Gå till innehåll

Hur "normalt" är detta?


Mr_Tight

Recommended Posts

Har haft en tung månad och sitter nu och går igenom siffror, kurvor och spelade händer. Nedanstående bild är hela månadens spel på PLO100 usd shorthanded.

 

Jag har aldrig varit någon anhängare av rigg-toerier och sånt skit.

Inte heller ute och letar medlidande.

 

 

Tror också att de flesta pokerspelare underskattar variansen men undrar ändå om nedanstående är att betrakta som "varians i hyfsat normal form".

Ungefär hur sannolikt är det att ligga 20 fulla inköp under EV på >600 all-ins på 20k händer? (ligger det inom 99%-intervallet t.o.m kanske?)

 

 

Har ej räknat på det men spontant "känns" det som för mycket... Någon som kan upplysa mig?

 

Är detta en freak-occurance som jag förhoppningsvis aldrig mer behöver uppleva?

Är detta 100% normalt och något jag kommer se flera gånger per år?

 

 

XgpkiamOH.jpg

 

 

(...eller ska jag faktiskt börja tro på rigg, har torskat i princip veranda all-in mot fisk/nya spelare, mot övriga stammisar är utfallet normalt)

 

 

 

Vettiga svar med matematiskt anknytning uppskattas.

 

Någon med goda statistikkunskaper som kan ge mig lite sannolikhetstal för perioder som denna. Ligger den i normalkurvans absoluta yttersta kant eller är det bara vardag.... (P=??)? Lite vetenskapliga fakta/argument skulle uppskattas! Tyckande undanbeds ;)

 

Vill ha bättre koll på "downswingsannolikheter" för att veta vad som är rimligt att förvänta sig framöver.

 

Någon som har egna exempel med siffror/grafer? Posta gärna

 

 

 

 

/Mr Tight

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har vunnit 45% av de händer du är favorit i när pengarna åkt in. Skulle inte tro att det är så ovanligt alls när det gäller omaha där man oftast inte är så stor favorit. Men normalt bör man ju vinna i alla fall mer än hälften av gångerna. Ponera att du varit favorit med 51/49 i samtliga fall så bör du ju rimligtvis vinna 51 gånger, men så är det bara ett sample på 600 tillfällen.

 

Sammanfattningsvis: get used to it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har vunnit 45% av de händer du är favorit i när pengarna åkt in. Skulle inte tro att det är så ovanligt alls när det gäller omaha där man oftast inte är så stor favorit. Men normalt bör man ju vinna i alla fall mer än hälften av gångerna. Ponera att du varit favorit med 51/49 i samtliga fall så bör du ju rimligtvis vinna 51 gånger, men så är det bara ett sample på 600 tillfällen.

 

Sammanfattningsvis: get used to it.

 

Vad får du 45% ifrån?

Grafen visar EV vilket tar hänsyn till hur stor favorit jag är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon enda person kan visa en bild där det där programmet visar att han gått lika mycket över förväntat EV över lika många händer så ska jag gladeligen börja tro på att det fungerar. Som folk tidigare påpekat så verkar det alltid visa att man ligger under.

 

Se "blå toppar" i grafen vid t.ex. 200, 400, 800, 2400 resp 2600.

Nedan är större delen av HH i min databas t.o.m början på juni.

(senaste tidens idiot-varians/cp-rigg ej med)

 

Att PokerEV funkar tror jag, nedanstående graf borde funka delvis som bevis.

 

(spelade högre i början på året vilket är anledningen till de större nettoavvikelserna)

 

 

hypKLQQiL.jpg

 

 

Någon med goda statistikkunskaper som kan ge mig lite sannolikhetstal för perioder som den i första grafen jag postade? Ligger den i normalkurvans absoluta yttersta kant eller är det bara vardag.... (P=??)? Lite vetenskapliga fakta/argument skulle uppskattas! Tyckande undanbeds ;)

 

Vill gärna ha koll på siffrorna för att veta vad som är rimligt att förvänta sig framöver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att du med senaste PokerEv kan se hur stor sannolikhet det är att samma sak upprepar sig. Du kan checka i Probability under fliken luck graphs.

 

Såg en på 2+2 som låg 62 inköp under expected och han låg på 0.0039% sannolikhet, dvs på en population på 100 000 var han en av de fyra mest otursförföljda.

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showthread.php?t=230387

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sorry blev en nolla för lite. Har fixat det nu.

 

Tack för svaret och länken! Grafen på 2+2 är ju 100% sjuk och får min att framstå som peanuts. Precis som du säger kan man ju kolla sannolikheten i PokerEV. Sannoliheten för min downswing nu i helgen låg på 6% vilket var högre än jag trodde. Hade alltså lurat mig själv och trodde den var avsevärt lägre.

 

 

 

Som jag sa innan är det rätt standard och det händer några gånger/år om man spelar många händer. :-)

 

 

Japp, bara att sväja mototen och le ändå :)

 

 

På omaha är det bra jävla galet

 

Det menar du inte....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

 

Spelar du på svs blir väl pokerEv lite cp eftersom förloraren muckar sin hand?

 

Jo så borde det vara men jag spelar på ongame ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon enda person kan visa en bild där det där programmet visar att han gått lika mycket över förväntat EV över lika många händer så ska jag gladeligen börja tro på att det fungerar. Som folk tidigare påpekat så verkar det alltid visa att man ligger under.

 

pcurverr8.th.png

running soooo good...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ser den där grafen känner jag för att ge dig en rejäl omgång stryk ;-)

 

Men det är inte bara tur, jag är skicklig också :mrgreen:

 

Seat 1: Daantje72 ($368.50 in chips)

Seat 2: alejandra36 ($1903.25 in chips)

Seat 3: Hero ($2306.15 in chips)

Seat 4: 2-snitzels ($379.40 in chips)

Seat 5: mvanBommelll ($824.10 in chips)

Seat 6: nomoreaces ($365 in chips)

Daantje72: posts small blind $3

alejandra36: posts big blind $6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero 6 of Clubs7 of Hearts7 of Spades5 of Hearts

Hero: raises $15 to $21

2-snitzels: folds

mvanBommelll: folds

nomoreaces: folds

Daantje72: folds

alejandra36: raises $45 to $66

Hero: calls $45

*** FLOP *** 6 of Spades7 of Clubs7 of Diamonds

alejandra36: bets $132

Hero: calls $132

*** TURN *** 6 of Spades7 of Clubs7 of DiamondsKing of Spades

alejandra36: bets $396

Hero: calls $396

*** RIVER *** 6 of Spades7 of Clubs7 of DiamondsKing of SpadesJack of Spades

alejandra36: bets $1188

Hero: raises $524.15 to $1712.15 and is all-in

alejandra36: calls $121.25 and is all-in

Uncalled bet ($402.90) returned to Hero

*** SHOW DOWN ***

Hero: shows 6 of Clubs7 of Hearts7 of Spades5 of Hearts (four of a kind, Sevens)

alejandra36: mucks hand

Hero collected $3806.50 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot $3809.50 | Rake $3

Board 6 of Spades7 of Clubs7 of DiamondsKing of SpadesJack of Spades

Seat 1: Daantje72 (small blind) folded before Flop

Seat 2: alejandra36 (big blind) mucked 5 of Spades6 of HeartsAce of SpadesAce of Diamonds

Seat 3: Hero showed 6 of Clubs7 of Hearts7 of Spades5 of Hearts and won ($3806.50) with four of a kind, Sevens

Seat 4: 2-snitzels folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: mvanBommelll folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: nomoreaces (button) folded before Flop (didn't bet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som orkar förklara hur man avläser denna graf/kurva samt vad den innebär?

 

Han har haft ett rejält flyt i allin situationer. Han tillhör de 6.1% (100-93.9) mest tursamma. Om han hade legat på sin del av equity hade han vunnit $2500 så han har fått in pengarna bra, det kan jag ge honom ;-).

 

Han har med sitt flyt vunnit drygt $6000. Om han, som mig tillhört de 85% mest tursamma (15% med mest otur) hade han antagligen legat på minus...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har haft ett rejält flyt i allin situationer. Han tillhör de 6.1% (100-93.9) mest tursamma. Om han hade legat på sin del av equity hade han vunnit $2500 så han har fått in pengarna bra, det kan jag ge honom ;-).

 

Han har med sitt flyt vunnit drygt $6000. Om han, som mig tillhört de 85% mest tursamma (15% med mest otur) hade han antagligen legat på minus...

 

Menar du att ju bättre man får in pengarna desto bättre blir denna kurva?

Så om jag spelar urtight och bara är allin som jättefavorit så blir den automatiskt så här?

Verkar ju konstigt i så fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att ju bättre man får in pengarna desto bättre blir denna kurva?

 

Nope, kurvan blir bättre om du vinner mer än din beskärda del (equity). För att kunna göra en rättvis uträkning måste vi dock få se FIs hand alla gånger vi är all in.

 

Flera siter visar bara FIs hand när FI vinner men inte när FI förlorar (om han inte sitter före oss eller nått sånt) och då blir uträkningarna felaktiga. Detta gäller för prima och boss (ink SvS) och om inte jag minns fel även ongame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...