Gå till innehåll

Rebonius gular på PLO


Rebonius

Recommended Posts

Om jag satt och spelade HU mot någon som aldrig 4bettade preflop tror jag faktiskt jag skulle tycka det var bättre än att han 4bettade en vettig range.

 

Fortf ingen som påstått motsatsen. Däremot valde jag mellan 4b/fold och 4b/call kontra alltid syn och kände personligen att om jag spelar mot en knapp som inte har någon fold-range mot en 3b i sin range så skulle jag få svårare att spela mot han om han ALLTID bara synade mina 3b så jag spela ur position 100bbish djupt postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vet inte riktigt vad jag ska kommentera i inläggen, men överlag håller dom hög klass :)

 

Musikfreak som jag är passar jag på att länka till ännu en nötig låt

 

EDIT: Tycker fortfarande att man ska strunta i "initiativ". Det tror jag att de flesta NLT-spelarna som spelar nearopti (iaf försöker spela så nära opti som möjligt) tycker. Man har ju alltid samma val ändå. Fold/check/call/bet/raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"initiativ" blir lätt lite flummigt. tycker det kanske kan ha ett värde om man definerar det men det är ju inget som har någon egentlig betydelse om man snackar spelteori. I praktiskt spel är väl intiativ att man tenderar att autochecka till den som la in sista höjningen/spelaren som representarer en starkare range och sedan agerar vi efter det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"initiativ" blir lätt lite flummigt. tycker det kanske kan ha ett värde om man definerar det men det är ju inget som har någon egentlig betydelse om man snackar spelteori. I praktiskt spel är väl intiativ att man tenderar att autochecka till den som la in sista höjningen/spelaren som representarer en starkare range och sedan agerar vi efter det?

 

Ja, men eftersom det inte finns något speltekniskt tvång till det och de flesta väljer att göra det med motiveringen "alla andra gör ju det" så blir det ju irrelevant om man försöker spela opti (vilket nog inte många PLO-spelare försöker göra idag). Tror hur som helst att i princip alla justeringar man kan göra där man är säker på att komma närmare optimalt är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjoo..håller med . och folk gör massa saker bara för att det är så utan att ha tänkt igenom det. alternativet så har dom tänkt igenom men är för dumma/har för dåliga skäl till det dom sysslar med.

 

tror att det finns rätt mycket kvar att utveckla inom iaf PLO texas holdem har jag inte så bra koll på. Bland annat bör det donkas mer, fast jag har inga direkta argument för något jag säger så jag antar det mest är gissningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara det att PLO inte har kommit lika långt som holdem eller kan det ha andra föklaringar som att spelet är annorlunda?

(Jag har inte spelat holdem cg på kanske 6 år...och då knappt vinnande)

 

Har sett många holdem spelare, nästan alla, som switchat över från NL600-NL5k och har haft jättesvårt att anpassa sig och varit bra värde.

 

Tror inte det bara handlar om att "göra som alla andra" utan mer om vad man genom trial and error vinner mest på. Då man tex tar initiativet från en knapphöjning genom att 3-beta från SB.

Många regs hanterar inte detta bra. Trots att SB cbetar brett så har dom flesta svårt att utnyttja det positionella övertaget om man inte är riktigt djup, kanske pga oddsen mot SB's range på de flesta floppar?

 

Även om det ur en spelteoretisk synvinkel inte finns någon fördel generellt?, så gäller detta framförallt om man spelar en optimal strategi mot andra som spelar optimalt eller nästan optimalt?

Har motståndarna, kanske >95% i PLO, svårt att hantera när dom blir 3-betade från SB så borde man väl utnyttja detta? Antingen floatar dom eller raisar alldeles fel eller så viker dom alldeles för ofta.

 

Att använda en exploaterande strategi i PLO är mer framgångsrikt än i tex NLHE. Är verkligen en spelteoretiskt optimal strategi något att sträva efter i PLO i dagsläget?

 

Kanske inte bara för att utveckling inte nått lika långt utan för skillnaderna mellan spelen? Skillnaderna gör att vi för alltid kommer ha en uppsjö, troligtvis även en majoritet av reggsen som spelar ljusår från optimalt?

 

(btw läste min första riktiga artikel om game theory igår...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att alla spelar så långt ifrån det vi tror att är optimalt beror framför allt på att spelet är mycket mer komplext än NLT och FLT, men även att det har gjort färre beräkningar och beräkningarna blir med komplicerade.

Varken jag eller någon annan vet hur GTO ser ut i PLO, men jag chansar på att man skulle krossa allt motstånd för en väldigt lång tid och dessutom ha den högsta winraten på highstakes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde söndagsgrind i 16h och lyckades plussa ganska bra. Har inte några exakta siffror, men över $10k och under $15k. Spelade min första turnering på Cake nätverket och insättningsriggen lät mig vinna den för $13,5k. Jag vann även en turbo på Stars och FTade både en annan turbo och $55 1r1ao, där jag slutade på en andraplats.

 

Överlag var det en lyckad kväll och att det var en söndag kändes speciellt bra då jag har backat ett par söndagar i rad före. Mitt MTT-game känns riktigt bra just nu, även fast det efter 15h lätt blir lite spewigt när man spelar få bord och antingen vill busta eller vinna snabbt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde söndagsgrind i 16h och lyckades plussa ganska bra. Har inte några exakta siffror, men över $10k och under $15k. Spelade min första turnering på Cake nätverket och insättningsriggen lät mig vinna den för $13,5k. Jag vann även en turbo på Stars och FTade både en annan turbo och $55 1r1ao, där jag slutade på en andraplats.

 

Överlag var det en lyckad kväll och att det var en söndag kändes speciellt bra då jag har backat ett par söndagar i rad före. Mitt MTT-game känns riktigt bra just nu, även fast det efter 15h lätt blir lite spewigt när man spelar få bord och antingen vill busta eller vinna snabbt :P

 

och inte gick det sämre denna söndag :-D

 

gratz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla gratulationer :) Jag uppskattar det även fast jag inte quotar alla :)

 

Grattis :) Hur många +50k klonkar har du gnetat ihop nu? Grymt imponerande. =)

 

under 2008 och 2009 har jag väl fått ihop Million (officiellt $219k, efter deal $189k och sen hade jag 90% av det, så typ $170k plus), $67k för trea i FTOPS 6-max KO, vann Brawl för $84k och nu Partys $300k för $63k. Sen har jag t.ex. FT i WU för $38k, 3a i stora söndags 100r som även den gav $38k och vinst i sena söndags 100r för $44k. Förra året blev det rätt många cashes som låg runt $20k också.

Det är såklart jätteskoj att springa mycket över ens EV. Dessutom spelar jag i princip bara MTTs på söndagar (med några få undantag) och då blir variansen sick hög pga att man får in en mindre volym än om man lirar mycket och så är startfälten oftast väldigt stora.

 

Grattis! :-D :-D

Så j***a kung. Du såg ut att ha väldigt bra kontroll hela vägen från sista hundra (då jag började raila).

 

Hur tycker du motståndet brukar vara i just den?

Vad tycker du om strukturen?

 

GL i fortsättning...

 

hehe, tack :) Inte speciellt svårt när folk är NITs och jag dessutom fick vinna QQ vs KK vs AA all in pre ganska sent för en jättepott. Det var inte för "turneringslivet", men blev klar chipleader av den och skulle ha varit nere på typ averagestack annars.

 

Motståndet brukar vara riktigt dåligt. Tror att det är många som satellitar in, men sen spelar de flesta europeiska grinders den, så det försämrar ju förstås lite. Party har någon funktion som gör att man kan byta nick nu och då. Det gör att det blir svårare att se hur regtät turneringen är. Dessutom kan jag tillägga att jag är ganska dålig på folks nick på Party. Det är i princip bara på Stars och FTP jag vet vad folk heter.

 

Strukturen är väl inte speciellt bra tbh. Man spelar ganska grunt från början och då blir strukturen automatiskt snabb. När väl anten kickar in så är den jätteliten och därför blir turneringen lite tråkigare att spela. Från ITM till finalbordet var det överlag väldigt grunt, men på finalbordet började strukturen bli ganska bra igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turgubbe :(

Strukturen är väl inte speciellt bra tbh. Man spelar ganska grunt från början och då blir strukturen automatiskt snabb. När väl anten kickar in så är den jätteliten och därför blir turneringen lite tråkigare att spela. Från ITM till finalbordet var det överlag väldigt grunt, men på finalbordet började strukturen bli ganska bra igen.
Tycker det är vettigare att köra flippament när potterna rör sig om värden på hundratals dollar snarare än tiotusentals dollar, och någonstans måste man ju lägga crunchperioderna så att folk faktiskt bustar.

 

Vet faktiskt inte om det skulle störa mig så mycket om det var en autoflip för samtliga spelare vid start så att första handen inleds med hälften bustade. Blir sämre EV, men man sparar rejält med tid.

 

Pröva stötturrar om du vill se vad som händer när det är djupt i förhållande till startstackarna under lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...