Gå till innehåll

FL - Vad bör jag spela som fd. NL spelare?


adde_snoppskalle

Recommended Posts

Jag brukar mest spela No-limit 0.25-0.50$ i blinds och tjänar extra fickpengar på det. Då jag igår vann 1000 kr på 4 timmar så började jag fundera. problemet med NL är att det lika gärna kan gå andra vägen. Så nu undrar jag: Om jag vill spela FL, vilken nivå bör jag spela på? 0.25-0.50 går bort direkt efter att jag på första handen fått A-A och floppen kommer med 2 femmor och en snubbe gått med på min höjning med 5-2o. Jag vill spela på en level där höjningar respekteras! Inte att alla går med för att det ändå inte kostar nånting. Förslag? Och hur mkt pengar bör jag ha för att spela på den nivån ni föreslår?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får jobbigare och jobbigare svängningar ju tightare och aggressivare motståndare du spelar mot i fixlimit. Den absolut största faktorn i din varians bör vara motståndarnas (och din) aggression. Ju passivare du spelar ju jobbigare varians/EV-förhållande och tvärtom för dina motståndare.

 

Svängningsmässigt är det mycket värre att spela mot en snubbe som inte är villig att syna två kallt preflopp med 52o än någon som är tightare än så.

 

Slutligen, och det här är viktigt, du kommer ALDRIG få bättre förväntan mot kunniga spelare än mot tomtiga spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill spela på en level där höjningar respekteras!

 

Om det är 1000 spänn som är din bankrulle, så tycker jag du borde tänka precis tvärtom. Kör vidare på den nivån tills du går plus. Om du är ute efter att spela lite lurigt. Dvs kunna bluffa vid rätt lägen, så måste du upp minst två nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu undrar jag: Om jag vill spela FL, vilken nivå bör jag spela på? 0.25-0.50 går bort direkt efter att jag på första handen fått A-A och floppen kommer med 2 femmor och en snubbe gått med på min höjning med 5-2o. Jag vill spela på en level där höjningar respekteras! Inte att alla går med för att det ändå inte kostar nånting.

Jag är en nybörjare som spelar fixlimit på den nivån, så jag känner igen mig. Se det så här: om du spelar AA mot 52o 10 gånger och höjer preflop varje gång, hur mycket kommer du att vinna? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.25/.50 FL är mycket lägre nivå än .25/.50 NL, så du kommer snabbt att bli uttråkad om du spelar där. Jag spelar vanligen .25/.50 NL och när jag ibland hoppar över till FL brukar jag köra 2/4. En bra bankrulle för NL .25/.50 är 20x inköp eller 2000x big blind = $1000. En bra bankrulle för 2/4 limit är 300x big bet = $1200. Så har du de pengarna är det bara att köra igång!

 

Att du tycker det är jobbigt med svängningarna i NL kan bero på att du har för liten bankrulle. 1000 kr upp eller ner känns inte så väldigt om man har 10 000 att spela för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag övergick nyss från NL till FL precis som du. Jag laddade ner en preflop-tabell (preflop-spelet verkar vara mycket svårare att lära sig i FL än i NL. Mycket att kunna utantill :/). Eftersom jag hade en oclearad bonus på pacific så började jag spela där på 0.25/0.5 nivån. Vann ganska enkelt där. Tröttnade dock på alla pacifics buggar så jag tog ut pengarna idag och ska ge mig på party-nätet så snart som möjligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tusenlappen+300 till är bortspelade! Vad gör man då, om man som jag är en fattig student som inte har råd att sätta in större summor på en gång? det jag brukar göra är att köpa in mig för 200 och köra på, vilket oftast brukar funka bra. Oftast går jag plus, ibland minus. Ska jag då nu spara ihop lite pengar, typ ca en tusenlapp, och satsa på NL 0.25-50 och hoppas på att jag inte får kalla kort? Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusenlappen+300 till är bortspelade! Vad gör man då, om man som jag är en fattig student som inte har råd att sätta in större summor på en gång?

Väntar med att spela poker tills du fått någon annan inkomstkälla? Seriöst, om du är student och inte en klar vinnare på poker (och dessutom tjänar relevanta pengar på det) så har du helt klart vettigare alternativ att göra med din tid än att lira just poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusenlappen+300 till är bortspelade! Vad gör man då, om man som jag är en fattig student som inte har råd att sätta in större summor på en gång? det jag brukar göra är att köpa in mig för 200 och köra på, vilket oftast brukar funka bra. Oftast går jag plus, ibland minus. Ska jag då nu spara ihop lite pengar, typ ca en tusenlapp, och satsa på NL 0.25-50 och hoppas på att jag inte får kalla kort? Förslag?

 

Nej nej nej! En tusenlapp är tre inköp på NL .25/.50. Det kan lätt försvinna på en kväll. Om du är en fattig student och har svårt att få ihop tusen kronor att spela poker för så se till så att den räcker så länge som möjligt genom att spela inom din rulle. .05/.10 NL innebär 15 inköp per tusing, vilket väl kan duga om den kan ersättas. FL ska du nog hålla dig till .25/.50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå upp en nivå. Så respekteras dina höjningar nån procent mer-

Och det är bra för att?

 

Även om bankrullen ej är tillräcklig- så räcker den gott bra för o.5/1 nivåen om du spelar tajt.

Nej, det är den absolut inte. Du vet att vi snackar 0,5-1 no-limit här va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du lira alls (tveksamt eftersom du inte har råd o förlora 10 inköp?) så gör det på lägsta FL till och börja med.

 

Ta några veckor o se till att du plussat där ett tag o sen gå upp. Även om det är småpengar så är det småpengar åt rätt håll.

 

Skitsnacka att du vill lira där "folk respekterar höjningar", FL handlar om statistik mkt mer än NL så det är bara o spela sina händer så bra som möjligt och försöka att inte tilta när dom drar ut dig för 10e gången i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...