Gå till innehåll

PLO-Tilt Grundkurs Del 1 - Att grundlägga en bra tilt!


parre

Recommended Posts

Det första steget till en riktigt lyckad PLO-tilt är att se till att du plussat några dagar i streck, så att du känner dig som en vinnare. Låt oss säga att du spelat upp 100 euro till 400 euro på två dagar genom bra poker. 400 euro är inte så mycket pengar, och det är ändå bara vinstpengar (då du cashade ut de pengar du satt in när du nådde 300), men det är tillräckligt för att det ska svida. 8 inköp är en högst otillräcklig PLO-bankrulle, alltså en bra summa för att inleda tilten.

 

Det du sedan gör är att du hittar ett bord där folk har djupa stackar - från 100xBB -> 500xBB. Självklart är det minst en raise och massa callers preflop varje hand. Just det, 6-max ska det vara också. En riktig PLO-tilt innebär ett visst mått av varianskåthet också. Naturligtvis anser du dig själv vara den bäste spelaren, den som ska plocka fiskarna på deg.

 

Sedan börjar du slaska vilt som fan och spela überaggro. Ofta torskar du ett par inköp innan det vänder, men när du väl får storstacken så spelar du hårt med bra händer mot andra, sämre, storstackar. Detta är ett i och för sig profitabelt sätt att spela på, dock inte med otillräcklig rulle då 4-5 inköp lätt ryker innan du får ihop storstack och dubblar mot dina tomtar ett par gånger och vinner mycket... Sedan så är det ju inbygt i PLO att din Q :heart: J :heart: xx på A :diamond: K :heart: J :heart: -floppen springer in i AAxx som klonkar kåk på turn. Naturligtvis kan du inte sedan köpa tillbaka med färgstegen i 200-potten.

 

Du torskar ner dig helt. Allt går fel, du har bara 100 kvar och känner paniken smyga sig över dig. Du öppnar då ett till bord och fortsätter slaska, plötsligt vinner du! Dock gular du på andra bordet. Du har nu 150 euro vid ett bord och ger dig fan på att vinna tillbaka allt, trots allt börjar ditt spel att stämma igen....

 

Del 2 följer

 

* RP lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har några tips, om du är intresserad :)

 

Köp aldrig in för max. Har du €200 sätter du dig på det "högsta" bordet du kan köpa in på, är väl $1000 på party, tror jag. Eller om du vill ha flera försök, köp in till för €50 på 1/2 på 24h, bara några exempel. Målet nu är att isolera evalfri person med mer pengar än dig, och gärna få in alla dina pengar preflop. Det är inte speciellt svårt. Position är viktigt (som vanligt), om någon raisar alt re-raisar kraftigt på floppen så callar du antingen, eller trycker in så mycket du kan har en hyfsat hand. Själv föredrar jag att trycka in så mycket som möjligt direkt för att enbart möta en person öka chanserna att vinna. Träffar man tvåpar, triss, stege, eller flushdraw / straightdraw med par så dubblar man oftast iom att folk har väldigt svårt tt släppa AAxx

 

Själv föredrar jag att göra detta på hi/low, dock är positionen ännu viktigare här då folk callar högre raisar med fler händer.

 

Kommenterar och kritik mottages gärna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat bra sätt är att du som shortstacked bestämmer dig för att betta ut bordets bully och big stack, sen förtvivlat slita sig i håret när han klonkar 3-utaren på river och skrattar förnöjt. med mord i blick slänger du in pengar från neteller för att ta tillbaka allt.

naturligtvis händer samma sak igen och du uppnår tiltens motsvarighet till nirvana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel:

 

 

#Game No : 1753880603

***** Hand History for Game 1753880603 *****

$200 PL Omaha Hi/Lo - Friday, March 18, 11:41:49 EDT 2005

Table Table 37324 (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: Rlxtn_Thrpst ( $200 )

Seat 2: tsf53 ( $301.97 )

Seat 4: JZS123 ( $282.3 )

Seat 5: wspdmann ( $468.85 )

Seat 6: lucca2002 ( $47.85 )

Seat 7: Partiminit ( $187 )

Seat 10: CosmicPower ( $109 )

Seat 8: sumpanbo ( $42 )

Seat 9: rainaruby ( $200 )

Seat 3: lickmyballlz ( $91 )

tsf53 posts small blind [$1].

lickmyballlz posts big blind [$2].

rainaruby posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to sumpanbo [ 7h 8h Ah 7d ]

JZS123 folds.

wspdmann raises [$9].

lucca2002 folds.

Partiminit folds.

sumpanbo raises [$32].

rainaruby folds.

CosmicPower folds.

Rlxtn_Thrpst folds.

tsf53 folds.

lickmyballlz is all-In [$89]

wspdmann calls [$82].

sumpanbo is all-In [$10]

>You have options at Table 10998 Table!.

** Dealing Flop ** [ 6d, 7s, Js ]

** Dealing Turn ** [ Ts ]

** Dealing River ** [ 6s ]

sumpanbo shows [ 7h, 8h, Ah, 7d ] a full house, Sevens full of sixes.

lickmyballlz shows [ 3h, Th, As, 4s ] a flush, ace high.

wspdmann shows [ 9c, 2s, Ac, Kc ] a pair of sixes.

lickmyballlz wins $98 from side pot #1 with a flush, ace high.

sumpanbo wins $126 from the main pot with a full house, Sevens full of sixes.

There was no qualifying low hand.

 

 

En person raisar, jag har en ganska kass hand och kass position. Men det känns som att jag vinner mot en person, eller splittar i värsta fall. Nu var detta iof inget tilt-spel utan mer mitt normala "dubbla och dra" spel. Nu hade jag visserligen lite tur denna gången. Men i stora drag är det så här det går till. Jag vet inte om det är detta parre är ute efter, men annars får ni se detta som ett helt annat tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är ute efter är väl att beskriva en PLO-tilt.. typ.. har fan inget liv :(

 

Ett exempel:

 

En raise PF, jag har en total skithand på K973r i SB och jag re-raisar pott och får två syner. Flop kommer Axx. Jag ställer in rakt av för att representera AA.

 

Dock går det inte att representera AA mot någon som har AA på den floppen. Fuck. Rebuy!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är ute efter är väl att beskriva en PLO-tilt.. typ.. har fan inget liv :(

 

Ett exempel:

 

En raise PF, jag har en total skithand på K973r i SB och jag re-raisar pott och får två syner. Flop kommer Axx. Jag ställer in rakt av för att representera AA.

 

Dock går det inte att representera AA mot någon som har AA på den floppen. Fuck. Rebuy!

 

Ja, i Omaha ges man ofta möjlighet att spela precis hur dåligt som helst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker in alla pengar med kort liknande de ovan på O8, så kommer det inte att gå bra i längden.

 

Var spelar du någonstans?

 

Detta är inte något jag gör hela tiden. Jag tar oftast ut pengar från mina konton eftersom. Har jag då $30-$50 kvar en svacka så brukar jag göra något liknande detta. Det har fungerat utmärkt hittills iallafall. Väntar man på rätt hand så vinner man oftast iom att de med större stackar har en benägenhet att calla med ganska kassa kort. Precis som de gjorde i detta fallet.

 

Jag lirar på B2B och Party, oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

 

Efter att ha hittat ett guldbord på 6-seat Omaha PL 0.25/0.5 24h så kommer slaskparre dit och drar med sig en till stolle från Klubben. Sen var det bordet förstört. Jag vet inte hur det gick, men jag gav mig av illa kvickt. Hann knappt plussa nått... Värdet försvann direkt när parre i chatten sa att han var nykter.. men slaskning var det i allafall...

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En person raisar, jag har en ganska kass hand och kass position. Men det känns som att jag vinner mot en person, eller splittar i värsta fall. Nu var detta iof inget tilt-spel utan mer mitt normala "dubbla och dra" spel. Nu hade jag visserligen lite tur denna gången. Men i stora drag är det så här det går till. Jag vet inte om det är detta parre är ute efter, men annars får ni se detta som ett helt annat tips :)

 

Sämre tips får man leta efter, faktiskt. Du har ett suitat A, ett lågt par och ingen vidare lågpotential. Kan aldrig tänka mig att du plussar i längden på detta spel, ens mot de allra sämsta spelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat bra sätt är att du som shortstacked bestämmer dig för att betta ut bordets bully och big stack, sen förtvivlat slita sig i håret när han klonkar 3-utaren på river och skrattar förnöjt. med mord i blick slänger du in pengar från neteller för att ta tillbaka allt.

naturligtvis händer samma sak igen och du uppnår tiltens motsvarighet till nirvana

*kiknar av skratt*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PLO:

Raisar preflop i BB med en stabil hand, 3 synar.

 

Floppar top set och potbettar. 2 hjärter på bordet, inget stegdrag. En synar.

 

Turnen kommer blank och jag potbettar igen. Blir synad och börjar undra vad sjutton han sitter på.

 

Rivern kommer hjärter. Då ligger det även ett hålstegdrag på bordet. Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men jag foldade när han höjde mig med potten. Han visade sin färg...

 

Stollen synade två pot-bet (relativt stora) med endast ett färgdrag, och det var inte ens nötfärgen...

 

Han sade i chatten sen att han trodde jag satt på ett drag(?), och när jag ställde några frågor om hans potodds svarade han bara att han inte är så bra på matte.

 

Blev lite irriterad där, men jag fick ju reda på att han inte kunde spela ivf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sämre tips får man leta efter, faktiskt. Du har ett suitat A, ett lågt par och ingen vidare lågpotential. Kan aldrig tänka mig att du plussar i längden på detta spel, ens mot de allra sämsta spelarna.

 

Jag tror att du överskattar spelarna på party. Ett medelhögt par räcker ofta. Du ser ju själv vilka händer de callar med. AK2x och A3xx är knappast något man callar en re-raise preflop med. Det är just därför man ska isolera en spelare. Men visst var min hand i sämsta laget, men det har jag redan skrivit. Jag var mest ute efter ett exempel till tråden.

 

Grejen är att eftersom att man är lowstack så callar de med (ännu) sämre händer än normalt. Jag skulle aldrig spela så här om jag köpte in fullt. Nu spelar jag visserligen inte cash längre utan bara sng's. Om jag inte får för mig att köra något som detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du överskattar spelarna på party. Ett medelhögt par räcker ofta. Du ser ju själv vilka händer de callar med. AK2x och A3xx är knappast något man callar en re-raise preflop med. Det är just därför man ska isolera en spelare.

Mot en tomte som trycker med 7h 8h Ah 7d synar jag en reraise (eller ännu hellre, slår om) med båda dom händerna utan tvekan.

Jag hade dock inte höjt med någon av de där händerna innan floppen, men jag spelar troligen båda dina motspelares händer, även om någon höjer. Det beror ju iofs lite på om jag har en read på spelaren. Du har ju däremot absolut ingenting i den potten att göra, och du ligger efter mot båda dom händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du överskattar spelarna på party. Ett medelhögt par räcker ofta. Du ser ju själv vilka händer de callar med. AK2x och A3xx är knappast något man callar en re-raise preflop med.

 

Bättre än att gå all in med 778A single suited i alla fall. Tror inte ens att spelet ger +EV om de synar med 100 % av sina händer. 77 är inte medelhögt par i Omaha. Det är skräp.

 

Grejen är att eftersom att man är lowstack så callar de med (ännu) sämre händer än normalt.

 

Och det gör de rätt i. Har ingen Omaha8-simulator, men jag tror inte att den handen ens slår en slumpmässig hand.

 

Spela roulette om du vill dubbla eller gul. Tror att du har bättre odds där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goderafton damer och herrar. Ens första inläg på detta forum får helt enkelt bli om ens favorit fyllespel, det där token däringa Omaha (denna mening läses helst med Åssa Nisse röst).

 

Kan lätt hålla med den där den som sa att AAxx är definittivt en mycket bra väg till Tilt. En annan väg till Tilt är Direct Conenct, ingen aning vilken senaste avsnittet är, tror det är s01e07 eller nåt sånt (Denna mening är lite sån där fildelar humor).

 

Spelar ingen roll att man läst att AA i Omaha mot AA i Holdém är som att jämnföra en kinapuff mot en atombomb (Denna mening är lite av en överdrift då man sällan har 5:1 odds mot en Abomb i bästa fall)

 

Liktförbannat flyger ens pengar in med AA i omaha före flopen. När man sen sitter där och tittar på en flop som ser ut nånting i likhet med QhJhTs så flyger likförbannat pengarna in där (HAHA den rackaren vet inte att jag sitter med AA dags för en fet bluff, som i ens alkoholindränkta sinne man faktiskt ser som ett value bet) om denna mening inte verkar logisk betyder det bara att du helt enkelt att du inte har rätt promillehalt för att förstå denna avancerade Omaha teknik :) (denne mening baseras tyvärr på empiriska iaktagelser av spel man självt utfört)

 

Tvåpar är också en enormt stark hand i Omaha har man märkt. Speciellt om man sitter med det undre paret typ 98 på flopen J98, Denna hand är guld betta den stort och starkt. Speciellt om flopen har två färgade kort, jag menar du måste ju för guds skull skydda ditt tvåpar mot ett stege/färgdrag (Denna mening baseras på att man helt ignorar att det faktiskt redan finns en stege ute, och om nån annan person betar tillbacks betyder det inte att han skyddar sin stege mot färg/kåkdrag utan att han bluffar med AAxx)

 

Nä måste nog ta och avlsluta här, är för trött och lite salongsberusad för att ens fortsätta min "The happy elf guide to winning Omaha".

 

P.S Är det bara jag som inte komer in på Ladbrokes just nu, det kliar tamifan i omaha tarmen

 

/Mannen som vet vad som är fel men inte riktigt kan följa sina egna råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa i Omaha är när man gör motståndarnas spel korrekt...

 

Potbetta med nötsetet mot färgdraget på både flop och turn, utan några stegdrag på bordet. När rackaren sedan sätter färgen utan att man fyller på river så sitter man där och skriker åt hans dåliga potodds och betalar av med ett monstruöst potbet. Handen därefter blir guld värd när man "banne mig ska visa AAxx-handen hur man drar till en-outare" då man trycker med 33-set mot AQ3-floppen. Ja jävlar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, efter att ha last i denna trad har jag insett att jag har suttit och slaskat vid helt fel bord.

 

Jag menar, kvittar hur mkt jag forsoker slaska vid NLT borden sa verkar jag ga +, daremot tror jag att jag skulle kunna slaska ordentligt vid Omaha. Speciell nagot komplicerat som High/Low eller Omaha8

 

Vid den forsta av de tva senare skulle jag nog kora "forsoka pottbetta all in anda tills river", Jag menar, chansen ar val anda ratt stor att man kan fa Low eller High ;-)

 

Seriost dock. jag blev helt avtand fran Omaha nar jag spelade for forsta gangen i mitt liv. Jag visste da inte att man bara fick spela TVA av sina fyra halkort. hehehe. Gissa om jag blev glad nar jag efter nagra hander far KKKK. SHEISSE tanker jag. Vad ar chansen att man far KKKK? Wow, bast att vara en maniac fram till 5th street.

 

Gissa om jag blev snopen nar en sketen triss slog mitt Fyrtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det gör de rätt i. Har ingen Omaha8-simulator, men jag tror inte att den handen ens slår en slumpmässig hand.

 

Spela roulette om du vill dubbla eller gul. Tror att du har bättre odds där.

 

Men jag har sagt att den handen var kass, två gånger, jag spelade den för att jag ville ha ett exempel. Vad är det du inte förstår? Det var inte handen i sig som var det viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här får ni omaha tilt:

 

 

Hand #2537291-12681 at Waikoloa (Pot Limit Omaha)

Powered by UltimateBet

Started at 12/Sep/04 18:27:06

 

Daisy Mae is at seat 0 with $42.50.

jackjoystick is at seat 1 with $201.50.

AznInvasion is at seat 2 with $218.

viet-riverrat is at seat 3 with $177.50.

vgwizard is at seat 4 with $217.

McDogballs is at seat 5 with $105.

Gibart is at seat 6 with $48.50.

tallnywrtr is at seat 7 with $61.

Filip is at seat 8 with $197.

dsmexecutive is at seat 9 with $188.50.

The button is at seat 6.

 

tallnywrtr posts the small blind of $1.

Filip posts the big blind of $2.

 

Daisy Mae: -- -- -- --

jackjoystick: -- -- -- --

AznInvasion: -- -- -- --

viet-riverrat: -- -- -- --

vgwizard: -- -- -- --

McDogballs: -- -- -- --

Gibart: -- -- -- --

tallnywrtr: -- -- -- --

Filip: Ad Qh Td 5c

dsmexecutive: -- -- -- --

 

Pre-flop:

 

dsmexecutive folds. Daisy Mae calls. jackjoystick

calls. AznInvasion folds. viet-riverrat calls.

vgwizard calls. McDogballs calls. Gibart folds.

tallnywrtr calls. Filip checks.

 

Flop (board: Qd 5h Qc):

 

tallnywrtr checks. Filip checks. Daisy Mae checks.

jackjoystick checks. viet-riverrat checks.

vgwizard bets $14. McDogballs folds. tallnywrtr

folds. Filip raises to $28. Daisy Mae folds.

jackjoystick folds. viet-riverrat folds. vgwizard

calls.

 

Turn (board: Qd 5h Qc 7c):

 

Filip checks. vgwizard bets $70. Filip calls.

 

River (board: Qd 5h Qc 7c 2s):

 

Filip checks. vgwizard goes all-in for $117. Filip

goes all-in for $97. vgwizard is returned $20

(uncalled).

 

 

 

Showdown:

 

vgwizard shows Jc Kd Qs 7d.

vgwizard has Qs 7d Qd Qc 7c: full house, queens full of sevens.

Filip shows Ad Qh Td 5c.

Filip has Qh 5c Qd 5h Qc: full house, queens full of fives.

 

 

Hand #2537291-12681 Summary:

 

$3 is raked from a pot of $404.

vgwizard wins $401 with full house, queens full of sevens.

 

Hand #2537291-12712 at Waikoloa (Pot Limit Omaha)

Powered by UltimateBet

Started at 12/Sep/04 18:58:35

 

jackjoystick is at seat 1 with $249.50.

AznInvasion is at seat 2 with $220.

viet-riverrat is at seat 3 with $195.50.

McDogballs is at seat 5 with $196.

melvindue is at seat 6 with $49.

tallnywrtr is at seat 7 with $142.

Filip is at seat 8 with $362.50.

dsmexecutive is at seat 9 with $212.

The button is at seat 6.

 

tallnywrtr posts the small blind of $1.

Filip posts the big blind of $2.

 

jackjoystick: -- -- -- --

AznInvasion: -- -- -- --

viet-riverrat: -- -- -- --

McDogballs: -- -- -- --

melvindue: -- -- -- --

tallnywrtr: -- -- -- --

Filip: 8h 9h Kh 3h

dsmexecutive: -- -- -- --

 

Pre-flop:

 

dsmexecutive calls. jackjoystick raises to $4.

AznInvasion folds. viet-riverrat folds. McDogballs

folds. melvindue folds. tallnywrtr calls. Filip

calls. dsmexecutive calls.

 

Flop (board: 7h Jh Ts):

 

tallnywrtr checks. Filip bets $16. dsmexecutive

raises to $32. jackjoystick calls. tallnywrtr

folds. Filip calls.

 

Turn (board: 7h Jh Ts 6s):

 

Filip checks. dsmexecutive bets $112. jackjoystick

goes all-in for $213.50. Filip calls. dsmexecutive

goes all-in for $176.

 

River (board: 7h Jh Ts 6s 8s):

 

(no action in this round)

 

 

 

 

Showdown:

 

jackjoystick shows Qs Ah 2d Ks.

jackjoystick has Qs Ks Ts 6s 8s: flush, king high.

Filip mucks cards.

(Filip has 8h 9h Kh 3h.)

dsmexecutive shows Td 9s 5d 8c.

dsmexecutive has Td 9s 7h Jh 8s: straight, jack high.

 

 

Hand #2537291-12712 Summary:

 

$3 is raked from a total pot of $715.

$3 is raked from the main pot of $640.

$0 is raked from side pot #1 of $75.

jackjoystick wins the main pot $637 with flush, king high.

jackjoystick wins the side pot $75 with flush, king high.

----------------------------------------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...