Gå till innehåll

Den Nya Världsordningen är Här (total övervakning)


Existing-user

Recommended Posts

  • Svars 156
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

bye bye all, darknet nästa, finns det nåt pokerbolag som huserar där? :D

 

Nu är jag inte insatt i exakt vilka lösningar de olika nätverken/sajterna har men alla använder ju en eller annan form av krypterad trafik redan. Är ju inget "darknet" men finns ju inte så stort behöv av det då man redan krpterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkligen att det faller i nån EU-domstol.

 

Vetti fanken om jag inte ser detta som så viktigt att alla partier i alliansen faller bort. Hur låg det egentligen till med Bodströms förslag? Vad var de egentliga skillnaderna?

 

Luktar röst på Mp nästa val, juh...

 

Det är alldeles tyst i utländska media om det hela. Inte ens dom norska tidningarna online skriver något. Antingen skiter dom i det eller så har vi fått en sned uppfattning av våra media om att vi nu skulle ha dom mest långtgående lagarna i ett västland. Man tycker att ryssarna borde reagera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryssarna kommer inte reagera offentligt då det skulle visa på att de är beroende av våra kablar och dessutom att lagen som sådan faktiskt kan hitta väsentlig information. Det vi som land kan glömma är fina kontrakt därborta och andra diplomatiska frågor kommer helt plötsligt bli väldigt trögjobbade.

 

Ja, jag tror att hypen om att vi blir värsta stasilandet är väldigt lokal, men det betyder inte att den inte finns utomlands. Har bland annat pratat med en kompis i holland som sett nyheter om frågan. Holland är förövrigt ett av de länder som tydligen ligger som förebild, tillsammans med Schweiz, för lagen. Exakt vilka befogenheter som getts där har jag dock inte klart för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte insatt i exakt vilka lösningar de olika nätverken/sajterna har men alla använder ju en eller annan form av krypterad trafik redan. Är ju inget "darknet" men finns ju inte så stort behöv av det då man redan krpterar.

 

:D it was a joke....mena bara att jag ska lämna riktiga internet och bli osynlig...typ

 

men lite allvar finns det, länge tänkt testa o se hur darknet fungerar..men inte orkat, nu kanske man orkar ta tag i det, av ren nyfikenhet...

 

själv ser jag detta bara beror på ökade strategiska spänningen i vårat område(läs oljan norr om oss)... nu ska bush också börja drilla till havs:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/18/AR2008061803057.html?hpid=topnews

Warner (D) unveiled his energy policy the same day that President Bush called for Congress to remove the federal ban on offshore drilling, including areas off the Virginia coastline. Warner said he supports offshore exploration for oil and natural gas but stopped short of endorsing drilling, expressing environmental concerns and saying it would have no immediate impact on gas prices.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops, vår information är i goda händer...

 

http://www.politikerbloggen.se/

 

Politikerbloggen avslöjar: Hemliga FRA-agenter hängs ut med namn och telefonnummer

 

AVSLÖJANDE. Hemliga agenter på försvarets radioanstalt FRA har fått sina identiteter röjda.

Politikerbloggen kan nu avslöja att ett 20-tal anställda hängs ut på Internet med adress, telefonnummer och kreditkortsuppgifter.

FRA:s ledning ser mycket allvarligt på händelsen som kopplas till diskussionerna om den nya avlyssningslagen som riksdagen i går fattade beslut om.

FRA-chefen Ingvar Åkesson kommenterar Politikerbloggens uppgifter i TV4Nyheterna klockan 19 ikväll.

...

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryssarna kommer inte reagera offentligt då det skulle visa på att de är beroende av våra kablar och dessutom att lagen som sådan faktiskt kan hitta väsentlig information. Det vi som land kan glömma är fina kontrakt därborta och andra diplomatiska frågor kommer helt plötsligt bli väldigt trögjobbade.

 

Ja, jag tror att hypen om att vi blir värsta stasilandet är väldigt lokal, men det betyder inte att den inte finns utomlands. Har bland annat pratat med en kompis i holland som sett nyheter om frågan. Holland är förövrigt ett av de länder som tydligen ligger som förebild, tillsammans med Schweiz, för lagen. Exakt vilka befogenheter som getts där har jag dock inte klart för mig.

 

IT-företag undviker Sverige efter FRA-lag.

"Sverige går miste om stora investeringar från multinationella IT-företag. FRA-lagen gör att de inte vill lägga sin verksamhet här, enligt myndigheten Invest in Sweden Agency.

 

– Vi har fått tydliga besked från flera stora företag att de inte vill satsa här"

 

"Tidigare i år flyttade Telia Sonera sina finska kunders mejlservrar från Sverige till Finland. Krav hade dykt upp från finska myndigheter om att trafik inte skulle kunna avlyssnas."

 

 

Mycket oroväckande, tycker jag. Information blir den alltmer dominerande delen av mänsklig produktion, och tappar vi detta blir vi ett fattigt litet land som lever på några pappersbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inse mängden data som går över gränsen. Telia International Carrier äger 80 gbit/s kapacitet till exempel. Finns inte någon som skulle drömma om att försöka lagra allt det.

Ett gott försök gör dom iaf: http://www.idg.se/2.1085/1.110686

Systemet består av 2128 sammankopplade bladservrar av modell Proliant BL 460c.

I varje server sitter dubbla Intel Quad-core Xeon 5355-processorer

Enligt nya uppgifter till CS ska FRA ha betalat ungefär 75 miljoner kronor för superdatorn

 

+att dom ansöker om ny superdator nu och 250 pers...

 

 

FRA vill anställa 250 spioner

Den nya spionlagen är klubbad och klar – då storsatsar FRA. Myndigheten vill ha mer pengar, en ny superdator och nya lokaler. Och 250 fler anställda som ska hantera all ny information.

 

Hos Försvarets radioanstalt, FRA, har förberedelserna inför den nya hårt kritiserade signalspaningslagen pågått länge.

 

Lagen träder i kraft vid årsskiftet och FRA får tillgång till teleoperatörernas trafik den 1 oktober 2009.

aftonbladet.se

Publicerad: 2008-06-20

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2730048.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Slutet för Sverige som IT-nation?

 

"Investerare flyr FRA-Sverige

 

Publicerad: 9 juli 2008, 15.03. Senast ändrad: 10 juli 2008, 07.26

 

Tyvärr finns det goda skäl att vara orolig för vad FRA-lagen medför. Utländska telekunder väljer bort Sverige, samtidigt som den svenska telekombranschen drabbas av stora kostnader. Men det allvarligaste är att Sveriges rykte som en framstående IT-nation nu står på spel, skriver åtta chefer för bolag som tillsammans har 85 procent av den svenska bredbandsmarknaden. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligast med hela grejen är hycklerivarinten sossarna med Mona i spetsen har hittat på. Hela FRA var ju deras påhitt från början men när opinionen vänder ska det fiskas rösten i nån jävla hycklerivariant.

 

Oavsett vågar jag lova min vänsterhand på att FRA har spionerat lite som de velat ett bra tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligast med hela grejen är hycklerivarinten sossarna med Mona i spetsen har hittat på. Hela FRA var ju deras påhitt från början men när opinionen vänder ska det fiskas rösten i nån jävla hycklerivariant.

 

Nja, FRA är väl inte direkt sossarnas påhitt? :) Kallas underrättelsetjänst.

 

FRA-lagen däremot, det är till stora delar Bodströms förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

FRA-lagen däremot, det är till stora delar Bodströms förslag.

 

Bodström var justitieminister, FRA sorterar under Fö. Jag tror att Bodströms

engagemang i frågan varit ytterst marginellt (men men jag kan ha fel). Björklund och von Sydow har nog varit betydligt mer involverade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bodström var justitieminister, FRA sorterar under Fö. Jag tror att Bodströms

engagemang i frågan varit ytterst marginellt (men men jag kan ha fel). Björklund och von Sydow har nog varit betydligt mer involverade.

 

Vad jag har hört så stoppade Bodström förslaget, dels för att det var så dåligt, dels för att det var politiskt omöjligt. Han hade redan ett himla sjå att få igenom 'normal' avlyssning vid särskilda tillfällen. Och så kommer försvaret med TOTAL avlyssning vid ALLA tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört så stoppade Bodström förslaget, dels för att det var så dåligt, dels för att det var politiskt omöjligt. Han hade redan ett himla sjå att få igenom 'normal' avlyssning vid särskilda tillfällen. Och så kommer försvaret med TOTAL avlyssning vid ALLA tillfällen.

 

Bodström stoppade förslaget ?

 

Nej, det hade blivit lag långt tidigare om inte V+Mp+ C+FP hade stoppad förslaget då S var i regeringställning.

 

Bodström var upphovsmannen till datalagringsdirektivet. Så han försökte få igenom många lagar med avsikt att minska friheten på Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bodström stoppade förslaget ?

 

Nej, det hade blivit lag långt tidigare om inte V+Mp+ C+FP hade stoppad förslaget då S var i regeringställning.

 

Bodström var upphovsmannen till datalagringsdirektivet. Så han försökte få igenom många lagar med avsikt att minska friheten på Internet.

 

Det är exakt därför som han, som jag skrev, stoppade FRA-förslaget. Se 'Striden om spionlagen' för lite beskrivning av detta skede. "Läget blev mycket spänt. Vid årsskiftet 2005–2006 rådde krigsstämning mellan de två departementen.

 

– Bodström gick till statsministern och förklarade att han aldrig skulle kunna acceptera det här, säger en av Aftonbladets källor på regeringskansliet.

 

Göran Persson gav Bodström rätt. Med statsministerns stöd i ryggen passade justitieministern på att i Ekots lördagsintervju i februari 2006 slå fast att det inte skulle bli något av FRA-lagen. Försvarsminister Leni Björklund blev rasande.

 

– Hon pratade knappt med Bodström efter det,"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är det ni alla är så rädda för? Är det inte egentligen ganska bra att Svenska staten jagar brottslingar?

 

Det är ju inte direkt igenomklubbat bara för att ett gäng perversa snubbar ska sitta o läsa folks vanliga mail, känns som att dom skiter i dem, utan detta är ju till för att få lättare att hitta "skurkar" än det varit hittills, och det borde ju inte vara jättedåligt. eller? Fast det kanske bara hänger en massa badguys här på PF iofs ;)

 

... Och nej, argument som "min personliga integritet" duger inte. Går ni inte in i butiker som har övervakningskameror (läs alla stora butiker) bara för att det kränker dig på nåt sätt heller isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är det ni alla är så rädda för? Är det inte egentligen ganska bra att Svenska staten jagar brottslingar?

 

Det är ju inte direkt igenomklubbat bara för att ett gäng perversa snubbar ska sitta o läsa folks vanliga mail, känns som att dom skiter i dem, utan detta är ju till för att få lättare att hitta "skurkar" än det varit hittills, och det borde ju inte vara jättedåligt. eller? Fast det kanske bara hänger en massa badguys här på PF iofs ;)

 

... Och nej, argument som "min personliga integritet" duger inte. Går ni inte in i butiker som har övervakningskameror (läs alla stora butiker) bara för att det kränker dig på nåt sätt heller isf?

 

Det är ju precis så många övervakningsförespråkare argumenterar! "Bara bra att staten jagar brottslingar!" Men då frångår man ju det centrala i hela debatten, nämligen HUR LÅNGT man ska tillåta myndigheterna att gå i jakt på terrorister etc!

 

Tillåter man staten att läsa mail idag, kanske man tillåter staten att installera övervakningskameror i varje privatbostad om 20 år! Det kanske låter som en orealistisk skräckvision - men Orwells övervakningssamhälle k a n komma att genomföras. Det är ju faktiskt bara en gradskillnad mellan det och det samhälle vi har idag.

 

Tendensen är en allmänt ökad acceptans för övervakning dessvärre. Det finns krafter i samhället som arbetar på att radera ut den personliga integriteten. Underhållningsprogrammet "Big Brother"; kan det tjäna ett sådant syfte - att skapa en allmänt mer positiv attityd till övervakning? Det är skönt att vara övervakad? Du skall inte ha någon privat sfär längre - det är mycket coolare att avslöja allt för alla? Helidiotiskt - men tyvärr en tydlig trend...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...