Gå till innehåll

NL - Lägga AQ före floppen om någon höjt innan?


Djens

Recommended Posts

Hej!

Mitt första inlägg, så vi får se hur många saker jag lyckas göra fel.

 

Efter att ha förlorat med AQ två gånger i rad på 5 minuter mot KK där jag fick högsta tvåparet samt mot AA där jag satte kåk med damer över ess började jag fundera på denna handen.

 

Höjningarna var 3 respektive 4 BB och jag hade ingen bra read på folket.

 

Är det egentligen värt att ta risken att spela AQo om potten blivit höjd?

Jag tycker itne det längre.

 

Jag har tänkt att börja folda denna hand i framtiden nu mot folk jag inte har en bra read på.

 

Hur spelar ni andra den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A,Q är en kraftigt överskattad hand.

 

Doyle Brunson anser att denna handen är en problemhand och det är precis vad jag själv tycker. Jag kan absolut tänka mig att syna en vanlig 3-4BB raise med den för att se vad som händer men jag vill inte comitta för mycket till potten utan försöker vinna små potter utifall man träffar på floppen. Märker man att man får motstånd så är det bara att "ge upp".

 

Likställ A,Q med händer som 9,9 eller A,Js. Hur skulle du spela dom ifall du får mothugg på floppen? Så tänker jag med denna hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar med vissa svårigheter lägga den handen ur tidig pos.

Men från mitten och sen pos så höjer jag alltid med den handen.

 

Blir jag reraisad så är det ju lite vad man har för read på fi som avgör.

Är det en tajt spelare som bara spelar premium händer så lägger jag.

 

Är det inte det så bettar jag nog vilken flopp som helst bara för att se var jag står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG skulle synat handen beroende på hur HÖG betten var.

 

Man ska ju inte utgå från att han sitter AK när du har AQ ... faktiskt ganska ovanligt att det sitter 2 människor med just dom 2 kombinationerna ..

 

Man måste även tänka på att din hand slår KK, QQ, JJ, TT om du träffar A.

 

Och samtidigt då har du en riktigt bra kicker!

 

Däremot får du kolla på flopp, och vara beredd att lägga dig DIREKT efter flopp om han hårtbettar ... ska ju ha i åtanke att han kan slått upp 9 9 och träffar en 9a på flop.

 

Men jag brukar inte vara jätterädd för AK i det läget..

 

Även om jag förlorade $500 i en pott häromdan just på AQ mot AK , så händer det fan inte ofta haha :)

 

/Perrra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt lite väl tufft att sätta nån på AK bara för att höjt preflop, men det handlar ju inte riktigt om att du är favorit mot alla de händer som pokerperra nämner, säg att du träffar ess på floppen vad gör du om han bettar ut?

 

de flesta bettar ut oavsett om esset kommer även med de händer perra nämner, du kommer ställas inför svåra situationer med AQo det betyder dock inte att man ska slänga den i mucken så fort du ser den, att raisa/spela den är ju inga problem i ohöjda potter men problemet blir som sagt mot raise, allt beroende på om det är 10bord/6bord löst/passivt mm.

 

På 6-bord röstar jag för omslag dels för information dels för att ta kommando i potten. 10-bord röstar jag nog på fold om man inte har nån typ info på killen som gör det legitimt att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra något så dellicat som att citera mig själv. Och samtidigt motsäga mina teorier. :D

 

Blir jag reraisad så är det ju lite vad man har för read på fi som avgör.

Är det en tajt spelare som bara spelar premium händer så lägger jag.

 

Blir man re reraisad så kan man nog lungt mucka korten. Då är chansen riktigt stor att man är tvåa. Det finns nog inte många som spelar så med händer sämre än AQo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, efter att ha funderat på handen så var nog det stora problemet att jag inte insåg att jag var slagen när jag fick pottbet på mig både på flop och turn. (iaf på första handen). Jag har svårt att se någon lägga sig med en QQQAA kåk.

 

Men jag håller med om att den ska höjas vid senare positioner.

Och verkligen vara försiktig om folk bettar som galningar. Sen att man kanske borde spola ner de om man inte har en bra read på den/de man spelar mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterst sällan syn i alla fall.

 

Har jag anledning att förmoda att spelaren som betade är en lös/dålig och höjningen är liten kan jag reraisa och folda vid omslag. Synar han bara räknar jag med att han har ett sämre A eller lägre par och då är handen hanterbar post flop.

 

Mot en tight/bra spelare är det vanligtvis fold som gäller. Klassisk vinna-en-liten-pott-eller-förlora-en-stor-hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en svår fråga, men som tidigare nämts så tycker jag också att AQo är en kraftigt överskattad hand. Det är en sån hand som lätt blir näst bästa handen och den är ofta dominerad av de händer som höjer. Så mitt generella tips om det inte finns speciella omständigheter är att folda då den kan leda dig in i trubbel. Men sen beror det givetvis på read, postion och annat, men generellt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar för det mesta AQo på 10-manna mot en raise på 4-5bb eller högre. Anledningen är så enkel som att de enda tänkbara händer man kan sätta fi på som jag slår (givetvis beroende på vem fi är) är i princip AJ och möjligen KQs, men det är ganska ovanligt att folk spelar dessa händer så pass hårt som 4bb+ preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan avslöja att de överlägset två största "förlorarhänder" jag har enligt min pokertracker statistik är AQ och KQ, och då tycker jag ändå att jag foldar dem så ofta det bara går...

Kan avslöja att jag enligt min pokertracker plussar mycket mer med AQ än AK.

 

Enligt min så har jag förlorat mest med AKo AQo och KQo, det är ingen gullig statistik med AKovill jag lova... blueh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan avslöja att de överlägset två största "förlorarhänder" jag har enligt min pokertracker statistik är AQ och KQ, och då tycker jag ändå att jag foldar dem så ofta det bara går...

Kan avslöja att jag enligt min pokertracker plussar mycket mer med AQ än AK.

 

Enligt min så har jag förlorat mest med AKo AQo och KQo, det är ingen gullig statistik med AKovill jag lova... blueh

 

Och när jag läser det där inlägget av mig själv så undrar jag hur jag egentligen går plus utöver bonusarna? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Fixed, som jag sällan, näst intill aldrig, spelar är de väl något mindre usla.

I fixed så ska de händerna utgöra en ganska stor del av ens inkomst, förlorar man på dem är något jävligt fel.

 

Ja, något är jävligt fel med fixed.

 

Naturligtvis är händerna vinsthänder där, dock betydligt mer svårspelade i NL och tror inte att många spelare förmår att vinna pengar med dem där. Jag vet i vart fall att jag inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

AQ är ju en väldigt intressant hand i NL.

Har flera polare som är väldigt duktiga som sällan synar raise med den, samt andra polare som jag vet reraisar med den.

 

Problemet är ju att med AQ så blir det vanligaste att du vinner en liten pot

eller förlorar en stor.

Du vinner när han har en sämmre hand tex missad flop, sämmre kicker, under pockets.

Men när du är uppe mot AA KK QQ AK så kan det komma att bli mycket dyrt.

Det ovan gäller ju om du möter en spelare som fattar att lugna ner sig med 99 på 28Q flop.

 

Så beslutet beror ju på kvaliten på motståndare, stackdjup samt table image (man måste såklart tänka på possition också och hur många och vilka som är att agera efteråt).

 

Men generellt sett mot en spelare som höjer 20% av sina händer preflop

är det ju bara att kontra. Mot en 10-12% höjare är ju ofta korrekt att syna. Samt mot en tight aggro < 5% tycker jag absolut att det är korrekt att slänga. (siffrorna är uppskattade).

 

Är det flera spelare med i potten så tappar ju händer som AQo i värde medans AQs går upp i värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror på motstånd...

 

Jag kan likaväl reraisa med den handen som jag lika gärna kan lägga den.

 

När man ser tomtarna gå all in med KTo och liknande händer hela tiden så är det svårt att inte spela AQ. Men då höjjer jag hellre för att ta kommando i potten och för att kunna bluffa på flopen om fi bommar.

 

Men som sagt, mot en tight rackare foldar jag nog...onödigt att ställa sig i trubbel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...