Gå till innehåll

vad är pokerförbundets viktigaste uppgifter?


jonash72

Recommended Posts

Jag sitter och läser, och som novis inom pokervärlden så skulle jag vilja förstå arbetet i förbundet lite mer. Jag har enbart erfarenhet utav arbete i idrottsförbund, så ni i Pokerförbundet får ta detat för vad det är så att säga.

 

Kan förbundet rangordna följande i grad utav prioritet:

 

a) Driva frågor mot Regeringen ang. spelande i Sverige, med EU som bakgrund

b) Hantera sina medlemsklubbar

c) Ragga fler medlemmar till klubbar/förbundet

d) Stämningen mot Svenska Spel

e) Handhålla med uppdaterad information om verksamheten

f) Se till att anslutna klubbar håller sig efter de regler som pokerförbundet har fastslagit genom stadgar eller annan offentlig information

g) Se till att anordna tävlingsverksamhet i förbundets regi

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser:

 

Det enda: Arbeta för att i egen regi få arrangera ett Svenskt Mästerskap i Sverige, med satelliter både live och på nätet hos de samarbetspartner man så önskar.

 

Allt annat är i så fall bara stödfunktioner och delmål till detta långsiktiga mål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser:

 

Det enda: Arbeta för att i egen regi få arrangera ett Svenskt Mästerskap i Sverige, med satelliter både live och på nätet hos de samarbetspartner man så önskar.

 

Allt annat är i så fall bara stödfunktioner och delmål till detta långsiktiga mål.

 

Är inte det lite väl "trångsynt"?

 

Det är iallafall en väldigt liten del utav vad ett tex idrottsförbund sysslar med.

 

Men det är ju en start!

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerförbundets stora problem har alltid varit kommunikation. Met ETT tydligt mål i sikte skulle det hjälpa till en hel del at få fram sitt budskap. Samt att det är påtaglit, i stället för att "verka för pokerns bästa i Sverige". Vadå bästa? Det är väldigt olika beroende om du har live eller nätspelsfokus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerförbundets stora problem har alltid varit kommunikation. Met ETT tydligt mål i sikte skulle det hjälpa till en hel del at få fram sitt budskap. Samt att det är påtaglit, i stället för att "verka för pokerns bästa i Sverige". Vadå bästa? Det är väldigt olika beroende om du har live eller nätspelsfokus.

 

Ja, men å andra sidan: om de enbart kan jobba med ETT enda tydligt mål för att man skall kunna följa progressen i arbetet så är det nog fel personer att ha sittandes där kan ju jag då tycka.

 

Vi har fortfarande inte ett enda uttalande från förbundets sida i tråden. Undrar om de ens läst den?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst tråden, Peder är offline några dagar.

 

 

För mig personligen är det viktigaste att försöka säkra nätpokerns överlevnad och legalisera småturneringar i klubbregi, men olika personer i styrelsen har säkert olika prioriteringar i den lista som diskuteras här.

 

 

 

hälsning

Birgitta Ländin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig personligen är det viktigaste att försöka säkra nätpokerns överlevnad och legalisera småturneringar i klubbregi, men olika personer i styrelsen har säkert olika prioriteringar i den lista som diskuteras här.

Tycker det låter som två mycket vettiga och högst prioriterade punkter.

Poker-SM i all ära, men att lägga så mycket kraft och prestige runt en trofé känns inte som rätt fokus. Hur mycket riskerar ni inte att förlora om ni förlorar den matchen (vilket ni kanske redan gjort)?

 

Men det vore intressant att få veta hur ni resonerar kring intressekonflikten i de två punkterna; om jag förstått allt rätt så kan - med gällande lagstiftning - klubbpoker enbart legaliseras om poker klassificeras som skicklighetsspel, eftersom statens lotterimonopol då inte gäller, och om så sker så blir (poker-)vinsterna skattepliktiga vilket knappast gynnar onlinespelarna.

Är det en eftergift från er sida? Att skatt på pokervinster är ok, så länge klubbpoker legaliseras och nätpoker inte förbjuds?

(Rätta mig om jag tänker fel.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt insatt när det gäller skattefrågorna.

Hur beskattas ex. Trav, Stryktips, måltipps, sportosv? Är vinsterna redan beskattade när dom betalas ut?

Eller betraktas även dom som lotteri?

 

Att köpa en "harryboy" eller en "lördagspåse" på ica kortet kan ju knappast betraktas som skicklighetsspel, utan lotteri, och därmed borde vinsterna vara skattefria?

Ser man det från andra hållet, där vederbörande lägger års av erfarenhet och kunnade i valet av vinnare är det ett skicklighetsspel, och ska därmed beskattas?

 

Edit: Kanske inte riktigt rätt plats att ställa frågan på, men eftersom det har en viss betydelse för tolkningen av lotterilagen och svepof's stämmning av svenska spel.

 

 

Var lägger vi in nätpokern i resonemanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder är offline ett par dagar? .. oväntat att SVEPOF gömmer sig som vanligt.

 

Förövrigt verkar det finnas någon tro om att den här styrelsen arbetar helt ideelt, som jag förstått det för Peder Månsson lön för sitt arbete i SVEPOF.

 

Vilket du inte tycker att han ska få för det jobb han ändå gör när det tar så mycket tid som det gör?

 

Vad har du själv gjort för pokern i sverige mysterio?

 

Om inte svepof jobbade för pokern (iofs lite småklantigt på sistone) vem skulle annars göra det?

 

Eller att ni (indirekt) klagar på Birgitta genom att klaga på svepof som lägger mycket av sin lediga tid på att få pokern mer godkänd i sverige, själv skulle jag nog gett upp vid det här laget då svepof bara får skit på forumet.

 

Antar att ingen spelade SM i Tallin som klagat (jaja förutom Ola), utan det är en massa noname jagtrorjagvetbättre-skribenter som måste hävda sig.

Sm i Tallin är årets trevligaste event i närheten av/i sverige och det skulle itne finnas utan Svepof.

 

Bara klagomål och ingen som säger nåt bra, jag håller med ditt senaste inlägg Birgitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst tråden, Peder är offline några dagar.

 

 

För mig personligen är det viktigaste att försöka säkra nätpokerns överlevnad och legalisera småturneringar i klubbregi, men olika personer i styrelsen har säkert olika prioriteringar i den lista som diskuteras här.

 

 

 

hälsning

Birgitta Ländin

 

Jättebra prioriteringar, tycker jag. Utan nätpoker blir livet svartvitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst tråden, Peder är offline några dagar.

 

 

För mig personligen är det viktigaste att försöka säkra nätpokerns överlevnad och legalisera småturneringar i klubbregi, men olika personer i styrelsen har säkert olika prioriteringar i den lista som diskuteras här.

 

 

 

hälsning

Birgitta Ländin

Eftersom ni är ett förbund som förespråkar pokerspelare i Sverige och skall vara dessa personers ansikte utåt är det väldigt viktigt att ni är enade. Självklart kan ni i styrelsen ha olika åsikter om vad som är viktigast för poker-Sverige men om förbundet skall fungera är det viktigt att dessa åsikter rangordnas så ni jobbar med en punkt i taget. Existerar en sådan rangordning? Om den gör det, kan ni presentera den här i så fall?

 

Vad är SVEPOFs vision/mål? Hur ska ni gå tillväga för att uppnå visionen/målet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysterio:

Ja, Peder har en lön för sitt arbete, vilket de flesta tycker är rimligt. Bara att arrangera SM live och online med upphandlingar och sponsorraggning är ett hästjobb.

Vi övriga arbetar ideellt. Även om Peder är offline innebär det inte att "Svepof gömmer sig". Jag är vice ordförande sedan senaste årsmötet, det är därför jag svarar här - jag skulle kanske ha varit tydlig med det i förra inlägget, beklagar det.

 

Saint B: Som jag har tolkat utredningsdirektiven har man inte kopplat ett tillåtande av små turneringar till att poker måste klassas som skicklighetsspel. Och själva syftet med en statlig utredning är ju att gällande lagar ska ersättas av nya.

Jag är inte säker - ny i styrelsen som jag är - men jag tror att Svepof medvetet har avstått för att driva en linje i skattefrågan eftersom det inte finns en given linje som är i alla medlemmars intresse.

 

vänlig hälsning

Birgitta Ländin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni är ett förbund som förespråkar pokerspelare i Sverige och skall vara dessa personers ansikte utåt är det väldigt viktigt att ni är enade. Självklart kan ni i styrelsen ha olika åsikter om vad som är viktigast för poker-Sverige men om förbundet skall fungera är det viktigt att dessa åsikter rangordnas så ni jobbar med en punkt i taget. Existerar en sådan rangordning? Om den gör det, kan ni presentera den här i så fall?

 

Vad är SVEPOFs vision/mål? Hur ska ni gå tillväga för att uppnå visionen/målet?

 

Nej, såvitt jag vet har styrelsen aldrig använt något av sina möten till att rösta fram någon rangordning. Jag vet inte om jag riktigt ser fördelen med att arbeta på det sättet, men utveckla gärna. Själv skulle jag nog bli lite avtänd om mina egna hjärtefrågor hamnade längst ned....skulle jag sluta arbeta för dem, då? Nu känns det som att vi har olika profiler i styrelsen och att vi är bra på eller engagerade i diverse olika saker, vilket jag personligen tycker är bra.

Mål och visioner hittar du på http://www.svenskapokerforbundet.se (jag vet att sidan krånglar ibland!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du tillfälligt? tagit över klubban Birgitta.

För min del får du gärna behålla posten.

Man är ju inte direkt van vid att Svepof svarar på frågor öht.

 

Samtidigt så visar dina svar att inte bara kommunikationerna mellan förbundet och dess medlemmar är obefintlig, utan även kommunikationerna mellan styrelsemedlemmarna.

 

Att inte kunna svara på vad förbundets målsättning och prioritetsordning är, är ju smått pinsamt.

Har samtliga sina egna "hjärtefrågor" som man arbetar med?

Borde inte hela styrelsen sträva åt samma håll, och informera medlemmarna om vilken linje som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du tillfälligt? tagit över klubban Birgitta.

För min del får du gärna behålla posten.

Man är ju inte direkt van vid att Svepof svarar på frågor öht.

 

Samtidigt så visar dina svar att inte bara kommunikationerna mellan förbundet och dess medlemmar är obefintlig, utan även kommunikationerna mellan styrelsemedlemmarna.

 

Att inte kunna svara på vad förbundets målsättning och prioritetsordning är, är ju smått pinsamt.

Har samtliga sina egna "hjärtefrågor" som man arbetar med?

Borde inte hela styrelsen sträva åt samma håll, och informera medlemmarna om vilken linje som gäller?

 

Ibland låter det som om ni eftersträvar nån sorts stalinism... ;)

Eller njuter av att medvetet misstolka (det är i och för sig en rätt skön sport som även jag ibland kan hemfalla åt av retoriska skäl).

Det är väl inte så gräsligt konstigt om jag som har varit politisk reporter och tror mig ha ett hum om hur politiska beslut fattas engagerar mig i spelutredningen, medan Peder som har erfarenhet av upphandlingar är mer aktiv med det inför kommande online-SM. Och inte förstår jag vad vi skulle vinna på att rangordna dessa saker inbördes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som två mycket vettiga och högst prioriterade punkter.

Poker-SM i all ära, men att lägga så mycket kraft och prestige runt en trofé känns inte som rätt fokus. Hur mycket riskerar ni inte att förlora om ni förlorar den matchen (vilket ni kanske redan gjort)?

 

Men det vore intressant att få veta hur ni resonerar kring intressekonflikten i de två punkterna; om jag förstått allt rätt så kan - med gällande lagstiftning - klubbpoker enbart legaliseras om poker klassificeras som skicklighetsspel, eftersom statens lotterimonopol då inte gäller, och om så sker så blir (poker-)vinsterna skattepliktiga vilket knappast gynnar onlinespelarna.

Är det en eftergift från er sida? Att skatt på pokervinster är ok, så länge klubbpoker legaliseras och nätpoker inte förbjuds?

(Rätta mig om jag tänker fel.)

 

Jag tror du tänker fel ;)

Ja, vinster beskattas MEN du får också dra av förluster vilket du inte får idag. En stor skillnad alltså.

 

En lösning skulle kunna vara att man får bolagisera sitt pokerspel. Dvs dra vinster mot förluster över året och därmed skatta på det som är kvar, precis som vilket företag som helst. Ja, det är svårt att göra med småspelares vinster förluster; DÄRAV förslaget med bolagiseringen som skulle fungera som en "tröskel" men göra livet som pokerproffs mer rättvist. Som vilket (egen)företag som helst.

 

Så här enkelt är det naturligtvis inte men det är en "ram" som skulle vara intressant att diskutera vidare utifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland låter det som om ni eftersträvar nån sorts stalinism... ;)

Eller njuter av att medvetet misstolka (det är i och för sig en rätt skön sport som även jag ibland kan hemfalla åt av retoriska skäl).

Det är väl inte så gräsligt konstigt om jag som har varit politisk reporter och tror mig ha ett hum om hur politiska beslut fattas engagerar mig i spelutredningen, medan Peder som har erfarenhet av upphandlingar är mer aktiv med det inför kommande online-SM. Och inte förstår jag vad vi skulle vinna på att rangordna dessa saker inbördes.

 

OK. Då frågar jag på bara. En av få gånger då jag inte mötts av agressivitet och hotfull ton från styrelsemedlemmar. Cred.

 

Du som stått utanför tidigare...

 

Hur tycker du att Lennaard-svängen hanterades av Svepof?

Anser styrelsen att Kens deltagande i SM var bra för förbundet?

Ser du någon möjlighet att vinna en process mot staten?

Tycker du att förbundet ska fortsätta på sin tidigare linje, att aktivt försöka rensa ut s.k. "oseriösa aktörer" från marknaden?

 

Tycker du att alkoholförbud ska råda på pokerklubbar?

Anser du att Svepof representerar samtliga svenska pokerspelare?

Om inte, hur stor del tror du ni representerar?

 

Tror du på fullaste allvar att Svepof har en framtid, eller måste det till en fullständig omorganisation och nytt namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Då frågar jag på bara. En av få gånger då jag inte mötts av agressivitet och hotfull ton från styrelsemedlemmar. Cred.

 

Du som stått utanför tidigare...

 

Hur tycker du att Lennaard-svängen hanterades av Svepof?

Anser styrelsen att Kens deltagande i SM var bra för förbundet?

Ser du någon möjlighet att vinna en process mot staten?

Tycker du att förbundet ska fortsätta på sin tidigare linje, att aktivt försöka rensa ut s.k. "oseriösa aktörer" från marknaden?

 

Tycker du att alkoholförbud ska råda på pokerklubbar?

Anser du att Svepof representerar samtliga svenska pokerspelare?

Om inte, hur stor del tror du ni representerar?

 

Tror du på fullaste allvar att Svepof har en framtid, eller måste det till en fullständig omorganisation och nytt namn?

 

1. Jag tycker att det skulle vara rätt korkat av mig att kliva in i Svepofs styrelse och börja med att gå ut och tala om hur de borde ha gjort tidigare. Det skulle vara väldigt okonstruktivt att kritisera och jag har inte alla detaljer i minnet så att jag kan ge idel beröm heller.

2. (Med referens till mitt förra inlägg). Nej, varför skulle just hans deltagande ha varit särskilt bra?

3. Jag sa min åsikt i den frågan offentligt på årsmötet. Det här är dock åter en fråga där beslut var fattat när jag klev in och tills vidare gäller det.

4. Är faktiskt inte insatt i detta.

5. Nej. Men med tanke på att det är lätt att bli missförstådd här - jag tycker inte att olaglig utskänkning ska ske.

6. Nej.

7. 14,8 procent. Nej, skämt åsido, jag tror att det är olika i olika frågor.

8. Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, nu känner man igen förbundet igen.

Inga direkta åsikter och inga direkta svar.

 

Jag kan upplysa dig om att Svepof representerar sina medlemmar.

Räkna dessa och ställ detta i paritet till antalet spelare i Sverige.

 

Sakfrågor har inte med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla LappRoffe - först skriver du ett inlägg där du tycker att alla måste tycka likadant i styrelsen, och inte som jag välja att driva vissa hjärtefrågor.

 

Sedan vill du tvärtom att jag ska ange egna åsikter där styrelsen redan fattat beslut?

 

Jag tycker att det är tråkigt om du har blivit spydigt bemött förut av styrelsen, men din egen ton är inte alltid sammetslen heller. Har du funderat över om du själv har någon roll i om tonen har blivit snorkig?

 

Det är min tro att det ibland är bättre att uttrycka sig diplomatiskt och under en period jobba i det tysta för vissa mål.

Jag har klivit in i Svepof för att försöka göra vad jag kan i de frågor där jag tror att jag kan göra något. Jag har tänkt att ge det en chans, men du och jag tycks se olika på vad styrelsearbete innebär. Det kanske är du som har rätt, jag är förvisso inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Birgitta,

 

anledningen att jag skrev en lista var den att jag anser att med så få styrelsemedlemar kan man INTE driva alla de frågorna parallellt som jag listade. Det har ni varken resurser eller tid till som organisationen ser ut idag - eller hur?

 

Däremot ser jag att samtliga punkter mycket väl är frågor som en styrelse för pokern BÖR syssla med förr eller senare. Och det finns fler.

 

Att driva "sina kära" ämnen är sällan en speciellt bra arbetsmodell för en styrelse måste jag tyvärr säga - och då har jag i åtanke pokerförbundets speciella uppdrag. Det bir alldeles för spretigt om medlemmarna i styrelsen drar sina egna ämnen.

 

Någon form av arbetsagenda måste finnas, därför tänkte jag efterfråga den.

 

Men, vi kan vända på det om du vill; vilka ämnen driver isåfall styrelsens medlemar just nu? Finns protokoll att läsa från styrelsemöten?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/102458

 

 

 

Birgitta,

 

anledningen att jag skrev en lista var den att jag anser att med så få styrelsemedlemar kan man INTE driva alla de frågorna parallellt som jag listade. Det har ni varken resurser eller tid till som organisationen ser ut idag - eller hur?

 

Däremot ser jag att samtliga punkter mycket väl är frågor som en styrelse för pokern BÖR syssla med förr eller senare. Och det finns fler.

 

Att driva "sina kära" ämnen är sällan en speciellt bra arbetsmodell för en styrelse måste jag tyvärr säga - och då har jag i åtanke pokerförbundets speciella uppdrag. Det bir alldeles för spretigt om medlemmarna i styrelsen drar sina egna ämnen.

 

Någon form av arbetsagenda måste finnas, därför tänkte jag efterfråga den.

 

Men, vi kan vända på det om du vill; vilka ämnen driver isåfall styrelsens medlemar just nu? Finns protokoll att läsa från styrelsemöten?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...