Gå till innehåll

Hjälp,dator,hdd,död...(!)


Jimbolito

Recommended Posts

Starta precis stationära och det verkar som HDn är död..:/

Kommer bara till "Verifying DMI Pool Data......"

Sen så kommer "Boot From CD/DVD :" upp..

Och ingen disc sitter i.

Är inte så haj på sånt här, men längre upp står det:" IDE Channel 2. Master Disk HDD S.M.A.R.T capability....Disabled"

 

Får mig att tro att HDn strejkar...? Tråkiga är att jag vakna inatt av att det åskade, så gick upp och stängde av datorn och slog av strömbrytaren på grenkontakten, men drog inte ur den. Trodde inte det skulle gå igenom något, men det kanske är det som hänt? Svårt att veta för nån annan, men nån som vet om HDn är död med den lilla info jag gav ovan..? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicht, inget är dött från vad som står där (ED: AFAIK). Har du testat att bara döda strömmen igen, och sen plugga i + starta den? Och om det inte funkar, bara starta om den?

 

Ibland är det så enkelt. I annat fall bör du kolla vilket BIOS du har (brukar stå när du sätter på datorn och de bootar sig) och sen söka på det och kolla vad som står.

 

Edit: Svårt att säga mer än så med den lilla info du gav är jag rädd.

 

Edit 2: Du kan gå in i BIOS och kolla hur hårddiskarna är satta och kolla om något ser fishy ut :).

 

Edit 3: Om du genuint tror att HDDn är död, öppna datorn och kolla om den snurrar ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, efter lite klickande i BIOS så lyckades jag komma in i Windows igen. Först så kom jag in genom att ta F12 ("BOOT FROM" menyn) och ta BOOT from HDD. Men efter omstart så hände samma sak, så jag va tvungen att göra detta varje gång. Så gick in i BIOS och ändrade BOOT ordningen, vet ej om det har nån betydelse men först så vad det i följden:

 

1. Floppy

2. CD/DVD

3. HDD

 

Som jag ändra till:

 

1. HDD

2. CD/DVD

3. Floppy

 

Då funka det, EFTER att jag drog ut USB- minnet som sitter i och används i Vista´s ReadyBoost. Weird shit..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...