Gå till innehåll

Boktips


Fudge

Recommended Posts

Möjligt det finns en tråd om detta men hittade ingen..

 

Letar efter nya böcker att inhandla, inte läst mycket alls förut, läs inget, men precis klar med Snabba Cash, och håller nu på att streckläsa tvåan. Enligt mig riktigt bra böcker, gillade även Pojken som kallades Det.

 

 

Några tips på liknande böcker?

Är inte så mycket för böcker som är för djupa eller krångliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt det finns en tråd om detta men hittade ingen..

 

Letar efter nya böcker att inhandla, inte läst mycket alls förut, läs inget, men precis klar med Snabba Cash, och håller nu på att streckläsa tvåan. Enligt mig riktigt bra böcker, gillade även Pojken som kallades Det.

 

 

Några tips på liknande böcker?

Är inte så mycket för böcker som är för djupa eller krångliga.

 

Alkemisten är sickt bra , rekommenderas !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gillar böcker av typen Snabba Cash så kan jag tänka mig att du är intresserad av Stieg Larssons Millenietrilogi, dvs de tre böckerna om Lisbeth Salander och Mikael Jävla Blomkvist.

 

De är läsbara men så sjukt jävla överskattade att det gör ont i själen så fort någon nämner detta "mästerverk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klar Da Vinci koden-varning på dom, visst, men med tanke på att OP nämner Snabba Cash så... ... ...

 

....så hade man lika gärna kunnat nämna Sjöwall-Wahlöö (som för övrigt är svensk kulturhistoria), Henning Mankell, Camilla Läckberg, Bo Baldersson eller vilken annan deckarförfattare som helst. Men nej då, svenssonlivsstilscementeraren TotalFarsa ska såklart dra upp Stieg Larsson eftersom mammorna på kyrkans barntimme tycker att han är sååå bra.

 

Löv jo! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nej då, svenssonlivsstilscementeraren TotalFarsa ska såklart dra upp Stieg Larsson eftersom mammorna på kyrkans barntimme tycker att han är sååå bra.
Jag har fanimig gått och blivit en pastisch på allt jag hatar... Hade jag inte redan vart på sånt gott humör hade jag nog gått och lagt huvudet på huggkubben nu :-P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och håll dig för guds skull borta från de trettiotal toalettrullar som utgör huvudingredienserna i Thomas Bodströms debut som jag olyckligtvis fick i present av syrran. Läste 60-70 sidor vilket nog är rätt mkt för genomsnittsläsaren av denna bok.

 

Och ja, jag har frågat varför hon hatar mig så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cryptonomicon av Neal Stephenson är förmodligen den bästa skönlitterära bok jag läst, även Snow Crash av samme man är mycket bra.

 

Vad gäller Dan Brown så funkar det så länge man inte kan ett skvatt om det

han skriver om. Läs alltså inte Digital Fortress om du kan IT-säkerhet eller

kryptologi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Stieg Larssons böcker är ju lättlästa och hela tiden spännade. Sen att dom är "svenne banan" är ju en annan sak. Du läser väl för underhålling och trevligt tidsfördriv, inte för att skaffa respektpoints av Horace Engdahl.

 

Camilla Läckberg "Predikanten" är helt ok

Dennis Lehanes "Patient 67" likaså

Leif GW Perssons senare böcker är bra, om man gillar mordlösnings-historien. Helt klart dom mest trovärdiga jag har läst!

Markus Lutteman "El Choco" är en intressant berättelse om en svensk kille som sitter av några år i Bolivia

Jenna Jameson självbiografi är intressant.

Karin Alvtegens böcker är också helt ok

"Lasermannen" av Gellert Tamas är något jag verkligen vill rekommendera!

 

Till sist: Vad du än gör..läs INTE Alkemisten!!! Massa mumbojumbo-dravel som tydligen har förändrat Madonnas liv. Ren skit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cryptonomicon av Neal Stephenson är förmodligen den bästa skönlitterära bok jag läst, även Snow Crash av samme man är mycket bra.

 

Vad gäller Dan Brown så funkar det så länge man inte kan ett skvatt om det

han skriver om. Läs alltså inte Digital Fortress om du kan IT-säkerhet eller

kryptologi.

 

Finns Cryptonomicon på svenska? Blev intresserad av den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sist: Vad du än gör..läs INTE Alkemisten!!! Massa mumbojumbo-dravel som tydligen har förändrat Madonnas liv. Ren skit!

 

Där håller jag nog inte helt och hållet med dej. Kan hända att den blivit lite över hypad men någon dålig bok är det inte. Mycket läsvärd. Fattar du inte boken är det ju liksom inte bokens fel. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Stieg Larssons böcker är ju lättlästa och hela tiden spännade. Sen att dom är "svenne banan" är ju en annan sak. Du läser väl för underhålling och trevligt tidsfördriv, inte för att skaffa respektpoints av Horace Engdahl.

 

Camilla Läckberg "Predikanten" är helt ok

Dennis Lehanes "Patient 67" likaså

Leif GW Perssons senare böcker är bra, om man gillar mordlösnings-historien. Helt klart dom mest trovärdiga jag har läst!

Markus Lutteman "El Choco" är en intressant berättelse om en svensk kille som sitter av några år i Bolivia

Jenna Jameson självbiografi är intressant.

Karin Alvtegens böcker är också helt ok

"Lasermannen" av Gellert Tamas är något jag verkligen vill rekommendera!

 

Till sist: Vad du än gör..läs INTE Alkemisten!!! Massa mumbojumbo-dravel som tydligen har förändrat Madonnas liv. Ren skit!

 

 

 

haha , massa mumbojumbo-dravel i Alkemisten? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Stieg Larssons böcker är ju lättlästa och hela tiden spännade. Sen att dom är "svenne banan" är ju en annan sak. Du läser väl för underhålling och trevligt tidsfördriv, inte för att skaffa respektpoints av Horace Engdahl.

 

Lättlästa ja, spännande hela tiden - nej. Att de har inslag av spänning kan jag hålla med om men del 1 (Män som hatar kvinnor?) var en av de segaste svenska deckarna jag någonsin läst. Del två var lite bättre medan trean var klart läsvärd.

 

Är det underhållning och trevligt tidsfördriv du söker så välj en annan författare. Är det bara tidsfördriv du är ute efter så ta för all del Stieg Larsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok..jag ger mig. Alkemisten är världens bästa bok. Jag fatta bara inte den. Inte det minsta överskattad och ultra/über-hypad.

Men ni som fattar får gärna förklara för mig..

 

Är väl ganska självklart att det är en bok som handlar om att alltid följa sina drömmar och sitt hjärta och göra det rätta för sig . Så är det iallfall vad jag har uppfattat det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl ganska självklart att det är en bok som handlar om att alltid följa sina drömmar och sitt hjärta och göra det rätta för sig . Så är det iallfall vad jag har uppfattat det som.

 

Jo så uppfatta jag också den. Jag anser bara att den är överskattad. Men när man dömer ut så kallade "flummiga böcker" (hatar dock det uttrycket) så blir man ofta dumförklarad för att man inte förstå den. Jag tycker bara det var massa dravel, banala livsråd..typ följ ditt hjärta osv.

Men jag ska kanske läsa den igen för att få en annan uppfattning, var ca 3 år sen jag läste den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så uppfatta jag också den. Jag anser bara att den är överskattad. Men när man dömer ut så kallade "flummiga böcker" (hatar dock det uttrycket) så blir man ofta dumförklarad för att man inte förstå den. Jag tycker bara det var massa dravel, banala livsråd..typ följ ditt hjärta osv.

Men jag ska kanske läsa den igen för att få en annan uppfattning, var ca 3 år sen jag läste den

 

flummiga och filosofiska är inte riktigt samma sak ;-)

Läs om den eller lyssna som ljudbok , tycker nästan den är softare som ljudbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok..jag ger mig. Alkemisten är världens bästa bok. Jag fatta bara inte den. Inte det minsta överskattad och ultra/über-hypad.

Men ni som fattar får gärna förklara för mig..

 

Bara det här svaret gör ju att den måste läsas och jag skulle kunna sätta pengar på att den är bra med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flummiga och filosofiska är inte riktigt samma sak ;-)

Läs om den eller lyssna som ljudbok , tycker nästan den är softare som ljudbok.

 

Nä det vet jag. Men jag tyckte inte den var vidare filosofisk. Men ska köra den på ljudbok istället kanske..kan ju bli bättre. Beror ju dock på vem som är läser boken. Emma Andersson kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...