Gå till innehåll

Vilka faktorer påverkar bordval online?


bzkt

Recommended Posts

Hur gör ni när ni väljer bord online? Ställer ni er i kö och tar första bästa bord som dyker upp? Så har jag gjort hittills och jag kanske gör helt fel? Jag har fram till nu tänkt att jag inte hinner kolla borden online innan jag sätter mig och lär mig hur folk spelar efterhand.

 

Skulle vara intressant att veta hur man ska välja bord, detta kanske är en helt vetenskap, men lite kortfattat. Lite frågeställningar jag tänkt mig:

  • Stackar? Hur stora stackar har folk i förhållande till sin egen?
    Genomsnittspot? Mindre genomsnittspot = sämre bord, har jag fått för mig?
    Spelares spelstil? Självklart.

Någon som har lite tips?

 

* RP, och flytt till pokerteori - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar mest turneringar så där har man ju ingen chans att i förväg kika på bordet man kommer spela på men i Cash-game skulle jag försöka hitta ett bord där folk sitter med små stackar generellt jämfört med maxinköpet (ökad sannolikhet för dåligt motstånd). Ett tips är ju även att ägna 10-15 minuter att "spionera" på bordet innan du sätter dig. Dock är det ju ofta ganska stor omsättning på spelare men att studera bordet en stund innan är knappast fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer bord ganska selektivt. Om du ändå ska spela i t.ex. en timme, varför inte lägga fem minuter på att hitta ett bra bord.

 

Jag utgår ifrån hur stora stackar de andra har, d.v.s. jag vill inte ha ett underläge i chips redan innan jag börjat spela.

 

Jag bytar bord om jag tycker att spelet på just det bordet inte passar mig, varför sitta och spela på ett bord som inte passar en själv när det finns 100-tals andra (visst lär man sig spela mot andra motståndare då, men det känns bättre att möta motståndare som passar sin egen spelstil)?

 

Har jag en note på en tomte som har byggt upp en fet stack så tycker jag att det är värt att sitta och vänta på öppningar mot just honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar de borden med högst Flp/Player-procent ;)

Det har jag inte ens tänkt på att kolla på, men mycket riktigt är det ju sant.

 

Jag tar dom tomtigaste borden. De med högst avg pott ;)

Tyder inte stor avg pot på aggressiva spelare? Det är väl inte såna man vill spela mot? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar de borden med högst Flp/Player-procent ;)

Det har jag inte ens tänkt på att kolla på, men mycket riktigt är det ju sant.

 

Jag tar dom tomtigaste borden. De med högst avg pott ;)

Tyder inte stor avg pot på aggressiva spelare? Det är väl inte såna man vill spela mot? :)

 

Tyder på lösa spelare, vilket i regel är bra, flop% har inget med aggresivitet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I FL tycker jag att players/flop är oerhört viktigt.

 

65+ är ju rena guldgruvorna

50-65 är bra/mycket bra

40-50 Godkänt

30-40 Halvdåligt

Under 30 är det oftast alltför tight för mig

 

Sedan kollar jag gärna tills jag sett en eller två showdowns. Om vinnaren av en hand gladeligen visar upp K6o från mittenposition så är det ju bara att ta plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser dig vara en bra spelare så kan det vara idé att sätta dig vid bord med stora stackar.

 

Och varför det då?

 

Jo. För att maximera din vinst så klart. Du kan inte dubbla din stack om hela bordet har mindre pengar än dig.

 

Men det är bara en knasig idé som jag har. Rätta mig om jag har fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stackar spelar egentl9igen ingen roll for mig. Det enda som varierar ar ens egen spelstil.

 

Sitte rjag vid ett bord med massa smastackar spelar jag aggressivare

 

 

sitter jag vid ett bord med fler stackar storre an mina (hander ju inte sa ofta att det finns storre stackar, men men ;-)) sa spelar jag lite tightare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ser man players/flop??

 

Spelar på multipoker

 

Det gör man inte.

 

Och för att tillföra tråden något så kan du ju kolla den första tråden under pokerteori, där finns ganska mycket bra information om table selection.

 

 

Ps. Fråga mig inte... ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man sätter sig vid bord där folk har mindre än inköpet har ju ingenting med övertag/underläge rent chipsmässigt att göra, det är ju ingen turnering vi spelar, den viktigaste informationen man får via detta är ju att man kan se ganska bra vilka spelare som är duktiga, sitter man med halva inköpet är man oftast inte bra eftersom då skulle man köpt in sig till max igen. Att folk har mer än inköpet betyder ju oftast att de har vunnit och är det många vid bordet som har mer än inköpet kan man ju gärna låta bli det bordet då troligtvis de flesta av de spelarna är vinnande på den nivå man spelar på. Självklart finns det undantag i detta också men det är en bra fingervisning.

 

Angående snittpott och % sedda floppar gäller det ändå att hålla ögonen öppna, är flopseen procenten låg och average potten hög betyder det oftast ett tightaggresivt bord som man bör undvika, hittar man däremot ett bord med högt på både averagepott och hög flopseen % är det bara att slå sig ner.

 

Själv gillar jag bord med hög flopseen % och hög/medel average pott. Bord där folk gärna ser mycket floppar även mot höjningar och det är relativt enkelt att plocka upp potten redan på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WeeM, mycket riktigt tyder ju att man har mindre än inköpet att man antagligen förlorat en del av inköpet eller att man köpt in för mindre, vilket jag tolkar som att man inte är en så bra spelare.

 

Angående övertag/underläge rent chipsmässigt tycker jag däremot att det är, ju större stack desto lättare trycker du ut andra ur potter, anser jag och förmodligen flera andra. Kanske inte lika mycket i CG som i MTT men jag tror ändå att det spelar roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En faktor som ingen nämnt än:

 

:spade: Nationaliteter hos dem som sitter vid bordet.

 

Aldrig i livet att jag sätter mig vid ett bord där det sitter 2-3 svenskar (eller fler). Sitter det däremot 2-3 britter, 1 italienare och 1 grek vid bordet, ja då lämnar jag inte bordet förrän det blir strömavbrott. :)

 

:spade: Stackstorlek

 

Det är dumt att sätta sig vid ett bord, där en majoritet har mer eller betydligt mer än maxupptaget. Visst, det kan ha varit fiskar vid bordet tidigare som gett bort sina pengar, men antagligen är spelarna som sitter där nu rätt bra.

 

Angående övertag/underläge rent chipsmässigt tycker jag däremot att det är, ju större stack desto lättare trycker du ut andra ur potter, anser jag och förmodligen flera andra.

 

Tvärtom i så fall, tycker jag. Jag spelar hellre marginella händer (som 76s) mot spelare som täcker mig än spelare som inte gör det. Träffar jag floppen vill jag ha så goda implicerade odds som möjligt och grunda motståndarstackar ger mig antagligen inte tillräckligt bra odds.

 

Det där att stora stackar kan dominera bordet och skrämma bort andra från potter har jag aldrig sett vid cashbord online, bara i turneringar. De som spelar NL-cashgames brukar inte vara rädda för att gå all-in (eller syna all-in).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Table Selection är underskattat IMO.

Den siffran jag ofast går på är seen floops.

Sen har jag mina fiskar som jag gärna söker upp och spelar mot.

Använder PT pch GT+ för att utvärdera spelarna vid bordet och den informationen är mycket nyttig. När man spelar många bord så är det riktigt svårt att hänga med och få bra reads.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill att folk ska folda när du bettar bör du ha en stor stack. Har du det inser moståndarna att de kan tvingas spela om stora delar av/hela sin stack om de synar.

 

Tycker dock en liten stack kan funka ibland, om man inte vill skrämma bord en massa småfisk vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara dryg men statistik som plrs/flop och avg. pot säger INGENTING om de spelare som sitter där för tillfället (om det inte är samma spelare som suttit där ett år i sträck)...statistiken för det specifika bordet är för den tiden bordet har existerat. Iaf på prima...

 

Jag väljer bord så här:

 

1. Bordet måste vara fullsatt.

 

Att spela shorthanded, två-fem spelare på ett SH-bord(6-manna), är stressigt om man spelar många bord parallellt.

 

2. Majoriteten av spelarna ska ha stackar som motsvarar maxinköp eller mer.

 

Jag köper alltid in mig för max. Aldrig i livet att jag sätter mig vid ett bord där alla andra sitter med 10-30% av maxinköp. När jag sitter på bästa handen vill jag få in så mycket deg som möjligt i potten och mest gynnsamt blir det då självklart om spelarna har stackar som motsvarar min egen. Finns en drös med fler anledningar men orkar inte skriva dem nu..

 

3. Undvik bord där en/flera spelare har en enormt stor stack.

 

Inte ovanligt att en en spelare kan sitta med en stack motsvarande 3-5 ggr maxinköp(jag är en av dem :) )...Det finns två anledningar till att en spelare har en stor stack:

 

A. Han är en bra spelare och således ska du undvika honom.

 

B. Han är en dålig spelare som med lite tur har kunnat bygga stack. Kanon tänker du nu...men...många fiskar som nått den positionen vid ett bord känner sig som kungar och börjar överbetta varje skaplig hand preflop och flop(jag har sett det såååå många gånger). YES, om man får höga PP eller verkligen träffar flop men annars? Iaf jag tycker sådana spelare är svårspelade, svårt att få potodds att stämma osv...men det beror nog lite på vad man har för spelstil själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant teori Ribberfors, håller dock inte med.

 

Statistiken för borden på prima är inte baserad på bordets existens, snittpotten och och flopseen% baseras på ett antal händer (vet inte exakt men det är hyfsat aktuella siffror iaf)

 

Självklart vill man få betalt när man har bästa handen, men hellre att jag vinner ett halvt inköp när jag har bästa handen, än att sätta mig vid ett bord som bara innehåller folk som är lika bra/bättre än mig(fullt inköp eller mer).

 

 

Att man ska undvika bord där det sitter nån med jättestack gör absolut inte så mycket när man spelar NL det räcker ju med 1-2suckers vid bordet för att det ska vara bra, speciellt när man spelar 6bord.

 

Utveckla gärna varför du vill att folk ska ha mer än inköpet när du själv köper in dig för max, kan inte se enda anledning till varför det skulle vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla gärna varför du vill att folk ska ha mer än inköpet när du själv köper in dig för max, kan inte se enda anledning till varför det skulle vara bra.

I alla former av poker så är det ju bättre om donatorn har $500 än $50 eftersom man kan vinna en hel del mer då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...