Gå till innehåll

Bubbelspel - När FI inte begriper...


Wiznakh

Recommended Posts

Kvarsittning för alla som inte direkt förstår att det är dåligt att ha en snubbe som synar för många pushar till vänster om sig på bubblan.

 

Hint: Folk som tappar värde behöver inte nödvändigtvis ge det till den andre spelaren i potten om det är turre.

 

Om det är 10-pers i en tävling med 9 lika stora priser* så har jag hellre Phil Ivey/PA till vänster än en snubbe som synar 100% av mina pushar**.

 

Jessica: 3-2 är inte bra nog att vara all-in i bubblan på en sng med 5-3-2 i priser.

 

Skogis: Ja, det finns lite teckning för spitecall-tänkandet. Om du kör $100+ på stars är jag rätt säker på att du spelar mot en del bra snubbar som kör på det. Det är lite samma resonemang som när USA och Soviet körde på mutually assured destruction-doktrinen.

 

* Sng-bubblan har rätt mycket gemansamt med den här situationen. Mtt-bubblor, not so much.

 

** Ja, jag vet att en snubbe som synar 100% av mina pushar i praktiken skulle vara bättre värde än Phil Ivey eftersom han skulle busta ut sig själv, eller någon annan, rätt kvickt i andra potter. Det är inte poängen.

 

3-2 inte nog bra för 5-3-2 inte bra kan du inte säga såvida du inte har en funktion som förklarar heros chanser till 5-3-2 vid vinst. Dessutom kommer alla fi ofta folda. Om vi säger alla spelare är lika bra kvar och hero vinner allin med 4 kvar så förhåller sig stackarna såhär:

 

Fi1 = 4000

Fi2 = 4000

Hero = 8000

 

Om vi sätter deras chanser att vinna som x1,x2,h och antar x1+x2 = h = 0,5. Om hero ej vinner så antar vi han kommer 2a lika ofta som 3a.

 

EMV(h=0,5) = 0,6 (0,5*5+0,25*3+0,25*2 = 2,25

EMV(h=0,25 dvs 4 spelare kvar alla lika bra) = 0,25*(5+3+2+0) = 2,5

 

Modellen min visar att man tjänar på att ta 60/40 läge. Dock är den fruktasvärt bristfällig och resultatet är garanterat inte rätt men ger en fingervisning att det inte är helt tokig. Lägg dessutom till en paramter som ökar ditt EMV då alla foldar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3-2 inte nog bra för 5-3-2 inte bra kan du inte säga såvida du inte har en funktion som förklarar heros chanser till 5-3-2 vid vinst. Dessutom kommer alla fi ofta folda. Om vi säger alla spelare är lika bra kvar och hero vinner allin med 4 kvar så förhåller sig stackarna såhär:

 

Fi1 = 4000

Fi2 = 4000

Hero = 8000

 

Om vi sätter deras chanser att vinna som x1,x2,h och antar x1+x2 = h = 0,5. Om hero ej vinner så antar vi han kommer 2a lika ofta som 3a.

 

EMV(h=0,5) = 0,6 (0,5*5+0,25*3+0,25*2 = 2,25

EMV(h=0,25 dvs 4 spelare kvar alla lika bra) = 0,25*(5+3+2+0) = 2,5

 

Modellen min visar att man tjänar på att ta 60/40 läge. Dock är den fruktasvärt bristfällig och resultatet är garanterat inte rätt men ger en fingervisning att det inte är helt tokig. Lägg dessutom till en paramter som ökar ditt EMV då alla foldar.

 

Hela modellen faller ju på att det INTE är så att alla spelare är lika bra. Det är väl det hela frågeställningen handlade om min vän? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du sätter han på en range som infattar A5 och KJ så vore det väldigt fel att lägga ATs i detta läge, även om du riskerar att bubbla. Vinner du handen så ökar dina chanser markant att vinna turneringen och det är ju absolut +ev att trycka mot hans range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum kvarstår att skulle du "veta" att nån annan kommer ställa typ inom nåt varv och få syn av dåren så är ju det soklar fold, bara att vika. Frågeställningen blir ju, hur ofta kan jag folda mig in i pengar och ändå ha stack nog att utmana förstaplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Det här är ett ännu intressantare frågeställning i en satellitbubbla, med säg tre priser och fyra jämnstora stackar. I en SnG har du i alla fall fördelen av att din chans att komma på plats 1/2 öker rejält om du dubblar upp, i satelliten finns inte den parametern. Här är det rejält mycket bättre att låta "idioten" ta en flipp mot någon av de andra kompetenta spelarna. Problemet är bara den att de andra spelarna också listar ut detta, och så går "idioten" vidare på grud av att ni väntar ut varandra..

 

Men om idioten spelar efter detta är han då en idiot? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...