Stormen_Per Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 Jag vet inte riktigt vad jag menar =\ Om du 4betar t.ex. 77 till 50bb så blir det en bluff, men om du 4betar till 18bb så är det för värde Citera
fhaugen Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 Det låter lustigt Försök utveckla hur du tänker! Citera
Rebonius Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 4betbluffa i turneringar är nästan alltid dåligt. Button raises, sb reraises, Rebonius moves all in from the big blind (crap obv) Favoritmove med rätt stackstorlekar Citera
sulla Postad 4 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2008 Fel. Om han tex släpper 25% och pushar resten och i pushen har 75% PP och 25% AQ+AK vad skulle då vara värdet i spelet? Finns det nån som har kunskap/program att räkna ut det? Citera
fhaugen Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 Button raises, sb reraises, Rebonius moves all in from the big blind (crap obv)Favoritmove med rätt stackstorlekar Menade givetvis att 4betfolda. Citera
SuckItOrMuckIt Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 Om han tex släpper 25% och pushar resten och i pushen har 75% PP och 25% AQ+AK vad skulle då vara värdet i spelet? Finns det nån som har kunskap/program att räkna ut det? Det blir en lite orealistik range. Tror bara han synar raise/all in med QQ+ AK? Hans 3-bets range kanske är nått i stil med 99+ AJs+? Detta innebär att vi har ca 55% FE. Våran AKo har 39% mot FIs call range. Alltså, 55% av ggrna vinner vi potten på 10400 och 45% av ggrna har vi 39% i en pott på över 90k. Skillnaden som blir att 4-beta 18k vs all in är vilka händer vi kan få bort på flop. De gånger A eller K kommer på flop leder vi mot hans range, får vi honom då att vika sämre händer genom att gå all in (som han ist hade synat pree) så är ju de inge bra. Får vi honom att folda bättre/lika bra händer när vi missar så är det ju jätte bra. Personligen tror jag det enda händerna vi får bort som vi vill ha bort är AK. Att vi skulle få bort AK är absolut inte säkert. QQ+ kommer han aldrig vika när han har oss slagen. Däremot tror jag QQ kan vika på A/K floppar. KK kanske kan vika på A floppar. Därför vill jag hällre gå all in pree flop. Blev rätt luddigt . De ja är ute efter är iaf att vi bara att resultatet av att gå all in på flop ist för pree blir bara att vi får bort sämre händer. Är jag ute och cyklar eller? Citera
vetgirig Postad 5 Juni , 2008 Rapport Postad 5 Juni , 2008 Det blir en lite orealistik range. Tror bara han synar raise/all in med QQ+ AK? Hans 3-bets range kanske är nått i stil med 99+ AJs+? Detta innebär att vi har ca 55% FE. Våran AKo har 39% mot FIs call range. Alltså, 55% av ggrna vinner vi potten på 10400 och 45% av ggrna har vi 39% i en pott på över 90k. Dvs vi får då 3 resultat: Vinner preflop: 1. Vinner 10400 55% = 5720 Får en syn preflop: 2. Förlorar 45960 61% * 45% dvs ca 27% av gångerna = -12542 3. Vinner 95K 39% * 45% dvs ca 18% av gångerna = 16600 Får man en syn preflop så är resultatet - 12500 + 16600 = 4100 EV 5720 + 4100 = +10K Dvs det är rent teoretiskt bättre att ställa pre-flop än att folda (värde 0). Skillnaden som blir att 4-beta 18k vs all in är vilka händer vi kan få bort på flop. De gånger A eller K kommer på flop leder vi mot hans range, får vi honom då att vika sämre händer genom att gå all in (som han ist hade synat pree) så är ju de inge bra. Får vi honom att folda bättre/lika bra händer när vi missar så är det ju jätte bra. Personligen tror jag det enda händerna vi får bort som vi vill ha bort är AK. Att vi skulle få bort AK är absolut inte säkert. QQ+ kommer han aldrig vika när han har oss slagen. Däremot tror jag QQ kan vika på A/K floppar. KK kanske kan vika på A floppar. Därför vill jag hällre gå all in pree flop. Blev rätt luddigt . De ja är ute efter är iaf att vi bara att resultatet av att gå all in på flop ist för pree blir bara att vi får bort sämre händer. Är jag ute och cyklar eller? Jo om FI synar en fyr-bet med AQ så synar denne postflop när ett A dyker upp så får man ibland syn av sämre händer på floppen. Men och andra sidan så synar även denne då det kommer en Q på floppen - och då förlorar man hela sin stack - för att göra det enkelt så kan man anta att AQ inte synar preflophöjningen. Räkna på resultatet om man fyrbetar till 18K preflop. Givet det så är 1 samma som ovan dvs Fi lägger sig men resten är olika. 2. Ställer på torr flopp och får syn av ett par - en chans på fyra att vinna genom att klonka A eller K. Dvs man har då EV - 18K. 3. Ställer på en flop med A/K och vinner potten på 43K ohotad. Dessa är egentligen en stor glädjekalkyl för man tar inte upp de gånger man är uppe mot AA eller KK. Alt 2 inträffar 2/3 av gångerna och alt 3 1/3 del av gångerna. Summan av 2 och 3 är då - 18K * 2/3+ 43K * 1/3 = (-36+ 43 )/3 = 3,5K EV 5720 + 3,5K = 8K Så även med en glädjekalkyl så är 4-beta 1/3-dels stack inte lika bra som att ställa pre-flop. Dvs att ställa pre-flop är mera EV+ än att tre-betta preflop och ställa oavsett flop. PS För att det skall vara korrekt att 4-beta preflop med en tredjedel av stack så måste man få FI att lägga mycket mer än 55% av de händer som denne 3-betar med preflop och skulle syna en all-in med eller så måste FI vara väldigt slaskig i att syna med händer som är slagna postflop. PPS Den som vill kan utveckla min beräkning av postflopspelet med att lägga till alternativen då FI har KK/AA och AQ. Frågan är dock om inte FI alltid ställer in preflop om man gör en mindre 4-bet om denne har AK/QQ+. Citera
SuckItOrMuckIt Postad 5 Juni , 2008 Rapport Postad 5 Juni , 2008 Egentligen är de rätt onödig diskution. De händer han kommer att spela mot våran höjning kommer han antagligen endå gå all in med och vi kommer syna. ifall han bara synar har han förhoppningsvis inte planerat att vika på floppen. vi kommer få samma utfall oavsett. Så länge man har inställningen att degen ska in så har man ingen större lucka i spelet helt enkelt. Mycke mer än så behövs inte sägas. Citera
Recommended Posts