Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Situationen är som följer:

Slutet av en sit´ngo, 50% - 30% -20% i betalning. Blinds är 150-300

Spelare 1 ~1500

Spelare 2 ~1500

Chipleader (SB) ~5000

Jag (BB) ~1500 (efter BB)

Ingen av de tre andra är speciellt aggresiv, sista rundorna har det varit rundfold alt. syn av SB följt av check från BB, om inte alla rundor rundcheckas så vinner den som minbettar. Höjer någon preflop är det alltid minraise. Klent spel helt enkelt och det finns stora möjligheter att sno mycket blinds.

De sista sex händerna jag varit med i har jag varit all-in pre-flop, vid syn så har jag haft 88 (vinst, slog ut två småstackar som 5,6) och K9 (förlust, spelare 1 var potcommitad i BB och dubblade med J10), plockat blindsen övriga fyra. De vet alltså att om jag spelar så åker degen in och jag behöver inte ha en monsterhand för att skicka in.

1 och 2 foldar, chipleader höjer 500 (~2BB) och jag sitter med JJ. Vad gör jag och varför?

Fold - Chipleader vet att jag kan bita tillbaka och han höjer bara med en hand som han verkligen vill gå all-in med. Dessutom så kan jag fortfarande sno blinds av de andra två (de är veka och vill klämma sig in i pengarna), trots att jag bara har 5BB kvar. Alternativt kan jag försöka att folda in i pengarna, alla tre är så jämna att det kan gå.

Call - Jag behåller 3BB för att se vad som händer på floppen och trycker in om det inte kommer överkort och foldar/checkar om det gör det, oavsett om chipleader checkar eller betar floppen. Trots bara 3 BB kvar efter call-fold så behöver jag bara en dubbling mot någon av de andra två för att ligga tvåa.

All-in - Solklart att ställa in. Bättre chans att dubbla får jag inte, chipleader gör samma höjning med Ax och mindre pp, kanske även två klädda eller any two. Han har dessutom sådant övertag att han kan lägga handen om jag trycker in, så det finns viss fold equity.

Ni vinner inga pengar på att gissa utgången av handen, men det vore roligt att höra argument för de olika alternativen som jag tycker har sina fördelar alla tre.

Postad

Jag skulle definitivt ställa in, majoriteten av händer fi kan tänkas miniraisa med i det läget slår du antagligen.

Syn finns inte ens på kartan för mig, han kommer antagligen beta de flesta floppar och det skulle kännas sådär att låta JJ gå bara för att en K eller Q trillade ner på floppen.

Å andra sidan är kanske inte foldalternativet överdrivet dumt om motståndet verkligen är så brutalkasst som du säger, ett par blindsteals och du är tvåa igen. Men i vilket fall skulle det kännas svårt att låta JJ gå bara för en miniraise från sb.

• 2 weeks later...
Postad

Solklart - ställ in. Du är favorit mot allt utom högre par. Spela för att vinna, du kommer ofta bli callad av händer som A9o osv. Och om han lägger nånting är ju det bra också.

Blindsen är så pass höga så att även som chipleader vill han garanterat stjäla en gång per varv i alla fall.