säsong i en sport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är min spontana syn på det hela, du får gärna förklara för mig var jag tänker fel.

 

Du kan få förklara för mig var det avgörande slumpmomentet i fotboll, hockey, friidrott, simning, skidåkning mm är. Visst kan det hända att en marginellt sämre utövare vinner över en som egentligen är bättre men det är sällan man ser en nybörjare slå ett proffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna hur slumpen kan ha en avgörande betydelse i en 5-setsmatch i tennis? I enskilda bollar skulle man kunna prata om slump möjligtvis, exempelvis nätrullare osv, men i en match har dessa bollar ringa betydelse.

 

Håller med om att slumpen är för stor del av poker för att kalla det sport. Det är ett spel, ett hasardspel.

 

Med ditt sätt att resonera så kan ju inte Nadal förlora en enda match. När jag talar om slumpen/kaos så är det fler omständigheter jag tar med än dom fysikaliska lagarna, såsom den mänskliga faktorn etc.

 

Och btw, ja, jag tycker att tennis har en relativt sett låg varians.

 

Jello och Snabelguy svarar på sin egna inlägg, har inget att tillägga där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ditt sätt att resonera så kan ju inte Nadal förlora en enda match. När jag talar om slumpen/kaos så är det fler omständigheter jag tar med än dom fysikaliska lagarna, såsom den mänskliga faktorn etc.

 

Och btw, ja, jag tycker att tennis har en relativt sett låg varians.

 

Jello och Snabelguy svarar på sin egna inlägg, har inget att tillägga där.

 

Var är det där slumpmomentet nu då?

 

Här skrivs så mycket skit på detta forumet. Tänk så skönt det hade varit att sluppit hälften av all dynga. Förklara vad ni menar eller låt bli och skriv.

 

Hur ni än vänder och vrider på det så kan ni inte få poker till att vara en sport. Det är ett kortspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är det där slumpmomentet nu då?

 

Här skrivs så mycket skit på detta forumet. Tänk så skönt det hade varit att sluppit hälften av all dynga. Förklara vad ni menar eller låt bli och skriv.

 

Hur ni än vänder och vrider på det så kan ni inte få poker till att vara en sport. Det är ett kortspel.

 

Det är väl inte mitt fel att din tankekapacitet är begränsad till en 12-årings? Men här får du en liten hint om vad jag pratar om iaf.

 

Den här tråden gav mig inte så mycket, jag ger upp, ha det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte mitt fel att din tankekapacitet är begränsad till en 12-årings? Men här får du en liten hint om vad jag pratar om iaf.

 

Den här tråden gav mig inte så mycket, jag ger upp, ha det bra!

 

Och exakt vad på den sidan förklarar din tankegång om att all sport har slumpmoment likställt pokerns? Du kan inte komma med ett enda vettigt argument för att sport generellt innehåller slumpmoment såsom pokern gör.

 

Du kan inte heller komma med några vettiga argument varför pokern kan ses som sport.

 

Att du försöker linda in saker i ett filosofiskt svammel hjälper inte.

 

Om du ska fortsätta klaga på andras tankeverksamhet så får du se till så att din egen åtminstone verkar vara högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är jätte filosofiskt att påstå att människor inte kan kontrollera alla lägen och situationer. Plz, stfu.

 

Men berätta var slumpen finns då. Och berätta samtidigt vilka sporter en nybörjare kan slå ett proffs pga den slumpen.

 

Och sen kan du sluta be folk hålla käften när du inte kan argumentera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men berätta var slumpen finns då. Och berätta samtidigt vilka sporter en nybörjare kan slå ett proffs pga den slumpen.

 

Och sen kan du sluta be folk hålla käften när du inte kan argumentera.

 

Jag har redan nämt det. Frågesport.

 

Sportfiske har också nämts tidigare.

 

Att det skall finnas proffs är dessutom inte ett kriterium för att något skall kallas sport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns väl tämligen givet att Daytrading och liknande riskinvesterande inte alls kvalar in som sport. Jag anser själv och tror att alla andra håller med när jag säger att poker ligger mycket närmare sådana sysselsättningar än tex att skjuta prick med luftgevär(som givetvis är en sport) eller fotboll eller dressyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...