Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Läs reglerna för tävlingen här.

Denna matchtråds uppgift är att utreda hur stor chans resp djur har att vinna. Oavgjort existerar inte. Jag fäller det slutgiltiga avgörandet, baserat på era diskussioner.

Matchtråden pågår minst 1 dygn, max 2.

När matcherna i denna omgång är över öppnar jag en ny omröstning om slutsegrare och lottar därefter matcherna i omgång 2 (dvs semifinalerna).

Matcherna äger rum på Colosseum:

deathmatch_arena.jpg

Bestarna äntrar arenan. Let the fight begin!

220px-Siberischer_tiger_de_edit02.jpg220px-Rhinoceros_male_2003.jpg

Postad

Noshörningen vinner denna enkelt. Tigern kommer inte att kunna penetrera noshörningens hud vare sig med klor eller tänder. Visst, tigern är smidig och kan undvika attackerna från NH ganska bra men det är trots allt bara en tidsfråga innan NH lyckas trampa på katten alternativt få in en stångning.

Möjligtvis kan tigern klättra upp i ett träd för att undvika NH men återigen blir det en tidsfråga innan NH har lyckats fälla träden (beroende på storlek såklart).

Postad

Ämnade satsa pengar på Noshörningen men jag hittar inte fighten på någon bettingsite någonstans. Säkra pengar annars. Ingen chans att tigern har någon chans när det inte finns någon stans att gömma sig eller fly till.

Postad

En stor tiger väger 300kg men det är inget mot en noshörning som väger över 2 ton. Om sålunda tigern får in en attack kommer det knappast kännas mer än ett myggbett. Om däremot noshörningen lyckas spetsa tigern, ja då är matchen avgjord direkt.

Postad

Tror att tigern är knapp favorit. Får noshörningen in en träff är tigern körd, men om tigern slinker undan kommer den ha god chans att komma in bakom noshörningen och då är noshörningen kokt.

Postad
Tror att tigern är knapp favorit. Får noshörningen in en träff är tigern körd, men om tigern slinker undan kommer den ha god chans att komma in bakom noshörningen och då är noshörningen kokt.

Fan heller. Då blir det en bakåtspark så är tigern körd.

Visst, tigern är säkert mer intelligent men vad fan ska den göra liksom? Bygga någon MacGyver-grej som tar kål på noshörningen? Tigern kan nog valsa runt rätt länge i arenan men så fort noshörningen lyckas plocka den jäveln är han död.

Dessutom kommer tigern att gå på instinkt och försöka hugga mot strupen. Den kommer inte att attackera bakifrån om den inte blir ditkastad på något sätt under fajten och då går det så vilt till att den för eller senare blir trampad eller stångad.

Vi räknar väl med att det är "på riktigt"? Inga såna sjuka argument som att tigern skulle "hitta på" något slugt? Jag menar, även om den är smartare så är den ju inte tillräckligt smart för att tillverka verktyg eller kunna ge sig själv några särskilda fördelar.

Postad

Nej, inga påhittade egenskaper. Men kanske kan man tänka sig att tigern, efter att ha hoppat undan noshörningens tjurrusningar ett par gånger, börjar utveckla en strategi? Jag tror absolut inte det är en onaturlig egenskap hos kattdjur, tvärtom.

Lite dåligt med underbyggda argument i alla matchtrådar. De som inte har elefanten bör t ex vara väldigt intresserade av att den inte ges för stor fördel i lottningen mot lejonet, etc.

Postad

Jag tror att tigern har en chans. Den är snabb och har bra tryck i käke och näve.

"Extremely strong, Bengal Tigers are known to attack and kill the largest prey animals in India including the Asiatic Elephant and Rhinoceros. They are estimated to have the strength of twelve adult men and can carry a fully grown cow over a ten foot fence. Aggressive animals, these great cats often kill adult crocodiles over conflict. In reality, nothing is safe from a wild tiger in the jungles of India if it makes up its mind to hunt it."

http://www.ofcats.com/2008/05/bengal-tiger.html

Postad

Det verkar ju som att de kan döda en noshörning. Frågan är hur ofta en tiger dör i sådana attacker och hur den klarar sig ensam mot en noshörning.

Tigers killed 20 rhinos at Kaziranga last year, while this year eight rhinos have fallen prey to the big cats.

"The worrying part is that tigers have started killing full grown rhinos. Earlier it was only the calves the tigers used to attack but now the full grown rhinos are being targeted," said Bankim Sharma, the divisional forest official of the park.

Last evening, three tigers, probably a mother and her two grown calves, attacked an adult rhino near the East Haldhibari anti-poaching camp in the Kohora range of the park.

"It must have taken several hours for the tigers to nail the rhino. The entire area looked like a war zone with crushed grass and plants. The rhino had probably given up when it got stuck in the mud in a nearby water body," the forest official said.

http://bigcatnews.blogspot.com/2008/03/trouble-for-rhino-from-poacher-and.html

Postad

Tycker inte det är så långsökt att tigern skulle springa efter noshörningen by default om den blir förbisprungen. Hoppar den upp på ryggen eller lyckas skada ett ben kommer noshörningen ha stora problem och den kan inte vända på en femöring direkt.

Postad
It must have taken several hours for the tigers to nail the rhino

De var flera stycken alltså. Tigrar jagar visserligen sällan i flock men en mot en har den fan ingen chans. Det tar alltså flera timmar för FLERA tigrar att döda EN fullvuxen noshörning. Ganska safe att säga att en ensam noshörning vinner mot en ensam tiger.

Fan, ju mer jag tänker på det desto mindre diskussion är det: 99% på noshörningen - lätt!

Postad

Det började med att noshörningen borrade tigern i rektum, men därefter blir det svårt med vittnesskildringar eftersom alla i publiken höll för ögonen av vämjelse. Det blev bara en köttrasa kvar av tigern till slut.

Men testiklarna var hela och goda.

Postad
Du ska lära dig att veta hut!!

Antagligen... :-D

Okej då.... Tyckte du fick stå lite väl oemotsagd och då använde jag min ytterst inkompetenta bedömning.

"Vad är du för en människa egentligen? Uuuusch...." /Ur Yrrol