Stormen_Per Postad 30 Juni , 2008 Rapport Postad 30 Juni , 2008 Är de vektajta så får du nog tyvärr själv lösa det... ???????????????? Tyvärr? Det är ju helt underbart med weaktighta motståndare. Citera
Matfrid Postad 30 Juni , 2008 Rapport Postad 30 Juni , 2008 PS I fullring så är inte 77% så jättebra då medel är 75% i fullring. Jag förstår inte. Fullring - tio spelare, 3 priser. 75% chans att få pris...hm... Citera
Fnii! Grrp! Postad 30 Juni , 2008 Rapport Postad 30 Juni , 2008 Jag förstår inte. Fullring - tio spelare, 3 priser. 75% chans att få pris...hm... På bubblan gäller det. 3/4 om jämna stackar och skills. Citera
Jessica Postad 30 Juni , 2008 Rapport Postad 30 Juni , 2008 Kvarsittning för alla som inte direkt förstår att det är dåligt att ha en snubbe som synar för många pushar till vänster om sig på bubblan. Hint: Folk som tappar värde behöver inte nödvändigtvis ge det till den andre spelaren i potten om det är turre. Om det är 10-pers i en tävling med 9 lika stora priser* så har jag hellre Phil Ivey/PA till vänster än en snubbe som synar 100% av mina pushar**. Jessica: 3-2 är inte bra nog att vara all-in i bubblan på en sng med 5-3-2 i priser. Skogis: Ja, det finns lite teckning för spitecall-tänkandet. Om du kör $100+ på stars är jag rätt säker på att du spelar mot en del bra snubbar som kör på det. Det är lite samma resonemang som när USA och Soviet körde på mutually assured destruction-doktrinen. * Sng-bubblan har rätt mycket gemansamt med den här situationen. Mtt-bubblor, not so much. ** Ja, jag vet att en snubbe som synar 100% av mina pushar i praktiken skulle vara bättre värde än Phil Ivey eftersom han skulle busta ut sig själv, eller någon annan, rätt kvickt i andra potter. Det är inte poängen. 3-2 inte nog bra för 5-3-2 inte bra kan du inte säga såvida du inte har en funktion som förklarar heros chanser till 5-3-2 vid vinst. Dessutom kommer alla fi ofta folda. Om vi säger alla spelare är lika bra kvar och hero vinner allin med 4 kvar så förhåller sig stackarna såhär: Fi1 = 4000 Fi2 = 4000 Hero = 8000 Om vi sätter deras chanser att vinna som x1,x2,h och antar x1+x2 = h = 0,5. Om hero ej vinner så antar vi han kommer 2a lika ofta som 3a. EMV(h=0,5) = 0,6 (0,5*5+0,25*3+0,25*2 = 2,25 EMV(h=0,25 dvs 4 spelare kvar alla lika bra) = 0,25*(5+3+2+0) = 2,5 Modellen min visar att man tjänar på att ta 60/40 läge. Dock är den fruktasvärt bristfällig och resultatet är garanterat inte rätt men ger en fingervisning att det inte är helt tokig. Lägg dessutom till en paramter som ökar ditt EMV då alla foldar. Citera
Fnii! Grrp! Postad 30 Juni , 2008 Rapport Postad 30 Juni , 2008 Och enligt ICM har man .25 resp .38 i värde och behöver 67% PE för att ta en flip utan overlay. Citera
Wiznakh Postad 30 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 30 Juni , 2008 3-2 inte nog bra för 5-3-2 inte bra kan du inte säga såvida du inte har en funktion som förklarar heros chanser till 5-3-2 vid vinst. Dessutom kommer alla fi ofta folda. Om vi säger alla spelare är lika bra kvar och hero vinner allin med 4 kvar så förhåller sig stackarna såhär: Fi1 = 4000 Fi2 = 4000 Hero = 8000 Om vi sätter deras chanser att vinna som x1,x2,h och antar x1+x2 = h = 0,5. Om hero ej vinner så antar vi han kommer 2a lika ofta som 3a. EMV(h=0,5) = 0,6 (0,5*5+0,25*3+0,25*2 = 2,25 EMV(h=0,25 dvs 4 spelare kvar alla lika bra) = 0,25*(5+3+2+0) = 2,5 Modellen min visar att man tjänar på att ta 60/40 läge. Dock är den fruktasvärt bristfällig och resultatet är garanterat inte rätt men ger en fingervisning att det inte är helt tokig. Lägg dessutom till en paramter som ökar ditt EMV då alla foldar. Hela modellen faller ju på att det INTE är så att alla spelare är lika bra. Det är väl det hela frågeställningen handlade om min vän? Citera
bazooka Postad 6 Juli , 2008 Rapport Postad 6 Juli , 2008 om du sätter han på en range som infattar A5 och KJ så vore det väldigt fel att lägga ATs i detta läge, även om du riskerar att bubbla. Vinner du handen så ökar dina chanser markant att vinna turneringen och det är ju absolut +ev att trycka mot hans range. Citera
sulla Postad 14 Juli , 2008 Rapport Postad 14 Juli , 2008 Faktum kvarstår att skulle du "veta" att nån annan kommer ställa typ inom nåt varv och få syn av dåren så är ju det soklar fold, bara att vika. Frågeställningen blir ju, hur ofta kan jag folda mig in i pengar och ändå ha stack nog att utmana förstaplatsen. Citera
Captain Morgan Postad 17 Juli , 2008 Rapport Postad 17 Juli , 2008 Jag fattar inte ens hur du kan fundera på om det är rätt att pusha med 88+AT+ på knappen med dom blindsen och stackarna. Jag skulle tom synat en push i samma situation med de händerna. Citera
Mjukis Postad 5 Augusti , 2008 Rapport Postad 5 Augusti , 2008 Det här är ett ännu intressantare frågeställning i en satellitbubbla, med säg tre priser och fyra jämnstora stackar. I en SnG har du i alla fall fördelen av att din chans att komma på plats 1/2 öker rejält om du dubblar upp, i satelliten finns inte den parametern. Här är det rejält mycket bättre att låta "idioten" ta en flipp mot någon av de andra kompetenta spelarna. Problemet är bara den att de andra spelarna också listar ut detta, och så går "idioten" vidare på grud av att ni väntar ut varandra.. Men om idioten spelar efter detta är han då en idiot? Citera
Recommended Posts