Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Men seriöst, ni kan ju inte köpa LCD/Plasma med så låg upplösning. 1280x720 ska det (minst) vara. Annars kan jag rekommendera att köpa projektor istället för TV ;)

Jag står i valet och kvalet mellan LCD och plasma. Kan du förklara vad grejen är med projektor. Både när det gäller bild och det praktiska som att ha den i en etta.

Det praktiska med att ha den i en etta är att den knappt tar någon plats. Visst måste du frigöra en vägg att projicera på, men den tar ingen direkt plats förutom att man inte kan spika upp en hylla på den väggen. Jag hade min första projektor när jag bodde i studentlägenhet på 18m^2 t.ex. Funkade underbart :D

Projektorer ger en stor bild OCH bra bild för pengarna. Jämfört med LCD-tv's så tycker jag bilden är mycket bättre, plasma-tv's har jag inte så bra koll på förutom att om man ska ha en med vettig upplösning så kommer man inte under 30kkr.

Jag köpte t.ex. en sån här från tyskland för 12600kr (via http://www.pipro.se). Den har en upplösning på 1280x720, dvs äkta HDTV. Den har även en hel hoper med roliga ingångar (2st komponent, HDMI, VGA, S-vhs, komposit).

Nackdelen med projektorer är väl lampan, när den går sönder efter 1000-3000 timmar så måste man köpa en ny lampa för dyra pengar.

Vissa projektorer låter rätt mkt också, dock inte den jag som jag köpte.

Problemet jag har nu är snarare att min dvd-spelare är för dålig så att jag ser mpeg-artifakter. Och att kolla på nerladdade dvdrippar vill man inte längre för att man ser hur kass kvalité de har 8-)

• 3 months later...
Postad

Ok, nu har det blivit min tur att kolla efter ny tv.

Har läst denna tråd + lite annat på ex prisjakt. Till saken hör att jag är HELT grön på detta område. En massa förkortningar (hdtv mm) o sån som han inte har en aning om. Kan någon bussig kille/tjej på svenska beskriva lite skillnader mellan exempelvis lcd och plasma. Vad brör man tänka på osv, vad är fördelar respekriva nackdelar, Vilka märken gäller/gäller inte.

Vill nog ha en 42' tv som man kan koppla ihop datorn med.

"Shoot" så kommer jag nog med följdfrågor.

Tack på förhand.

Postad
Någon som vet nåt?

Det enda jag vet är att vi igår köpte den billigaste 42"-plasman de har på netonnet... hänger fint på väggen här hemma nu och eftersom jag inte är sååååå vansinnigt märkesgalen som andra i kamratkretsen så är jag nöjd... för 14 papp var den värd pengarna... märke: Centrum... har inte en susning om huruvida den är "bra" men jag är nöjd och det räcker för mig :lol:

/TF - det här hjälpte inte dig ett jota, eller hur ;)

Postad
Någon som vet nåt?

Det enda jag vet är att vi igår köpte den billigaste 42"-plasman de har på netonnet... hänger fint på väggen här hemma nu och eftersom jag inte är sååååå vansinnigt märkesgalen som andra i kamratkretsen så är jag nöjd... för 14 papp var den värd pengarna... märke: Centrum... har inte en susning om huruvida den är "bra" men jag är nöjd och det räcker för mig :lol:

/TF - det här hjälpte inte dig ett jota, eller hur ;)

Njaaa, hehe, vet inte va jag ska säga... är de skarp bild eller är den suddig.

(du kommer nog svara att den duger för dig, eller hur? ;) )

Postad

Njaaa, hehe, vet inte va jag ska säga... är de skarp bild eller är den suddig.

(du kommer nog svara att den duger för dig, eller hur? ;) )

Den duger fö... ... ... fan... ;)

Mja, vi köpte den mest för att få det snyggare i vardagsrummet i.e få bort den gamla burken+tvbänk som numera står i sovrummet... Väldigt skönt att tvn inte är så jäkla central i vardagsrummet numera...

Det är ju osm med allt annat, man får vad man betalar för... Ville ha en platt tv att hänga upp på väggen så vi köpte en... billigt dessutom... sen om den inte har alla features som man hittar på en tv för 25 papp är egalt för mig... den sitter snyggt där den sitter, jag kan koppla datorn till den om jag av nån skum anledning inte vill kolla film på projektorn ;) Det var väl ungefär de krav jag hade på den :lol:

/TF

Postad

Ska köpa en 42'' plasma snart och jag resonerar så här.

HDTV = Inne om 2-3 år = En HDTV kompatibel tv just nu kostar runt 30k, jag köper en utan hdtv nu för 14papp och om 2-3 år när hdtv verkligen används i Sverige så köper jag en sådan, då kostar dom ca 15k. Då slänger jag in den andra i sovrummet.

Dvs jag tycker det är onödigt att lägga ut 30k på en i dagsläget.

Postad

Kommer ta mycket mer än 2-3 år innan total övergång till HDTV är ett faktum. Möjligen kommer vissa mindre kanaler sända HDTV om kanske 3-4 år. Fick en prognos av en mycket kunnig polare inom området som beräknade att SVT skulle gå över till HDTV om 8-10 år. Så chill down.

Postad

Ptja... Canal+ startar en HDTV kanal 1 september, kommer sända 3 filmer per kväll tydligen. Än så länge endast via satellit dock, men frågar man comhem så hintar dem om släpp av hdtv dekoder "någon gång under hösten". Däremot kommer det dröja ett bra tag innan det blir standard.

• 1 month later...