Gå till innehåll

21 - en riktigt dålig film


Matfrid

Recommended Posts

21 är en riktigt usel film om ett team som spelar BlackJack i Las Vegas. Så dålig att Lucky You är ett mästerverk i jämförelse.

 

Det är dock några saker jag undrar över. Jag gör lite tomrum här för de som inte sett filmen, eftersom frågorna är indirekta spoilers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- det är lagligt att spela blackjack, men ändå måste man smuggla pengarna i byxorna?

- det är lagligt att spela blackjack, men ändå måste man gömma pengarna som cash i sitt studentrum i stället för att sätta in dem på banken?

- det är lagligt att spela blackjack och räkna kort, men om man blir upptäckt blir man tagen till ett rum backstage och torterad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- det är lagligt att spela blackjack, men ändå måste man smuggla pengarna i byxorna?

- det är lagligt att spela blackjack, men ändå måste man gömma pengarna som cash i sitt studentrum i stället för att sätta in dem på banken?

- det är lagligt att spela blackjack och räkna kort, men om man blir upptäckt blir man tagen till ett rum backstage och torterad?

Jag har läst boken, som är en verklighetsberättelse.

 

a) Tydligen. Jag förvånade mig att de inte hade pengarna på plats i Vegas, alternativt att de körde med en bil med alla slantar. (Det är inte lagligt att resa i USA faktiskt med hur mycket cash som helst nuförtiden, men när boken skrevs bör det varit det (knarkpengar antar staten och konfiskerar - därför alla svenskar bör deklarera att de har mer än 10k med sig när de flyger in i landet bland annat)

b) Det var överenskommet i boken, fick inte använda cashen eller på något sätt ge sken av att man hade stålar, så inte deras business stjälptes. Det kan jag förstå.

c) När boken skrevs så var det maffian som styrde Vegas. Ja, man kunde bli påbankad. Nuförtiden säger de bara "du är inte välkommen längre - stick". Om du kommer tillbaks så har de rätt att ringa polisen för Tresspassing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst boken, som är en verklighetsberättelse.

 

b) Det var överenskommet i boken, fick inte använda cashen eller på något sätt ge sken av att man hade stålar, så inte deras business stjälptes. Det kan jag förstå.

 

Eller så vill man inte ge några tips till sattemyndigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att någon tog upp detta. Är nog den sämsta film jag sett.

 

- det är lagligt att spela blackjack och räkna kort, men om man blir upptäckt blir man tagen till ett rum backstage och torterad?

 

Sen gör säkerhetssnubben det till sitt livs kall att lura tillbaka Kevin Spacey för att misshandla honom igen. :shock:

 

-Det svåra med systemet är att komma på det inte att utföra det, trots det använder Spacey MIT-studenter till det. Det är iofs ganska logiskt att han gör det men problemet är att dessa genier inte klarar denna uppgift utan framställs som efterblivna 12-åringar.

 

Ett bra exempel är när de tränar att räkna kort och visar massa kort och säger "what's the count". Ingen av genierna som ska räkna plus minus har rätt och gissningarna skiljer sig med 10-20. Då säger huvudpersonen rätt svar från dörröppningen, möjligtvis filmhistoriens ostigaste replik och scen.

 

Finns så mycket mer jag har att klaga på men det skulle resultera i ett lååångt inlägg som skulle förstöra min grind. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är en riktigt usel film. De som säger den är bra har inte sett mycket film :) Den evigt brilljante Kevin Spacey måste ju vara den enda ljuspunkten i hela filmen(Man måste ju dock tycka synd om honom som hamnat i en sån usel film). Tråkig handling som känns gammalt,spelfel och så känns den oäkta. Någon som sett The Dark Knight ännu? Är den så bra som det sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt anser OP att filmen är så usel?

 

Den är så dåligt gjord, banal över alla gränser, huvudpersonens plötsliga byte av karaktär några gånger under filmen är helt orealistisk, överlag dåligt skådespeleri, dramatiskt sjunkande intelligensnivå under filmens gång. Lucky You är som sagt ett riktigt mästerverk i jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmen är rätt bra imo, och mtp frågorna du ställer så lär du in ha fattat så mycket av den/sett den i onyktert tillstånd.

 

Kan du peka på någon av frågorna som är omotiverad för att den besvaras i filmen? Nej. Onykter? Jag dricker ett par öl om året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De frågeställningar som OP gör avslöjar tyvärr bara stor okunnighet om verkligheten i USA - du kan inte flyga runt med en massa cash etc..du kan inte helt plötsligt sätta in hundratusentals dollar på banken utan att bli misstänkt...och nej, du får inte räkna kort, trots att det inte är olagligt.

 

Så varför döma ut filmen, om man inte har kunskaper om de mest elementära förhållanden som råder i USA?

 

Att huvudpersonens karaktärsbyte skulle vara orealistiskt håller jag inte med om. Pengar korrumperar ofta, som bekant, så varför skulle han inte kunna förändras?

 

Och jackbalsams kommentar att "MIT-genierna" framställs som efterblivna 12-åringar ger jag inte mycket för. Man behöver faktiskt inte vara speciellt klipsk för att bli universitetsstudent, det har jag sett otaliga exempel på i Sverige..

 

Däremot angående skådespeleriet kan jag hålla med om att de flesta skådespelarna är rätt dåliga, Spacey och Fishburne undantagna. Storyn har naturligtvis också en del svagheter- överdramatiserad, schablonartad. Det är inte någon särskilt bra film - men jag tycker inte att den är usel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De frågeställningar som OP gör avslöjar tyvärr bara stor okunnighet om verkligheten i USA - du kan inte flyga runt med en massa cash etc..du kan inte helt plötsligt sätta in hundratusentals dollar på banken utan att bli misstänkt

Det är en intressant syn på frågeställningar du har. Om man undrar något så ska man alltså redan veta svaret? Detta kommer att revolutionera både logiken och språket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh. visst filmen är lite förvirrad. men livet som degengambler är rätt förvirrat med. och den breda publiken har inte den blekaste aning om hur det är heller. folk vill ha iq-befriade romanser, våld och en hjälte de kan identifiera sig med.

 

har sett bra mycket sämre filmer på sistone, t ex War.Games.2.The.Dead.Code.2008 t ex var ju rätt jävla värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du peka på någon av frågorna som är omotiverad för att den besvaras i filmen? Nej. Onykter? Jag dricker ett par öl om året.

 

Möjligt att frågorna inte besvaras solklart, men om man lägger ihop ett och ett bör man ändå förstå att det t.ex. ju inte blir lite misstänkt om en fattig student helt plötsligt börjar sätta in massa cash på banken osv. Tycker decoy förklarade det hela bra så orkar inte gå in mer på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är genialisk på så många nivåer att det är ruggigt. Och det där om att Ledger gör en otrolig insats som Jokern. Det är ingen överdrift, killen förtjänar varenda lovord som skrivs.

 

Haha låter fantastiskt. Den ligger ju 1a på IMDB nu så jag ligger och väntar på premiären på SF. Laddade du hem den eller? Hur mkt bättre är den än Batman Begins?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att frågorna inte besvaras solklart, men om man lägger ihop ett och ett bör man ändå förstå att det t.ex. ju inte blir lite misstänkt om en fattig student helt plötsligt börjar sätta in massa cash på banken osv. Tycker decoy förklarade det hela bra så orkar inte gå in mer på det.

 

 

Ja, jag känner flera amerikaner som varken smugglar sina legala pengar eller gömmer dem i taket, men de saknar väl de insikter som är så självklara om sitt eget land att du inte ens orkar skriva dem. De är väl alkisar.

 

Nej, i själva verket är dessa förklaringar helt felaktiga. Det som gdaily nämner är mycket mer rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mkt bättre är den än Batman Begins?
Jag hatade Batman Begins och jag tycker väldigt mkt om den här. Skillnaden är skurkarna; Bale och övriga good guys beter sig ungefär exakt likadant i båda filmerna.

 

Det jag tycker om är att Heath Ledger spelar väldigt snyggt (man känner igen en hel del från hårt medicinerade tvångsintagna), rätt gott om seriereferenser, att de sköter Jokerns backstory snyggt samt att de har lite dramatiska fällor som hämtade ur en spelteoribok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha låter fantastiskt. Den ligger ju 1a på IMDB nu så jag ligger och väntar på premiären på SF. Laddade du hem den eller? Hur mkt bättre är den än Batman Begins?
Jo, tankade hem. Och kommer att se den på bio såfort tillfälle erbjuds (fick två biobiljetter och löfte om barnpassning av syrran för nån vecka sen :mrgreen: ).

 

BB och TDK spelar inte ens i samma liga. +1 på det Hjort skrev. Det är i mångt och mycket Ledgers förtjänst att jag älskade filmen. Det och det lilla, men inte så obetydliga faktum, att Nolan dissade Tom Cruise's skägg i TDK. Hmm, Man kan knappt kalla det en Batman-film. Det är mer en ensemble-film med Batman-tema (eller Joker-tema om man så vill) där ett flertal karaktärer är intressanta och nödvändiga för storyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en intressant syn på frågeställningar du har. Om man undrar något så ska man alltså redan veta svaret? Detta kommer att revolutionera både logiken och språket.

 

Nej, jag blev bara förundrad över hur en person som har så pass goda kunskaper att han kan delta i en diskussion om FRA-lagen inte känner till sådana här riktigt basala fakta om förhållandena i USA...common knowledge - det räcker att ha sett ett antal filmer, TV-serier och liknande.

 

Men...no offence OP!:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...