Gå till innehåll

spelar jag AA för hårt?


Söder1491911528

Recommended Posts

jag väljer alltid att raisa upp det så mycket som möjligt med AA. om alla kastat fram till mig fyrdubblar jag bb. om någon redan gjort det raisar jag igen. detta leder till att jag sällan ser floppen med AA utan plockar upp en ganska liten pot pre flopp. tror det var doyle brunson som skrev att med AA vinner man antingen en liten pot lr fölorar en stor. tror att det ligger mycket i detta men efter att ha plockat upp fem st AA på en timma och plockat hem blindsen alla gångerna tjäns det som ett stort slöseri. spelar jag dom för hårt?

 

spelar nl 6-max ganska lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag väljer alltid att raisa upp det så mycket som möjligt med AA. om alla kastat fram till mig fyrdubblar jag bb. om någon redan gjort det raisar jag igen. detta leder till att jag sällan ser floppen med AA utan plockar upp en ganska liten pot pre flopp. tror det var doyle brunson som skrev att med AA vinner man antingen en liten pot lr fölorar en stor. tror att det ligger mycket i detta men efter att ha plockat upp fem st AA på en timma och plockat hem blindsen alla gångerna tjäns det som ett stort slöseri. spelar jag dom för hårt?

 

spelar nl 6-max ganska lågt.

 

Lär mig, fick AA 1 gång på 3h igår. (6 bord)

 

Fortsätt spela AA som du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om du hela tiden vinner potten utan showdown med AA är det precis så du ska spela allt annat också.

 

Spelarna kommer dock anpassa sig efter en stund, och då blir det en balansgång. Men vad jag menar är att om dom ständigt foldar till din selektiva aggression så har du en massa värde att plocka där med any-two.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni har nog rätt i det att jag har en för tight image. men det finns ingen anledning att spela AA på annat sätt än superaggro elle?

 

Om det är ett sjukt aggro bord och jag är "säker" att en spelare efter mig raisar, så har jag ibland UTG-limpat dem. Men det är bara för att jag spelar på låga stakes (0.25/0.5) och det då är ovanligt att folk reraisar pre, däremot raisar de gärna mot en limpare.

 

När jag skottar på högre stakes blir man ju reraisad ändå, så då är monsterlimpen både onödig och dessutom ganska genomskinlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga att du pre både kan höja och syna med AA. Höj oftare, kanske 70-30 eller liknande. Höjningen är så klart att föredra. Testa att höja till 2,5 lr 3 bb och se om du får fler syner. Du vill ju så klart inte slarva bort den bästa starhanden i holdem! Så försök ta ner på aggressiviten, det är dessutom lätt att sätta dig på en bra hand,som AA lr kanske KK, om du raisar och sen re-re-raisar med AA. Ta en flopp och spela sen, jag menar, har du maskerat styrkan till post flopp så är det en fördel då du kan checka och ta det lungt och låta dina motspelare få några sylar i vädret. Iofs finns risken att de träffar 2 par lr bättre och det måste du själv avgöra om de gjort lr ej.'

Men höj med AA om det är från Dealern (och cut-off?) då du "förväntas" höja och oftast höjer med ingenting/medelkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag väljer alltid att raisa upp det så mycket som möjligt med AA. om alla kastat fram till mig fyrdubblar jag bb. om någon redan gjort det raisar jag igen. detta leder till att jag sällan ser floppen med AA utan plockar upp en ganska liten pot pre flopp. tror det var doyle brunson som skrev att med AA vinner man antingen en liten pot lr fölorar en stor. tror att det ligger mycket i detta men efter att ha plockat upp fem st AA på en timma och plockat hem blindsen alla gångerna tjäns det som ett stort slöseri. spelar jag dom för hårt?

 

spelar nl 6-max ganska lågt.

 

Min personliga åsikt som jag kör rätt hårt på själv är att man aldrig kan spela en AA för hårt. Bryr mig inte särskilt mycket om de foldar till en hård trebet pre. Vill låta dem göra misstagen. Skulle de syna vill jag vara committad till potten och viker under väldigt få omständigheter för ett floppställ (med undantag för exempelvis 9-10-J-floppar i samma färg då man inte har den färgen, osv.). Givetvis är det en bra idé att trebetta andra händer också så att du väl har möjlighet att få action när du väl börjar veva med dina ess. Felspelade ess är några av de dyraste händerna man kan spela. Jag har gång och återigen sett folk som inte kan vika essen för fulla inköp efter att ha limpat före floppen. Detta är ingenting annat än svagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni har nog rätt i det att jag har en för tight image. men det finns ingen anledning att spela AA på annat sätt än superaggro elle?

 

OM du är duktig postflop å kan lägga AA senare i handen kan du kasta in en limp ibland,, Kommer du aldrig lägga AA postflop fortsätt raisa stort jämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas ni snackar fullring här?

Eftersom jag gissar att ni aldrig limpar i SH (?), så låter det väldigt konstigt att göra det helt plötsligt med AA.

 

Vidare köper jag inte riktigt att spela AA långsamt överhuvudtaget. Visst finns det olika spelstilar och sådär, men är det inte bättre att rätta till övriga händer istället, om nu rangen är "trasig"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte heller att det är så smart att limpa med AA på grund av att man nästan aldrig limpar i sh. så varför göra något avvikande, detta får bara folk att börja tänka det sista man vill när man sitter på AA. det samma tycker jag gäller att raisa med 2.5-3 gånger bb. det ser konstigt ut.

om man inte får in mycket deg innan floppen tappar dom stor del av styrkan. om ett A faller på floppen dödar det nästan all action så till vida inte fi också träffar ett set och det måste väll vara drygt 90 mot 1 att det ska hända. om vi inte träffar vårt set på floppen kommer vi inte få betalt av någon sämre hand än möjligen KK. detta är ju inget nytt direkt men det stärker ju onekligen teorin om att man måste spela AA aggresivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga att du pre både kan höja och syna med AA. Höj oftare, kanske 70-30 eller liknande. Höjningen är så klart att föredra. Testa att höja till 2,5 lr 3 bb och se om du får fler syner. Du vill ju så klart inte slarva bort den bästa starhanden i holdem! Så försök ta ner på aggressiviten, det är dessutom lätt att sätta dig på en bra hand,som AA lr kanske KK, om du raisar och sen re-re-raisar med AA. Ta en flopp och spela sen, jag menar, har du maskerat styrkan till post flopp så är det en fördel då du kan checka och ta det lungt och låta dina motspelare få några sylar i vädret. Iofs finns risken att de träffar 2 par lr bättre och det måste du själv avgöra om de gjort lr ej.'

Men höj med AA om det är från Dealern (och cut-off?) då du "förväntas" höja och oftast höjer med ingenting/medelkort.

 

 

Men nej nej nej. Man ska spela AA hårt i sh, att limpa dem för att i värsta fall få se en flop med 3-5 andra spelare är inte lockande. Betsize på 2,5 x bb är för lågt, särskilt om man sitter i tidig position och riskerar att få många syner. Alltså det hela går ju ut på att du inte vill spela mot många spelare med AA.

 

Säg att du låter bli att höja med AA och 2 fi limpar in med 33 och 78suited efter dig. Du vinner inprincip aldrig en stor pott mot dessa händer och riskerar att förlora en stor pott mot båda två. Om du däremot höjer till 4xbb så får du in 6bb extra och bildar en större pott pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte heller att det är så smart att limpa med AA på grund av att man nästan aldrig limpar i sh. så varför göra något avvikande, detta får bara folk att börja tänka det sista man vill när man sitter på AA. det samma tycker jag gäller att raisa med 2.5-3 gånger bb. det ser konstigt ut.

om man inte får in mycket deg innan floppen tappar dom stor del av styrkan. om ett A faller på floppen dödar det nästan all action så till vida inte fi också träffar ett set och det måste väll vara drygt 90 mot 1 att det ska hända. om vi inte träffar vårt set på floppen kommer vi inte få betalt av någon sämre hand än möjligen KK. detta är ju inget nytt direkt men det stärker ju onekligen teorin om att man måste spela AA aggresivt.

Du verkar ha en rätt sund inställning, så second guessa inte så mycket där. Låter som du spelar AA vettigt som det är.

 

Sedan ska man inte glömma att AA bara är en specifik hand, och det viktiga är egentligen helheten. Vad har man för range i vilken position och vilket läge... Det blir en balansgång mellan metagame/faktiskt värde. Om du får ständiga rundfolds när du höjer AA väger du för mycket mot faktiskt värde - blir lättläst - och borde öppna upp din range. Öppnar du 79o UTG som standard är det tvärt om, och borde tighta till det eftersom din range är för bred och därför lätt att abusa även då.

 

Men allmänt om det är så tighta bord som det låter så borde du höja nästan allt tills folk börjar syna dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker som många andra här att du bör spela AA hårt om tex mp limpar han är en svag spelare då skulle jag nog höj minst 4,5xbb. Men om han är riktigt callingstation så kan du ju höja lite mer för att få in mer pre flopp vilket gör att det blir lättare att spela på floppen och störe risk att du tar hans pengar på floppen (eller dom andra gatorna). Sedan sa du att dom folda ofta då måste du givetvis blanda in lite andra händer också tex mp limpar in han är svag men inte callingstation då kan du isolerar han om du har bra pos med tex J-10 till 4,5xbb. Men om en callingstation limpar in från mp bör du nog ha litte tajtare rang än j-10 då är det nog bättre att bara limpa med medd j-10 men när du har en hyfsad hand så bör du nog höja lite mer.

 

hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de alltid foldar när du rejsar med AA rejsar du för få händer. Rejsa fler händer. Om de fortsätter att folda så blir du rik på blindsen men oftast börjar de syna eller spela tillbaka (om de är duktiga) och då kan du få betalt för dina monster.

 

 

Förstår inte, om man möter någon som BARA raisar AA då vill man ju absolut syna 4x med any two i princip. Sjuka implicita om det är åtminstonde 100bb stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte heller att det är så smart att limpa med AA på grund av att man nästan aldrig limpar i sh. så varför göra något avvikande, detta får bara folk att börja tänka det sista man vill när man sitter på AA. det samma tycker jag gäller att raisa med 2.5-3 gånger bb. det ser konstigt ut.

om man inte får in mycket deg innan floppen tappar dom stor del av styrkan. om ett A faller på floppen dödar det nästan all action så till vida inte fi också träffar ett set och det måste väll vara drygt 90 mot 1 att det ska hända. om vi inte träffar vårt set på floppen kommer vi inte få betalt av någon sämre hand än möjligen KK. detta är ju inget nytt direkt men det stärker ju onekligen teorin om att man måste spela AA aggresivt.

 

144:1 har jag fått lära mig att det är vid fullring att två spelare vid bordet som ser en flop med varsit pocket båda träffar set. Tror de då räknade på odsen 1. att minst två spelare ska ha just pocket, 2. att båda träffar set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...