Gå till innehåll

NLT - Många outs, självklar syn hela vägen till river?


blukah

Recommended Posts

Bakgrundsfakta:

Det är min första hand som jag postar här, så var snälla mot mig. Hade blivit utdragen tidigare idag så jag tyckte det var dags att ge igen och var nog lite tiltad, men tycker ändå jag spelade rätt. Det är jag som är dealer.

 

 

Spelet

Texas Hold'em No Limit EUR 0,00/0,50 -

 

Players:

spelare a (EUR 17,75 in seat 1)

blukah (EUR 66,50 in seat 2)

fi (EUR 47,75 in seat 3)

spelare b (EUR 22,50 in seat 4)

spelare c (EUR 60,50 in seat 5)

spelare d (EUR 9,75 in seat 6)

spelare e (EUR 32,00 in seat 7)

 

OpeningBetRound

blukah was dealt: 8 :club: - 7 :club:

 

small blind: fi

big blind: spelare b

 

spelare c Fold

spelare d Call (0,50)

spelare e Call (0,50)

spelare a Fold

blukah Raise (1,00)

fi Call (0,75)

spelare b Call (0,50)

spelare d Call (0,50)

spelare e Fold

 

 

Jag vet att min raise kanske är lite fånig, men jag gillar att driva upp potten lite.

 

Flop

A :club: - 6 :club: - 9 :diamond:

 

Oki, här har jag både ett färg och ett stegdrag. Alla checkar fram till mig som är sist att agera så jag satsar nästan halva potten för att se lite var jag står och för att mörka min hand lite.

 

blukah Bet (2,00)

fi Raise (4,75)

 

Ok, nu blev det visst en "check raise". Jag tror inte att han har varken färg eller stegdraget som jag har utan det är förmodlige esset till en triss. Räknar ut att jag har 9 outs på färgen (även om det inte är nötfärgen) och 8 på nötstegen, totalt 17 outs. Tycker själv det är en självklar syn. Då om jag träffar så har jag maskerat handen lite iaf genomat att höja först.

 

haklub Call (2,75)

 

 

Turn

2 :diamond:

 

fi Bet (6,75)

 

Han satsar ungefär halvapotten, tycker fortfarande jag gör rätt i att syna. Lite fundersam om han försöker bluffa med ett högre färgdrag men det känns inte som det. Har inte sett killen göra några större bluffar. Så jag fortsätter.

 

blukah Call (6,75)

 

 

River

4 :club:

Jaha, där satt den, fick färgen.

fi Bet (6,75)

 

Vill höja men han har bara strax över 22 kvar vilket är mindre än potten så jag går all in och hoppas att han inte har färgdraget, vilket jag inte tror.

 

blukah All-In (54,00)

fi All-In (28,50)

 

 

Showdown

blukah shows: 8 :club: - 7c :club: (a flush, ace high)

fi shows: A :diamond: - K :club: (a pair of aces)

blukah Payback (18,75)

 

blukah wins: EUR 95,50 (with a flush, ace high)

Rake: EUR 2,50

Avslutning

 

Ok, jag vann handen, tjohoo. Sjävklart blev killen upprörd osv. Tycker inte att han spelar fel, jag har lite tur som får in min färg. Men jag tycker ändå jag spelar korrekt, hur jag än resonerar får jag fram till att jag har allt för många outs för att inte kunna syna till river och se om jag träffar något. Borde jag ha spelat annorlunda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot AK så leder du på floppen, om du inte träffar på turn så leder han då. Kombinationsdrag med färg leder så gott som alltid mot ett naket par på floppen.

 

Kolla in http://www.pokerstove.com för mer info.

 

Det här var intressant! Jag laddade ner pokerstove och gjorde en körning för första gången. Enligt den är snubben aningens favorit på flopen:

 

Hand 1: 48.3838 % [ 00.48 00.00 ] { AdKc }

Hand 2: 51.6162 % [ 00.52 00.00 ] { 8c7c }

 

Och i underläge på turn:

 

Hand 1: 68.1818 % [ 00.68 00.00 ] { AdKc }

Hand 2: 31.8182 % [ 00.32 00.00 ] { 8c7c }

 

Om jag nu fått detta rätt...

 

Nu till din första fråga: "Har du funderat på...vad som skulle hända om du ställde in?"

 

Du har inte lust att svara på den själv... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att gdaily gillar att raisa med suited connectors, själv tycker jag det frångår optimalt spel så jag gör det sällan. Om man spelar på höga nivåer där det finns ett värde i "deception" som han gör är det säkert bra men på låga limits är såna "moves" bortkastade tror jag. Eftersom du spelar på 0.25/0.5 så tror jag att du gör bättre i att bara syna dig in, du har ju inget mot att SB och BB hänger med i potten, snarare tvärtom.

 

Din motståndare som limp/synar med AK gör verkligen bort sig tycker jag. Att limp/syna med en premium hand är ju att ge bort value. Att han sen checkar floppen är också dumt, TPTK är definitivt inte stark nog för det när det ligger färg och stegedrag i en multipott, han borde bettat pott. Ditt bet är perfekt tycker jag, men när du blir check-raisad borde du ställa in. På floppen är du ju favorit, och dessutom får du ju "fold equity" om du går all-in (bäst är ju om han lägger sig men du har ju inget emot att bli synad).

 

Jag älskar att gå all-in med såna bra drag, dels är det +EV och dels ger det en bra table image tycker jag. Du gör väl inget fel som bara synar men hoppas att du förstår att all-in i den situationen är ett mycket bra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är egentligen jätte-off topic, men jag reagerade på ditt ordval Hjort, och funderade själv på det:

 

Borde man inte säga att fi leder på floppen, men att blukah är favorit? Det är ju blukah som behöver förbättra sin hand.

 

Som sagt, off topic, men bara en tankeställare jag fick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är egentligen jätte-off topic, men jag reagerade på ditt ordval Hjort, och funderade själv på det:

 

Borde man inte säga att fi leder på floppen, men att blukah är favorit? Det är ju blukah som behöver förbättra sin hand.

Jag utgår bara från vem som har störst chans att vinna när jag använder "favorit" eller "leder". Att använda termerna för något annat tycker jag är ratt onodigt.

 

For ovrigt sa ar ju en allin pa floppen lite val mycket overbet. Vet man att fi ar en tomte som inte kan lagga sig for omslag pa floppen och alltid betalar av pa turn/river sa gor man nog battre i att bara syna floppen for att exploatera hans tomtespel.

 

Problemet med att hoja mindre an allin ar att en klippsk motstandare kan folda nar fargen gar in pa turn och annars satta en sjalv allin. Och da far man antingen lagga sig eller skicka in ett stort bet med 37% vinstchans. Da ar det battre med en mindre pott eller att vara allin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknar ut att jag har 9 outs på färgen (även om det inte är nötfärgen) och 8 på nötstegen, totalt 17 outs

Du tänker fel här. Du har 15 outs, inte 17.

Anledningen är att du räknar T :club: och 5:club: två gånger. När du räknat med dem i dina nio färgouts kan du inte räkna dem igen i dina steg outs. Kvar för stegen är T( :diamond::heart::spade: ) och 5( :diamond::heart::spade:), dvs 6 st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...