Gå till innehåll

PPM fonder


Recommended Posts

Tja, till att börja med så är ju frågan på hur lång sikt du har tänkt. Men jag antar ett år. I så fall skulle nog jag personligen satsa på korta räntefonder noterade i $. Risken i fonderna i sig är visserligen väldigt låg, utan risken här ligger ju i att du gör en valutaspekulation. Och personligen räknar jag med att relationen SEK/$ ska upp åtminstone en krona eller 15-20 % på ett års sikt. (Sedan fortsätter SEK/$ vidare rakt ner i källaren på riktigt lång sikt, men det är en helt annan historia.)

 

Det här har alltså inte egentligen så mycket med att "världsekonomin kollapsar" att göra, men det är min bedömning om en av de bättre placeringarna som finns i PPM på ett års sikt. Rimlig/möjlig avkastning på ett år bedömer jag till ca 15-20 %, och bättre än så är nog svårt att få i PPM i dessa tider av börsfall. Det ser ju ut som om de flesta råvaror också kommer att vara ganska kalla framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte det minsta. Alla placeringar man gör överhuvudtaget syftar ju till att maximera avkastningen på lång sikt, men sedan har man ju olika lång tidshorisont i varje enskild placering. Både daytradern och den långsiktige investeraren försöker ju maximera sin avkastning på lång sikt, men de har olika lång tidshorisont i varje enskild affär.

 

"ngt som lär öka när världsekonomin kollapsar" antyder ju att OP inte tänker köpa något för att behålla i all evighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste hålla med ZaphodB till 100% just nu.

 

Läs ex. Marc Faber som verkar vara inne på just denna linje.

 

Men det viktiga är inte vilka teser vi investerar efter. Det viktiga är vad du tror och om du berättar det så kanske vi har lite tips som du kan titta på.

 

Jag tror inte så mycket. Hade mina ppm-val en längre tid på ryssland, kina och läkemedelsindustri, vilket ju gick rätt bra. Ändrade till några råvaru- och gruvindustrifonder för att de utvecklats fint senaste året, men det har inte fortsatt. Min senaste ljusa idé är att plocka de fonder som har haft bäst avkastning de senaste tre månaderna och att byta rätt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, till att börja med så är ju frågan på hur lång sikt du har tänkt. Men jag antar ett år. I så fall skulle nog jag personligen satsa på korta räntefonder noterade i $. Risken i fonderna i sig är visserligen väldigt låg, utan risken här ligger ju i att du gör en valutaspekulation. Och personligen räknar jag med att relationen SEK/$ ska upp åtminstone en krona eller 15-20 % på ett års sikt. (Sedan fortsätter SEK/$ vidare rakt ner i källaren på riktigt lång sikt, men det är en helt annan historia.)

 

Det här har alltså inte egentligen så mycket med att "världsekonomin kollapsar" att göra, men det är min bedömning om en av de bättre placeringarna som finns i PPM på ett års sikt. Rimlig/möjlig avkastning på ett år bedömer jag till ca 15-20 %, och bättre än så är nog svårt att få i PPM i dessa tider av börsfall. Det ser ju ut som om de flesta råvaror också kommer att vara ganska kalla framöver.

 

edit: tog bort dumheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...