Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fick just upp ett meddelande till min 1 år gamla Dell Laptop att batteriet har börjat ta slut. Tycker att det verkar konstigt att det tagit slut på bara ett år.

Är inte så duktig med datorer, men bör jag byta ut batteriet? När jag sitter vid datorn har jag oftast strömsladden i. De enda gångerna jag använder batteriet är när jag ser serier. Kan det hända att datorn självdör eller ngt trots att jag har strömsladden i?

Har inte hunnit kontakta Dells support än, men ska göra det så snart som möjligt.

Postad

Det finns väldigt många åsikter om vad som är bäst resp. sämst för att batteri. Vissa menar på att om du kör med sladden in ska du inte alls ha batteriet i datorn utan ta bort det. Medan andra menar att det inte spelar någon roll. I vilket fall som helst så är det tyvärr mer eller mindre oundvikligt att ett batteri "slits" och därmed tappar prestanda (det får sämre passningstid etc). Sen är frågan om man köper en laptop för att använda den eller bara för att ha den stående...

Köp nytt battreri om du BEHÖVER det men gör det inte för att "det är bra att ha" då batteri är en "färskvara".

Jag har slitit ut både laptops och batteri och det är sånt man får vänja sig med, det är oxå delvis därför tillverkare sällan lämnar nå vidare lång garanti på just batteriet.

se även: för en av många "åsikter"

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Postad

Tack för ett mycket bra svar och tack för länken. :-)

Datorn ska alltså funka lika bra som vanligt när jag kör med strömsladden trots att mitt batteri blivit sämre ?

Postad
Tack för ett mycket bra svar och tack för länken. :-)

Datorn ska alltså funka lika bra som vanligt när jag kör med strömsladden trots att mitt batteri blivit sämre ?

Datorn vet eller bryr sig nog mindre om vart den får ström ifrån, så ja en kommer fungera exakt lika bra oavsett var den får ström ifrån. Har batteriet blivit sämre kommer du få just sämre batteri tid med det.