Gå till innehåll

gjorde jag bort mig? pottodds fråga


badabing499

Recommended Posts

Hej alla smarta människor!

Behöver lite hjälp. Spelade lite hemmapoker igår och en situation uppstod som jag undrar lite över. Jag satsade i avsikt att stjäla blindsen och fick mothugg, frågan är om jag borde lägga mig eller syna. 3spelare kvar 2 ITM

Hade vid tillfället inte jättekoll på våra respektive stackar men räknade ut det efterråt.

 

Button Badabing (12875)

Small Blind Fi1 (3175)

Big Blind Fi2 (3950)

Blinds 400/800 (precis höjt)

 

Button satsar 2500 (Td,7d)

Smallblind allin 3175

big blind allin 3950

 

what to do... alltså 1450 för en pot på 9625 eller? hur ska man tänka när det blir sidopotter? huvudpot har jag nog definitivt odds för: 675 för 8850

 

 

Tacksam för svar badabing :-P:-P

 

p.s. jag vet att jag gjorde bort mig vid satsningen :roll: :roll: så det behöver ej diskuteras, utan läget är som det är... vad gör jag? d.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

båda fi är ganska tigtha spelat lugnt ingen vill åka ut

jag räknar kallt med att jag har typ 10% chans att slå båda.. jag har klart sämst hand... par eller två höga kort... kan mkt väl vara upp mot 2 överpar

fi2 har dock motiverat sin allin med att om jag vinner kommer han ändå tvåa eftersom han har mer chips än fi1... 675 mot dryga 8500 motiverar som sagt synen för huvudpotten

 

jag synar. så här såg det ut...: (med viss reservation för färger)

 

 

Badabing (Td,7d)

Fi1 (8d,8c)

Fi2 (Ts,Th)

 

flop: Ad 5d js (viss reservation för vissa kort...) bada skriker efter ruter...:-P

 

turn 2d han blir bönhörd....:twisted:

 

river 8s fi2 tiltar totalt medan fi1 går upp i knapp chiplead...

 

dramatisk hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brukar inte dan glimne säga något i stil med att "nu är det bara ett matematiskt beslut" och det är det ju eftersom båda är allin...

och det är alltså det jag är intresserad av hur man räknar på...

 

så om man tar enklaste sättet att räkna på: 1450 mot 9625 (min totala syn mot båda potterna ihop) 1:6,64 mot en antagen (som visade sig sant) chans att vinna mot båda 1:9 (10% att jag vinner 90% chans att någon av de andra vinner)

på det här sättet att räkna borde jag väl lägga mig?

 

om jag däremot delar upp potterna

huvudpot: 675 mot 8850 ger 1:13 i pot odds mot 1:9 chans att vinna ,ska syna alltså!

 

sidopot: 775 mot 775 ger 1:1 :-P (ska alltså bara syna om jag troratt min hand är bättre...) och en 1:6 chans att vinna ska jag ju inte syna ...

 

hur ska man tänka matematiskt här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry skrev fel ja! fi1 fick kåk på river... korrekt!

såhär skulle det vara...

 

Badabing (Td,7d)

Fi1 (8d,8c)

Fi2 (Ts,Th)

 

flop: Ad 5d 2s (viss reservation för vissa kort...) bada skriker efter ruter...

 

turn 2d han blir bönhörd....

 

river 8s fi2 tiltar totalt medan fi1 går upp i knapp chiplead...

 

dramatisk hand...

 

´

sorry igen...

 

ngn som har nåt att säga om potoddsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

båda fi är ganska tigtha spelat lugnt ingen vill åka ut

jag räknar kallt med att jag har typ 10% chans att slå båda..

 

ger du båda dina motståndare en range på dom 10% bästa händerna så har du i genomsnitt 23% chans att vinna enligt pokerstove

 

 

och om dina motståndare bara synar med säg, 20% av händerna så är det push med anytwo från knappen enligt sitngo wizard

 

hoppas det ger dig lite perspektiv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ger du båda dina motståndare en range på dom 10% bästa händerna så har du i genomsnitt 23% chans att vinna enligt pokerstove

 

 

och om dina motståndare bara synar med säg, 20% av händerna så är det push med anytwo från knappen enligt sitngo wizard

 

hoppas det ger dig lite perspektiv

 

jag menade alltså att jag trodde att Jag hade 10% chans att vinna

såhär alltså badabing 10%

fi1 70%

fi2 20% tex

 

oddscalculator gav mig ca:

badabing 10%

fi1:20

fi2:70

 

 

 

om vi kollar bara på matematik en och vänder upp korten innan jag ska syna när de gått allin... ska jag syna matematiskt då?

 

de som läst sklansky och liknande måste kunna sånt här...

 

Jag håller med alla dock att livet skulle vara enklare om jag pushat innan och det var där jag gjorde bort mig.

men sen med tanke på hur spelet hade sett ut så kunde jag nog lagt preflop och låtit shortstackarna göra upp...

 

tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menade alltså att jag trodde att Jag hade 10% chans att vinna

såhär alltså badabing 10%

fi1 70%

fi2 20% tex

 

oddscalculator gav mig ca:

badabing 10%

fi1:20

fi2:70

 

 

 

om vi kollar bara på matematik en och vänder upp korten innan jag ska syna när de gått allin... ska jag syna matematiskt då?

 

Nej. Du behöver vinna ca 13% så dina odds räcker inte ifall du skulle se deras kort.

Det känns som ett intressant bubbelläge. Ingen SNG-expert som kan kommentera det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok roland tack för svaret!

nu har du räknat på mitt första exempel antar jag... 1450 mot 9625

och där håller jag med dig...

men då har vi inte tagit med chansen att fi1(88) vinner och jag slår fi2 (TT)

(det som faktiskt hände...)

 

hur räknar man där ?

 

Ja det var exakt det jag räknade på.

Hur man räknar värdet på att slå ut en eller två spelare vet jag inte.

Det var därför jag frågade om någon SNG-expert kunde kommentera detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte bara räkna på om synen är korrent vad gäller matematiken här anser jag. Även om du synar med mer pengar än vad som är korrekt i det långa loppet så känns det som att du måste räkna in att du slår ut minst en av dom (näst intill iaf) och du har möjlighet att slå ut bägge! Du kan alltså bli segrare direkt istället för att spela HU mot någon med en nästan lika stor stack som dig själv. I det läget har du t ex enbart 60% att vinna och då är det enklare att försöka döda båda två direkt nu genom en syn. Skulle du förlora kommer du antagligen hamna i HU med ca 40% vinstchans - i fall du räknar markerstaplarna. Nu har jag ju inte ens räknat precis på markerna men det hela måste vägas in och inte bara för den givna handen i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte bara räkna på om synen är korrent vad gäller matematiken här anser jag. Även om du synar med mer pengar än vad som är korrekt i det långa loppet så känns det som att du måste räkna in att du slår ut minst en av dom (näst intill iaf) och du har möjlighet att slå ut bägge! Du kan alltså bli segrare direkt istället för att spela HU mot någon med en nästan lika stor stack som dig själv. I det läget har du t ex enbart 60% att vinna och då är det enklare att försöka döda båda två direkt nu genom en syn. Skulle du förlora kommer du antagligen hamna i HU med ca 40% vinstchans - i fall du räknar markerstaplarna. Nu har jag ju inte ens räknat precis på markerna men det hela måste vägas in och inte bara för den givna handen i det här läget.

 

Jo jag vet... men nu är jag alltså mest intresserad av matematiken

och hur man räknar matematiskt när det blir sidopotter för någonstans måste ju smärtgränsen för "nu kan jag ju slå ut båda!-resonemanget" finnas.

och att värdera den chansen är ju det sista man ska göra efter man räknat på oddsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu kanske inte mina siffror stämmer precis men det är inte det viktiga...

 

badabing 10%

fi1 20%

fi2 70% (struntar i split chanserna just nu...)

 

P( vinna huvudpotten)+P(vinna sidopotten)=

 

0,10 +P(fi1 vinner)*P(badabing vinner)=

 

0,10 +0,20*0,15=

 

0,10 +0,03 =0,13=13% (att jämföra med pottoddsen för totala potten som också blev 13%)

 

 

är det såhär man ska tänka?

 

badabing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok roland tack för svaret!

nu har du räknat på mitt första exempel antar jag... 1450 mot 9625

och där håller jag med dig...

men då har vi inte tagit med chansen att fi1(88) vinner och jag slår fi2 (TT)

(det som faktiskt hände...)

 

hur räknar man där ?

 

Det du vill veta är om din syn blir matematiskt korrekt preflop, och detta är innan du vet dina motståndares händer. Även om dina motståndare har AA och KK i detta läget har du 19% chans att vinna. Den enda gången en syn blir matematiskt fel är i just denna situationen, någon har 1010 samt om den andra killen har 66-JJ vilket blockerar en del stegouts och lämnar dig med runt 12% vinstchans. Med andra ord, enda gången en fold blir korrekt här är om ena spelaren har ett PP som blockerar stegouts, samt att den andra killen har 1010. Har den ena spelaren en 10:a, tex A10 så krävs det ändå att den andra spelaren har 88 eller 99 för att en syn ska vara matematiskt inkorrekt. Med andra nej, du kan aldrig folda i detta läget.

Om du är så säker på dina motspelares händer i detta läget att du vet att fold är korrekt matematiskt så bör du spela WSOP/WPT/EPT istället 8-)

 

Du kan inte räkna dina odds pga resultatet och sedan komma fram till att syn var fel. Du måste se deras range och även om deras range är extremt tight, tex endast QQ,KK och AA så är det matematiskt korrekt att syna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...