Gå till innehåll

Köptips för Plasma TV?


Suppe

Recommended Posts

Va iväg idag och skulle inhandla en LG, dock så var den slut och kom inte in förän nästa Måndag. Skulle få 1000kr billigare omjag väntade men pallar inte vänta så länge, ska jag köpa något så ska jag ha det direkt, annars får det va.

Men iaf, kom hem och började läsa lite om plasma online, kontrast, ljusstyrka etc etc och kom då till HDTV.

Kommer det nånsin komma till användning i Sverige och ska jag leta upp en sådan tv eller ska jag ta en utan?

Finns hur många som helst utan HDTV men endast ett fåtal med, pris skiljer lite också men utav läsningen online så tycker folk man ska ha HDTV då det kommer vara standard i framtiden.

 

Är Medion bra, duger Samsung, är LG bättre än andra, är Andersson bara skit? Finns 100 märken och jag kan fan inget om det här.

 

Orkar inte babbla på mer nu men lite råd ang just HDTV eller lite tips om vilken tv man ska köpa vore riktigt nice.

 

Pris, allt mellan 16 000 och 25 000kr.

 

Ps, ska vara 42'' plasma, inge yada yada om 32'' lcd är bättre och plasma e skit etc :)

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacl för tipset, blev flera timmars läsning igår men, tror nog jag är lika lost som när jag började läsa.

HDTV ska det iaf vara men affärer säger att dom är HDTV även fast det inte står det på själva tv'n/i manualen, som idag när jag va på Siba och kollade tex. "Denna kostar 22 000kr och HDTV funkar på den, HDTV funkar på alla tv, även dom från 1990. Men vill du ha en riktig HDTV så är det dom som kostar runt 50 000kr du ska kolla på" - Hmm ok, tror nog jag är mer lost än igår.

 

Projektor, nej tack. Tar enormt med plats, är iofs störra än plasma och billigare men går nåt sönder så är det sjukt dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

jag rekomenderat LCD-tv i stället för plasma. varför ?

 

Plasma : om du somnar i från en plasma tv så kan bilden bränna fast i kristallerna, därav får du sämre bild. plasma ha fasta kristaller

 

LCD : har flytande kristaller där av så kan den ej bränna fast.

 

iofs så är plasma snabbare när det gäller att hänga med på film, men det är något ej en vanlig filmtittare kan se med blotta ögat.

 

en LCD tv på 32" ligger på mellan 18-20000:-

 

hoppas du gör ett bra köp.

 

p.s kolla denna länken ang HDTV hoppas du fått mer kött på benen

http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_hdtv.asp

 

D.s jag jobbar på sharp vi säljer LCD :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planerar iofs inte att somna från min tv och även om jag gjorde det så tror jag inte på att kristallerna bränner fast. Kanske om man somnar ifrån den varje natt men inte om det bara händer någon gång, eller bränner kristallerna om jag kollar på fotboll i 8h också?

 

Sen ang LCD 33'', har 2 st tv hemma, en 32'' och en 29''. Skillnaden i storlek upp till 33'' är ingenting, dvs jag kan lika gärna behålla dom jag har (om man kollar storlek då). Ge mig en LCD på 42'' för 20 000-25000kr så ska jag tänka på saken.

 

Tackar för länken ang HDTV, behöver plugga på lite så man vet vad man snackar om när dom som jobbar i butikerna blir allt för jobbiga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 42"s LG plasma-TV sedan oktober förra året.

Är grymt nöjd med den.

Det jag har hört är att LG ska göra väldigt bra plasma-tv.

Känner en som köpte en samsung och han störde sig på deras fläktljud som tydligen lät "mycket". så han gjorde sig av med den och köpte en annan.

Men jag är som sagt jävligt nöjd med min Lg och jag tror inte du blir besviken om du köper en sån.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planerar iofs inte att somna från min tv och även om jag gjorde det så tror jag inte på att kristallerna bränner fast. Kanske om man somnar ifrån den varje natt men inte om det bara händer någon gång, eller bränner kristallerna om jag kollar på fotboll i 8h också?

 

Jag tror inte det... Det är väl bara om det är blåbild i flera timmar... Det är därför skärmsläckare finns antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planerar iofs inte att somna från min tv och även om jag gjorde det så tror jag inte på att kristallerna bränner fast. Kanske om man somnar ifrån den varje natt men inte om det bara händer någon gång, eller bränner kristallerna om jag kollar på fotboll i 8h också?

 

Jag tror inte det... Det är väl bara om det är blåbild i flera timmar... Det är därför skärmsläckare finns antar jag.

 

men tror det går att ställa in så att TV'n flyttar bilden lite då och då.. bara någon millimeter eller så.. inget man tänker på själv.. just för att hindra att det bränner fast om man tex använder tv.n när man surfar och så.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med högupplösta (HDTV) plasma är att de måste skala upp bilden när man ser på TV och DVD. Det ger störningar eftersom skärmen måste interpolera fram information som inte finns i insignalen. Det är bara att testa att förstora en bild i Photoshop el dyl - bildkvaliteten blir ofrånkomligen sämre. Ska man däremot använda den som datorskärm är det en annan femma.

 

Jag köpte själv en 42" plasma för några månader sedan och valde en normalupplöst Panasonic av dessa skäl. När HDTV-material får spridning kommer med all säkerhet LCD-tekniken att ha utvecklats så att det är ett bättre alternativ än plasma vilken den inte är idag. Men det lär dröja flera år och då är det ändå dags att byta skärm.

 

Panasonic TH-42PA30 är den i mina ögon bästa skärmen för TV och DVD. Kostar c:a 25.000:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det lär dröja flera år och då är det ändå dags att byta skärm.

 

Comhem ska köra igång 2st HDTV-kanaler innom några månader. Har även läst saker som att fotbollsvm nästa år ska gå i HDTV, tills dess kanske jag har hittat min nya tv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det finns redan nu experiment med HDTV i Europa. Men det är just experiment eftersom EBU ännu inte har beslutat vilken standard vi ska ha. 720p och/eller 1080i, MPEG-2 eller MPEG-4 AVC?

 

I USA har man kommit betydligt längre och där är det vanligt med sportsändningar i 720p över kabel. Bla så sändes OS 2004 i HDTV där.

 

Se hur lång tid det har tagit för bolagen att börja sända vanlig PAL i anamorfisk widescreen! Trots att WS-apparater har stor spridning så är det fortfarande bara några få kanaler som sänder anamorfiskt. Förhoppningsvis går utvecklingen av HDTV snabbare men det ligger ändå flera år fram i tiden tills det blir något att ta hänsyn till. Och köper man en plasma/LCD idag så lär den ändå upplevas som omodern om tre-fyra år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super-tv till Sverige i höst

 

2005-02-02: Carl Thulin

 

Det högupplösta tv-formatet HDTV kommer till Sverige redan till hösten. Canal Digital kommer att dra igång en ny kanal och Wallenbergkontrollerade Comhem kommer att erbjuda super-tv-formatet till alla sina kabelkunder.

 

Nu kan tv- och teknikfantaster börja se fram emot tv-sändningar som höjer bildkvaliteten rejält. High Defenition Tv, HDTV, har hittills varit ett framtidsprojekt som bara ett fåtal tv-aktörer i Europa lovat konsumenterna. Men nu förbereder både Canal Digital och Comhem lanseringar av HDTV.

 

"Vi kommer att lansera HDTV den 1 september i år", säger Jarl Söderman, operativ chef på Canal Digital.

 

Det är en helt ny kanal som kommer att lanseras och Jarl Söderman lovar både film och sport i det högupplösta format.

 

"Ja, men vi kommer också att visa naturprogram. Discovery gör till exempel naturfilmer i HDTV", säger han till di.se.

 

Kanalen, som ännu inte är döpt, kommer att lanseras i samarbete med Canal Plus och distribueras med satellit. För det krävs en speciell mottagarbox. Canal Digital kommer att "ombesörja" att det finns boxar i handeln till september.

 

HDTV kräver tre till fyra gånger så mycket bandbredd som en vanlig kanal, vilket gör distributionen dyrare.

 

"För konsumenten kommer kanalen att ligga i 'pay-per-view'-klass. Det blir under hundralappen per månad", säger Jarl Söderman.

 

Han vill inte ge några prognoser för hur många konsumenter som kommer att köpa den nya kanalen.

 

Gunnar Asp, VD för Comhem som ägs av riskkapitalbolaget EQT, pekar på trenden med allt större tv-apparater i hemmen.

 

"HDTV kommer starkt i Europa på grund av bildkvaliteten, pådrivet av hemmabio och platta skärmar", säger han till di.se.

 

Bolaget testar för närvarande HDTV och räknar med att senare i år kunna erbjuda alla sina kabelkunder formatet. När det gäller innehåll är han dock förtegen.

 

"Det finns några spelare i Europa som arbetar med innehåll. Fotbolls-VM nästa år kommer att spelas in i HDTV, vilket kommer att leda till efterfrågan."

 

Gunnar Asp håller med om att HDTV tar betydligt mycket mer kapacitet i anspråk, men han vill inte säga hur det kommer påverka prissättningen av Comhems HDTV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hehe, jag borjar bli lite stirrig over att fa flytta hem till Sverige igen.

 

har tidigare inte kunnat kopa nagot kul eftersom man bara var hemma i Sverige i ca 2,5 manader om aret.

 

Dock skall man inforskaffa sig en massa nytt nu

 

T.ex. en plasma TV.

 

Lank

 

Denna verkar vara grymt prisvard.

 

Vad sager ni som ar experter? (eller maste jag ga till DVDforum och fraga dem ;))[/url]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent generellt skulle jag inte köpa en 42' plasma i den prisklassen.

Har desutom aldrig hört talas om märket Medialine.

 

Du får nog lägga upp runt 25 000:- om du är ute efter en bra plasma.

Jag hade kollat på någon av Panasonics modeller som t ex Panasonic TH-37/42 PA50 som kostar just 25 000:-.

 

Tycker Prisjakts forum är snäppet bättre än dvdforum:

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showforum=40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angaende PA50E

 

Kan bestallas fran tyskland for under 1700 euro

 

Lank

 

fan vad man blir sugen

 

Kanonbra pris. Lite lurigt med garanti och frakten kan tyckas.

Men jag har för mig panna har någon global garanti över hela världen.

 

jo, det ar global garanti pa pana grejjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skulle vilja ha en plasma i en prisklass för sig borde man kanske kolla på LGs 71".

 

LG MW-71PY10 71" plasma

1920x1080 16:9 800cd/m2 1000:1 PiP Split picture VGA DVI

 

Produktbeskrivning: LG MW 71PY10 - plasmapanel - PDP - 71"

Fjärrkontroll: Vanlig fjärrkontroll

Typ av produkt: Plasmapanel - färg

Dimensioner (BxDxH): 175 cm x 9.9 cm x 98.3 cm

Vikt: 88.3 kg

Diagonal storlek: 71"

PC Interface: DVI

Teknik Plasma (PDP)

Bildkvot: 16:9

Läge för ljudutgång: Stereo

 

 

Priset landar på drygt 400 000:- (exkl. moms)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men seriöst, ni kan ju inte köpa LCD/Plasma med så låg upplösning. 1280x720 ska det (minst) vara. Annars kan jag rekommendera att köpa projektor istället för TV ;)

 

Jag står i valet och kvalet mellan LCD och plasma. Kan du förklara vad grejen är med projektor. Både när det gäller bild och det praktiska som att ha den i en etta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...