Gå till innehåll

Hur göra mot extremt passiva spelare - Svenska Spel


Recommended Posts

De senaste dagarna har jag haft det kämpigt med en form av extremt passivt spel på Svenska Spels 0.50/1-bord. Kan det vara de djupa stackarna som har gjort detta spel så förhärskande? Det används även om småstackarna, vilken inte är rationellt, men de kan ha smittats. Genomsnittspotterna är samtidigt ganska stora, så man kan kanske anta att hela taktiken bygger på att andra tar initiativet.

Vad utmärker då detta spel? Jo, hela vokabulären består av check eller call. Inget annat. Raise eller fold ingår inte i alternativen. Vare sig det handlar om att hoppas på en osannolik runner-runner eller att redan ha floppat ett monster - check eller call. Vare sig korten är AA eller något spekulativt preflop - check eller call. Vare sig man har nötterna eller en troligast är slagen vid rivern - check eller call.

Jag har funnit att det är mycket svårt att spela i detta läge. Jag är van vid att iallafall ha lite struktur att gå efter. Men om spelare bara gör call, call, call, vare sig de redan har ett monster eller hoppas på en fin runner runner - vad göra? Jag dundrar på som ett stor klumpigt bergtroll rakt in i bergväggen när jag försöker ta initiativet, som i dessa exempel (jag har många fler):

 

Extrem passiv nummer 1

ossMedia Game #755663830: Table Adam 9 - $0.50/$1.00 - No Limit Hold'em - 02:01:24 - 2008/07/26

Seat 1: MR.Dalton ($107.08)

Seat 2: Beardoman ($191.00)

Seat 4: UncleRico ($244.40)

Seat 5: Pöyan ($271.44)

Seat 7: Kanel2 ($69.00)

Seat 8: MrTazz ($223.76)

Seat 9: Matfrid ($197.91)

Seat 10: kungrikard ($195.43)

UncleRico posts the big blind of $1.00

Beardoman posts the small blind of $0.50

MR.Dalton is the button

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Matfrid 9 of Hearts7 of Hearts

Kanel2 calls $1.00

MrTazz folds

Matfrid raises $4.50

kungrikard calls $4.50

MR.Dalton calls $4.50

Beardoman folds

UncleRico folds

Kanel2 calls $4.50

*** FLOP *** 7 of Spades5 of Hearts6 of Hearts

Kanel2 checks

Matfrid checks

kungrikard checks

MR.Dalton checks

*** TURN *** 7 of Spades5 of Hearts6 of Hearts2 of Hearts

Kanel2 checks

Matfrid bets $14.62

kungrikard calls $14.62

MR.Dalton folds

Kanel2 calls $14.62

*** RIVER *** 7 of Spades5 of Hearts6 of Hearts2 of Hearts6 of Clubs

Kanel2 checks

Matfrid bets $31.68

kungrikard calls $31.68

Kanel2 calls $31.68

*** SUMMARY ***

Total pot $154.45 | Rake $3.95

Board: 7 of Spades5 of Hearts6 of Hearts2 of Hearts6 of Clubs

Kanel2 won ($0.00), mucks

MR.Dalton won ($0.00), mucks

Beardoman won ($0.00), mucks

UncleRico won ($0.00), mucks

Pöyan won ($0.00), showed [ER ER]

MrTazz won ($0.00), mucks

Matfrid won ($0.00), showed 9 of Hearts7 of Hearts

kungrikard won ($154.45), showed 2 of Diamonds2 of Spades

 

Extrem passiv nummer 2

BossMedia Game #753650289: Table Adam Turbo 7 - $0.50/$1.00 - No Limit Hold'em - 16:27:26 - 2008/07/23

Seat 1: Myhstic ($70.77)

Seat 2: Tj.40 ($375.53)

Seat 3: TILDA2 ($38.72)

Seat 4: Tobias88_ ($57.00)

Seat 5: klasgunnar ($46.05)

Seat 6: pontare001 ($279.37)

Seat 7: Ekki89 ($163.36)

Seat 8: Matfrid ($217.84)

Seat 9: kungrikard ($101.63)

Seat 10: kentasS ($84.39)

TILDA2 posts the big blind of $1.00

Tj.40 posts the small blind of $0.50

Myhstic is the button

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Matfrid Queen of HeartsQueen of Diamonds

Tobias88_ folds

klasgunnar calls $1.00

pontare001 folds

Ekki89 folds

Matfrid raises $4.50

kungrikard folds

kentasS calls $4.50

Myhstic calls $4.50

Tj.40 folds

TILDA2 folds

klasgunnar folds

*** FLOP *** Jack of Clubs2 of Spades9 of Clubs

Matfrid bets $8.00

kentasS calls $8.00

Myhstic raises $16.00

Matfrid calls $16.00

kentasS calls $16.00

*** TURN *** Jack of Clubs2 of Spades9 of Clubs9 of Diamonds

Matfrid checks

kentasS checks

Myhstic checks

*** RIVER *** Jack of Clubs2 of Spades9 of Clubs9 of Diamonds5 of Clubs

Matfrid bets $64.00

kentasS goes all-in with $63.89

Myhstic goes all-in with $50.27

*** SUMMARY ***

Total pot $236.00 | Rake $6.05

Board: Jack of Clubs2 of Spades9 of Clubs9 of Diamonds5 of Clubs

Myhstic won ($213.22), showed Jack of DiamondsJack of Spades

Tj.40 won ($0.00), mucks

TILDA2 won ($0.00), mucks

Tobias88_ won ($0.00), mucks

klasgunnar won ($0.00), mucks

pontare001 won ($0.00), mucks

Ekki89 won ($0.00), mucks

Matfrid won ($0.00), showed Queen of HeartsQueen of Diamonds

kungrikard won ($0.00), mucks

kentasS won ($22.78), showed Ace of ClubsAce of Spades

 

Pasiv nummer 3 - rätt välspelad ?

BossMedia Game #752675552: Table Adam 16 - $0.50/$1.00 - No Limit Hold'em - 09:52:09 - 2008/07/22

Seat 1: stenkullen ($178.50)

Seat 2: kass ($106.26)

Seat 3: mikemissio ($195.50)

Seat 4: Mörten1 ($201.74)

Seat 5: 3W ($48.04)

Seat 6: Tony Rock ($210.57)

Seat 7: Flop ($91.68)

Seat 8: Rocker10 ($97.93)

Seat 9: rulle_hr ($55.29)

Seat 10: Matfrid ($207.64)

Tony Rock posts the small blind of $0.50

Flop posts the big blind of $1.00

3W is the button

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Matfrid Queen of ClubsQueen of Spades

Rocker10 folds

rulle_hr calls $1.00

Matfrid raises $4.50

stenkullen folds

kass calls $4.50

mikemissio folds

Mörten1 folds

3W folds

Tony Rock calls $4.50

Flop folds

rulle_hr calls $4.50

*** FLOP *** 7 of Clubs5 of ClubsAce of Hearts

Tony Rock checks

rulle_hr checks

Matfrid checks

kass checks

*** TURN *** 7 of Clubs5 of ClubsAce of HeartsAce of Spades

Tony Rock checks

rulle_hr bets $5.00

Matfrid calls $5.00

kass folds

Tony Rock folds

*** RIVER *** 7 of Clubs5 of ClubsAce of HeartsAce of SpadesAce of Diamonds

rulle_hr checks

Matfrid bets $21.75

rulle_hr goes all-in with $45.79

Matfrid calls $45.79

*** SUMMARY ***

Total pot $117.57 | Rake $3.01

Board: 7 of Clubs5 of ClubsAce of HeartsAce of SpadesAce of Diamonds

Matfrid won ($0.00), mucks

stenkullen won ($0.00), mucks

kass won ($0.00), showed [ER ER]

mikemissio won ($0.00), mucks

Mörten1 won ($0.00), mucks

3W won ($0.00), mucks

Tony Rock won ($0.00), mucks

Flop won ($0.00), mucks

Rocker10 won ($0.00), mucks

rulle_hr won ($117.57), showed Ace of ClubsKing of Spades

 

Passiv nummer 4

BossMedia Game #754571803: Table Adam Turbo 4 - $0.50/$1.00 - No Limit Hold'em - 20:20:28 - 2008/07/24

Seat 1: BERRA 40 ($176.66)

Seat 2: stardeath ($194.50)

Seat 3: Matfrid ($184.89)

Seat 4: Mimmi_39 ($604.18)

Seat 5: Druttina ($160.94)

Seat 6: Mike_Mike ($55.09)

Seat 7: UncleRico ($242.44)

Seat 8: Christer50 ($128.34)

Seat 9: gerulatis ($160.35)

Seat 10: RIKKI% ($403.57)

BERRA 40 posts the big blind of $1.00

RIKKI% posts the small blind of $0.50

gerulatis is the button

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Matfrid King of ClubsKing of Diamonds

stardeath folds

Matfrid raises $3.50

Mimmi_39 calls $3.50

Druttina folds

Mike_Mike calls $3.50

UncleRico folds

Christer50 folds

gerulatis calls $3.50

RIKKI% folds

BERRA 40 folds

*** FLOP *** 3 of Diamonds4 of Spades7 of Hearts

Matfrid bets $15.50

Mimmi_39 folds

Mike_Mike calls $15.50

gerulatis folds

*** TURN *** 3 of Diamonds4 of Spades7 of Hearts3 of Hearts

Matfrid bets $46.50

Mike_Mike goes all-in with $36.09

*** RIVER *** 3 of Diamonds4 of Spades7 of Hearts3 of HeartsJack of Clubs

*** SUMMARY ***

Total pot $115.72 | Rake $2.96

Board: 3 of Diamonds4 of Spades7 of Hearts3 of HeartsJack of Clubs

BERRA 40 won ($0.00), mucks

stardeath won ($0.00), mucks

Matfrid won ($0.00), showed King of ClubsKing of Diamonds

Mimmi_39 won ($0.00), mucks

Druttina won ($0.00), mucks

Mike_Mike won ($115.72), showed 4 of Hearts4 of Clubs

UncleRico won ($0.00), mucks

Christer50 won ($0.00), mucks

gerulatis won ($0.00), mucks

RIKKI% won ($0.00), mucks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte säker om jag har förstått din frågeställning.

 

 

Men det är väl väldigt enkelt att veta vad man ska göra om jag förstår dig rätt.

 

du checkar hela vägen till river tills du hittar av den absoluta nöten, då går du allin.

 

 

ps. AA/KK har inte så högt värde precis, så länge du inte får fyrtal fram till river då. Alternativt kan du gå allin med AA preflop, ser ingen anledning att ta onödiga risker med KK där dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet exakt vad du menar jag har kännt det så många gånger på svs, vet inte redigt någon bra lösning om jag ska va ärlig :/ jag har lyckats grinda mig upp mer och mer iaf sakta men säkert och spelar nu på 2.5/5 istället där är folket mycket lösare och knappt inga tight-arslen som sitter och check/callar ner..

 

Detta är faktiskt ett riktigt stort problem, man vill ju inte bara checka ner sina AA/KK, jag tycker dock dom brukar check/syna ner tills på rivern sedan ofta bomba där om dom fortfarande har en bra hand, men dom skyddar ju verkligen inte sina händer någonting, man kanske ska spela fler draghänder och checka ner dom Lol!! jag vet inte man måste ju spela som en idiot emot domhär spelarna.. inte "riktig" bra poker, men som folk säger, man ska anpassa sig efter spelarna, detta är väl ett bra exempel på det..

 

Det kan ju vara en idé att inte spela för mycket på natten btw, är ju inte så mycket fisk inne då oftast mest grinders, dock hittade jag världens fisk bord häromdagen 05 på morgonen på 2.5/5 kr där jag plockade upp ett antal buyins p.g.a. EXTREMT dåligt spel, men helt generellt brukar väl värdet vara bättre på dag tid..

 

hoppas du hittar stilen ;D du kan ju gärna ge ett msg om du hittar på något intressant :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du verkar få en massa synare efter dina preflophöjningar, pröva att öka dina betsizes tills du bara får en eller max två synare. Pröva att höj till 5-6 BB + 1 BB för varje spelare som limpat innan. Får du fortfarande fler spelare som synar öka till 7-8 BB, försök isolera en eller max två spelare.

Det är betydligt svårare att spela poker mot fler än två spelare efter floppen.

 

I hand 1 skulle jag beta 16 kr på floppen, bättre flop än så där får du inte med din hand. Blir du återhöjd, gå allin. När du checkar floppen får alla spelare gratiskort, du låter Fi träffa trissen.

 

Generellt mot passiva spelare så gäller det att värdebeta, hur tunt du värdebetar beror på vad Fi synar med. Har du sett att Fi synar med hål, tredjeparet osv så är det bara bomba på om du har TPGK. Om du sett Fi syna med AA/KK etc och försöker fånga, så får du beta flop och köra lite potcontrol sen. Det beror på vad du har för read av din motståndare. Har du inga reads, skaffa reads!

 

För övrigt finns det inget lättare än att spela mot löspassiva motståndare, så har man problem mot den spelartypen får man lägga ned lite krut på att analysera sitt spel. De är riktiga bankomater.

 

För många här på forumet klagar över att alla löspassiva träffar och drar ut på rivern. Oftast är det spelarens fel som ger frikort, inte betar tillräckligt osv, tänk på det!

Sätt mig på ett bord med 4 löspassiva Fi och det är julafton.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är nått att göra åt i de händerna du postade. Cooler efter cooler kommer vid vissa sessions.

 

Jag ser inga problem med att spela mot löspassiva spelare. För det första så kommer de betala av hyggligt bra varje gång du sitter med nöten, för det andra kommer du själv att kunna spara en hel del cash om dom nu som du säger aldrig höjer.

 

Det är nog bara att nöta på så ska du se att det kommer komma en del bra plusdagar ;-)

 

Btw, använder du pt eller nått annat liknande program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider med dig Matfrid och tyckte själv det var jobbigt att spela på de lägsta nivåerna. Mitt råd är att försöka gå upp så fort som möjligt, det är inte bra för pokertänket att stanna där för länge. Du kommer att bli (eller har blivit) en extremt vektajt nit eftersom det är det spelet som är vinnande på nivån. Som Hjort skrev i en annan tråd så är det nog bättre att skotta lite högre än att grinda 0.5/1 - det är både roligare och mer utvecklande samtidigt som det ger en bättre möjlighet att vinna lite cash både på kort och lång sikt.

 

I poker vill man inte vara lättläst så duktiga spelare balanserar sina betar och höjningar med starka händer genom att blanda in draghänder och luft. På sätt och vis gör dina motståndare samma sak fast med synknappen.

 

Du kan inte spela lika aggresivt mot dessa motståndare som mot mer "normala" pokerspelare eftersom du har så låg fold equity men det gör att du ska värde beta hårdare ist.

 

I hand 1 ska du beta floppen mot alla typer av moståndare och gärna få in stacken direkt. Du är favorit mot alla händer utom set som du har ca 30% mot. I hand 2 måste du höja floppbeten eftersom det finns så många drag på brädan. Resten är coolers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du hänger kvar här?! Hur går det för dig sen du dumpade din db? Kommer ihåg att du skrev nått om att försöka klättra i stakes i år istället för att prioritera uttag. Har det gått bra?

 

 

Kan inte klaga, gick upp i nivå i Februari. Spelar mellan 7.5/15-25/50. Har på årets första halvår plussat ungefär lika mycket som förra året. Spelar alldeles för lite bara, har snittat knappt 2h per dag i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår ju inte varför du checkar floppen i första handen.

I fjärde handen tycker jag du överspelar kungarna.

 

Ja, checken är dålig.

 

Fjärden handen: spelar mot en liten stack. Vet inte om det är tillräcklig motivering, men känns inte så nödvändigt att han skulle t ex ha set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inga problem med att spela mot löspassiva spelare. För det första så kommer de betala av hyggligt bra varje gång du sitter med nöten, för det andra kommer du själv att kunna spara en hel del cash om dom nu som du säger aldrig höjer.

 

Det är nog bara att nöta på så ska du se att det kommer komma en del bra plusdagar ;-)

 

Btw, använder du pt eller nått annat liknande program?

 

Jo, och jag har i regel haft rätt lätt för lägsta nivån på svenska spel, tyvärr genom att jag också spelat en passiv stil. Man väntar på en galning och får betalt för set t ex. Det är ju bekvämt. Nu försöker jag anstränga mig att spela en mycket mer aggresiv stil, så det får ses som övningar. Men då sitter dom bara och får betalt för sina set (:

 

Jag lider med dig Matfrid och tyckte själv det var jobbigt att spela på de lägsta nivåerna. Mitt råd är att försöka gå upp så fort som möjligt, det är inte bra för pokertänket att stanna där för länge. Du kommer att bli (eller har blivit) en extremt vektajt nit eftersom det är det spelet som är vinnande på nivån.

Precis - i själva verket har jag alltid varit en weaktight nit i grunden. Försöker nu att spela betydligt mer aktivt. Missförstå dock inte att jag 'lider', det går ganska bra överlag. Jag ville i detta fall samla några händer för att se hur man ska göra mot detta passiva motstånd.

 

Jag vet inte om det är sommaren som gör det - svenska spel 0.5/1 brukar annars vara ganska aktivt. För det mesta får man spela i ´motvind´vilket jag finner vara det lättaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur motiverar du din "jag pottar så jag bara får syn av bättre händer"-betsizing?

 

I fjärde handen gör jag en *liten* preflop-höjning med KK. Ett pott-stort bet vid flop gör att den lilla stack som kallar har en stack-to-pot-ratio på 3/4 vid turn. Jag är van vid spelare som på detta sätt är optimister, dvs jag förväntar mig inte att bara bättre händer kallar vid floppen. Vid turn har vi redan passerat commitment, det är redan klart för mig vid floppen att om denne fi kallar vid floppen så ska alla chipsen in. Det är ungefär så jag tänker, bra eller dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som man kan göra är att gå över till SH. Dom värsta nitarna är på FR.

Allternativt får man potta på varje gata, ett 75% bet skrämmer av någon anledning inte någon? Dom räknar kallt med implicita odds och syna därmed med alla "draghänder" som finns

Så lik f-bannat har man en 3-4 synare ända till river och det säger ju säg själv, någon idi.. träffar ju, även om dom inte kan gå pluss i längden så är det oerhört frustrerande.

Men pottar man ett antal gånger, så "lär" sig även nitarnas nit att det blir dyrt och foldar redan pre.

 

Jag blev "förvandlad" till en av dom:oops: Spelade FR och kollade tv samtidigt, blev då extremt passiv. Ber om ursäkt om jag "retat" upp någon:roll:

Jag hoppas nu att jag inte tillhör dom värsta längre. (föresten så är det SH som gäller numera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla lite.

Varför inte fullring och valuebetta, valuebetta och valuebetta igen?

Med en majoritet av vekpassiva synbenägna spelare blir du ju oftare utdragen i potten ju fler spelare som är med. Å andra sidan vinner du ju större potter när du väl vinner. SH kan du dock värdebetta tunnare. Plus att aggressivt spel gynnas överhuvudtaget, du kan lättare stjäla blinds och spela spekulativa händer.

Generellt ligger ju det stora värdet mot vekpassiva spelare att värdebetta utav bara helvete, av den enkla anledningen att din betting range ligger långt före deras synrange.

 

Hur man orkar spela FR överhuvudtaget övergår mitt förstånd, men det är en annan femma.

 

Edit: Tomtade in mig i nåt resonemang som inte ledde nån vart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var exakt vad jag skulle skriva. +1 alltså.

 

Bara en fisk's funderiang ang "problemet"

Saken är ju den att, i alla nybörjar böcker rekomederas FR. Därmed sitter en bunt "nybörjare" (eller tv tittande idioter dvs jag) med extremt liten rulle och försöker begränsa fluktrationerna).

Eftersom det konstant blir 3 -4 syn på varje valuebet, blir det försvarbart att syna, pga felaktigt och inbillat inplicit odds.

På ett Sh bord blir det inga inplicerade odds :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

Nåväl allt det här är ju självklart. Kontentan är, "nybörjare" "dåliga spelare" är vektaita och inbilllar sig att dom kan det här med odds.

Mig inklusive:mrgreen:

Så Upp Upp och Upp, du kommer där få respekt för dina valuebett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybörjarböckerna förordar också ofta en väldigt snäv öppningsrange vilket är fruktansvärt segt att spela efter. SH kan du öppna bredare och värdebetta tunnare. Du kan ju t ex slå upp från tidig pos pre med alla broadwaykombos SH vilket inte vore så smart FR. Det gör ju också att du får fler händer att värdebetta SH vilket är lönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...