Gå till innehåll

UltimateBet scandal


luralisa

Recommended Posts

UltimateBet scandal

 

ULTIMATEBET ISSUES STATEMENT REGARDING UNFAIR PLAY

MONTREAL, CANADA (MAY 29, 2008) --- Tokwiro Enterprises ENRG ("Tokwiro"), proprietors of UltimateBet.com ("UltimateBet"), one of the world's largest online card rooms, today announced the results of its lengthy investigation into allegations of unfair play, which was triggered by concerns about an account named 'NioNio'. Tokwiro has worked diligently in cooperation with its regulatory body, the Kahnawake Gaming Commission ("KGC"), and with independent third-party experts to conduct a thorough investigation that included a comprehensive review of hand histories and game data, thorough analyses of software and network security, and audits of its security practices and procedures.

 

The investigation has concluded that certain player accounts did in fact have an unfair advantage, and that these accounts targeted the highest limit games on the site. The individuals responsible were found to have worked for the previous ownership of UltimateBet prior to the sale of the business to Tokwiro in October 2006. Tokwiro is taking full responsibility for this situation and will immediately begin refunding UltimateBet customers for any losses that were incurred as a result of unfair play.

 

The fraudulent activity was enabled by unauthorized software code that allowed the perpetrators to obtain hole card information during live play. The existence of this vulnerability was unknown to Tokwiro until February 2008 and existed prior to UltimateBet's acquisition by Tokwiro in October 2006. Our investigation has confirmed that the code was part of a legacy auditing system that was manipulated by the perpetrators. Gaming Associates, independent auditors hired by the KGC, have confirmed that the software code that provided the unfair advantage has been permanently removed.

 

Throughout the investigation of this incident, Tokwiro's consistent priorities have been:

To permanently remove the ability to engage in unfair play;

To complete its investigation and come to a full understanding of what occurred;

To refund the affected customers; and

To implement measures that prevents future incidents.

The Company said, "We would like to thank our customers for their patience, loyalty and support, as well as for their understanding that we are doing everything we can to correct this situation. The staff and management of UltimateBet are fully committed to providing a safe and secure environment for our players, and we want to assure customers of our unwavering resolve to monitor site security with every resource at our disposal."

Investigation Timeline

 

These are the key events in the course of the incident.

January 2008: UltimateBet is alerted to suspicions of unfair play on the part of the account "NioNio". Within 24 hours, UltimateBet contacts the KGC to provide formal notice that UltimateBet has initiated an investigation of the incident. UltimateBet subsequently forwarded a copy of all related data to the KGC.

 

 

January 2008: The "NioNio" account and related accounts are suspended pending further investigation.

 

 

February 2008: Preliminary findings indicate abnormally high winning statistics for the suspect accounts. After discussions with the KGC, UltimateBet engages third-party gaming experts to assist with the analysis.

 

 

February 2008: Investigators confirm that the suspect accounts are associated with individuals who had worked for UltimateBet under the previous ownership.

 

 

February 2008: UltimateBet discovers the unauthorized code that allowed the perpetrators to obtain hole card information during live play. The code was part of a legacy auditing system that was manipulated by the perpetrators of the fraud.

 

 

February 2008: UltimateBet immediately removes the unauthorized code and works with the KGC and with third-party auditors to verify that the security hole has been eliminated.

 

 

March 2008: Six player accounts are confirmed to have participated in this scheme. No accounts were deleted at any point, although some account names were changed multiple times. The following account names are known to have been used in the fraudulent activity: NioNio, Sleepless, NoPaddles, nvtease, flatbroke33, ilike2win, UtakeIt2, FlipFlop2, erick456, WhackMe44, RockStarLA, stoned2nite, monizzle, FireNTexas, HeadKase01, LetsPatttty, NYMobser, and WhoWhereWhen.

 

 

May 2008: The investigation confirms that the fraudulent activity took place from March 7, 2006 to December 3, 2007.

 

 

May 2008: Gaming Associates certifies that the software code that enabled unfair play was removed from UltimateBet servers in February of 2008.

 

 

May 2008: Customers affected by this incident are identified, and plans for corrective action are reviewed with the KGC.

Corrective Actions Taken

 

The following actions have been taken or are currently underway as a direct result of this investigation.

The security hole identified in UltimateBet's investigation has been permanently eliminated.

 

 

UltimateBet is establishing a state-of-the-art software Security Center that consolidates and greatly enhances existing security capabilities. The first release of the new Security Center focuses solely on the immediate detection of abnormal winnings. Gaming mathematicians, poker professionals, and security software developers have all contributed to the specifications for the new Security Center.

 

 

UltimateBet customers are no longer permitted to change account names unless they have suffered abuse in chat rooms. Requests for changes must be supported by proof of abuse and must be approved by the Chief Compliance Officer.

 

 

In addition to its existing security department, UltimateBet has established a new specialized Poker Security team of professionals dedicated to fraud prevention.

 

 

The refund process will begin immediately. The accounts associated with fraudulent activity did not use an unfair advantage in all play sessions. Regardless, UltimateBet is refunding all losses to these accounts.

 

 

Accounts related to the fraudulent activity have been disabled, and the individuals associated with those accounts permanently banned from the site.

 

 

UltimateBet has worked closely and transparently with its governing body, the KGC and its designated expert auditors, to determine exactly what happened, how it happened, and who was involved, and has taken action to prevent any possibility of this situation recurring.

 

 

Tokwiro is pursuing its legal options in regard to this incident.

For further inquiries please contract press@ultimatebet.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det hade varit intressantare om du hade kortfattat beskrivit vad det handlar om för i nuläget tror jag inte det är en käft som orkar plöja sig igenom hela texten.

 

Jag läste hela i alla fall tog väl en 45 sekunder. Vi som inte fuskade oss igenom hela våran skolgång lärde oss läsa på köpet så att säga. Kan vara bra att kunna läsa ibland har jag märkt.

 

Om vi återgår till inlägget så är det intressant att dom är så korkade att dom inte tog bort den där koden redan i första rundan. Det vill säga när Absolute Poker skandalen uppdagades. Eller så är det väl så att ledningen på företaget är med på det hela.

 

Man kanske ska byta till Svenska Spel. Jag har inte mycket gott att säga om Margareta Winberg men jag tror inte hon fuskar i poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winberg har nog inte kunskapen om hur man skulle fuska och kan däför inte ha kunskapen runt att stoppa fusk heller.

 

Vad varje pokersajt borde fråga sig själv är om de också har dessa typer av läckor. Finns det konstiga felsökningsverktyg till deras mjukvara. Överlag verkar ju IT bolag vara riktigt usla på informationshantering, vilket är lite mysko med tanke på att det kallas informationsteknologier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt vad tyst det är om att fusket hos Ultimatebet bekräftats. Man kunde tänka sig att skandalen hos Absolute Poker var en engångsgrej, men så kommer det en liknande sak med Ultimatebet som har samma ägare. Det är tydligen inte ens tillräckligt intressant för att tas med på nyheterna i pokerportaler som poker.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt vad tyst det är om att fusket hos Ultimatebet bekräftats. Man kunde tänka sig att skandalen hos Absolute Poker var en engångsgrej, men så kommer det en liknande sak med Ultimatebet som har samma ägare. Det är tydligen inte ens tillräckligt intressant för att tas med på nyheterna i pokerportaler som poker.se.
To be fair så tror jag mer att det beror på att det ännu inte gått upp för ansvarig för nyhetsflödet att det faktiskt hänt. Är ju inte direkt så att UB är en stor annonsör som måste blidkas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte det minsta överraskande, jag lovar er att ALLA sajter håller på med fusk och mygel i mindre eller större utsträckning. Det bara är så. De som fortfarande tror att pokersajterna är ärliga och hederliga bör nog vakna upp.

 

Och media skriver inte ett skit om detta, det finns alldeles för stora ekonomiska intressen bakom.

 

Så ser världen ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det hade varit intressantare om du hade kortfattat beskrivit vad det handlar om för i nuläget tror jag inte det är en käft som orkar plöja sig igenom hela texten.

 

Stora textmassor kan vara skrämmande, men det kan ju finnas andra som inte blir skrämda och klarar av det. Var glad att han postade överhuvudtaget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte det minsta överraskande, jag lovar er att ALLA sajter håller på med fusk och mygel i mindre eller större utsträckning. Det bara är så. De som fortfarande tror att pokersajterna är ärliga och hederliga bör nog vakna upp.

 

Och media skriver inte ett skit om detta, det finns alldeles för stora ekonomiska intressen bakom.

 

Så ser världen ut.

 

källa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

källa?

 

perK69 har inga källor. Han har aldrig presenterat dem än och det verkar inte som han kommer göra det framgent heller.

 

perK69, håll dig borta från den här tråden. Den är seriös. Om du vill fortsätta dina spekulationer hänvisar jag dig till tråden om "KONSPIRATION: Vad tror ni om riggade siter?"

 

Fler poster av det här slaget kommer ge infractions för OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

perK69 har inga källor. Han har aldrig presenterat dem än och det verkar inte som han kommer göra det framgent heller.

 

perK69, håll dig borta från den här tråden. Den är seriös. Om du vill fortsätta dina spekulationer hänvisar jag dig till tråden om "KONSPIRATION: Vad tror ni om riggade siter?"

 

Fler poster av det här slaget kommer ge infractions för OT.

 

Ok, jag skall låta er pokernördar diskutera i fred. För fusk finns inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller detta är två enskilda händelser, AP och denna.

 

Det som är speciellt med dessa är att dom är avslöjade,finns det möjligheter finns det folk som utnyttjar det.

 

Finns det folk som utnyttjar det, finns det folk som blir blåsta.

 

Detta är förmodligen bara toppen av ett isberg.

 

Man brukar snacka mörkertal när det gäller anmälda brott, det gäller förmodligen pokerbranschen också.

 

Det gäller att folk uppmärksammar allt misstänkt, inte bara anmäler till siten, då siten som sagt var kan vara den som myglar.

Oavsett om siten skyller ifrån sej och säger att det är enskilda "representanter" för siten som fuskar, inte siten, så är siten ansvarig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bortser från huruvida den infektera(n)de programvaran låg kvar på UB's servrar för länge eller ej (har inte koll på hur det ligger till med detta) så tycks det ju som om de nuvarande ägarna har skött detta väldigt föredömligt.

 

Alla som torskat någon hand mot NioNio & Co de senaste två åren kommer få dessa insatser tillbaka.

Visst är det en form av skandal men smarta (eller mindre smarta) eko-brottslingar kommer alltid finnas. Heder åt UB som, i mitt tycke, löst detta bra.

 

Jag kommer fortsätta satsa på komma till Aruba :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur låga nivåer fuskarna har spelat.

Har spelat PLO med max $2 blindar och billiga SnG.

Nu när jag kollade, hade det dykt upp $10.81 på mitt konto.

 

Länsade kontot på sista centen efter AP-skandalen, har ingen rakeback och har heller inte fått någon e-post från UB som förklarar varför det har dykt upp pengar på mitt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bortser från huruvida den infektera(n)de programvaran låg kvar på UB's servrar för länge eller ej
Det verkar inte som det rörde sig om en infektion, utan att programvaran från start var avsedd att möjliggöra att kolla på spelares hålkort i realtid. Vilket, om det inte är avsiktligt, åtminstone tyder på infinite dumhet vad gäller sitekonstruktion.

 

Jag är inte riktigt säker på om nionio-kontot fortsatte spela efter AP-katastrofen, men om så är fallet är det otroligt illa att de inte omgående stängde av fuskmöjligheten.

 

Alla som torskat någon hand mot NioNio & Co de senaste två åren kommer få dessa insatser tillbaka.
Det där är inte riktigt säkert, men får väl hoppas det. Obvs inklusive rake. UB har inte en bra historia av ärlighet gentemot kunder.

 

Visst är det en form av skandal men smarta (eller mindre smarta) eko-brottslingar kommer alltid finnas. Heder åt UB som, i mitt tycke, löst detta bra.
Det där är som att säga att det är ett smärre tjänstefel när ens döda mormor gängknullas av bårhusvaktmästarna.

 

UB:s nettoheder är fortfarande totalt åt helvete eftersom det är en situation som aldrig borde uppstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När ni är väl där inne, klicka på länken "superanvändarskandal på UB."

 

Där står det

"

De starkaste indicierna är i stället:

• Resultaten. NioNio snittade drygt 60 bb/100 händer över på totalt cirka 8 000 spelade händer. Enligt de flesta bedömare, inklusive statistiktjänsten Mypokerintel, är antalet händer för stort för att det ska kunna handla om ett ”lucky streak”, i synnerhet som han gjorde det på de allra högsta nivåerna mot UB:s absoluta elit.

"

 

??? Är det verkligen så otroligt att någon haft 60bb/100 över endast 8000 händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...