Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar

?  

192 medlemmar har röstat

1. 1. ?

Recommended Posts

• Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej Zyr,

:h: Är man optimist så ser man ett utmärkt köpläge på börsen och går lång i aktier.

:s: Är man negativt så ser man att börsen kan tappa nästan 40% ytterligare om fallet blir lika stort som under 1929-1932 och därmed köper man bear eller blankar för glatta livet.

:d: Är man däremot en swingpjatt så ser tiderna ljusa ut med en fortsatt extremt volatil börs.

:c: Är man däremot som mig och är varken negativ eller positiv och vet varken ut eller in så köper man ränta. :mrgreen:

Vem e du Zyr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var jag lång i marknaden igen. Dock bara typ 10% (fortf 90% likvid/räntebärande) Köpte in lite Unibet i morse för 100 kr jämnt vilket jag tycker är billigt för ett bolag som ska klara en finanskris bra.

Som jag funderar annars så kommer jag att fylla på portföljen med 20% till i februari och ytterligare 20% i sommar. Vad har jag inte en susning om än och det kommer säkerligen att justeras beroende på marknadsläget.

Vill inte ha större risk i portföljen just nu.

Länk till kommentar

Jag har sagt det förr, och säger det igen. Jag ser ingen anledning att sitta på räntefonder och erhålla 3-4 procent per år när du lätt kan få det genom direktavkastning på börsen i nuläget. Du kan få det i stabila företag som spelbolag, swedish match, läkemedel, inkasso etc. Visst, vissa utdelningar ska ner men historiskt sett är utdelningar stabila över tiden medan vinsterna kan variera. Visst, tror man att börsen ska ner ytterliggare 20 %, så ska man givetvis stå utanför tills dess.

För de som har pokerpengar är det ett utmärkt tillfälle att i januari starta(?) en kapitalförsäkring för ett långsiktigt sparande. Ett alldeles utmärkt tillfälle.

Däremot så tror jag att den historiska avkastningen som erhållits över en 50 års-period (12 procent brukar nämnas) är ett historiskt mått och kommer att vara lägre i framtiden. En anledning till att den uppkom, i min mening, var en kraftig omfördelning av pengar till aktier från t.ex. pensionssystem.

Länk till kommentar

Jag har sagt det förr, och säger det igen. Jag ser ingen anledning att sitta på räntefonder och erhålla 3-4 procent per år när du lätt kan få det genom direktavkastning på börsen i nuläget. Du kan få det i stabila företag som spelbolag, swedish match, läkemedel, inkasso etc. Visst, vissa utdelningar ska ner men historiskt sett är utdelningar stabila över tiden medan vinsterna kan variera. Visst, tror man att börsen ska ner ytterliggare 20 %, så ska man givetvis stå utanför tills dess.

För de som har pokerpengar är det ett utmärkt tillfälle att i januari starta(?) en kapitalförsäkring för ett långsiktigt sparande. Ett alldeles utmärkt tillfälle.

Däremot så tror jag att den historiska avkastningen som erhållits över en 50 års-period (12 procent brukar nämnas) är ett historiskt mått och kommer att vara lägre i framtiden. En anledning till att den uppkom, i min mening, var en kraftig omfördelning av pengar till aktier från t.ex. pensionssystem.

Håller med, om man kan ta lite lite risk så är det helt fel och sätta in pengarna i räntefonder nu..

Länk till kommentar

Det gjorde jag, GAV = 75.16... Är nog ganska riskabelt men kan bli ett fint ras...

Jag undrar om du sagt detta ifall börsen i US vänt rejält uppåt istället.

Dock var det ju tydligen rätt beslut nu i efterhand.

Ligger 100% i WSIB

Här tar vi det lugnt med riskprofilen märker jag :-D

Länk till kommentar

Haha, jag älskar att läsa om dina galna placeringar :mrgreen:

Varför WSIB?

Ärligt talat, så kunde det lika gärna blivit Pearl, PA res med, men Wsib blev det efter smalanalys, såsom att de hade rapporterat, samt visat en bra vinst.Det sades även att företaget skulle stå starkt även med oljan på dagens kurser, som då var runt 40-50$. Så en liten oljerekyl till kanske 55-60 så är affären med lätthet i hamn. :-)

Den var nere och vänder på 2,15 2ggr förra veckan (fredags senast) köpte i fredags på 2,20.

Ja det är risky jag vet djens =), men inte fullt belånad denna gång, bara pytte lite. 80.000st i portföljen.

Länk till kommentar

Den kan nog mycket väl nå 3 kr, kanske.

Jag kommer inte riktigt ihåg vem det var som sa det, men nån frågade mig om Wsib runt 4-6 kr något.

Jag svarade typ:

"Kallt bolag"

Sen gick den till 7-8kr och han kom och hånade mig.

Undrar vart han är nu. Det står säkert i min arkiverade dagbok. Kan ta fram det så har vi nåt att göra ikväll, att håna någon :)

Länk till kommentar

Den kan nog mycket väl nå 3 kr, kanske.

Jag kommer inte riktigt ihåg vem det var som sa det, men nån frågade mig om Wsib runt 4-6 kr något.

Jag svarade typ:

"Kallt bolag"

Sen gick den till 7-8kr och han kom och hånade mig.

Undrar vart han är nu. Det står säkert i min arkiverade dagbok. Kan ta fram det så har vi nåt att göra ikväll, att håna någon :)

:-P vi får se vart det bär, oljan säckar ihop lite igen.

Länk till kommentar

Jag undrar om du sagt detta ifall börsen i US vänt rejält uppåt istället.

Dock var det ju tydligen rätt beslut nu i efterhand.

Haha det hade jag troligen inte gjort, ja rätt beslut men blir nog inget jätteras imorgon tyvärr, OMX verkar stark och USA lär gå upp imorgon..

Ska försöka sälja tidigt imorgon för att köpa tillbaka lite aktier..

Länk till kommentar

Haha det hade jag troligen inte gjort, ja rätt beslut men blir nog inget jätteras imorgon tyvärr, OMX verkar stark och USA lär gå upp imorgon..

Ska försöka sälja tidigt imorgon för att köpa tillbaka lite aktier..

Asiaterna förstörde :(

hoppade ur bear på 75 och in i bull på 80.10... Känns som USA kommer stiga mtp asien + europas lilla nedgång + en del kommer nog vilja komma in när bilpaketet är helt säkert + att det snart är jul haha..

Länk till kommentar

Asiaterna förstörde :(

hoppade ur bear på 75 och in i bull på 80.10... Känns som USA kommer stiga mtp asien + europas lilla nedgång + en del kommer nog vilja komma in när bilpaketet är helt säkert + att det snart är jul haha..

För tidigt anser jag.

Trenden är upp, däremot är vi överköpta i dagsperspektiv och bör konsolidera/backa lite ett tag.

Däremot så anser jag att 710 - 720 enbart är en tidsfråga innan vi når.

Däremot är jag väldigt osäker på om vi kommer orka över där.

Kanske, kanske inte. Vore skoj om vi klarade det i alla fall, då kan bearmarketrallyt verkligen börja.

Länk till kommentar

För tidigt anser jag.

Trenden är upp, däremot är vi överköpta i dagsperspektiv och bör konsolidera/backa lite ett tag.

Däremot så anser jag att 710 - 720 enbart är en tidsfråga innan vi når.

Däremot är jag väldigt osäker på om vi kommer orka över där.

Kanske, kanske inte. Vore skoj om vi klarade det i alla fall, då kan bearmarketrallyt verkligen börja.

Ja verkar ha varit lite tidigt, håller med om 710-720 och jag tror inte vi ska alltför långt ner på vägen dit, känns farligt och ligga i bear nu...

Ang bearmarketrallyt, ungefär när tror du omx bottnar på 500-400 nivåer igen?

Länk till kommentar

Köp WSIB en riktig Bulle som smakar gott :-)

Jag satt som en fågelholk då oljestatsen kom, fattade nada om varför oljesektorn drog och Brent/crude rasade samt att statsen visade sämre än väntat,dock måttligt. Priset borde ju stiga då lagrerna minskar eller ? ...vilket de gjorde 1 timma senare rejält.

Kan någon förklarar dessa rörelser, har inte ägt oljeaktier så mycket innan.

Länk till kommentar

Köp WSIB en riktig Bulle som smakar gott :-)

Jag satt som en fågelholk då oljestatsen kom, fattade nada om varför oljesektorn drog och Brent/crude rasade samt att statsen visade sämre än väntat,dock måttligt. Priset borde ju stiga då lagrerna minskar eller ? ...vilket de gjorde 1 timma senare rejält.

Kan någon förklarar dessa rörelser, har inte ägt oljeaktier så mycket innan.

Jag tror att det spekuleras pga av opec mötet som eventuellt ska dra upp oljepriset...

Aldrig WSIB igen har bränt mig rejält på det bolaget :cry:

Är riktigt sur att jag sålde av mina LUPE och behöll pearl i fredags, snacka om tabbe speciellt nu när det verkar bli mkt speccande i alla oljebolag utom pearl...

Varför tog du WSIB? Något bra argument som kan få mig köpa? Känner mig lite sugen på PARE...

btw sålde bull på 81.30 och är i princip likvid (har långa och små innehav i karo, biosensor och pearl)..

Länk till kommentar

Ja verkar ha varit lite tidigt, håller med om 710-720 och jag tror inte vi ska alltför långt ner på vägen dit, känns farligt och ligga i bear nu...

Ang bearmarketrallyt, ungefär när tror du omx bottnar på 500-400 nivåer igen?

Någon gång under 2009. Dock är jag dålig på Gann-analyser så jag ger ingen tidpunkt , men det bara vara innan sommaren är slut. Det beror lite på hur långt det här rallyt orkar.

Men vi har trots allt konsoliderat några dagar nu, om vi får ett positivt utbrott ur konsolideringen så åker vi nog upp till 720 snabbare än man kan tro.

De magiska siffrorna är 920/885 i S&P. Brott över/under dessa kommer ge en stor rörelse snabbt åt något håll. Men även om vi får negativt utbrott så "lever" julrallyt.

Min trading ur det ovan är att gå lång nu på 886 i terminerna med stoploss på 883 och en säljorder på 882.

Mål upp: 950 i första hand.

Mål ner: 850-855

Brott av 850 ser jag som att julrallyt just blev inställt.

edit: and I am out på 899 och norska bullar sålda. Jag gillar inte hur vi blev överköpta så pass snabbt.

Edit: 10:59

Det ser ut som att dollarrallyt kan vara över så jag tänkte slänga in en liten varning om att byta ut dollar till euro just nu. Dollarn har just brutit ut ur en bottenformation.

Detta bör göra börsen, guldet och oljan glad. Med nackdel för svenska börsen dock. Ska man gå lång skulle jag göra det via norska börsen idag.

En svagare dollar är ingen universalmedicin, men det hjälper.

Intressanta större guldbolag är:

Kinross

Barrick

Semafo

Ett mindre bolag som jag gillar är

Metanor Resources Inc - http://www.metanor.ca

Dålig omsättning i denna dock, så varning.

Länk till kommentar

Detta bör göra börsen, guldet och oljan glad. Med nackdel för svenska börsen dock. Ska man gå lång skulle jag göra det via norska börsen idag.

En svagare dollar är ingen universalmedicin, men det hjälper.

Intressanta större guldbolag är:

Kinross

Barrick

Semafo

Intressant..

Antar att du menar att norska bull är bättre än svenska bull pga norska börsen är mer oljeberoende?

Oljebolag på svenska börsen borde väl stiga lika mkt som oljebolag på norska?

Vilken börs är guldbolagen noterade på?

p.s. köpte in mig i pare, lupe och wsib imorse, börjat bra :D

p.s.2 Vad heter norska bull?

Länk till kommentar