Gå till innehåll

Betala skatt på pengar du inte cashat ut!


Recommended Posts

Den här frågan förtjänar en egen tråd. Ingen tycks förstå innebörde av problematiken.

 

Börjar med en fråga från en annan tråd:

Men alltså, är det här ett problem i praktiken?

 

Hur ska Skattemyndigheten får reda på och bevisa hur mycket man vunnit?

 

Man för över pengar i mindre poster, är det mycket pengar så åker man iväg på en resa och tar ut pengarna i ett annat land, tar med dom hem eller har ett utländskt konto. Eller har jag missat något?

Det är självklart svårt för SKV att veta hur mycket du vunnit. Men SKV kan faktiskt få ut uppgifter på alla transaktioner (oavsett om dom är 150.000 kr och inte inrapporterade av banken). Sen är det enkel matematik att veta hur mycket du iaf. cashat ut.

 

Men du ska faktiskt betala skatt på allt du vunnit, inte det du bara cashat ut!

 

Säg att du vann en stor söndagsturnering på PokerStars i mars 2007... du vann $200.000... det är ca 1.200.000 kr.

Du cashar ut 100.000 kr i mars 2007 och ytterligare 100.000 kr i oktober. Resten får stå inne. I december tiltar du bort 200.000 kr. Kvar på kontot hos PS har du motsvarande 800.000 kr. (för enkelhetens skull var det allt du spelade under 2007)

 

Fråga: Hur mycket skatt ska du betala för 2007?

Svar: Du ska betala 360.000 kr i skatt.

1.200.000 * 30% = 360.000 kr.

 

Även om du bara cashat ut 200.000 kr. Folk tycks tro att man bara ska betala skatt på det man cashat ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva grejen med beskattning på alla vinster utan möjlighet att göra avdrag för förluster faller på sin egen orimlighet, jag kollade i pt hur mycket jag hade "vunnit" sen detta året, $367687 låg vinsterna på, nu spelar jag iofs på skattefri sajt, men skulle jag inte gjort det skulle jag varit tvungen att ha betalat 662k kronor till skattemyndigheten samtidigt som jag vunnit bara vunnit några sketna tusenlappar. Kan tilläggas att jag uteslutande spelat nl200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva grejen med beskattning på alla vinster utan möjlighet att göra avdrag för förluster faller på sin egen orimlighet, jag kollade i pt hur mycket jag hade "vunnit" sen detta året, $367687 låg vinsterna på, nu spelar jag iofs på skattefri sajt, men skulle jag inte gjort det skulle jag varit tvungen att ha betalat 662k kronor till skattemyndigheten samtidigt som jag vunnit bara vunnit några sketna tusenlappar. Kan tilläggas att jag uteslutande spelat nl200.
Orimligt eller inte. Det skulle ha varit den skatten du skulle betala också. Det är svaret jag fått från SKV och det tycks vara iaf vissa skattehandläggares grundinställning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag iofs inget om varken skatterätt eller om juridik, men logiken säger ändå att det är såpass orimligt att skatta för varje vunnen pott att det skulle vara jävligt svårt även via domstol att få någon att betala skatt på någonting annat än nettovinster i cashgame. Rätta mig gärna om ni tror jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har fel, folk har visst fått skatta!

 

Har du något exempel? Om inte, så är nog det mest instruktiva som sagts det som Towe Nilsson från skatteverket skrev:

 

"Varje pott är rent principiellt ett eget lotteri och varje

vunnen pott är beskattningsbar till sitt bruttovärde, dvs. inte ens

insatsen som vinnaren gjort i den potten kan dras av. Eftersom en

pokerspelare varvar vinster med förluster skulle detta få orimliga

konsekvenser. I praktiken är detta dock ingen stor sak. Det är de större

turneringsvinsterna utanför EU/EES som det blir aktuellt att beskatta,

liksom sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back, dvs. den bonus

en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till

en spel-site.

 

 

Med vänliga hälsningar

Towe Nilsson

Skatteverket, Servicejouren"

 

Lägg därtill att vinster på under 100 kr inte ska beskattas, och att detta alltså som framgår ovan gäller varje enskild pott. Detta skulle göra beräkningen av vad som ska beskattas mycket komplicerad.

 

Slutsats: det är inte 'AKTUELLT' att beskatta cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan göra ett = med stejkade spelare som klonkar.

Jag tänkte på den forummedlem som klonkade stort på FullTiltPoker och var stejkad av ett annat forum. Den dealen gjorde att stejkaren borde ha backat några tusen dollars iaf. (Men om han verkligen redovisade ärligt eller inte vet jag inte.)

 

Hursomhelst... samma princip. Stejkad spelare vinner och ska betala skatt på allt, även om det inte är hans om cashat ut allt. Det räcker med att man hade "möjlighet" att casha ut.

 

---

 

Towe Nilsson har noll koll egentligen. Man kan se på texten att hon klippt ut det från en pdf. (radbrytningarna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något exempel? Om inte, så är nog det mest instruktiva som sagts det som Towe Nilsson från skatteverket skrev:

 

"Varje pott är rent principiellt ett eget lotteri och varje

vunnen pott är beskattningsbar till sitt bruttovärde, dvs. inte ens

insatsen som vinnaren gjort i den potten kan dras av. Eftersom en

pokerspelare varvar vinster med förluster skulle detta få orimliga

konsekvenser. I praktiken är detta dock ingen stor sak. Det är de större

turneringsvinsterna utanför EU/EES som det blir aktuellt att beskatta,

liksom sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back, dvs. den bonus

en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till

en spel-site.

 

 

Med vänliga hälsningar

Towe Nilsson

Skatteverket, Servicejouren"

 

Lägg därtill att vinster på under 100 kr inte ska beskattas, och att detta alltså som framgår ovan gäller varje enskild pott. Detta skulle göra beräkningen av vad som ska beskattas mycket komplicerad.

 

Slutsats: det är inte 'AKTUELLT' att beskatta cashgame.

 

 

 

en spelare som blev granskad efter att han vunnit lite pengar i WSOP fick även skatta på ett uttag från en icke skattefri sajt, var iofs bara ett uttag på ca 10k ag, men det har hänt

 

sen är jag ganska övertygad om att många som klonkat stort i stars söndagsturneringar har skattat för detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något exempel? Om inte, så är nog det mest instruktiva som sagts det som Towe Nilsson från skatteverket skrev:

 

"Varje pott är rent principiellt ett eget lotteri och varje

vunnen pott är beskattningsbar till sitt bruttovärde, dvs. inte ens

insatsen som vinnaren gjort i den potten kan dras av. Eftersom en

pokerspelare varvar vinster med förluster skulle detta få orimliga

konsekvenser. I praktiken är detta dock ingen stor sak. Det är de större

turneringsvinsterna utanför EU/EES som det blir aktuellt att beskatta,

liksom sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back, dvs. den bonus

en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till

en spel-site.

 

 

Med vänliga hälsningar

Towe Nilsson

Skatteverket, Servicejouren"

 

Lägg därtill att vinster på under 100 kr inte ska beskattas, och att detta alltså som framgår ovan gäller varje enskild pott. Detta skulle göra beräkningen av vad som ska beskattas mycket komplicerad.

 

Slutsats: det är inte 'AKTUELLT' att beskatta cashgame.

Det måste vara minst två år sedan jag såg den citerade texten första gången. Efter det där så har ju andra från Skatteverket gjort uttalanden som antyder helt andra saker. Dessutom så finns det ju ett par exempel då Skatteverket har krävt att pokerspelare ska betala 30% av uttagen i skatt. I de kända fallen hade de dock klantat till det så att det handlade om EU-sajter, så det blev inget mer av det. Det skulle förvåna mig om det inte dyker upp nya fall den närmaste tiden, nu när de har börjat gå igenom årets deklarationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att bevisbördan ligger på den skattskyldige?

Om skatteverket fått nys om en spelar som cashat ut $100.000, denne spelare

återfinns inte i resultatlistor eller på sharkscope ty h*n har bara spelat cg.

 

Borde inte skatteverketkunna utgå från att spelaren vunnit $1.000.000 och gått $100.000

plus (ja det låter absurt men det är bara för att skatteverket ska förstå) cashat

ut $100.00 och ska betala $300.000 i skatt. Upp till spelaren att bevisa något annat.

 

Ja, jag utgå från att skatteverket inte är så onda, men borde det inte gå till på liknande

sätt för att skatteverket ska följa gällande regler?

 

Och innan någon får för sig något annat. Jag tycker inte att det borde gå till så, men

jag är nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...