Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Finns det nagot enkelt satt att rakna ut(eller nagon bra tumregel) huruvida ens hand slar en sarskild distribution?

Horde nagon saga att TT slar handrangen 88+, AJ+... men det later ju mycket markligt med tanke pa att bara 88 och 99 som ligger efter rejalt.

Postad
Vad menar du med "slår"?

ja, det ar ju en javligt bra fraga faktiskt. "Slår" som i att ha en hand som vinner over 50% av ggr mot distributionen?

a) 51% till att borja med da...

b) 55%

c) 60%

(eller var fragan riktad till bjorn som fegade bort sitt inlagg?)

Postad

Ja, det enkla svaret har du redan fått: pokerstove, som även kan användas till att analysera livespel. :-P Kollar du i pokerstove ser du att du hade rätt: TT är knapp underdog mot {88+, AJ+}.

Dock bygger ju pokerstove på att handen går till showdown så det passar i praktiken bäst för all-in beslut. Om stackarna är stora i förhållande till potten tillkommer ju svårigheten att spela TT när överkorten triller ner på bordet. Och hur TT då står sig (vid olika linjer) blir väl en empirisk fråga som man kanske bör använda databaser för att kolla upp, om man nu orkar med sådant.

Postad

Jo, jag har som forstatt att det hela mest handlar om all in-situationer...

Men sag att jag spelar cashgame, drabbas av en motspelares allin, da behover jag inte ha mer info an att jag har equity i potten.

Mitt problem ar bara det, att aven om jag tycker mig kunna satta Fi pa en HD, sa ar det svart att avgora om min hand ligger fore lik forbannat.

Sa det enda radet jag kan fa ar att ga pa feeling och be till pokergudarna att jag har ratt, och sedan kolla i pokerstove och forsoka nota in siffrorna?

Postad
Mitt problem ar bara det, att aven om jag tycker mig kunna satta Fi pa en HD, sa ar det svart att avgora om min hand ligger fore lik forbannat.

Ja det är svårt att hamna rätt (tycker jag). Och du måste förstås även ta hänsyn till pottoddsen.

Postad

Ja såvida du har en draghand är det ju enkelt.

I övrigt går det också att bestämma hyffsat med vilken hand som helst, vilket jag tror du är ute efter. Såg en video om det på deucescracked.com i deras filmserie om pokermatte.

Har dock glömt hur man gjorde.

Postad

Det finns en beskrivning för ett förenklat sätt att räkan ut hur du står mot en range postflopp i nån av Harrington-böckerna. Inte säker på vilken, men du får väl bläddra igenom dom, å om du inte har dom är det ytterst värt att köpa dom...